English

موج گزارش می دهد:

ناهماهنگی، اصلی ترین عامل طولانی شدن مهار آتش پالایشگاه تهران

آتش سوزی شب گذشته در پالایشگاه تهران درحالی همچنان ادامه دارد که سخنگوی آتش نشانی ساعت ۴ بامداد اعلام کرده بود که حریق در حال مهارشده است.

ناهماهنگی، اصلی ترین عامل طولانی شدن مهار آتش پالایشگاه تهران

به گزارش خبرنگار موج، در جریان آتش سوزی یکی از مخازن پالایشگاه تهران با وجود استقرار 60 خودرو آتش نشانی، هنوز آتش نشان ها نه تنها موفق به مهار آتش سوزی پالایشگاه نشده اند که ناهماهنگی هایی موجود در این روند باعث شد تا رئیس سازمان  پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز لب به انتقاد بگشاید.

آتش سوزی یکی از مخازن پالایشگاه تهران و عدم توفیق آتش نشان ها در مهار آن در کنار شایعاتی در فضای مجازی منتشر می شد و دلیل بروز این آتش سوزی را خرابکاری عنوان میکرد، باعث شد تا در آخرین ساعات شب گذشته زنگنه، وزیر نفت نیز به پالایشگاه ری برود و از نزدیک شاهد مدیریت این حادثه باشد.

با این وجود حضور آقای وزیر! هم چندان نتوانست در ساماندهی و مدیریت وضعیت موجود و مهار آتش مثمر ثمر باشد و اطفای حریق تا ساعت 4 صبح ادامه پیدا کرد. در این ساعت جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی درباره روند کار گزارشی ارائه کرده و گفت: آتش‌نشانان آتش همه مخازن را مهار کرده‌ و در حال مهار آتش آخرین مخزن هستند. 

وی افزود: مواد داخل مخازن قابلیت انفجار ندارد و خبرهایی مبنی بر دیده و شنیده شدن انفجار در ساعت‌های اول آتش‌سوزی درست نیست.

اما با این وجود شهرداری تهران در ساعت ۸:۳۴ دقیقه خبر از وقوع مجدد انفجار و آتش سوزی دیگری در یکی دیگر از مخازن پالایشگاه داد و گفت: در این حادثه به دلیل پرتاب شدن آتش یکی از خودروهای آتش نشانی نیز دچار حریق شده است. ضمن آنکه عوامل آتش نشانی سریعا حریق این خودرو را مهار کردند اما هنوز اطفای این حریق ادامه دارد.

اقرار به ناهماهنگی بحرانی!

اما شاید جالب ترین اظهارات در این زمینه به صحبت های رئیس سازمان  پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگردد که حکایت از نارضایتی تلویحی ستاد بحران تهران از عدم همکاری دستگاه های مرتبط و ناهماهنگی های موجود دارد .رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان  پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت و گو با سایت شهرداری ر درباره این آتش سوزی گفت: ظاهرا آتش سوزی از حدود ۱۹:۳۵ شروع شده و علت آن هم روشن نیست آتش سوزی در دو نقطه بود که در یک نقطه آتش تقریبا مهار شده است و در دیگری از گسترش آتش به سایر مخازن تاکنون جلوگیری شده است.

به گفته او با همکاری سایر دستگاه های ذیربط، هماهنگ شده است تا از مخاطرات جدید در محوطه حادثه دیده جلوگیری شود و نیروهای آتش نشانی با تمام توان مشغول هستند، البته فرماندهی میدان با آتشنشانی تهران است و سایر بخش ها نیز کمک می کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ضوابط مقاوم سازی و ایمن سازی در پالایشگاه مراعات شده بود گفت: تا جایی که ما می دانیم این ضوابط رعایت شده بود اما تا وقتی شورای هماهنگی مدیریت بحران فعال بود کارگروه سوخت هماهنگی های لازم برای این کار را انجام می داد اما از وقتی وظایف این شورا به خود دستگاه ها محول شده است ما دیگر از وضعیت آنها اطلاع نداریم و دوستان باید در این باره اطلاع رسانی کنند.

این در حالی است که آتش پالایشگاه تهران گرچه حریق مهمی تلقی می شود اما از جهات مختلف آتش سوزی خاص و مهیبی نیست. در چنین شرایطی ناکارآمدی سیستم مدیریت بحران و ناهماهنگی بین سازمان های خدمات رسانی نشان می دهد که تهران، چقدر در برابر حوادثی اینچنینی عاجز است و مدیران ناکارآمدی دارد! 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی