English

جعفر صباغیان:

هیچ فرد ثروتمندی تحت پوشش کمیته امداد نیست

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص حمایت این نهاد از افراد ثروتمند، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم هیچ فرد ثروتمندی تحت حمایت کمیته امداد نیست.

هیچ فرد ثروتمندی تحت پوشش کمیته امداد نیست

به گزارش خبرگزاری موج، جعفر صباغیان با حضور در برنامه تهران ۲۰ به تشریح اقدامات کمیته امداد و فرآیند جذب مددجو در این نهاد پرداخت و افزود: کمیته امداد به عنوان یک نهاد مردمی در تمام موضوعات مکلف به پاسخگویی و شفافیت است.

وی با رد برخی گمانه‌زنی‌ها و اطلاعات منتشر شده در خصوص حمایت امداد از افراد ثروتمند، افزود: با قاطعیت اعلام می‌کنم کمیته امداد هیچ فرد ثروتمندی را تحت حمایت ندارد و مستمری این نهاد فقط به خانواده‌های نیازمند ارائه می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با بیان اینکه راستی آزمایی نیازمندان از طریق شبکه وسیع مددکاران این نهاد در سراسر کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: پس از مراجعه و خود اظهاری افراد نیازمند، شبکه مددکاران امداد با مراجعه میدانی اقدام به سنجش تمکن مالی خانواده می‌کنند و در نهایت با صحت‌سنجی اطلاعات با استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی و پایگاه داده‌های دستگاه‌های مختلف و اطمینان از شرایط، فرد نیازمند تحت حمایت قرار می‌گیرد.

صباغیان با اشاره به اینکه در بررسی‌ها وضعیت معیشت، اشتغال، مسکن و دیگر شاخص‌های اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: معیارهای کمیته امداد بر اساس بررسی‌های میدانی است و این در حالی است که سامانه اطلاعات رفاه ایرانیان که مبنای اظهارنظرها در خصوص حمایت امداد از ۶۰ هزار مددجوی ثروتمند قرار گرفته، مبتنی بر شاخص‌های اطلاعات کارت بانکی و تراکنش‌های مالی افراد طبقه‌بندی شده و به اذعان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهم بندی این سامانه مورد اطمینان نیست.

وی با تاکید بر اینکه در سامانه اطلاعات رفاهی ایرانیان مجموع درآمد و تملک همه اعضا، برای سرپرست خانواده در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: تغییرات وضعیت اقتصادی، ازدواج ، طلاق ، اشتغال و…، در این سامانه به روز نیست و همین از دلایل مغایرت‌های آماری در سنجش نیازمندان است.

صباغیان احتمال سوءاستفاده از اطلاعات هویتی و کارت بانکی افراد نیازمند را از دیگر دلایل این مغایرت دانست و افزود: پس از بررسی‌های کمیته امداد، دستگاه‌های امنیتی به این موضوع ورود کرده‌اند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: به عنوان مثال فردی که در خارج از کشور زندگی می‌کند و تراکنش مالی در داخل ندارد، به عنوان دهک یک و نیازمند معرفی شده و از سوی دیگر فرد نیازمندی که تنها مالک یک واحد مسکونی کوچک است اما هیچ درآمدی ندارد و بیمار صعب‌العلاجی در منزل دارد، به عنوان فرد ثروتمند در دهک ۹ یا ۱۰ شناسایی شده است.

صباغیان ادامه داد: برخی افراد سودجو با استفاده از مدارک نیازمندان به منظور فرار مالیاتی و … اقدام به اخذ کارت بازرگانی برای آنان می‌کنند و همین سبب گمراه شدن سامانه اطلاعات رفاهی ایرانیان می‌شود.

وی عدم حذف سه دهک بالای جامعه از جمع یارانه‌بگیران را از دیگر دلایل عدم قطعیت سامانه رفاهی ایرانیان دانست و تاکید کرد: دولت به این موضوع اشراف دارد و به دلیل حساسیت موضوع، نمی‌تواند به این سامانه برای حذف یارانه اتکا کند.

صباغیان در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه مستمری به مجریان طرح‌های اشتغال اظهار کرد: کمیته امداد پس از اجرای طرح اشتغال برای مددجویان نیازمند، تا یکسال به ارائه خدمات ادامه می‌دهد و تا اطمینان از درآمد پایدار و باثبات مددجویان، خدمات خود را قطع نمی‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با اشاره به راه‌اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد، تاکید کرد: یکی از کارکردهای این سامانه، شناسایی دقیق نیازمندان است و افراد مستحق می‌توانند با مراجعه به این سامانه احتیاجات خود را اعلام و پیگیری کنند.

صباغیان گفت: در مناطق دورافتاده که امکان استفاده از اینترنت محدود است نیز دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر کمیته امداد و شبکه وسیع مددکاران این نهاد اقدام به ثبت و انتقال نیازمندی‌ها می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد مسئول ایجاد فقر در کشور نیست، خاطرنشان کرد: ما متولی حمایت از فقرا هستیم اما سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در کشور و دستگاه‌های مختلف باید به مسئولیت خود در رفع فقر عمل کنند.

صباغیان با تقدیر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش مستمری مددجویان در سال جاری، گفت: باید گلوگاه‌های تولید فقر در کشور شناسایی شود و در همین زمینه پیشنهادات کمیته امداد در برنامه هفتم توسعه کشور و بودجه ۱۴۰۱ برای اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی و نظام مالیاتی عنوان شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی