English

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

"بوپرنورفین" نقطه عطفی در درمان معتادان خواهد بود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با تولید داروی "بوپرنورفین" قطعاً در آینده تحول اساسی را در حوزه درمان اعتیاد شاهد خواهیم بود، گفت: امروز بدون تردید نقطه عطف و روز غرورآفرین در تاریخ درمان و شیوه‌های درمانی اعتیاد در کشور است.

"بوپرنورفین" نقطه عطفی در درمان معتادان خواهد بود

به گزارش خبرگزاری موج، اسکندر مومنی بعدازظهر امروز در مراسم افتتاح کارخانه جدید تولید داروهای درمان اعتیاد با فناوری نوین که مهمترین آن، بوپرنورفین می باشد گفت: تمام تجربیات کارشناسان در دنیا نشان می دهد که با تأکید بر یک حوزه به طور مثال صرفاً مقابله، نمی‌توانیم موضوع اعتیاد را ساماندهی کنیم بلکه ، باید در هر چهار بخش مقابله، پیشگیری، درمان و توانمدسازی به صورت متوازن و همگون پیش برویم.

وی با ذکر اینکه رویکرد عمده در ده‌های گذشته این بود که با اقدمات مقابله‌ای تلاش کنیم مواد مخدری وارد و توزیع نشود تا کسی آن را مصرف نکند گفت: با این رویکرد ، این انتظار پیش آمد که صرفاً با مبارزه می توانیم این پدیده را ریشه‌کن کنیم البته این انتظار درست، به جا و به حق مردم و وظیفه دولت، حاکمیت و مردم است،؛ اما کافی نیست.

مومنی با تاکید براینکه به هیچ عنوان با تکیه صرف بر مقابله نمی‌توانیم این موضوع را ساماندهی کنیم گفت: حتماً مؤلفه‌های دیگر مانند پیشگیری، درمان و توانمدسازی متناسب با مقابله باید با هم پیش برود.

وی با اذعان به اینکه در ده‌های گذشته کمی از حوزه‌های دیگر غفلت شده است گفت: اما اکنون همانگونه که حوزه مقابله در اولویت ما قرار دارد، موضوع پیشگیری، درمان و توانمدسازی نیز از اولویتهای اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در حوزه درمان، بازگشت به نرخ مانایی در درمان پایین و نرخ بازگشت مجدد به اعتیاد بالا بود به همین دلیل همکاران من در ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری تمام دستگاه‌ها هم در حوزه درمان، هم در شیوه‌های درمانی و هم در استفاده از داروهای جدید، بررسی‌های جامعی را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه پس ازبررسی‌های صورت گرفته و با همکاری وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از داروهای جدید در درمان اعتیاد به نقد و بحث گذاشته شد گفت: امروز بدون تردید نقطه عطف و روز غرورآفرین در تاریخ درمان و شیوه‌های درمانی اعتیاد در کشور است، علیرغم تمام مشکلات موجود از جمله تحریم، امروز به آخرین فناوری‌ها در حوزه دارو و شیوه‌های درمانی اعتیاد دست پیدا کردیم.

وی  با تأکید بر اینکه قطعاً در آینده شاهد تحولی اساسی در حوزه درمان اعتیاد شاهد خواهیم بود، گفت: امروزه تقریباً هر معتادی به معتادین قبلی اضافه می‌شود به این دلیل که در حوزه درمان مانایی آن به دلیل شیوه‌های درمانی و داروهای موجود پایین بود؛ در یکی دو ماه گذشته یک داروی گیاهی جدید به نام "دتوکسین" رونمایی شد و اکنون در دسترس است اما داروی "بوپرنورفین" می‌تواند نقطه عطفی در کاهش آسیب و درمان معتادان باشد.

مؤمنی تصریح کرد: داروهایی که تاکنون در درمان اعتیاد یا کاهش آسیب مورد استفاده قرار می‌گرفت، صد در صد از نوع مواد مخدر بود یعنی مانند متادون در آن از مواد مخدر استفاده می‌شود اما در داروی بوپرنورفین میزان کمی مواد مخدر وجود دارد و بخش عمده‌ای از آن مربوط به داروهایی است که جذابیت و اشتیاق را برای مصرف مجدد کم می‌کند یعنی هم شامل کاهش آسیب و هم شامل درمان می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدربا تشریح روند استفاده از داروی جدید ترک اعتیاد گفت : مصرف‌کننده بوپرنورفین به مرور اشتیاق مجدد برای اعتیاد را از دست می‌دهد، این دارو در انواع مختلفی از جمله خوراکی و تزریقی تولید و عرضه خواهد شد همچنین مدت زمان اثر این دارو از 24 ساعت، یک ماه و چند ماه است و نیاز نیست که به طور مستمر استفاده شود.

وی با ذکر اینکه قیمت تمام شده این دارو پایین آمده استگفت: قرار بر این است که مواد اولیه این دارو برای مصرف و تولید داخل با قیمت پایین در اختیار شرکتهای سازنده قرار گیرد همچنین شیوه‌نامه استفاده از این دارو در مراکز مدنظر، توسط وزارت بهداشت، تهیه شد و به تصویب رسید و قرار است به طور گسترده استفاده شود همچنین درمانگران نیز به دلیل جدید بودن این دارو باید آموزش کوتاه‌ مدتی را برای شیوه استفاده از آن ارائه ببیند تا با آن آشنایی کامل پیدا کنند.

به گفته وی اعتبارات لازم برای اینکه دارو تحت پوشش بیمه قرار گیرد، دیده شده است ضمن آنکه تولید کنندگان ما قابلیت تامین تمام نیاز کشور در این زمینه را دارند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی