English

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در گفتگو با خبرگزاری موج اعلام کرد:

مخاطبم در مورد "رشوه"، اعضای شورای شهر کنونی نبود!

با وجود گذشت چندین روز از انتشار سخنان سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مورد پیشنهاد رشوه از سوی اعضای شورای شهر کنونی برای تایید شدن صلاحیت شان که با واکنش های تند و تیزی از سوی اعضای شورا همراه بود، نوروزی، درگفتگو با خبرگزاری موج؛ مدعی شد که اظهاراتش تحریف و بد منعکس شده است.

مخاطبم در مورد "رشوه"، اعضای شورای شهر کنونی نبود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، "در شب افطاری دکتر قالیباف عرض کردم، سه تن از افرادی که در شورای شهر دوره پنجم تهران حضور دارند، پیشنهاد رشوه دادند. آقای قالیباف گفتند، اطلاعات این افراد که امروز ریاست شورا را برعهده دارند، را در اختیار معاون بازرسی مجلس قرار دهیم. اخطار می دهم که اگر این افراد خلاف قانون هفته آخر و شب جمعه تایید صلاحیت شوند، از آنها نخواهیم گذشت."

اینها بخش هایی از سخنان حسن نوروزی ، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در صحن  مجلس درهفته  گذشته بود که جرقه جنجالی جدی برای شورای شهر تهران شد. سخنانی که در کمتر از چند ساعت آنچنان انعکاسی پیدا کرد که اعضای شورای شهر را وادار به واکنش هایی تند و تیز کرد .  این سخنان در حالی مطرح می شد که سال 97 نیز در خبری مشابه استاندار تهران اعلام کرده بود ۹ عضو شورای شهر در استان تهران طی این مدت دستگیر شدند که از این تعداد ۳ نفر به قید وثیقه آزاد و شش نفر همچنان در زندان به سر می برند. تعدادی از اعضای شورای شهر کنونی تهران محکوم به گرفتن رشوه شدند . آن زمان  محسن هاشمی ، رییس شورای شهر در خصوص شایعه دستگیری یک عضو شورای شهر تهران گفت: ما از چنین شایعه ای خبر نداریم و حاضر وغایب کرده و همه اعضای شورای شهر تهران حاضر هستند.

برخی رسانه ها اعلام کرده بودند در میان ۹ عضو شورای شهر در استان تهران که به علت ارتشاء و گرفتن رشوه بازداشت شده اند یک عضو شورای شهر تهران نیز حضور دارد.

روز گذشته استانداری تهران اعلام کرده بود ۹ عضو شورای شهر در استان تهران طی این مدت دستگیر شدند که از این تعداد ۳ نفر به قید وثیقه آزاد و شش نفر در بازداشت به سر می برند. عضویت این افراد به صورت معلق درآمده و این افراد فعلا عضوی از شورا محسوب نمی شوند.

واکنش تند و تیز شورا 

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در همین زمینه با دروغ خواندن این  شایعه در صحن شورا گفت: بر اساس گفته‌های آقای رسولی و مکالمه ایشان با آقای نوروزی، نایب رئیس محترم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی و اینکه ایشان سخنان منتسب به خود در خصوص اعضای شورای اسلامی شهر تهران را تکذیب کرده‌اند، انتظار داریم جناب نوروزی به گفته‌های خویش در خصوص ارائه تکذیبیه وفا کرده و نسبت به انتشار عمومی متن تکذیبیه اقدام کند.

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا افزود: حتی اگر ایشان گفته‌های منتسب به خود را تکذیب نموده‌اند اما انعکاسی در رسانه‌ها نداشته است، دستکم نسخه‌ای از تکذیبیه را برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند تا شورا بداند ایشان مطلب مطروحه را تکذیب کرده‌اند و برخی رسانه‌ها به‌منظور ایجاد جوسازی و فضاسازی منفی علیه شورای پنجم شهر تهران، نسبت به انتشار چنین مطالب کذبی اقدام نموده‌اند.

سید ابراهیم امینی در پایان گفت: در صورت عدم صدور و انتشار متن تکذیبیه، حق اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای انجام پیگیری‌های حقوقی لازم در مواردی که شورا و اعضای آن مورد بی مهری قرار گرفته‌اند و رسانه‌ها به ناحق مطالب کذبی به ایشان نسبت داده‌اند یا افرادی که در جایگاه‌های حقوقی قرارگرفته‌اند مطالب کذبی علیه شورا مطرح کنند به‌منظور دفاع از حیثیت نهاد شورا و اعضای آن محفوظ است.

این سخنان اما گویا بدجوری برای اعضای شورای شهر تهران گران تمام شده بود، چرا که حتی منجر به ارایه تذکری جدی از سوی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در صحن شورا هم شد. حسن رسولی در تذکری، در صحن علنی شورای شهردراین تذکر گفت: همانطور که مستحضرید خبرگزاری فارس به نقل از آقای نوروزی نماینده فعلی شهرستان رباط کریم و نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس خبری را باعنوان پیشنهاد رشوه سه عضو فعلی شورای شهر تهران که در انتخابات ششمین دوره شورای شهر شرکت کرده‌اند، منتشر کرده است. مضمون این خبر این بود که سه عضو شورا در قبال تائید صلاحیت پیشنهاد رشوه داده‌اند. البته در این خبر اعلام نشده است که رشوه بگیر کیست. در متن خبر پراکندگی واژگانی وجود دارد و اشاره شده است سه نفری که شورای شهر را ریاست یا اداره می‌کنند. با این حال این تهمت بسیار سنگینی است.

رسولی ادامه داد: من دیروز با آقای نوروزی تلفنی صحبت کردم. به ایشان گفتم اگر مستنداتی دارید، ارائه کنید که ما خودمان در هیات رئیسه و شورا تکلیفمان را با این سه نفر روشن کنیم، زیرا این اتهام سنگینی است و به اعضای شورای شهر افترا زده شده است. آقای نوروزی با خوش رویی برخورد کرد و گفت که اشتباه شده است، من چنین چیزی را نگفتم و امروز در اخبار ساعت ۲ صدا و سیما تکذیبیه آن منتشر خواهد شد.

وی افزود: آقای نوروزی گفت، موضوع این خبر و اشاره من به فردی از کارکنان شاغل در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوره ششم اسلامی شهر وروستا در مجلس شورای اسلامی است. این اطلاعات به رئیس مجلس هم داده شده و ایشان هم بازرسی مجلس را مامور به رسیدگی به این موضوع کرده‌اند. آقای نوروزی ادامه داد که به هیچ عنوان من در مورد شورای شهر تهران و نه در مورد هیچ کدام از شورا‌های شهر کشور چنین حرفی نزدم.

مدرک ارایه دهند

در همین خصوص عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز با تکذیب خبر پیشنهاد پرداخت رشوه سه عضو شورا برای تایید صلاحیت در انتخابات گفت: اگر دوستان فکر می‌کنند، چنین چیزی وجود دارد، مستندات آن را ارائه دهند و در معرض افکار عمومی قرار دهند. تنها یک ادعا کافی نیست.

زهرا نژاد بهرام با تاکید براینکه دوستان باید برای اظهارات خود مستندات ارائه دهند گفت: باید مشخص شود برای چه چیزی پیشنهاد رشوه شده است. ما تایید صلاحیت خود را از خدا و مردم گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه نداشتن مستند برای این اقدام یک اتهام است، گفت: بدون مستندات طرح مساله نیز صحیح نیست و این اتهام باید قابل رسیدگی و پیگیری باشد. با این ادعا اذهان عمومی دچار چالش می‌شود و منطقی نیست که نماینده مجلس که رای خود را از مردم گرفته است با نماینده مردم در پارلمان شهری اینگونه برخورد کند.

زودتر تکذیب شود تا کار به شکایت نرسد!

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در اظهار نظری در همین خصوص با ذکر اینکه اتهام رشوه هیچ نسبتی با شورای شهر تهران ندارد گفت: تصمیم ما این بود که امشب دوشنبه، جلسه فوق العاده هم اندیشی، در رابطه با شیوه پیگیری این اتهام و اعاده حیثیت از اعضا تشکیل دهیم و بر اساس تصمیمات جمعی اقدام شود. 

او با اشاره به تماس تلفنی سیدحسن رسولی، عضو دیگر شورای شهر با نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ایشان به آقای رسولی گفته اند آنچه از ایشان نقل شده صحیح نیست، موضوع هیچ ربطی به شورای شهر تهران نداشته به شخص دیگری مربوط بوده است.

اعطا تاکید کرد: امیدواریم این سخن که اتهام به هر 12 عضو شورای فعلی است که کاندیدای انتخابات شورای ششم هستند و همچنین اتهام به کلیت شوراست، زودتر از جانب ایشان تصحیح شود؛ تا اقدامات دیگری جهت اعاده حیثیت ضرورت پیدا نکند.

نوروزی: منظورم شورا نبود! 

جالب اینجاست که خود حسن نوروزی نیز که قبلا اینچنین دقیق، خبر پیشنهاد رشوه از سوی سه تن از اعضای شورای "پنجم" به نقل از وی منتشر شده بود، اظهاراتی که به نام وی منتشر شده را تکذیب می کند. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگار موج، در این خصوص گفت: ما ضعف هایی را در هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای پنجم داشتیم که این نکات را هم به آقای لاریجانی – در مجلس گذشته – و هم به آقای قالیباف در مجلس کنونی منعکس کردم تا پیگیر باشند و آنها را رفع کنند.

وی افزود: دکتر قالیباف این موضوع را  به آقای پشمچی زاده ، معاون نظارت مجلس ارجاع داده بودند. اما از آنجاییکه این بررسی طولانی شد، من آن روز در سخنانم این موضوع را دوباره یادآوری کرده  و گفتم دو – 3 نفر در این هیات هستند که ضعف دارند و درخواست کردم که این افراد دیگر آنجا نباشند.

نوروزی با تاکید براینکه اصلا موضوع مطرح شده توسط وی ارتباطی به اعضای شورای شهر کنونی ندارد ادامه داد: این یک رویه کلی بود که بد منتشر شده بود.

با این وجود هنوز این سوال مطرح است که آیا امکان دارد که خبرنگاری تا این حد، سخنان فردی را وارونه منتشر کند؟ آنهم با اشاره مستقیم به اعضای شورای پنجم و یا ذکر اینکه "3" نفر پیشنهاد رشوه داده اند! چرا که در واقع سخنان کنونی نوروزی کاملا با سخنان منتشر شده مغایرت دارد. برای همین به قول اعطا شاید بهترین راهکار این باشد که خود نوروزی، در جوابیه ای رسانه ای، ضمن تشریح اصل ماجرا رسما اعلام کند که خبرگزاری  منتشر کننده آن، دچار اشتباه شده و آن را بد منعکس کرده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه