English

گزارش موج از پیوستن نام مدیران شهری پایتخت به لیست متخلفان تزریق واکسن کرونا:

رسوایی جدید در شهرداری؛ واکسن خواری مدیران شهری تهران/ ابعاد تخلف صورت گرفته بسیار وسیع تر از اینهاست!

هنوز یک هفته از جنجال به پا شده به خاطر تزریق واکسن کرونای سهمیه پاکبان ها توسط نیروها و مدیران شهرداری در اهواز و آبادان و علی آباد کتول و... نگذشته است که انتشار گزارشی مشابه در مورد تزریق واکسن توسط ۶ نفر از کارکنان منطقه ۶ شهرداری تهران، با موجی از انتقادها و واکنش های افکار عمومی همراه شد.

رسوایی جدید در شهرداری؛ واکسن خواری مدیران شهری تهران/ ابعاد تخلف صورت گرفته بسیار وسیع تر از اینهاست!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، درحالیکه هنوز پرونده تخلف مدیران شهری چندین شهرستان کشور به خاطر تزریق واکسن کرونا، همچنان باز است، خبر اضافه شدن نام تعدادی دیگر از مدیران شهری پایتخت به لیست مدیران شهری متخلف، رسوایی جدیدی را برای شهرداری تهران به بار آورد! ماجرا از جایی آغاز شد که در لیست  179نفره، پاکبان هایی که واکسن کرونا در منطقه 6 شهرداری تزریق کرده اند؛ نام تعدادی از بانوان نیز به چشم می خورد. این در حالی است که در پایتخت هیچ پاکبان زنی وجود ندارد! 

در گزارش از یک سایت خبری آمده که حتی افراد خانواده برخی کارمندان و یا برخی شاغلان در دیگر مناطق تهران نیز از سهم پاکبانان منطقه 6 تهران سو استفاده نموده و واکسن تزریق کرده اند. این گزارش با ذکر نمونه هایی از کارکنان شهرداری که واکسن دریافت کرده اند نوشت: حتی، در یک نمونه دیگر نیروی خدماتی دفتر تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ نیز از ترس آن که شهردار کرونا نگیرد، دوز اول واکسن را دریافت کرده است.

در ادامه این گزارش حتی به موردی اشاره شده که در آن یکی از کارکنان شهرداری منطقه ای دیگر به واسطه فامیل خود که در شهرداری منطقه ۶ شاغل بوده واکسن کرونا را دریافت کرده است!

آغاز پروژه توجیه!

این گزارش همانطور که پیش بینی می شد آنچنان انعکاسی از سوی شهروندان داشت که شهردار تهران را در کمتر از چند ساعت وادار به واکنش کرد. 

پیروز حناچی در توئیتی که در همین زمینه منتشر شده است نوشت : در حساب کاربری خود، نوشت: از رسانه ها بابت حساسیت ها ممنونم، داده های تزریق واکسن در شهرداری تهران فورا بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف، افراد خاطی احتمالی علاوه بر برخورد، به مراجع ذیصلاح معرفی خواهند شد.

این گزارش اما، با واکنش های تند و تیزی هم از سوی اعضای شورای شهر همراه بود . آرش حسینی میلانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درهمین زمینه و واکنش به این گزارش گفت : ساده‌انگاری است که چنین موضوع مهمی را با دادن چند لیست از سوی مناطق حل و فصل کرده و به این شکل دز‌ها را دریافت و توزیع کردند. وقتی بدون هیچ سیستم خاصی این کار آغاز می‌شود، نتیجه این شده که بیش از یک سوم واکسیناسیون یک منطقه خطا دارد.

او ادامه داد: در آرادکوه و بهشت زهرا تعداد افرادی واکسینه شدن کم بوده و نظارت بیشتری اتفاق افتاده و احتمالا تعداد خطا هم کم بوده است، اما وقتی واکسن‌ها بین ۲۲ منطقه تقسیم می‌شود حتما به دانش و سیستم پیچیده‌تری برای نظارت نیاز داریم؛ بنابراین نقطه اصلی ماجرا متناسب بودن شرایط با پیچیدگی و بزرگی سیستم است.

میلانی به نادیده گرفتن شرکت شهر سالم در این موضوع اشاره کرده و گفت: شرکت شهر سالم یک بند قانونی تخصصی است که می‌تواند با همکاری مناطق و ستاد شهرداری ساماندهی این موضوع را بر عهده بگیرد، اما متاسفانه از ظرفیت این شرکت استفاده نشد و مسئولیت کار بر عهده مناطق گذاشته شده است.

مجید فراهانی، نیز یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران بود که در توئیتی نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: دوازده روز پیش در نامه ای خواستار انتشار فهرست اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا در سامانه شفافیت شدم امروز اما مطالبه من معرفی مدیران مسوول در مناطق متخلف در تزریق واکسن به تخلفات اداری و مراجع قضایی و برکناری متخلفین است.

این عضو و رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران همچنین در گفتگویی در یکی از اتاق‌های شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت: میزان تخلف‌های انجام شده در شهرداری بیش از این است و برای مثال به ادعای او "۸۰۰ واکسن به بهشت زهرا اختصاص یافته که ۲۰۰ دوز آن به خدمه بهشت زهرا تزریق نشده است."

توئیت پراکنی های اعضای شورا ولی به همین جا خاتمه پیدا نکرد و محمد جواد حق شناس؛ رییس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای شهر نیز در توئیتی دیگر با اشاره به توییت پیروز حناچی، شهردار تهران مبنی بر بررسی فوری داده‌های تزریق واکسن در شهرداری تهران و برخورد با خاطیان آن در پیامی توییتری نوشت:"هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک.

وی در ادامه نوشته است: لازم است هر چه سریعتر گزارش برخورد با متخلفین به استحضار مردم و شورای شهر برسد.

عزل افکار عمومی!

این اظهار نظرها باعث شد تا در نهایت شهرداری نیز اطلاعیه ای صادر و در آن اعلام کند که به خاطر اهمال و تخلف صورت گرفته در این زمینه، یک شهردار ناحیه و سه همکار وی از کار برکنار شده اند. مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران روز پنجشنبه اعلام کرد: پس از بررسی ها مشخص شد تاکنون تعداد محدودی واکسن برای تزریق به نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا اعم از پرسنل بهشت زهرا (س) ، پاکبانان و پرسنل پسماند (که شامل نیروهای عملیاتی و اداری مرتبط با مشاغل پرخطر خدمات شهری میباشند اعم از زن و مرد) از طریق وزارت بهداشت تخصیص داده شده است که از این تعداد هیچ یک از مدیران شهرداری تا رده چهار مدیریتی تزریقی انجام نداده‌اند. 

براساس این گزارش، همچنین پس از بررسی ها مشخص شد یک نفر از مسئولان نواحی به تزریق واکسن از سهمیه فوق الاشاره اقدام کرده است که امروز به همراه سه نفر از همکاران ذیربط در ناحیه از سمت های خود عزل شدند.

این در حالی است که در بررسی ها مشخص شد توزیع سهمیه فوق الاشاره در یکی از مناطق منطبق بر پروتکلهای مصوب نبوده است و لذا معاون و رییس خدمات شهری منطقه بدلیل اهمال در نظارت و عدم رعایت پروتکل ها عزل و به مراجع نظارتی معرفی شدند. 

این گزارش می افزاید: برای پیشگیری از رخ دادن چنین تخلفاتی مقرر شد اسامی کلیه بهره‌مندان از واکسن در سایت شفاف شهرداری تهران بارگذاری شود و پروتکل سخت‌گیرانه تزریق با نظارت فنی شرکت شهر سالم و حراست کل شهرداری تهران اعمال شود.

این واقعه در حالی در شهرداری تهران رخ می دهد که اعضای شورای شهر در هفته گذشته و پس از انتشار اخباری از واکسیناسیون برخی از مدیران و کارکنان شهرداری های برخی از شهرستان ها، نسبت به این رویه به شدت انتقاد کردند و خواستار پیگیری مراجع قضایی در این مورد شدند. حتی تعدادی از این اعضا، پا را از این نیز فراتر گذاشته و چنین مدیرانی را "خائین " نامیدند! 

الهام فخاری از جمله همین اعضای شورا بود در صفحه شخصی خود که درصفحه توییتر نوشت: درحالی که واکسینه‌ی پاکبانان و نیروهای خدماتی شهری هنوز تکمیل نشده، و شهرداری هیچ برنامه‌ای برای دورکاری منظم کارمندان و خدمت‌دهی اینترنتی به شهروندان ندارد، تزریق واکسن سهمیه پاکبانان به مدیران و برخی کارکنان خیانت است. شهردار تهران باید قاطع با خاطیان برخوردکند و به مردم گزارش دهد.

سکوت معنادار

با این حال وزیر بهداشت که معمولا در چنین مواردی با انتشار اطلاعیه یا در گفتگو با رسانه ها به شدت خاطیان را متهم کرده و حتی دستور عزل مسئولان بهداشت این شهرستان ها را عزل کرده بود، اینبار نه خودش و نه معاونانش، در برابر تخلف صورت گرفته در شهرداری تهران و کوتاهی مدیران خودش در شبکه سلامت پایتخت سکوتی واکنشی را نداشته اند و ترجیح داده اند فعلا، سکوت اختیار کنند! جالب اینجاست که شهردار منطقه ۶ نیز به جای توبیخ به خاطر آنچه توسط مدیران منصوب شده اش رخ داده، بعد از بالا گرفتن موج انتقادها تنها واکنشش، منصوب کردن یکی دیگر از مدیرانش به جای فرد عزل شده بود! تورج فرهادی، همان شهردار منطقه ای است که چند ماه قبل نیز به خاطر کشته شدن یک نوجوان در پارک لاله تهران، به دلیل اهمال مدیران منظقه اش، به راحتی از زیر بار مسئولیتی که برعهده اش بود شانه خالی کرد و بدون ترس از توبیخ همچنان، محکم و استوار به کارش ادامه داد! ادامه فعالیت وی بعد از این دو حادثه، این گمان را به وجود آورده که بی شک وی از سوی شخص یا اشخاص ذی نفوذی حمایت می شود که شهردار تهران هنوز جرات عزل وی را پیدا نکرده است! 

از سویی اما شاید مهمترین موضوع در پرونده یاد شده، همان سرنخی باشد که مجید فراهانی داده است. اینکه برخلاف ادعای شهرداری به نظر می رسد، ابعاد تخلفات صورت گرفته در حوزه سوء استفاده کارکنان و مدیران شهرداری در تزریق واکسن کرونا، بسیار گسترده تر از تخلفات کارکنان یک منطقه بوده باشد. فرضیه ای که احتمالا در چند روز آینده پای خیلی از دیگر مدیران شهرداری را نیز به ماجرا باز خواهد کرد! پرونده ای که محک بسیار خوبی برای رییس قوه قضاییه و وزیر بهداشت برای برخورد با متخلفان و سوء استفاده کننده ها در ماجرای تخلف کارکنان شهرداری که به ناحق واکسن کرونا زده اند، باشد!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه