English

کیانوش جهانپور در گفتگو با موج اعلام کرد:

واکسن روسی تاثیر گذار تر از بقیه واکسن هاست / واکسیناسیون ایرانیان تا پایان ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید

با وجودیکه دولت مدعی است رویه قابل قبولی را در مورد واردات و تولید و تزریق واکسن کرونا در پیش گرفته ولی شواهد و قراین و اخبار ضد و نقیضی که در این موارد منتشر می شود حکایت از آن دارد که اوضاع چندان هم روبراه نیست.

واکسن روسی تاثیر گذار تر از بقیه واکسن هاست / واکسیناسیون ایرانیان تا پایان ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید

به گزارش خبرنگار موج، حدود ۴ ماه از آغاز واکسیناسیون شهروندان ایرانی در برابر کرونا می گذرد اما شواهد و قراین حکایت از آن دارد که روند این واکسیناسیون چندان که باید و شاید سریع و مطلوب نیست. در این میان گذشته از چالش هایی که در مورد نحوه توزیع  واکسن کرونا و تزریق آن به برخی از افراد و مدیرانی که جایز دریافت آن نیستند، پیش آمده، ابهامات و شایعاتی نیز در خصوص کیفیت واکسن های وارداتی و همچنین واکسن های وطنی وجود دارد که هنوز پاسخ درستی به آنها داده نشده است. اما به نظر می رسد برخی از این مطالب چندان هم نادرست نباشد کمااینکه کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار موج اذعان می کند که اثر گذاری واکسن روسی بیشتر از بقیه واکسن هاست. گفتگویی که در آن تلاش کرده ایم تا به برخی از ابهامات موجود در مورد واکسن کرونا در ایران پاسخ دهیم. 

آقای دکتر، الان شاهد ورود چندین نوع از واکسن های کرونا به کشور هستیم. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا معیار خاصی برای تزریق هر واکسن به قشرهای مختلف وجود دارد؟ مثلا آیا به دلایل خاصی ممکن است به یک نفر یا یک طیف، واکسن روسی بزنند و به یک سری دیگر  واکسن هندی تزریق کنند یا به شکل رندوم واکسن ها تزریق می شوند؟

کلیت این تزریق ها، معیارهایی پزشکی دارند. یعنی نمی توان گفت به صورت رندوم تزریق می شوند بلکه شاخص هایی برای آن وجود دارد. مثلا در فاز اول که افراد آسیب پذیر و در معرض خطرتر بودند، سعی شد تزریق واکسن ها با واکسن روسی اسپوتنیک وی که از اثر گذاری بهتر و بیشتری برخوردار است، انجام شود؛ اما الان که وارد فاز دوم شده ایم که شامل تزریق واکسن به سالمندان و... است، دیگر واکسن خاصی برایمان اولویت ندارد.

در طول این مدت، اخباری شنیده می شود که برخی از این واکسن ها، از کیفیت پایین تری نسبت به بقیه برخورداند. این ادعا درست است؟

اولین توصیه سازمان های جهانی این است که هر واکسنی که دست شما می رسد و تاییده جهانی دارد را تزریق کنید. یعنی بهترین واکسن، واکسنی است که در دسترس است. البته ممکن است ملاحظاتی در تهیه و تولید و نحوه استفاده از این واکسن ها برای اقشار مختلف مردم وجود داشته باشد که آنها در روی واکسن ها قید می شوند. ولی در کل این واکسن ها عوارض خاصی برای شهروندان ندارند. اگر مدارک علمی و مستدلی دال بر این باشد که واکسنی تاثیر بیشتری دارد تلاش می کنیم از آن واکسن بیشتر استفاده کنیم.

در خبرها آمده بود که ایران با روسیه در حال ساخت واکسن کرونای مشترک است. حتی اخباری منتشر شده که حکایت از ورود تجهیزات ساخت واکسن از چین دارد که نشان می دهد ایران به دنبال ساخت مشترک این واکسن با چین هم هست. اولا تولید واکسن روسی مشترک در چه مرحله ای و ثانیا، در نهایت با چند کشور پروژه ساخت واکسن مشترک داریم؟

ما همانطور که گفتید با روسیه پروژه ای برای ساخت واکسن مشترک داریم ولی با چین چنین طرحی را دنبال نمی کنیم. در مورد تولید مشترک با روسیه تاکنون دو شرکت ایرانی برای این کار از سوی روسیه تایید شده اند و کار خود را آغاز کرده اند.  

از سویی با کشور کوبا هم در حال تولید مشترک با انتقال دانش فنی در انستیتو پاستور ایران هستیم. یک مورد تولید مشترک دیگر هم توسط یکی از شرکتهای خصوصی ایرانی با کشور استرالیا داریم که در حال اخذ مجوز برای انجام مطالعه بالینی فاز ۲ و ۳ آن در ایران است.

و تولید واکسن مشترک روسی آغاز شده است؟

هم اینک کشت سلولی این واکسن آغاز شده و تصور می کنیم طی چند هفته آینده اولین واکسن های مشترک تولید خواهند شد. 

واکسن های ایرانی چطور؟ این واکسن ها که روی شهروندان امتحان شده، تاکنون نتایج رضایت بخشی داشته است؟

ما ۴ واکسن در فاز مطالعه بالینی ایرانی تولید کرده ایم. براساس گزارش های دریافتی ، خوشبختانه تاکنون نتایج  تست همه این واکسن ها موفق بوده است. پیش بینی می شودکه  ۲ واکسن تا پایان خرداد ماه آماده تزریق شود و ۲ واکسن دیگر نیز در صورت موفقیت آمیز بودن تست های آنها، تا پایان تابستان به بهره برداری برسند.

در مورد تزریق واکسن ها نیز طی چند هفته اخیر شاهد انتشار اخبار و گزارش هایی بودیم که حکایت از تزریق واکسن به برخی از مدیران و بخصوص مدیران شهری در تهران و سایر شهرها بود. بعد از انتشار این گزارش ها نظارت وزارت خانه روی تزریق واکسن ها بیشتر شده است؟

صددرصد... به هر حال واقعیت این است که برخی از لیست هایی که از سوی سازمان ها و نهادها برای ما و همکارانمان ارسال شده است مخدوش بوده است که هم با آنها برخورد شده است و هم پرونده آنها به مراجع ذیصلاح تحویل شده است.  

چندی قبل خود شما اعلام کردید که ویروس هندی، وارد ایران هم شده است. در طول این مدت تعداد مبتلایان به این ویروس، افزایش چشمگیری را نداشته است؟

خوشبختانه خیر. هنوز تعداد مبتلایان به ویروس هندی در کشور انگشت شمار هستند و همچنان غلبه با ویروس انگلیسی است که ۸۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان کنونی به کرونا در ایران را تشکیل می دهند.

 و الان پیک چهارم را پشت سر گذاشته ایم؟

نمی شود گفت پشت سرگذاشته ایم؛ بلکه می توانیم بگوییم با تدابیری که اندیشیده شد؛ بخصوص مواردی مانند شناسایی زودهنگام و تشدید بیماریابی و برپایی مراکز سرپایی ضد ویروسی و... خوشبختانه سریعتر"قله " این پیک را در اکثر استان ها، پشت سر گذاشته ایم ولی به هر حال هنوز تمام نشده و هشدارها همچنان به قوت خود باقی است. 

پس، از خردادماه واکسن ایرانی هم به سبد واکسن های کرونایی می پیوندند. درست است؟

بله.  

و فکر می کنید واکسیناسیون کل مردم کشور چه مدت زمان ببرد؟

تصور بر این است که واکسیسناسیون کل دنیا ۲ تا ۳ سال بطول بیانجامد ولی در ایران پیش بینی ما این است که این فرآیند یکسال باشد.

یکسال از زمان آغاز واکسیناسیون ها در بهمن سال گذشته؟

بله. پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ در صورت آماده بودن شرایط و تامین واکسن ها و برنامه ریزی های انجام شده همه مردم ایران واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.   

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه