English

حجت‌الاسلام منتظری:

عراق در رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی جدیت و سرعت بیشتری به‌خرج دهد

دادستان کل کشور گفت: باید ابعاد این جنایت که موجب جریحه‌دار شدن احساسات دو ملت و دیگر کشور‌های آزادی‌خواه شده‌است، مشخص شده تا شاهد نتایج خوبی باشیم.

عراق در رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی جدیت و سرعت بیشتری به‌خرج دهد

به گزارش خبرگزاری موج، هیات عراقی رسیدگی کننده به پرونده ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی‌المهندس با دادستان کل کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که بختیاری دادیار دیوانعالی و رئیس دفتر دادستان کل، امیری اصفهانی معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل، فوائدی مدیرکل امور بین‌الملل دادستانی کل، سید اشرفی معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای بین‌الملل حضور داشتند حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت عراقی بر تسریع در رسیدگی به پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس تاکید کرد.

وی گفت: روابط دو کشور برادر ایران و عراق در سالیان اخیر در بخش‌های مختلف مطلوب بوده و در حال گسترش است و در مسائل مختلف شاهد تحکیم روابط در سطوح مختلف نسبت به گذشته باشیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه روابط دستگاه قضایی دو کشور خوب بوده و سفر روسای دستگاه قضایی دو کشور در سالیان اخیر موید این امر است، گفت: در دیدار‌ها و سفر‌های گذشته فی مابین هیئت‌های ایرانی و عراقی تفاهمات و قرارداد‌های خوبی منعقد گردیده که لازم است اجرا و پیگیری آن‌ها سرعت بیشتری از سوی دو طرف به خود بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به سفر ریاست وقت قوه قضاییه به کشور عراق اظهار کرد: در این سفر مباحث مختلفی از جمله رسیدگی به پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس مورد بحث قرار گرفت و، چون از این حادثه دلخراش هر دو کشور شدیداً متضرر شده‌اند، امیدواریم که رسیدگی و بررسی‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی افزود: البته در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده‌است؛ اما به‌نظر می‌رسد باید با تعامل بیشتری صورت پذیرد تا ابعاد این جنایت که موجب جریحه‌دار شدن احساسات دو ملت و دیگر کشور‌های آزادی‌خواه شده‌است مشخص و شاهد نتایج خوبی باشیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه شهادت این دو فرمانده عزیز موجب تحکیم هرچه بیشتر روابط بین دو کشور شده‌است، عنوان داشت:، چون این جنایت دلخراش و ظالمانه در خاک کشور عراق صورت گرفته و آمریکای جنایتکار به حریم عراق تجاوز کرده است انتظار داریم که دولت و دستگاه قضایی کشور عراق در رسیدگی به این پرونده جدیت و سرعت بیشتری به خرج دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این جنایت یکی از فرماندهان ارشد نظامی و یکی از افتخارات و عزیزان خود را از دست داد، لکن کشور عراق علاوه بر اینکه یکی از مقامات ارشد نظامی خود را از دست داد بلکه خاک این کشور مورد تجاوز قرار گرفت و به نوعی حرمت حریم آن‌ها شکسته شد.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع در رسیدگی‌ها گفت: ما در دستگاه قضایی ایران و هم در دادستانی کل کشور آماده هرگونه همکاری و تعامل کارشناسی با مقامات و کارشناسان عراقی هستیم تا هرچه زودتر این پرونده به نتایج خوبی دست یابد. انتظار داریم رسیدگی به این جنایت سرعت بگیرد و با دقت زیاد همه ابعاد آن مشخص شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: این حادثه دلخراش همانگونه که یک جنایت بی‌نظیر بود و مشابه آن را سراغ نداریم که دو فرمانده ارشد نظامی از دو کشور بدین صورت ترور شوند قطعا افکار عمومی در دنیا پیگیری این جنایت بوده و آن را با دقت و به صورت ویژه دنبال می‌کند تا ببیند نتیجه این رسیدگی‌ها چیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: تردیدی وجود ندارد که این جنایت با دستور مستقیم رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد و دلایل زیادی از جمله اظهارات افراد مختلف همچون مقامات نظامی و وزیر وقت امورخارجه در زمان‌های گوناگون وجود دارد و این مسائل گویای این حقیقت است که چه کسانی چه در اتاق فرماندهی آمریکا و عواملشان در عراق در این ترور نقش داشته اند.

دادستان کل کشور این جنایت را یک حادثه همچون یک قتل عمد ندانست و گفت: این جنایت دلخراش یک برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده بوده و اقاریر افراد مختلف در خصوص این ماجرا ادله محکمه‌پسندی برای مجازات عاملان آن خواهد بود.

وی گفت: ما باید در قضیه رسیدگی به پرونده قضایی این جنایت، سرافراز بیرون بیاییم و حق و حقوق شهدای عزیز و ملت‌های خود را ازمتجاوز جنایتکار بستانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب دولت عراق اخراج نیرو‌های آمریکا از خاک عراق است، گفت: همه ما میدانیم که گروهک تروریستی داعش ساخته و پرداخته آمریکا و اسرائیل است و ریشه همه گرفتاری‌های منطقه بعلت حضور آمریکا در منطقه است، اما باید دانست که آمریکا در ظاهر ممکن است نیرو‌های خود را از عراق خارج کند، اما سیاست استکباری خود را ادامه خواهد داد تا منافع نامشروع خود و هم پیمانان خود را حفظ کرده و گسترش دهد.

در ادامه این دیدار مسلم متعب مدب رئیس سازمان نظارت قضایی و رئیس هیات اعزامی عراق با قدردانی از همکاری ایران در رسیدگی به پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس اظهار کرد: دو کشور ایران و عراق روابط دیرینه و بسیار خوبی داشته و دارای اشتراکات فراوانی در بخش‌های مختلف هستند. هم اکنون در سطوح مختلف اقتصادی، فرهنگی و البته حقوقی و قضایی در حال همکاری با یکدیگر هستند و این تعاملات ادامه دارد.

وی گفت: در حوزه قضایی این روابط استمرار داد و این تعامل و همکاری از طریق گفتگو و رایزنی وسفر‌های مختلف در حال تقویت و تحکیم است.

این مقام قضایی عراقی ادامه داد: در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه ایران به کشور عراق ضمن تاکید بر تقویت روابط بین دو کشور بر تسریع پیگیری جنایت آمریکا در خصوص دو شهید بزرگوار تاکید گردید.

وی افزود: در این خصوص اقدامات حقوقی آغاز شده و ادامه دارد لکن پیگیری و بررسی برخی از مسائل نیازمند زمان است و ما هم در حال دنبال کردن آن هستیم.

رئیس هیات اعزامی عراق تصریح کرد: ما به دنبال به نتیجه رسیدن اقدامات در اسرع وقت هستیم تا عاملان این جنایت و شرکای آن‌ها را مجازات کنیم.

این مقام قضایی عراقی با بیان اینکه عراق هم دراین جنایت یکی از فرماندهان مهم خود را از دست داده است گفت: در این جنایت هر دو کشور دچار خسارت جبران ناپذیر شدند و ما از این موضوع بسیار ناراحت هستیم.

وی از همکاری و تعامل ایران در این زمینه قدردانی کرده و اعلام کرد آماده هرگونه همکاری و تبادل نظر با همتای ایرانی هستیم تا این پرونده به نتیجه برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه