English

بی‌برنامگی وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود آبله میمون به کشور/ آیا بعد از کرونا درگیر آبله میمون می‌شویم؟

تاکنون متولیان وزارت بهداشت، برنامه مشخصی برای کنترل بیماری آبله میمون، ارائه نکردند و لذا بیم آن می رود که آیا قرار است در سایه بی دقتی مسئولان، بعد از کرونا با بیماری آبله میمون دست و پنجه نرم کنیم؟

بی‌برنامگی وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود آبله میمون به کشور/ آیا بعد از کرونا درگیر آبله میمون می‌شویم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تب، سردرد، بزرگ شدن غدد لنفاوی و تاول پوستی از علائمی است که خبر از بیماری جدیدی به نام آبله میمون را می دهد؛ این بیماری تاکنون در ۲۰ کشور جهان مشاهده شده است، اما اینکه تا چه میزان قابل کنترل است هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به ۲۰۰ مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در چندین کشور مشاهده شده است، اما هنوز داروی قطعی برای عدم ابتلا به این بیماری مشخص نیست.

 

تورم غدد لنفاوی تنها راه تشخیصی آبله میمون با آبله است

بر اساس بررسی های صورت گرفته تفاوت بیماری آبله میمون با آبله، تورم غدد لنفاوی است که از این طریق می توان ابتلای افراد به آبله میمون را تشخیص داد.

به گفته یک فوق تخصص بیماری های عفونی، آبله میمون ممکن است در کودکان نیز شیوع پیدا کند و یک راه تشخیصی آبله میمون با آبله مرغان بزرگ شدن غده های لنفاوی است تا پزشکان بتوانند ابتلا افراد به بیماری آبله میمون را شناسایی کنند چراکه در بیماری آبله مرغان غدد لنفاوی درگیر نمی شود.

امروزه جلوگیری از شیوع ویروس آبله میمون در کشور، یکی از دغدغه هایی است که انتظارات عموم جامعه از متولیان حوزه سلامت را بالا برده است و با توجه به آنکه چندی پیش رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از شناسایی چند بیمار مشکوک به آبله میمون در کشور خبر داد، این نگرانی دو چندان شده است.

ابراهیم قادری بر این نکته تاکید کرد: با توجه به اینکه گزارشی از بیماری در داخل کشور نداریم، در نتیجه بیماریابی خودمان را از مرزها آغاز کرده‌ایم، از سویی دیگر افرادی که با مواردی مثل تب و بثورات پوستی مشاهده شوند، نسبت به قرنطینه و نمونه‌گیری از آنها اقدام می‌شود.

 

میزان کشندگی بیماری آبله میمون بسیار کم است

در همین رابطه آمیتیس رمضانی در گفتگو با خبرگزاری موج، بیماری آبله میمون را از خانواده بیماری آبله قدیمی دانست که در حال حاضر در برخی از کشورها شیوع پیدا کرده است و اگرچه تعداد آن اندک است، اما بی توجهی به آن می تواند مشکلات جدی را در حوزه سلامت ایجاد کند.

این متخصص عفونی البته میزان شدت کشندگی و سرایت بیماری آبله میمون را از آبله اصلی خفیف تر می داند، اما متذکر می‌شود که این موضوع برای بیماران دارای نقص ایمنی می تواند متفاوت از سایرین باشد.

وی در ادامه بر این نکته تاکید کرد که در گذشته بیماری آبله میمون تنها از طریق حیوان به انسان منتقل می شد و به تازگی انتقال این ویروس از انسان به انسان، باعث نگرانی از شیوع گسترده آن شده است.

رمضانی، تب، بدن درد، سردرد و بیحالی شدید و بزرگ شدن غدد لنفاوی بدن را از علائم بیماری آبله میمون معرفی می کند و اینگونه توضیح می دهد که بعد از یک تا سه روز از زمان شروع تب، یکسری ضایعات پوستی ایجاد شده که ۹۵ درصد در صورت خود را نشان می دهد و سپس به کف دست ها و پاها تسری می یابد.

این متخصص عفونی با بیان اینکه اختلال در بینایی عمده ترین مشکل مبتلایان به بیماری آبله میمون است، می گوید: اگرچه درگیری مخاط دهان و قرنیه چشم ممکن است نادر باشد اما در صورت بروز این مشکل می تواند در بینایی برخی افراد اختلال ایجاد کند.

وی با اشاره به سیر ضایعات ناشی از ابتلا به بیماری آبله میمون، بیان دارد که این بیماری تا حدودی شبیه آبله مرغان است، یعنی دانه هایی ظاهر می شود که به مرور برجسته تر و چرکی شده اما به مرور خشک می شود و سپس خود به خود می افتد.

 

بیشتر بخوانید:

میزان کشندگی بیماری آبله میمون بسیار کم است/ زمان بهبود بیماری بین ٢ تا ٤ هفته است

 

زمان بهبود بیماری آبله میمون بین ٢ تا ٤ هفته است

رمضانی راه های انتقال بیماری آبله میمون را عمدتا ناشی از زخم های ایجاد شده بر روی پوست می داند و می گوید: البته تماس نزدیک با فرد مبتلا نیز یکی دیگر از راه های انتقال است که افراد را از راه تنفسی درگیر می کند، چراکه ویروس در این بیماری در هوا معلق است.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه بین دو تا چهار هفته زمان بهبود بیماری آبله میمون در مبتلایان است که این فاصله زمانی در بدن افراد متفاوت است، یادآور شد: خوشبختانه میزان کشندگی آن بسیار کم است تاجایی که تاکنون گزارشی از مرگ و میر مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف، گزارش نشده است.

وی بر این نکته اشاره دارد که بیماری آبله میمون دو گونه است؛ یک نوع آن از کشور کنگو و نوع دیگر آن از کشور نیجریه شیوع پیدا کرده و این درحالی است که میزان کشندگی ویروس از کشور کنگو بیشتر است.

رمضانی خطاب به مسئولان حوزه سلامت، بر ضرورت توجه به کنترل بیماری آبله میمون در کشور تاکید کرد و افزود: نمونه های زیادی از شیوع این بیماری در کشورهای اروپایی و حتی همسایه های ایران گزارش شده است، لذا باید کنترل شیوع این بیماری در کشور در دستور کار دقیق مسئولان وزارت بهداشت قرار گیرد.

این متخصص بیماری های عفونی نقش استفاده از ماسک را برای عدم شیوع آبله میمون تاثیرگذار دانست و معتقد است که با توجه به اینکه یکی از راه های انتقال این بیماری از راه تنفس است، باید مراقبت های لازم صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دارویی برای ایمن زایی در بدن افراد وجود دارد یا خیر، می گوید: تاثیر واکسن آبله برای کنترل بیماری آبله میمون مورد بررسی قرار گرفته، این درحالی است که تا سال ۱۹۸۰ واکسن آبله در کشور ما تزریق شد و لذا افراد بالای ۴۲ سال که در آن زمان از این واکسن استفاده کرده اند، تا ۸۵ درصد نسبت به ابتلا به بیماری آبله میمون ایمن هستند، زیرا همچنان آنتی بادی در بدن این افراد وجود دارد و ممکن است در صورت ابتلا به نوع خفیف آن مبتلا شوند.

رمضانی با اشاره به اینکه درحال حاضر شواهدی برای نگرانی نسبت به شیوع گسترده بیماری آبله میمون وجود ندارد، بر این باور است که با این وجود لازم است آمادگی مناسب در خصوص کنترل این بیماری وجود داشته باشد، چراکه بسیاری از کشورها واکسن آبله را برای کنترل آن در نظر گرفته اند.

 

آیا کشور درگیر بیماری آبله میمون می شود؟

واقعیت آن است بر اساس بررسی های صورت گرفته ایمن زایی واکسن آبله بر علیه بیماری آبله میمون برای کسانی که در گذشته این واکسن را تزریق کرده اند تا ۸۵ درصد اثرگذاری لازم را دارد و با توجه به اینکه بنا به گفته مسئولان حوزه سلامت، تکنولوژی ساخت این واکسن در کشور وجود دارد، لازم است تا وزارت بهداشت اقدامات ضربتی را در این خصوص انجام دهد، چراکه تجربه ثابت کرده در صورت شیوع گسترده بیماری در کشور، توان مقابله با آن پایین می آید و عدم توانایی لازم در کنترل بیماری کرونا، مستندی بر این مدعا است.

از سویی دیگر تاکنون متولیان وزارت بهداشت برنامه و اهداف مشخصی برای کنترل بیماری آبله میمون ارائه نکردند و همین امر سبب شده بیم آن رود که آیا قرار است کشور، بعد از بیماری کرونا بازهم با بیماری دیگری به نام آبله میمون در سایه بی دقتی مسئولان امر، دست و پنجه نرم کند یا خیر؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه