English

آمیتیس رمضانی در گفتگو با خبرگزاری موج:

میزان کشندگی بیماری آبله میمون بسیار کم است/ زمان بهبود بیماری بین ٢ تا ٤ هفته است

یک فوق تخصص بیماری های عفونی، گفت: بیماری آبله میمون در فاصله دو تا چهار هفته، خود به خود، بهبود می یابد و میزان کشندگی آن بسیار کم است.

میزان کشندگی بیماری آبله میمون بسیار کم است/ زمان بهبود بیماری بین ٢ تا ٤ هفته است

آمیتیس رمضانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با اشاره به شیوع بیماری جدیدی به نام آبله میمون در کشورهای مختلف، گفت: بیماری آبله میمون از خانواده بیماری آبله قدیمی است که میزان شدت کشندگی و سرایت آن از آبله اصلی، خفیف تر است.

وی ادامه داد: راه های انتقال انسان به انسال بیماری آبله میمون به تازگی شیوع پیدا کرده این درحالی است که در گذشته اغلب از طریق حیوان به انسان منتقل می شد.

این متخصص بیماری های عفونی، درباره علایم بیماری آبله میمون افزود: این بیماری با تب، بدن درد، سردرد و بیحالی شدید شروع شده و سپس غدد لنفاوی زیربغل، گردن و زیرفک، بزرگ می شود، همچنین بعد از یک تا سه روز از زمان شروع تب، یکسری ضایعات پوستی ایجاد شده که 95 درصد در صورت خود را نشان می دهد و سپس به کف دست ها و پاها تسری می یابد.

رمضانی بیان داشت: بیماری آبله میمون، گاهی مخاط دهان و قرنیه چشم را نیز درگیر می کند که اختلال در بینایی را به وجود می آورد، اما اینکه سیر این ضایعات چگونه است، می توان گفت تا حدودی شبیه آبله مرغان است، یعنی دانه هایی ظاهر می شود که به مرور برجسته تر و چرکی شده اما به مرور خشک می شود و سپس خود به خود می افتد.

 

بیشتر بخوانید:

شناسایی یک مورد مشکوک به آبله میمون در ایران

 

وی با بیان اینکه بیماری آبله میمون ممکن است در کودکان نیز شیوع پیدا کند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، ممکن است که بیماری آبله میمون با آبله مرغان اشتباه گرفته شود که در این صورت، بزرگ شدن غده های لنفاوی، یک راه تشخیصی مهم برای پزشکان است که ابتلا افراد به بیماری آبله میمون را شناسایی کنند چراکه در بیماری آبله مرغان غدد لنفاوی درگیر نمی شود.

رمضانی با اشاره به راه های انتقال بیماری آبله میمون، افزود: راه های انتقال عمدتا از طریق زخم های ایجاد شده روی پوست و تماس نزدیک با فرد مبتلا صورت می گیرد، از سویی دیگر، این بیماری از راه تنفسی نیز انتقال پیدا می کند، زیرا می تواند در هوا معلق بماند، اما در هر حال موارد دیگر، احتمال کمتری برای انتقال این بیماری را دارند.

این متخصص بیماری های عفونی، درباره مدت زمان بهبود بیماری آبله میمون، یادآور شد: این بیماری در فاصله دو تا چهار هفته، خود به خود، بهبود می یابد و میزان کشندگی آن بسیار کم است تاجایی که تاکنون گزارشی از مرگ میر مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف، گزارش نشده است.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که بیماری آبله میمون دو گونه است، یک نوع آن از کشور کنگو شیوع پیدا کرده و نوع دیگر آن از کشور نیجریه است که میزان کشندگی ویروس از کشور کنگو، بیشتر است، اما در کل، بیماری آبله میمون به خودی خود بهبود می یابد، البته ممکن است در کودکان، یا افراد دارای نقص ایمنی یا کسانی که دارای ضایعات پوستی هستند، با شدت بیشتری همراه باشد.

رمضانی تاکید کرد: در هر حال باید متولیان امر در حوزه سلامت مراقب باشند تا جلوی انتقال بیماری آبله میمون گرفته شود زیرا نمونه های زیادی از شیوع این بیماری در کشورهای اروپایی و حتی همسایه های ایران گزارش شده است لذا کنترل شیوع این بیماری در کشور، در دستور کار دقیق، مسئولان وزارت بهداشت قرار گیرد.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: استفاده از ماسک، کمک زیادی برای جلوگیری از عدم انتقال بیماری آبله میمون به دیگران می کند، چراکه یکی از راه های انتقال آن از راه تنفس است که باید مراقبت های لازم صورت گیرد.

وی درباره تاثیر واکسن آبله برای کنترل بیماری آبله میمون، گفت: تا سال 1980 واکسن آبله در کشور ما تزریق شد و لذا افراد بالای 42 سال که در آن زمان از این واکسن استفاده کرده اند، تا 85 درصد نسبت به ابتلا به بیماری آبله میمون، ایمن هستند زیرا همچنان آنتی بادی در بدن این افراد، وجود دارد و ممکن است در صورت ابتلا، به نوع خفیف آن مبتلا می شوند.

رمضانی افزود: اگرچه شواهدی برای نگرانی نسبت به شیوع گسترده بیماری آبله میمون وجود ندارد، اما بهتر است آمادگی لازم در این زمینه وجود داشته باشد، چراکه بسیاری از کشورها، واکسن آبله را برای کنترل این بیماری در نظر گرفته اند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه