English

گزارش موج از سریال واکسن زدن های مسئولان ایرانی:

شرمندگی کرونا در برابر روی سیاه برخی از مدیران نالایق/ به راستی چند مدیر دیگر در کشور به صورت پنهانی واکسن کرونا زده اند؟!

مدیران شهرداری آبادان ماسک بر چهره داشتند و شناسایی آنان هنگام تزریق واکسن امکان پذیر نبود، اما نامشان در فهرست ارسالی از سوی شهرداری قرار دارد؛ به نظر می رسد سریال سوءاستفاده مدیران شهری از سهمیه واکسن کارگران حوزه‌های مختلف شهری روز به روز ابعاد جدیدتر و البته گسترده تری به خود بگیرد. سریالی که پر است از ابهامات ریز و درشت.

شرمندگی کرونا در برابر روی سیاه برخی از مدیران نالایق/ به راستی چند مدیر دیگر در کشور به صورت پنهانی واکسن کرونا زده اند؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یک هفته بعد از انتشار خبری مبنی بر اینکه برخی از مدیران شهری اهواز واکسن کرونا زده اند، خبر دیگری منتشر شد که حکایت از تکرار همین حادثه در آبادان داشت.  گرچه اینبار این اقدام مدیران شهری موجی از خشم و انتقادهایی تند و تیز را از سوی افکار عمومی به همراه داشت.

ماجرا از جایی آغاز شد که رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرد که برخی از مدیران شهرداری شهر آبادان با سهمیه پاکبان ها واکسن کرونا تزریق کرده اند.

سلمان زاده گفت: با توجه به اینکه مدیران شهرداری آبادان ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آنان برای همکاران ما هنگام تزریق واکسن امکان پذیر نبود اما نامشان در فهرست ارسالی از سوی شهرداری قرار دارد.

انتشار این خبر که بعد از اعلام خبر واکسن زدن شهردار و مدیران شهری اهواز در ۱۱ فرودین، در حقیقت دومین خبر مشابه در طول یک هفته بود با خشم افکار عمومی همراه شد. شهروندان و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای معتقدند درصورتی که با تخلف شهردار اهواز برخورد می‌شد، این اتفاق در آبادان رخ نمی‌داد‌.

فشار افکار عمومی شاید از آن جهت بود که در طول ماههای قبل، بارها اخبار تایید نشده ای مبنی بر واکسن زدن مسئولان رده بالای ایران منتشر می شد. اینبار اما این فشارها به قدری زیاد شد که حتی دوباره باعث مطرح شدن ماجرای تزریق واکسن کرونا به شهردار اهواز شد. اسکندر لطفعلی زاده عضو شورای شهر اهواز در همین خصوص گفت: از نظر قانونی سهمیه واکسن ابتدا برای مشاغل پرخطر مانند کادر درمان و پاکبان‌ها در نظر گرفته شده است؛ نوشادی شهردار اهواز در حرکتی عجیب از سهمیه واکسن غسال‌ها برای خود استفاده کرد؛ این اقدام نوشادی باید رسیدگی و برخورد شود.

وی افزود: این اقدام نوشادی،  شهردار اهواز سبب یاس و ناامیدی در دل پرسنل شهرداری شده چرا که شهردار می‌بایست همچون پدر و پرسنل شهرداری همچون فرزندان او باشند، کدام پدری جان خود را بر جان فرزندانش ترجیح می‌دهد؟

واکنش آقای شهردار 

تلاش خبرنگار خبرگزاری موج برای گفتگو با شهردار اهواز هم راه به جایی نمی برد، مثل اینکه وی، تلفن های ناشناس را در این چند روزه به هیچ عنوان جواب نمی دهد! 

گرچه ابراهیم نوشادی، شهردار اهواز بعد از رسانه ای شدن این موضوع در جمع خبرنگاران مدعی شد که برای اطمینان بخشی به پاکبان‌ها، تزریق واکسن به تعدادی از مدیران مرتبط شهرداری انجام شده است.

توضیح توجیه گونه!

موضوع واکسیناسیون شهردار و مدیران شهری اهواز گرچه در آن روزها، آنگونه که باید و شاید رسانه ای نشد اما، با تکرار آن در شهر خواهرخوانده آن یعنی آبادان، به موج خبری سهمگینی بدل شد که افکار عمومی و حتی بسیاری از مسئولان را خشمگین و وادار به واکنش کرد.

جالب اینجاست که توجیهات شهردار آبادان نیز دقیقا مشابه شهردار اهواز بود. محمودرضا شیرازی در واکنش به انتقادات مردم در پیامی ویدیویی، جمعه شب گفت: من و ۸ نفر از مدیران شهرداری جهت اعتماد سازی برای غسالها و پاکبان‌ها واکسن تزریق کردیم و این به خواسته خود کارگرها بوده است تا استرس زدایی شود.

وی ادامه داد: به علت ترس، استرس و انصراف تعدادی از پاکبانان داوطلب دریافت واکسن کرونا، ناچار به تزریق تعدادی واکسن به مدیران مختلف شهرداری آبادان شدیم.

شیرازی افزود: ۱۴ تن از پاکبانانی که داوطلب دریافت واکسن سینوفارم بودند به جهت تردید و استرسی که آنها داشتند در مراسم تزریق واکسن حاضر نشدند که علت ترس آنان ناشناخته بودن این واکسن بود.

شیرازی بیان کرد: پاکبانان خواهان این بودند که بنده و امام جمعه شهرستان آبادان که در مراسم حاضر بودیم قبل از آنها این واکسن را دریافت کنیم تعدادی از آن‌ها انصراف دادند و هشت یا هفت نفر از این پاکبانان در این مراسم، واکسن دریافت کردند.

شهردار آبادان تصریح کرد: بعد از چهار یا پنج روز بعد از مراسم به بنده اطلاع داده شد که داوطلبی از بین پاکبانان حاضر به تزریق واکسن نیست و بنده به واحدهای مختلف خدمات شهری دستور دادم که هر مسئولی در حوزه پاکبان ها با کارکنان خود صحبت کند و با آن ها به مرکز بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.

محمود رضا شیرازی عنوان کرد: ۹ نفر از مسئولین از جمله بنده و ۸ نفر از کارشناسان مسئول، یکی از معاونین خدمات شهری، مدیر سازمان پسماندو مشاور بهداشتی شهرداری آبادان بعد از ترغیب پاکبانان قبل از تزریق آنها این ۹ نفر مسئول واکسن‌ کرونا را دریافت کردند.

شهردار آبادان گفت: از ۲۱۹ واکسن‌کرونایی که باید به پاکبانان شهرداری آبادان تزریق میشد، متاسفانه تنها ۱۰۴ واکسن به این پاکبانان تزریق شد لذا از ۱۱۵ واکسن کرونا باقی مانده است.

او ادامه داد: هیچ کدام از اعضای شورای شهر آبادان واکسن کرونا دریافت نکردند و اصلا خواسته ای در این خصوص از ما نداشتند. اما اگر باعث رنجش مردم شدیم از آنان عذرخواهی می کنیم.

او عنوان کرد: هدف ما این بود که همه پاکبانان واکسن کرونا را دریافت کنند و حقی از آنها ضایع نشود همچنین ۲۴ واکسن از واکسن هایی که به شهرداری آبادان جهت تزریق به پاکبانان تعلق گرفته بود به بیماران زمینه ای خارج از حوزه شهرداری آبادان تزریق شد.

واکنش خودی ها!

اما اینبار این توجیهات نتوانست مردم را آرام کند و لحظه به لحظه بر موج انتقادها نسبت به این اقدام مدیران شهری آبادان افزوده می شد. کار به جایی رسید که حتی نمکی، وزیر بهداشت بامداد روز شنبه در دستور فوری، حکم برکناری معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی آبادان را صادر کرد. 

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور نیز در همین رابطه در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «واکسن، دغدغه‌ مهم افکار عمومی است؛ این دغدغه، تنها محدود به تأمین نیست و توزیع آن نیز با حساسیت بسیار شهروندان رصد خواهد شد. تأکید مستمر رئیس‌جمهور بر شفافیت در روند واکسیناسیون، برای جلوگیری از اتفاقات آبادان است. پایه‌ریزی فرآیند شفاف، بزرگترین مانع در برابر بی‌عدالتی است.

وی افزود: «در وضعیت کنونی که متأسفانه اعتماد عمومی، پیوسته در خطر است، شفافیت نه فقط عامل بازدارنده فساد که مقوم اعتماد شهروندان است. می‌شود و باید از واکسیناسیون، امکانی ساخت برای بازیابی سرمایه‌های اجتماعی.»

معزی ادامه داد: «به شفافیت باید عمق بخشید تا آنجا که حتی دسترسی عمومی به اطلاعات واکسن‌های وارد شده توسط بخش خصوصی در آینده نیز، از تعداد تا مجوزها، مهیا شود. بخش خصوصی که در تحریم، با صادرات غیر نفتی و بازگرداندن ارز، به تاب آوری ایران یاری رساند، امروز هم می‌تواند یاری‌گر دولت و ملت باشد.»

سیده سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در اظهار نظری مشابه در رابطه با تخلف شهرداران اهواز و آبادان در استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان، گفت: درخواست وزارت بهداشت این است که این افراد به مراجع قانونی معرفی شوند.

معاون فرهنگی و سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ادعای این افراد مبنی بر تزریق واکسن کرونا جهت ترغیب پاکبانان نیز کاملا بی اساس است، زیرا اگر این افراد تمایلی به ترغیب پاکبانان داشتند، تزریق واکسن را در مقابل دوربین و رسانه‌ها انجام میدادند نه اینکه به طور مخفیانه انجام شود.

علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان ها اما به عنوان نهاد بالا دستی شوراها، با تکذیب اخبار منتشر شده در برخی از رسانه ها، مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر آبادان از واکسن های در نظر گرفته شده برای پاکبانان استفاده کرده اند، گفت: خود من نیز از شنیدن این خبر نگران شدم و بلافاصله موضوع را پیگیری کردم.

احمدی با بیان اینکه در پیگیری های خود با امام جمعه و شهردار آبان تماس گرفته، اظهار داشت: بر اساس پیگیری ها نام اعضای شورای شهر در فهرست کسانی که واکسن زده اند نیست.

وی با اشاره به اینکه آبادان ۵۰۰ پاکبان دارد، افزود: در کل ۲۱۹ سهیمه برای پاکبان ها در نظر گرفته شده بود اما در روز اول، فقط ۳۰ نفر برای دریافت سهمیه خود مراجعه می کنند.

رییس شورای عالی استان ها افزود: اکثر پاکبانها تحت تاثیر سوء تبلیغات فضای مجازی بودند و گمان می کردند که این واکسن ها مضر است!

وی نیزبا تایید اینکه هم اکنون  ۱۱۵ واکسن باقی مانده است در خصوص سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر با ماسک به محل واکسیناسیون رفته اند، توجیهی ندارد، افزود: همه کسانی که واکسن زده اند کارت ملی همراه داشته اند.

احمدی تصریح کرد: اگر در این زمینه شهرداری قصور کرده دستگاه قضا باید ورود کند و آنها را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

بالا گرفتن ماجرا باعث شد تا پای دادستانی نیزبه ماجرا باز شود. حمید مرانی‌پور دادستان آبادان در همین زمینه با بیان اینکه ،دستگاه قضایی تحقیقات خود در خصوص سواستفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان از طرف برخی مدیران شهرداری آبادان را با قاطعیت دنبال می‌کند. 

وی ادامه داد: چنانچه افراد دیگری در رابطه با تزریق واکسن کرونا تبانی‌ کرده باشند، دستگاه قضایی در راستای حقوق عامه با آن افراد برخورد لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: اگر مشخص شود در رسیدگی به این موضوع شبه قضایی دیگری وجود دارد، موضوع در راستای حقوق عامه و حفظ سلامت مردم و حقوق پاکبانان به مراجع دیگر قضایی ارجاع خواهد شد.

همانطور که گفته شد شهردار آبادان در دفاعیه خودش اعلام کرده بود که وی به همراه امام جمعه آبادان به نوعی مجبور به تزریق واکسن کرونا شده اند. با این حال حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی‌پور در پی شایعه دریافت واکسن کرونا گفت: تا‌کنون هیچ واکسنی نزده‌ام و قطعا نخواهم زد تا افرادی که در اولویت اند استفاده کنند.

‌امام جمعه آبادان با بیان اینکه مطمئناً واکسن نخواهم زد تا افراد اولویت‌دار استفاده کنند، افزود: منتظر می‌مانم تا واکسن ایرانی که نتیجه دسترنج متخصصان جوان کشورمان است را تزریق کنم.

آن روی سکه‌

اما به نظر می رسد با وسعت گرفتن ماجرا، باید منتظر ابعاد جدیدتری از تزریق واکسن کرونا به مدیران شهری دیگر استان ها نیز باشیم. کما اینکه درست بعد از دستور عزل مدیران خاطی سیستم بهداشت و درمان شهرستان آبادان، خبری منتشر شد که گویا مشابه این قصه در علی‌آبادکتول استان گلستان نیز اتفاق افتاده و در آن شهردار، تعدادی از مدیران شهرداری و پیمانکار طرف قرارداد را به عنوان پاکبان برای تزریق واکسن به شبکه بهداشت شهرستان معرفی کرده و آنها به‌جای پاکبانان واکسن کرونا تزریق کردند.

واکسن کرونا + شهردار ابادان

براساس گزارش منتشر شده در این زمینه، در شرایطی که بیش از ۴۵ نفر تعداد پاکبانان شهرداری این شهر است و تنها ۲۴ واکسن به این شهرداری تعلق گرفته، دو نفر از مدیران شهرداری این شهر، مدیرعامل شرکت طرف قرارداد شهرداری و همسرش به‌جای پاکبانان این واکسن را تزریق کرده‌اند.

باز هم این رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود که در جمع خبرنگاران گفت: سه روز قبل شبکه بهداشت شهرستان علی‌آبادکتول تزریق واکسن به ۲۴ پاکبان را در دستور کار داشت. در زمان تزریق واکسن، چهار نفر از پاکبانان مراجعه نکرده بودند و با توجه به اینکه واکسن‌ها از ویال‌ها خارج شده و احتمال هدر رفت آن وجود داشت، واکسن این افراد به مدیران شهرداری تزریق شد.

دکتر عبدالرضا فاضل افزود: واکسن‌ها به ۲ مسئول فضای سبز شهرداری و ۲ نیروی شرکت پیمانکاری تزریق شده است.

فاضل با اشاره به اینکه بررسی‌ها تا عصر امروز ادامه دارد، گفت: مدیری که در این کوتاهی نقش داشته، قطعاً عزل خواهد شد.

به هر حال به نظر می رسد سریال  سوءاستفاده مدیران شهری از سهمیه واکسن کارگران حوزه‌های مختلف شهری روز به روز ابعاد جدیدتر و البته گسترده تری به خود بگیرد. سریالی که پر است از ابهامات ریز و درشت. از اینکه مگر می شود کارکنان بهداشت آبادان و اهواز با وجود حضور پرطمطراق شهردار و سایر مسولان آنها را نشناخته باشند؟ یا این سوال که حتی اگر استدلال شهردار آبادان و اهواز درست باشد، چرا سایر معاونان آنها نیز از این فرصت استفاده کرده و واکسن زده اند؟! و از همه مهمتر اینکه به جز این سه مورد، چند مسول دیگر در کشور به صورت پنهانی واکسن زده اند؟ اینها سوالاتی است که بی شک در آینده ای نه چندان دور تاریخ پاسخ های صریحی به آن خواهد داد!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه