English

سیما سادات لاری:

آمار فوتی‌های ویروس جهش‌یافته به سبک ویروس قبلی است

سیما سادات لاری با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس جهش‌یافته بالاست، گفت: اما این موضوع دلیل نمی‌شود که مرگ‌ومیر هم به این نسبت در این ویروس بالا باشد، زیرا آمار فوتی‌ها همچون گذشته است.

آمار فوتی‌های ویروس جهش‌یافته به سبک ویروس قبلی است

به گزارش خبرگزاری موج، سیما سادات لاری ظهر امروز در حاشیه نشست خبری با رسانه‌ها، اظهار کرد: رنگ‌بندی‌های کرونایی بر اساس شاخص بستری لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد بستری‌ها در پیک چهارم کرونا همچنان بالاست، گفت: بخش زیادی از استان روند کاهشی پیداکرده‌اند اما تعدادی از استان‌ها همچنان با روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی در حال پیشروی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خراسان شمالی در گروه استان‌هایی است که همچنان روند بستری رو به افزایش است، گفت: اگر رفتار پرخطری شکل نگیرد، طی دو هفته آینده استان‌ها پیک چهارم را می‌گذرانند، اما با توجه به اینکه همیشه فوت دو هفته بعد از بستری نشان داده می‌شود، قطعاً در آمار فوتی‌ها روند افزایش خواهد داشت.

لاری بر دوری از تجمعات در شرایط فعلی تأکید کرد و گفت: ویروس قالب در کشور از نوع ویروس جهش‌یافته است که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و بر اساس مشاهدات استان‌های مختلف قدرت سرایت این ویروس به‌گونه‌ای است که در جمع که یک نفر فرد مبتلا وجود داشته باشد 80 درصد افراد حاضر در جمع را مبتلا می‌کند.

آمار فوتی‌های ویروس جهش‌یافته به سبک ویروس قبلی است

وی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس جهش‌یافته بالاست، گفت: اما این موضوع دلیل نمی‌شود که مرگ‌ومیر هم به این نسبت در این ویروس بالا باشد، زیرا آمار فوتی‌ها همچون گذشته است.

لاری با اشاره به اینکه با آغاز پیک چهارم کرونا بستری‌ها در سراسر کشور چهار برابری شد، خاطرنشان کرد: بستری‌های موقت اتفاق خوبی بوده است که در تمام بیمارستان‌های کشور آغاز و باعث شد که بیماران کمتر دچار مشکل شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: وزارت بهداشت بر سرعت در واکسیناسیون تأکید دارد، به همین موجب طبق دستور وزیر بهداشت مقررشده است که تمام ناظران طرح شهید سلیمانی که در گام پنجم طرح واکسیناسیون را هم شامل می‌شود، در مناطق تحت نظارتشان حضور پیدا کنند و نظارت داشته باشند.

وی گفت: حضور ناظران در مراحل تزریق واکسن قطعاً علاوه بر سرعت بخشیدن به کار، باعث می‌شود که کار دقیق‌تر و مشکلات و حواشی‌ای که در چندین استان پیش‌آمده بود مرتفع شود و افرادی که در گروه هدف هستند واکسن را دریافت کنند.

لاری عنوان کرد: همچنین تعداد مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزایش پیداکرده که این حرکت باعث شده تا با توجه به شیوع بالای بیماری و بستری بخشی از بیماران را در این مراکز با دریافت داروهای آنتی ویرال تحت کنترل قرار بگیرند که کمتر به مرحله حاد روند و وارد مرحله بستری شوند.

با خاطیان تزریق واکسن خارج از نوبت برخورد قضایی شده است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه چندین مورد تزریق واکسن خارج از نوبت گزارش‌شده است، گفت: این افراد به مراجع قضایی معرفی شدند تا با آن‌ها برخورد شود زیرابه خاطر حساسیت واکسیناسیون و تعداد کم واکسن‌ها که به گروه‌های هدف تزریق شوند، تمام تلاش براین است که این کار باید با دقت تمام‌صورت می‌گیرد.

لاری با اشاره به اینکه بخشی از نظارت بر عهده وزارت بهداشت است، افزود: نکته قابل‌توجه این است که محدودیت‌های رنگ‌بندی کرونایی که اعلام می‌شود، توسط وزارت بهداشت صورت نمی‌گرد، با توجه به اینکه در سراسر کشور درمجموع هفت هزار و 300 نیروی بهداشت محیط حرفه‌ای فعال هستند که رصد و ارزیابی صورت می‌گیرد و به ستاد اعلام می‌شود.

این مقام مسئول به عادی انگاری مردم اشاره کرد و گفت: معمولاً با افزایش آمار مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها توجه بیشتری دارند، درحالی‌که در آغاز پیک چهارم کرونا رعایت پروتکل‌ها در کشور 58 درصد بوده که در حال حاضر با افزایش چهار درصد رشد چشمگیری نداشته است.

آغاز تولید انبوه واکسن ایرانی در تیرماه مشروط به موفقیت در مراحل کار آزمایی بالینی

لاری افزود: در چندین شرکت دارویی ایرانی مراحل ساخت واکسن ایرانی در حال انجام است، ۲ واکسن ایرانی برکت و پاستور تاکنون وارد مرحله کار آزمایی بالینی سه شده‌اند که در هفت یا هشت استان به‌صورت پایلوت برای افراد فراخوان ثبت‌نام داده‌شده است.

وی ادامه داد: اگر در طی مراحل کار آزمایی بالینی تمامی امور به‌خوبی پیش رود و مستندات واکسن توسط غذا و دارو تائید شود، مشروط به این عوامل طبق اعلام تولیدکنندگان این واکسن‌ها، اواخر خردادماه و یا اوایل تیرماه به نتیجه می‌رسد و در مرحله تولید انبوه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سراسر جهان واکسن به یک موضوع چالشی تبدیل‌شده است، گفت: با توجه به اینکه ۸۵ درصد واکسن‌ها در سراسر جهان در هشت کشور تولید می‌شوند بنابراین خیلی نمی‌توان روی این واکسن‌ها حساب کرد.

لاری بیان کرد: کما اینکه قول‌هایی که کشورهای تولیدکننده واکسن داده بودند محقق نشد و خیلی کمتر از دُزهایی که مشخص‌شده بود برای کشور ارسال شد، بنابراین امیدمان به واکسن‌های ایرانی است که به مرحله تولید انبوه برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا این مرحله از بیماری کرونا، همچنان درصد بالایی از فوتی‌ها در رنج سنی بالای ۵۵ سال قرار دارند و مردها به نسبت زنان بیشتر درگیر می‌شوند و با توجه به ویروس جهش‌یافته تاکنون الگوی بستری یا فوت تغییر نکرده بلکه قدرت سرایت بالا رفته است.

لاری مطرح کرد: کسی که واکسن تزریق می‌کند، همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کند زیرا ویروس ممکن است در فرد وجود داشته باشد و فرد به‌عنوان ناقل باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی