English

به دنبال پیدا شدن جسد دو کارگر معدن طرزه صورت گرفت؛

۶ روز تلاش با پیدا شدن اجساد کارگران معدن پایان یافت/ تعطیل موقت معدن تا صدور رای دادگاه

بالاخره پس از ۶ روز تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه عملیات امداد برای یافتن دو کارگر معدن ریزش کرده شرکت البرز شرقی در طزره با پیدا شدن اجساد آنها خاتمه یافت.

۶ روز تلاش با پیدا شدن اجساد کارگران معدن پایان یافت/ تعطیل موقت معدن تا صدور رای دادگاه

به گزارش خبرگزاری موج ، پنجشنبه شب و بعد از چندین شب و روز تلاش بی وقفه نیروهای تخصصی امدادی در حوزه معادن، منصور شریف، مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی با اعلام خبر پیدا شدن ۲ کارگر محبوس در تونل شماره ۴۲ معدن زغال‌سنگ طزره از پایان عملیات امداد و نجات خبر داد.

حادثه زمانی آغاز شد که ساعت ۱۱ صبح روز شنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با روز کارگر، ریزش تونل زغال‌سنگ طزره دامغان باعث شد تا ۲ کارگر این مجموعه به نام‌های میلاد روشنائی و سید اصغر افضلی نیز در تونل این معدن زغال‌سنگ محبوس شوند.

پس از آن بود که بلافاصله؛ عملیات نجات این دو کارگر آغاز شد. عملیاتی که تا پنجشنبه شب ادامه داشت. عملیاتی که به گفته مسئولان امداد و نجات شرکت کننده در این عملیات، با مشارکت پنج تیم معدنکاری تخصصی به تعداد ۱۵۰ نفر، در پنج شبانه‌روز (۶ روز و پنج شب به مدت ۱۳۰ ساعت) و با خارج نمودن حدود ۵۰۰ تن آوار در ساعت ۲۳ روز پنجشنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماه همراه بود.

تعطیل موقت

اسماعیل غنیان؛ مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بعد از خاتمه عملیات امداد، در همین زمینه از تعطیلی کامل همه بخش‌ها و کارگاه‌ها و تونل‌های معدن ۴۲ زغال‌سنگ شرکت البرز شرقی در طزره دامغان تا تعیین تکلیف و ارزیابی قطعی وضعیت معدن، با هماهنگی دادستان دامغان، معاون معدنی‌ و مدیر ایمنی شرکت البرز شرقی خبر داد.

به گفته وی، گزارش دقیق وقوع حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن پس از تکمیل بررسی‌ها، کشف عوامل اصلی وقوع حادثه و بررسی جوانب امر و نیز جمع‌بندی نهایی موضوع، از سوی اداره بازرسی کار استان تنظیم و به مراجع ذی‌صلاح تحویل خواهد شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان گفت: بلافاصله پس از اتمام عملیات امداد و نجات و کشف پیکر بی‌جان کارگران، کلیه فعالیت‌های استخراج در تونل ۴۲ تا زمان تعیین تکلیف قطعی وضعیت آن، تعطیل شد. 

حمید صالحی افزود: با هماهنگی دادستان دامغان و معاون معدنی و مدیر ایمنی شرکت البرز شرقی، تونل ریزش‌ کرده تا زمان تعیین تکلیف و ارزیابی قطعی وضعیت معدن به‌طور کامل تعطیل است. 

وی تاکید کرد :بررسی و شناسایی عوامل اصلی دخیل در وقوع حادثه، توسط بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود که در این زمینه بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت نیز حضور دارند. 

صالحی با ذکر اینکه برای دستگاه قضایی و مراجع ذی‌صلاح،  نظر کارشناسی و جمع‌بندی نهایی بازرس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملاک اصلی شناسایی علت دقیق حادثه است گفت: از زمان وقوع حادثه ریزش در تونل تا زمان کشف ۲ پیکر معدنکاران، تمام تلاش گروه امداد و نجات و بازرسان، نجات این ۲ نفر بود و در طی ۶ روز عملیات نیز بازرسان مربوطه از نزدیک روند آواربرداری را زیرنظر داشتند.

به گفته وی پس از تکمیل پرونده و شناسایی علت یا علل حادثه، تونل ۴۲ معدن طزره با تصمیم گروه ایمنی شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی بازگشایی می‌شود.

همه چیز در مورد یک نجات

بعد از اتمام این عملیات روابط عمومی شرکت البرز شرقی در اطلاعیه ای به تشریح روند عملیات امداد و نجات از ساعات اولیه ریزش تونل شماره ۴۲ در این معادن تا لحظه پیدا کردن اجساد این کارگران محبوس پرداخت.

در این اطلاعیه آمده است: حدود ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه امسال، در تونل شماره ۴۲ معدن بزرگ طزره (از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی) هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، ۲ کارگر پیمانکاری شرکت البرز شرقی به نام‌های میلاد روشنائی و سید اصغر افضلی دچار حادثه شدند که بلافاصله عملیات امداد و نجات آنها آغاز شد.

در ادامه این اطلاعیه نیز آمده است: بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت البرز شرقی، عملیات امدادونجات در ابتدا با حفر مسیر دسترسی اضطراری به طول ۲۵ متر و به‌ موازات کارگاه استخراج و ایجاد دستک‌ها به داخل کارگاه، به‌منظور امدادرسانی انجام شد؛ اما با مواجه‌شدن به تخت سنگ‌های تخریب‌شده ادامه کار میسر نشد.

به گفته روابط عمومی شرکت البرز شرقی، در ادامه تعریض و افزایش ضخامت راه دسترسی قبلی (دِویل) از داخل کارگاه استخراج در محل جبهه کار اصلی در دستور کار قرار گرفت که این راهکار نیز به هدف مورد نظر نرسید. سپس با تخلیه بخشی از تخریب ناشی از ریزش، درصدد تخلیه کارگاه برآمده لیکن با ریزش‌های مجدد مواجه شده و این راهکار نیز به بن‌بست رسید.

روابط عمومی شرکت البرز شرقی با اشاره به ادامه و تشدید تلاش‌ها برای یافتن پیکر ۲ کارگر معدن محبوس در تونل شماره ۴۲ اضافه کرده است که «در نهایت با توجه به شرایط به‌شدت ناایمن و ریزشی حاکم بر کارگاه، جهت تأمین ایمنی امدادگران، اقدام به حفر راه دسترسی ایمن و اصولی (دِویل) به طول ۳۵ متر، موازی کارگاه استخراج و با فاصله ایمن از آن (متوسط چهار متر) اقدام و تا سطح زمین ادامه یافت. سپس با تحکیم مسیر و ایجاد دستک‌های انحرافی به قسمت تخریب‌شده، عملیات جستجو تداوم‌یافته که در ادامه در عمق تقریبی ۳۰ و ۳۳ متری کارگاه استخراج، به پیکرهای ۲ کارگر معدن‌کار دست‌یافتیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه