English

وزیر بهداشت:

طرح تحول آموزش در وزارت بهداشت به زودی رونمایی می‌شود

وزیر بهداشت گفت: طرح تحول آموزش در وزارت بهداشت به زودی رونمایی می‌شود و دانشگاه‌ها با موتور جدید حرکت می کنند.

طرح تحول آموزش در وزارت بهداشت به زودی رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام عین اللهی امروز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هفته دفاع مقدس با آغاز سال تحصیلی همزمان با هم یادآور قهرمانی‌ها و رشادت‌های مردم ایران است.

وی با اشاره به نام دانشگاه علوم پزشکی ایران، نام ایران را نامی ارزشمند که در پس آن فرهنگی غنی نهفته است برشمرد و افزود: هرگاه نام ایران برده می‌شود در دنیا به یاد تاریخ، هویت، فرهنگ و مقاومت ایرانیان می افتم. هویت یعنی ما می‌توانیم و در جای جای این کشور همگان بر این هویت تاکید دارند و در صحنه‌های مقاومت درخشیده‌اند.

عین اللهی با اشاره به تسریع واکسیناسیون در کشوریادآور شد: با وجود تخریبی که علیه کشور ما در حال انجام است اما جوانان با فداکاری همانند دوران دفاع مقدس واکسیناسیون را سرعت بخشیدند.

وی ادامه داد: دانشگاه ایران باید به نام ایران افتخار کند و من متاسف بودم که زمانی این نام را حذف کرده بودند. نام ایران به راحتی به دست نیامده و به راحتی هم نباید از دست برود.

عین اللهی با اشاره به آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: بزرگترین فرصت‌ها از میان تهدیدها بروز پیدا می‌کند. آموزش مجازی در دوران کرونا تحول بزرگی ایجاد کرد و باعث شد اساتید و دانشجویان با فضای مجازی آشنا شوند اما این آموزش کافی نبود و باید صدمات آموزش غیرحضوری را جبران کنیم و به راه اصلی خودمان برگردانیم.

وزیر بهداشت افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی واکسینه شده‌اند و آموزش به صورت ترکیبی (حضوری – مجازی) بوده اما حرکت اصلی باید به سمت آموزش حضوری باشد.

وی خاطرنشان کرد: از روش‌هایی که در دوران آموزش مجازی فراگرفته‌ایم باید به عنوان روش تکمیلی استفاده کنیم و مناطق محروم از کلاس‌های ضبط شده برترین اساتید، بیشترین استفاده را داشته باشند.

وزیر بهداشت با تاکید بر آموزش فعال در حوزه علوم پزشکی از رونمایی از طرح تحول آموزش در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با این طرح تحول موتور جدید حرکت دانشگاه‌ها را روشن می‌کنیم.

عین اللهی افزود: در این طرح، روش آموزش باید تغییر کند و از کلاس‌های تکراری و جزوه‌ها که آفت آموزش هستند باید به روش فعال با امکان مشارکت هر چه بیشتر فراگیران تغییر مسیر دهیم.

وی گفت: در طرح تحول آموزش تمامی اساتید جوان قبل از شروع به کار باید روش تدریس و روش ارتباط با دانشجویان و کار معلمی را فراگیرند. برای یک استاد جوان تنها تخصص مهم نیست. وی باید معلم خوبی هم باشد.

عین اللهی با اشاره به تغییرات ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: شرط اصلی ارتقاء استاد، آموزش است. استاد وقتی ارتقا پیدا می‌کند که معلم خوبی باشد و این موضوع که تنها به مقاله و پژوهش توجه شود تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در آئین نامه ارتقا اساتید، آموزش رکن اصلی خواهد بود و پژوهش در کنار آن قرار می‌گیرد. هر چه رتبه یک استاد بالاتر رود باید کلاس بیشتری هم داشته باشد.

وزیر بهداشت با انتقاد از روش فعلی ارتقا اساتید گفت: برخی اساتید صرفاً با امتیاز مقاله ارتقا پیدا کرده‌اند در صورتی که کلاس و معلمی برای ارتقا یک استاد مهم است.

وی درباره تغییرات حوزه پژوهشی یادآور شد: در پژوهش فقط اچ ایندکس مهم نیست. باید پژوهش‌ها در راستای منافع مردم انجام شوند. پژوهش‌های مروری باید کمترین امتیاز و پژوهش‌های کاربردی بالاترین امتیاز را داشته باشند.

عین اللهی یادآور شد: همانند پژوهش‌های حوزه دفاع مقدس، پژوهش‌های حوزه کرونا نیز دو برابر امتیاز خواهند داشت.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگی اساتید گفت: در طرح تحول آموزش به مسائل فرهنگی هم توجه شده و با همکاری دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تشکل‌های فرهنگی دانشجویی فعالیت‌های فرهنگی گسترش می‌یابد و اساتید با فعالیت فرهنگی امتیاز می‌گیرند.

وزیر بهداشت گفت: در طرح تحول آموزش، موضوع آموزش جامعه نگر و منطبق بر نیاز کشور مورد توجه جدی است و دانشجویان ما باید نیازهای کشور را در آموزش خود دیده باشند.

عین اللهی تصریح کرد: آموزش مداوم در دوران کرونا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و صدمه دیده است و باید به سمت آموزش حضوری با جمعیت‌های کوچک‌تر و به صورت کوتاه مدت حرکت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد محیطی پرشور برای آموزش و پژوهش دانشجویان علوم پزشکی گفت: در دنیا بیشترین پژوهش‌ها توسط دانشجویان صورت می‌گیرد و ما باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور به همراه ۲۰ هزار استاد داریم که ثروت بسیار زیادی است و می‌توانند آینده کشور را بسازند اما آموزش این دانشجویان نیاز به تحول جدی دارد.

عین اللهی با اشاره به شرایط نامناسب دستیاران پزشکی خاطرنشان کرد: از معاونت آموزشی وزارت بهداشت خواسته‌ام در زمینه مشکلات دستیاران مداخله جدی داشته باشد. مرگ دستیاران در ماههای اخیر برای ما قابل قبول نیست و این موضوع باید رسیدگی شود و حقوق اصلی دستیاران پرداخت شود.

وی گفت: خوشبختانه معوقه جامعه سلامت که از دی ماه سال گذشته باقی مانده بود هفته گذشته تخصیص اعتبار شد و به دانشگاه‌ها پرداخت شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی