English

گزارش خبرگزاری موج از نسخه عجیب مدیران شهری در مورد لغو طرح ترافیک:

مدیران شهری: طرح ترافیک را لغو نکنید، تهران را تعطیل کنید!

۱۴ فروردین و در حالیکه تازه بعد از سفرهای نوروزی، آمار مبتلایان به کرونا روندی تصاعدی به خود گرفته بود، عکس های از ازدحام جمعیت در مترو منتشر شد و به دنبال آن بسیاری از مسوولان خواستار لغو طرح ترافیک به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده و منتشر کننده کرونا شدند.

مدیران شهری: طرح ترافیک را لغو نکنید، تهران را تعطیل کنید!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، سناریوی لغو طرح ترافیک گرچه تکراری است اما اینبار به نظر می رسد به شکل دیگری ادامه پیدا کند. درست سال گذشته و در همین روزها بود که سریال لغو طرح ترافیک با تلاش معاون تازه منصوب شده حمل و نقل و ترافیک به سوژه ای داغ بدل شد و پس از یک دوره جنجال آفرینی برای مدیریت شهری، بالاخره با کوتاه آمدن شهرداری، طرح ترافیک با دستور ستاد ملی کرونا لغو شد. همان زمان نیز افکار عمومی با انتقاد از مخالفت شهرداری و شورا با پیشنهاد لغو طرح ترافیک، مدیریت شهری را متهم می کردند که به خاطر کسب درآمد بیشتر ، با لغو طرح ترافیک مخالفت می کنند! 

با این حال اظهار نظرهای جدید اعضای شورا در سال جاری نشان می دهد که گرچه آنها همچنان مخالف لغو طرح ترافیک هستند ولی برای تکرار شکست سال گذشته، ترجیح می دهند با لحنی محتاط تر و با سیاستی جدیدتر، مخالفتشان را عنوان کرده و با انداختن توپ تصمیم گیری به زمین ستاد ملی کرونا، خودشان را از مظان اتهامات افکار عمومی دور نگه دارند!    

رییس شورای شهر تهران در همین زمینه و در موضع گیری درباره لغو طرح ترافیک گفت: لغو طرح به شورای شهر بستگی ندارد. تعطیلی شهر نیز جزو وظایف شورا نیست. البته شورا کمیته مربوط به کرونا را فعال کرده و در حال رصد شرایط هستیم. 

هاشمی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در شرایط قرمز کرونا گفت: اخیراً گزارشی از سوی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی داشتیم مبنی بر اینکه اگر مسافران کمتر از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در  حمل و نقل عمومی باشند خطر کمتری آنها را تهدید می‌کند ولی اگر طولانی‌مدت باشد احتمال آلودگی به کرونا وجود دارد. ضمن آنکه برای کاهش ریسک و خطر تردد مسافران در مترو، برنامه‌ای طراحی و انجام شده که هوا از بیرون گرفته شود و هوای داخل کابین گردش نیابد.

مخالفت دوباره با لغو طرح ترافیک

از سویی شنیده ها حکایت از آن دارد که گویا قرار است دوباره به دلیل افزایش آمار کرونا و قرمز شدن وضعیت این شهر، طرح ترافیک در پایتخت لغو شود. اما به نظر می رسد مدیریت شهری مانند دوره قبل، به هیچ عنوان موافق این طرح نیست. علیخانی در این خصوص نیز به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: تجربه دفعه قبل نشان داد که لغو طرح ترافیک مساوی است با ترافیک های سنگین و گره خوردن تردد در شهر؛ ضمن آنکه این اقدام تاثیر چندانی روی کاهش آمار مبتلایان نداشت. برای همین ما همچنان مخالف لغو طرح ترافیک هستیم گرچه در عین حال از تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت می کنیم.    

ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این باره به خبرنگار موج گفت: تصمیمات مرتبط با لغو یا اجرای طرح ترافیک در دوران اپیدمی کرونا چندان در اختیار مدیریت شهری نیست و دستورالعمل‌های لازم را ستاد ملی مقابله با کرونا یا ستاد تهران ارائه می‌دهد و اگر آنها بخواهند طرح را لغو کنند ما هم مخالفتی نخواهیم داشت.

وی در عین حال افزود: البته به نظر من لغو طرح ترافیک تأثیر چندانی در کاهش آمار مبتلایان و متوفیان کرونا ندارد و به صلاح نیست چرا که شهرهایی مانند اهواز و خوزستان اصلا مترو و طرح ترافیک مشابه تهران ندارند ولی با وضعیت اسفناک کرونا مواجه شده‌اند. وی بار دیگر با تاکید بر اینکه به شخصه معتقدم لغو طرح ترافیک تأثیری در کنترل بیماری کرونا ندارد و حتی اجرای آن در پیشگیری از کرونا کمک می‌کند، گفت: مطالعات نشان داده لغو یا اجرای طرح تأثیری در کرونا نداشته و حتی مترو هم در رتبه ۱۳ از نظر پرخطری در ابتلا به کرونا در همه دنیا قرار گرفته است.

تابعیت از نوع مدیران شهرداری

با این حال دیگر مدیران شهری نیز همچنان با لغو طرح ترافیک مخالف هستند. سید‌مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک در این باره گفت: سال گذشته نیز این تجربه را داشتیم و چند ماه طرح ترافیک لغو شد و تاثیر لغو طرح ترافیک در کاهش مسافران کم بوده است.

اما وی در عین حال تاکید کرد: در زمینه لغو‌طرح ترافیک باید ستاد ملی کرونا تصمیم بگیرد ما فقط مجری هستیم نه سیاست گذار و البته تاکید می کنم تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد:  سال گذشته دوباره ستاد کرونا تصمیم گرفت طرح اجرایی شود امسال هم هر تصمیمی برای طرح بگیرند ما اجرایی خواهیم کرد.

مناف هاشمی با این حال مدعی شد: سال گذشته با لغو طرح میزان سفرهای بیهوده در هسته مرکزی تهران افزایش یافت و برای همین باز هم می گویم لغو طرح ترافیک در کاهش مسافر تاثیر چندانی ندارد. اما در عین حال مجددا تاکید می کنم که ما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.

تعطیلی به جای لغو طرح ترافیک

مخالفت اعضای شورا و شهرداری با لغو طرح ترافیک در حالی صورت می گیرد که هر روز مسئولان بیشتری حتی خواستار تعطیلی تهران می شوند. دکترعلیرضا زالی ، فرمانده ستاد کرونای تهران یکی از همین مسولان است که در جلسه ستاد با اشاره به این که علیرغم تاکیدات مبنی بر ممانعت از سفرهای نوروزی و بین شهری، همچنان شاهد تردد های گسترده در ایام تعطیلات بودیم، افزود: نتیجه تراکم و تردد در واپسین هفته های اسفند و تعطیلات نوروزی،  قرمز شدن شرایط کرونایی تمام مراکز کشور به لحاظ رنگ بندی کرونایی است.

زالی شرایط استان تهران به لحاظ چرخش ویروس را پیچیده و نامطلوب توصیف کرد و گفت: امروز تهران در شرایط کاملا قرمز کرونایی به سر می برد و به جز قرچک، شهر قدس و ملارد بقیه شهرها و مراکز استان و شهر تهران به رنگ قرمز کرونایی درآمده است.

وی تنها راه برون رفت از شرایط پیچیده و دشوار کرونایی را تعطیلی کامل شهر و اعمال محدودیت های بیشتر دانست و استمرار این محدودیت ها را تا رسیدن به حد استاندارد ضروری ذکر کرد.

وی  در بخش دیگری از این جلسه با بیان این که تجربیات مقابله با کرونا بیانگر این مهم است که تعطیلی کامل شهر "به معنای واقعی" می تواند با میزان قابل توجهی بار بیماری را بکاهد خاطرنشان کرد: هدف کاهش فعالیت مشاغل غیرضروری خلوت تر شدن شهر و اجرای بی کم و کاست طرح های بهداشتی موثری چون طرح شهیدسلیمانی است.

جالب اینجاست که به دنبال شدت گرفتن انتشار ویروس کرونا و بخصوص نوع انگلیسی آن، حتی بسیاری از مدیران شهری که مخالف لغو طرح ترافیک هستند، خواستار تعطیلی تهران شده اند! به عنوان مثال روز چهارشنبه زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر در نامه ای خطاب به فرمانده ستاد کرونای تهران رسما خواستار تعطیلی ۱۰ روزه پایتخت شد. 

نژاد بهرام در متن این نامه آورده است : احتراماً با عنایت به بروز شرایط بحرانی ناشی از شیوع مجدد ویروس کرونا در سطح پایتخت و خطرات انکارناپذیر ناشی از تداوم وضع موجود برای سلامت شهروندان و همچنین با عنایت به تایید کلیه اعضاء محترم کمیته علمی ستاد ملی کرونا مبنی بر ضرورت تعطیلی حداقل ۱۰ روزه کلیه فعالیت ها و اعمال محدودیت های سخت گیرانه برای تردد و عبور و مرور در فضاهای شهری با وضعیت قرمز، خواهشمند در اسرع وقت این پیشنهاد را که میتواند مانع از تحمیل خسارت های غیر قابل جبران و مضاعف بر شهروندان تهرانی گردد، به ستاد ملی کرونا ارائه نمایید.

غلامرضا عباس پاشا معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران نیز از دیگر مدیران شهر تهران است که با تاکید تلویحی بر لزوم لغو طرح ترافیک در شرایط قرمز کرونایی کنونی گفت: قطعا در این خصوص بررسی و تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد. استان تهران در شرایط خاص قرار گرفته است اما تا به حال تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده و ان شاءالله به زودی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

 

لغو طرح ترافیک تأثیر چندانی در کاهش آمار مبتلایان و متوفیان کرونا ندارد

اما مدیران شهری در حالی با لغو طرح ترافیک که می تواند باعث کاهش ترددها و در نتیجه کاهش انتشار کرونا شود مخالفت می کنند که به نظر می رسد وضعیت کرونایی کارکنان مترو و اتوبوسرانی نیز در شرایطی بحرانی قرار داشته باشد کمااینکه فرنوش نوبخت؛ مدیرعامل مترو با اعلام این مطلب که از ستاد کرونای تهران و ستاد ملی درخواست اختصاص سهمیه واکسن کرونا برای پرسنل عملیاتی مترو را دارد، گفت: این روزها استفاده مسافران از مترو افزایش یافته و با زیاد شدن تعداد مسافران پرسنل مترو نیز در معرض بیماری هستند.

وی با بیان این که پرسنل عملیاتی مترو که در ارتباط مستقیم با افراد هستند در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، افزود: پیگیر ارسال نامه به روسای ستاد کرونای تهران و کشور هستیم تا با ورود واکسن به کشور، سهمیه ای برای پرسنل عملیاتی مترو بخصوص راهبران در نظر بگیرد.

بنابراین در صورت صحت این خبر، با ادامه اجرای طرح ترافیک، مسلما وضعیت کرونایی کارکنان مترو و اتوبوسرانی بدتر خواهد شد! برای همین بسیاری از کارشناسان شهری با استناد به همین موارد معتقدند که لغو طرح ترافیک در درجه اول، به نفع خود کارکنان شهرداری خواهد بود! حالا باید منتظر ماند و دید که ستاد ملی کرونا ، چه تصمیمی در مورد طرح ترافیک تهران خواهد گرفت؟! تصمیمی که می تواند نقش پررنگی در مهار یا فوران بیشتر کرونا در پایتخت قرمز رنگ داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    عدم اجرای دورکاری در سازمان غذا دارو را مدیریت کنید حتی سرپرست منایع انسانی هم نداره دلسوز نداره

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه