English

گزارش موج از حیرانی دانش آموزان در برگزاری امتحانات نهایی؛

چند روز مانده به برگزاری امتحانات نهایی، والدین و دانش آموزان همچنان سردرگم در برگزاری حضوری یا غیرحضوری!

با وجودیکه چند روزی بیشتر تا آغاز امتحانات خرداد ماه دانش آموزان باقی نمانده است ولی هنوز با توجه به تناقض گویی های مسئولان، والدین سرگردان هستند که آیا قرار است امتحانات، حضوری برگزاری شود یا غیرحضوری؟ این درحالی است که سال گذشته نیز امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شد و امکان برگزاری امتحانات هماهنگ استانی و منطقه‌ای وجود نداشت.

چند روز مانده به برگزاری امتحانات نهایی، والدین و دانش آموزان همچنان سردرگم در برگزاری حضوری یا غیرحضوری!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به نظر می رسد امسال هم شرایط برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان، مشابه سال گذشته باشد چرا که برای خرداد ۱۴۰۰ نیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش از تمایل به برگزاری امتحانات این دو پایه تحصیلی به شیوه حضوری خبر داده‌اند.

در همین زمینه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه ای در مورد نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های همه گیر، اعلام کرد: براساس مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش در مورد نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های همه گیر، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به جهت تأثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

خسرو ساکی، رییس مرکز سنجش وپایش کیفیت آموزشی نیز با تایید این موضوع گفته بود: براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی اموزش و پرورش، امتحانات خردادماه ۱۴۰۰، فقط برای دانش آموزان پایه «نهم» و «دوازدهم» به صورت حضوری است.

وی افزود: در سایر پایه‌ها و دروس غیر فنی و پایه فنی، مسئولیت ارزشیابی دروس، برعهده مدیر مدرسه و بر اساس «تصمیم شورای مدرسه» خواهد بود.

اما شخص وزیر هم گرچه همین الگو را تایید می کند اما، به نظر می رسد بیشتر متمایل به برگزاری حضوری امتحانات است. وی که در زمان برگزاری امتحانات نهایی سال گذشته بارها تاکید کرده بود که تفاوتی بین حضوری و غیرحضوری برگزاری شدن امتحانات نیست، اینبار به نظر می رسد کمی تغییر موضوع داده و تلویحا اعلام می کند که برگزاری امتحانات به صورت حضوری بسیار بهتر از امتحانات مجازی است !

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در فروردین ۱۴۰۰ درباره امتحانات پایان سال دانش آموزان گفته بود: کماکان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها که در سال‌های گذشته حضوری بوده مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم، این امتحانات تأثیرگذار هستند و اگر خللی ایجاد شود و مورد مناقشه قرار گیرد، ممکن است حقوق دانش‌آموزان تضییع شود، بنابراین ترجیح ما این است که دانش‌آموزان در یک آزمون هماهنگ حضوری شرکت کنند، مگر آنکه وضعیت کشور این اجازه را به ما ندهد که در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم. هر آزمونی را به ما اجازه دهند که حضوری برگزار کنیم، برگزاری حضوری را ترجیح می‌دهیم.

وی در آخرین اظهار نظر در مورد این موضوع گفته است: در حال حاضر تصمیم بر این است که امتحانات پایان سال تحصیلی در دو پایه نهم و دوازدهم بعد از عید فطر شروع و تا ۲۴ خرداد پایان یابد. قطعا اگر تصمیم ستاد ملی کرونا بر عدم حضور دانش آموزان باشد آزمون‌ها را به تعویق می‌اندازیم.

نظرات متفاوت از طیفی متفاوت

با این حال به نظر می رسد برخلاف آقای وزیر، اکثر والدین و حتی معلم ها و دانش آموزان چندان تمایلی به برگزاری حضوری امتحانات نهایی ندارند. امیرعلی بهرامی و نوژا بهرامی  نه تنها هر دو در مقطع اول دبستان تحصیل می کنند که در عین حال، با هم پسرعمو و دختر عمو هستند. با این حال، مادران هر دو آنها تمایلی ندارند که فرزندانشان برای امتحانات نهایی سرکلاس های حضوری برود. مادر امیرعلی در این زمینه به خبرنگار موج گفت: مشکل اصلی ما در مورد آموزش فرزندانمان بود. چون سال اولی بودند و امسال برایشان سال تحصیلی مهمی بود. برای همین ما هم به شدت در سال تحصیلی کنونی اذیت شدیم و تحت فشار بودیم.

وی افزود: اما حالا که سال تحصیلی به هر ترتیبی که بود، به پایان رسیده، چه لزومی دارد که بخواهیم سلامت فرزندانمان را به خطر بیاندازیم و آنها را به جلسه حضوری بفرستیم؟

هلیا مودت، دانش آموز مقطع دوازدهم یکی از مدارس نمونه تهران نیز در گفتگو با موج، در اظهار نظری مخالف با والدین این دو دانش آموز گفت: به نظرم اگرقرار است، امتحانات مقطع ما به صورت مجازی برگزار شود، بهتر است اصلا برگزار نشود! چون هم احتمال تقلب بالا می رود و هم کیفیت لازم را نخواهد داشت.

وی اما در عین حال از نگرانی والدینش برای حضور در امتحانات سخن گفته و افزود: مادرم به شدت مخالف برگزاری حضوری امتحانات ماست. این نگرانی را بارها اعلام کرده است. ولی خب.... چاره ای نیست... به نظرم اگر پروتکل های بهداشتی رعایت شود،  امتحانات حضوری بهتر است.

مودت که سال گذشته در مقطع یازدهم تحصیل می کرده در مورد کیفیت برگزاری امتحانات نهایی سال گذشته که به صورت غیرحضوری برگزار شد نیز گفت: از آنجاییکه سال گذشته، اولین سال برگزاری امتحانات غیرحضوری دانش آموزان بود، اشکالاتی وجود داشت. مثلا، معلم ها برای جلوگیری از تقلب بچه ها، زمان امتحان ها را کم می کردند که همین برای ما مشکل ایجاد کرده بود.

این دانش آموز اما تاکید کرد: با این حال از آنجاییکه امتحانات امسال برای ما حکم اتمام مدرسه را دارد، چگونگی برگزاری آنها برای ما مهم است و از آن مهمتر اینکه بتوانیم در درس هایمان نمره قبولی بگیریم. برای همین به نظرم حضوری برگزار شدن امتحانات بهترین گزینه است.       

الهام بختیاری، دبیر ریاضی مقطع راهنمایی اما از منظری دیگر به امتحان ها نگاه می کند. وی در این زمینه به خبرنگار موج گفت: در ترم گذشته نیز که امتحانات به صورت مجازی برگزار می شد، ما نصف نمره را به امتحان و نیمی دیگر را به فعالیت های طول ترم دانش آموز اختصاص دادیم.

وی با ذکر اینکه حتی اگر یک دانش آموز هم به کرونا مبتلا باشد می تواند خیل عظیمی از دانش آموزان را مبتلا کند گفت: بنابراین نمی توان ریسک چنین خطری را پذیرفت. بنابراین فکر می کنم بهتر است امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار شود.  

حالا با این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا امسال هم امتحانات دانش آموزان غیر حضوری برگزار می شود یا رایزنی های برخی از مسئولان برای حضوری برگزار شدن امتحانات به نتیجه خواهد رسید و اینبار امتحانات با حضور دانش آموزان برگزار می شود؟ سوالی که هر چه سریعتر پاسخ قطعی آن داده شود می تواند دانش اموزان و والدین آنها را از سردرگمی کنونی رهایی بخشد!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه