English

سرهنگ محمد رازقی:

روزانه ۴۵ دستگاه وسیله نقلیه به علت مخدوش کردن پلاک توقیف می شوند

معاون عملیات پلیس راهور پایتخت از توقیف روزانه ۴۵ دستگاه وسیله نقلیه به علت مخدوشی و پوشش پلاک خبر داد.

روزانه ۴۵ دستگاه وسیله نقلیه به علت مخدوش کردن پلاک توقیف می شوند

به گزارش خبرگزاری موج، سرهنگ محمد رازقی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به موضوع تخلفات پلاک و چگونگی برخورد با مخدوش کنندگان پلاک اشاره و اظهار داشت: متاسفانه یکی از معضلات ترافیکی انواع تخلف پوشش و مخدوشی پلاک است.

سرهنگ رازقی تصریح کرد: با توجه به اینکه این تخلف اشاعه بی نظمی و بی انضباطی است به نوعی خط قرمز پلیس محسوب شده و پلیس شدیدا با این نوع تخلف برخورد می‌کند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: با توجه به اینکه معمولا پوشش پلاک مقدمه ای برای شروع سایر تخلفات و جرایم بوده پلیس راهنمایی و رانندگی به هیچ عنوان در این خصوص اغماض نکرده و به طرق مختلف با این نوع تخلف  برخورد می‌کند.

وی گفت: به محض مشاهده این نوع تخلف، همکاران بنده در سطح معابر و چه از طریق رصد و پایش تصویری، ضمن اعمال قانون 61200 تومانی، خودرو را توقیف و به پارکینگ  منتقل می کنند؛ اگر مخدوشی پلاک به نحوی باشد که تغییر در ارقام وسیله نقلیه انجام شده باشد با توجه به جرم صورت گرفته و برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارسال خواهد شد که شش ماه تا یکسال برای اینچنین جرمی مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به رصد این دسته از تخلفات توسط دوربین های نظارتی گفت : علاوه بر برخورد ماموران با متخلفان در سطح معابر از طریق دوربین‌های نظارتی در مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک  پلیس راهور تهران بزرگ نیر این تخلفات ثبت و مستند سازی می‌شود.

رازقی ادامه داد: البته دوربین‌های پلاک خوان نیز در مجموعه مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ وجود دارند که از این طریق نیز اعمال قانون و برخورد لازم صورت گرفته و این تخلفات ثبت می شود.

وی افزود: پس از تخلف برای مالک خودرو احضاریه ارسال می شود تا در مرکز پلیس راهور حضور پیدا کند؛ بدین ترتیب تخلفی که انجام شده مورد بررسی قرار می گیرد؛ اگر نیاز به ارسال به مراجع قضایی باشد این کار انجام و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

وی گفت: این دسته از رانندگان در مراکز پلیس مورد آموزش قرار گرفته و باید در کلاس های آموزشی شرکت کنند.

 سرهنگ رازقی در خصوص دستکاری در ارقام و تخلفات پلاک گفت: تغییر ارقام مصداق مخدوشی پلاک است و جرم تلقی می‌شود؛ اگر شخصی اقدام به تغییر ارقام پلاک خودرو کند پلیس راهور تهران بزرگ به شدت با این نوع تخلف برخورد می‌کند ولی امکان اینکه فرد دیگری که این پلاک را دارد جریمه شده و تخلفاتی که این خودرو انجام داده برای خودروی دیگری ثبت شود وجود ندارد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به اینکه فقط شماره پلاک نیست که در سیستم ثبت می شود بلکه سایر ارکان خودرو نظیر نوع خودرو ، کاربری  و رنگ خودرو نیز باید با شماره ای که ثبت می‌شود یکی  و یکسان بوده و مطابقت داشته باشد؛ چرا که  در صورتی که عددی تغییر پیدا کند و مطابقتی چون با هم نداشته باشند سیستم این ثبت را قبول نکرده و به هیچ عنوان پلاک برای خودروی دیگری وارد سامانه نخواهد شد.

وی گفت: افراد نگران این قضیه که تغییر ارقام پلاک دیگری موجب جریمه خودروی آنها می‌شود نباشند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ضمن تشریح آمار و ارقام برخورد با این دسته از تخلفات گفت: این تخلف نوعی قانون گریزی و دور زدن قانون محسوب شده و با توجه به اجرای طرح منع تردد شبانه و همچنین طرح ترافیک و محدوده کاهش آلودگی هوا با این تخلف بیشتر مواجه هستیم.

رازقی به ارائه آمار پرداخت و گفت: نسبت به آمار مشابه سال قبل می توانیم بگوییم که حدود 30 درصد این تخلف افزایش یافته و حدود 20 درصد نیز اعمال قانون این تخلف بیشتر شده است.

وی افزود: قبل از اعمال منع تردد شبانه این نوع تخلف در شب ها وجود نداشت و فقط در محدوده طرح ترافیک اتفاق می افتاد؛ اما از آن به بعد تخلفات منع تردد شبانه را داشتیم و برخورد با این نوع تخلف در دستور کار همکاران بنده در شیفت شب قرار گرفت.

وی گفت: میانگین در شبانه‌روز حدود 45 دستگاه در این خصوص توقیف شده و حدود 1700 مورد اعمال قانون داریم که نسبت به توقیف 20 درصد افزایش داشته ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی