English

تشکیل پرونده برای یک نماینده مجلس دهم / حسین فریدون بازداشت و احضار نشده است

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد پرونده بابک زنجانی، سعید مرتضوی، حسین فریدون و شکایت از یک نماینده سخن گفت.

تشکیل پرونده برای یک نماینده مجلس دهم / حسین فریدون بازداشت و احضار نشده است

به گزارش خبرنگار موج، نود و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه راس ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه در ساختمان خیابان آذربایجان با حضور ۳۰ خبرنگار برگزار شد. و غلامحسین محسنی اژه ای در این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد:

حقوق ۶۰ میلیونی فردی که در ۹ هیئت مدیره عضو است /فیش های حقوقی چند ده میلیونی بانک رفاه و بیمه به کجا رسید؟- رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی دستور دادند این موضوع را تعقیب و بررسی کنند. اولا در کدام دستگاه و بخش ها این موضوع رخ داده و دوم اینکه ببینند منشا این کار چه بوده و آیا قانون و مقررات نقص دارد یا جرمی واقع شده است. حالا منتظر گزارش سازمان بازرسی کل کشور هستیم. البته استارت این قضیه ۲ سال قبل توسط قوه قضائیه شروع شد که فردی در یک پرونده مطرح کرد این پول کلان که دریافت کرده حقوق وی در ۹ هیئت مدیره بوده و ماهی ۶۰ میلیون تومان درآمد دارم.

توضیح سخنگوی قوه قضائیه در مورد عدم آزادی بابک زنجانی بر اساس ماده ۲۴۲ آیین دادرسی کیفری نمی توان متهم را بیش از ۲ سال بازداشت موقت کرد در حالی که آقای بابک زنجانی ۱۳۶ روز بیشتر از ۲ سال در بازداشت است و این بازداشت تبدیل به قرارنشده است؟

این ماده قانونی در آیین دادرسی جدید است. البته قانون گفته ظرف ۲ سال قرارتبدیل شود نه اینکه آزاد شود و اگر توانست وثیقه را بسپارد آزاد می شود. اما اگر نتوانست وثیقه مناسب را بگذارد بازداشت می ماند. در این پرونده شکایت وزارت نفت و افراد دیگر است اگر قاضی بخواهد با اصل یورو و دلار به قیمت روز حساب کند آقای زنجانی باید حدود ۹ هزار میلیارد تومان وثیقه بسپارد. اگر نتواند در زندان می ماند. یکی از تلاش هایی که این متهم انجام نداد عدم پرداخت بدهی ها بود. یا ندارد و یا نمی خواهد بدهد. اینکه وکیل ایشان می گوید شعبه دیوانعالی را نگفتند درست نیست و بدیعی است که دیوانعالی اعلام می کند. شاید از فرد غیرمسئولی سوال کرده باشد. حداقل از من سوال کنند می پرسم و جواب می دهم.

پرونده دکل نفتی هنوز در دادسرا است؟ یکی از پرونده های پر سر و صدا دکل های نفتی گمشده بود به کجا رسید؟- هنوز حکمی صادر نشده و در دادسرا است. آخرین خبری که دارم یک نفر دیگر بازداشتی دارد. قطعا مسائل کارشناسی و حسابرسی دلیل طولانی شدن پرونده ها می شود چون هم اختلاف نظر وجود دارد و هم اعتراض باید رسیدگی شود.

دارایی های ایران در کانادا بلوکه شده آیا قوه قضائیه وارد شده است؟- این اقدامات برای همکان روشن است که خلاف بوده و دولت باید در مرحله نخست با دیپلماسی طلبکارانه وارد شود. اگر کشورهای غربی این اقدامات را انجام دهند چون زور دارند بعدا دامن خودشان را می گیرد و دولت و دستگاه قضایی از طریق قانونی این پرونده را پیگیری خواهند کرد و تلافی می کنیم تا حقی از ایران ضایع نشود.

جزئیات جدید از پرونده بورسیه ها / شکایت از یک نماینده مجلس

 ماه رمضان سال قبل مقام معظم رهبری در مورد پرونده بورسیه ها سخن گفتند و فرمودند که هم ظلم شد و هم خلاف قانون عمل شد. این پرونده به کجا رسید؟ در حالی که دادسرای فرهنگ و رسانه گفته ربطی به ما ندارد؟- قبلا هم گفتم. آنهایی که شکایت خصوصی دارند قطعا پیگیری شد و با مدارکی که از مجلس و دیوان محاسبات و وزارت علوم به دستمان رسید موضوع در حال بررسی است. خیلی هم شکایتی نکردند. اگر خلاف قانون بوده چرا این افراد سراغ دیوان عدالت اداری رفتند؟ در حالی که دیوان مجوز ورود به این پرونده را نداشت چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. با این حال قوه قضائیه برای برون رفت از بن بست وارد شد و شخص آیت الله آملی لاریجانی نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتند و قرار شد بر اساس ماده ۴۷۷ وارد پرونده شوند. حالا کارگروه تشکیل شده تا موضوع بررسی شود. خود وزارت علوم هم قبول کرد برخی اشتباه شده و اخیرا مواردی رخ داده که یکی از نمایندگان مجلس دهم مطالبی را مطرح کردند و دانشجویان علیه این نماینده شکایت کردند.

 

مسئولیت جدید شما در صدا و سیما به عنوان رئیس نظارت بر این سازمان شامل برنامه خاصی است؟- قانون شورا و وظایف آن را تعیین کرده است. وظایف شورای قطعا نظارتی است و نخستین جلسه تشکیل شد و هر ۱۴ روز یک بار برگزار می شود.

خبر بازداشت سیروس ناصری صادر شده آیا صحیح است چون در خارج از کشور است؟- این خبر صحت ندارد. حکمی هم صادر نشده است.

 سال گذشته گفتید الزام قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده های ارجاعی از مجلس در ۳ ماه نداریم. در حالی که در ماده ۲۱۶ آمده است قوه قضائیه و دادگاه ها باید پرونده تخلف سازمانهایی را که نمایندگان مجلس در تحقیق و تفحص می فرستند را خارج از نوبت رسیدگی کرده و حکم را صادر کنند؟ چرا؟- امکان ندارد سه ماهه حکمی صادر شود. ارائه مستندات قانونی، تحقیقات، کارشناسی و حسابرسی الزامی است. حالا پرونده اگر هم وارد دادگاه شود و دادگاه نقص بگیرد باید دوباره به دادسرا بازگردد. اما برخی پرونده ها نیاز به کارشناسی یا دادسرا و حتی اعتراض هم ندارد که در همان مدت حکم قطعی صادر می شود. در قانون هم نیامده حکم قطعی یا غیر قطعی!

 در ملاقات اعضای دولت با مقام معظم رهبری و مجلس دستور داده شد با دولت هرگونه فساد در هر دستگاهی انقلابی اقدام کنید. ظاهرا دولت دستور داده افرادی که بیت المال را حیف و میل کردند اسامی آنها داده شود. آیا اسامی داده شده است؟- در جریان نیستم و لیستی هم از سوی دولت به قوه قضائیه ارائه نشده است.

 پرونده مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در چه وضعیتی است؟- یکی از معاونان این باشگاه برایش قراری صادر شده و در مورد خودشان اطلاع جدیدی ندارم.

 

محکومیت آقای جهرمی چیست؟- هنوز حکم قطعی نشده است و برای بیش از ۴۰ نفر حکم صادر شده است.* آیا افراد چند تابعیتی با دولتی ها انجام شده است؟- اطلاعی ندارم.

یک استاد دانشگاه ۲ سال قبل توسط مخالفانش مواد مخدری در خورواش جاسازی شد و قاضی مشکوک شد و حکم برائت صادر شد. اما اطرافیان این زندانی بعنوان تهمت می خواهند وی را محکوم کنند. چکار باید کرد این افزایش شکایت ها رخ ندهد؟- بله کار سختی است که وجود دارد. برخی شکایت های واهی می کنند. حالا پرونده ها که وارد سیستم می شود در آینده نزدیک از این مسائل می شود جلوگیری کرد.

 پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان در چه مرحله ای است؟- هنوز محاکمه نشده اند. در این پرونده هنوز فردی بازداشت نیست وبا قرارآزاد شده اند.

اخیرا یک سری از حقودانان موضوعی مطرح کردند که بر اساس قانون مسئولیت مدنی می شود از مسئولان وقت وزارت نفت و مدیران دولت قبل که زمینه تحقق این جرم را فراهم کردند به صورت حقوقی اعلام جرم کرد؟ می شود؟- اگر سبب شده باشد بله؛ در این خصوص تحقیقات مفصلی شده و تنها ۳ متهم ندارد. هنوز بازرپرس در حال بررسی پرونده است.

چند هفته قبل علی رغم هشدار دادستان همچنان تبلیغات شرکتهای ایرانی در ماهواره انجام می شود. چه مجازاتی برای این افراد تعیین شده است؟- در قانون آمده که استفاده از ماهواره ممنوع است. اگر هم شبکه های ماهواره تبلیغات این کالاها را پخش کنند و این شبکه مخالف و علیه نظام باشد به نوعی دارید به آن شبکه کمک می کنید. گاهی هم این کالا ممنوعه است. همه اینها بستگی به تشخیص قاضی دارد.

 پرونده سعید مرتضوی به کجا رسید؟- این پرونده در یک بخش دادگاه نقص گرفته و زمان بر است. و از تمامی افرادی که ادعا شده بن یا هدیه گرفتند سوال شود.

 میزان: پرونده شورای شهر تبریز آیا حکم کیفرخواست صادر شده است؟- هنوز صادر نشده است.

پرونده پارتی های شبانه در چه وضعیتی است؟- در پرونده سعادت آباد یک بازداشتی داریم. و سایر پرونده هم زیاد نیستند. البته سیستم های اطلاعاتی روی آن کار می کنند اما باید گفت که تعداد این پارتی ها نسبت به گذشته متفاوت است و گاهی پارتی یک استان با استان دیگر نفرات مشترک هستند. حتی برخی از اعضای سفارتخانه ها هم در این پارتی ها هستند. احساس می شود از جایی این پارتی ها هدایت می شود که این افراد دعوت شونده شاید خبر نداشته باشند.

 در پارتی قزوین و حکمی که صادر شد بر اساس قانون این نوع جرائم شلاق می شود تبدیل به حکم دیگر شود. اما در خصوص این افراد فرصت اعتراض نداشته اند؟- فرد ظرف ۲۰ روز فرصت اعتراض دارد. گاهی ذیل حکم می نویسد رویت کردم و گاهی هم می نویسد رویت کردم و اعتراض دارم. در این پرونده فرد گفته حکم را قبول دارم و اعتراض ندارم و این حکم قطعی می شود. اما اینکه آیا ضرورت داشت سریع این حکم اجرا شود که بحثدیگری است.

 گفته شده با درخواست خانواده مرحوم حبیب محبیان برای دفن در تهران موافقت نشده است؟- اطلاعی ندارم.

 آیا دستوری برای توقیف فیلمی داشته اید؟(فیلم آاااادت نمی کنیم)- اطلاعی ندارم.

 در حاشیه سفر رئیس قوه به تهران دادستان کل در مورد بازداشت آقای فریدون سکوت کردند. اما خبر رسیده حسین فریدون به دادسرا احضار شدند؟- تائید نمی کنم.

* توضیح اژه ای در مورد دیدار برخی افراد با تاجزاده*  دیدار با تاجزاده جرم است؟ هرکی دیدار کند مجرم است؟ در سوابق آنها ثبت می شود؟- افرادی که مرتکب جرم می شوند دو دسته اند. یک سری مجازاتشان آثار تبعی دارد یعنی کیفری موثر دارد که از برخی فعالیتهای اجتماعی محروم می شوند. دوم اینکه آیا فردی که مرتکب جرمی شد و مجازاتش را تحمل کرد آیا همیشه باید به او به چشم مجرم نگاه کرد؟ این دست من و شما نیست و نگاه جامعه مهم است. آیا شما به همسایه خود که متهم مواد مخدر است و حالا آزاد شده نگاه شما فرق نمی کند؟ نکته دیگه اینکه فردی جرمی مرتکب شده و فردی که به دیدن او می رود کیست؟ بازتابش چه خواهد بود؟ نمی شود برای همه یک نسخه پیچید. چون ممکن است این ملاقات رفاقتانه یا فامیلی باشد. اما اگر یک فردی با مسئولیت حکومتی باشد قطعا دیدار او برداشت هایی به همراه خواهد داشت متفاوت است.

 گفته شده آقای موسویان بازداشت شده یا احضار شده است؟ آیا دلالان ایران با سایر کشورها پرونده دارند؟- چند طور سوال شد. حکمی صادر نشده اما ممکن است روزی برای سوال احضار شوند.

 عده ای در مجلس می گویند پرونده های فساد بالای ۵۰۰ میلیون نباید توسط یک قاضی محاکمه شوند و توسط هیئت قضایی باشد؟- قانون آیین دادرسی جدید این سوالات را پاسخ داده و قانون این را گفته است. اما اگر احساس می کنند قانون ایراد دارد می توانند توسط طرحی اصلاح کنند.

یک سری لوایح قضایی در مجلس جدید باید دوباره احیا شود مثل لایحه قضا زدایی … آیا برنامه ای برای تصویب زودتر این لایحه دارید؟- اقداماتی برای استفاده از ظرفیت قوانین موجود کردیم تا مجازات جایگزین داشته باشیم. در ماده ۴۴۲ هم آمده اگر فردی حکمی برایش صادر شد و اعتراضی نکرد می تواند درخواست تخفیف کند.

 در سالهای اخیر دستگاه قضایی احکام سنگینی علیه کارگر صادر کرد که حتی اگر مجرم هم باشند خوب نیست. این بی سلیقگی است. مثل پتروشیمی رازی یا آق دره؟- اصلا تائید نمی کنم که به نفع کارفرما با دید صنفی حکمی صادر کرده باشیم. اصلا امور صنفی با ما نیست. حتی از وزارت کار می خواهیم بیا و دخالت کنید. توصیه می کنیم برای کارگر حتما دفاعیه خوبی تنظیم شود و این کمکهای موثر است.

 چرا به افرادی که ممکن است کار ضد امنیتی در کنسرت ها انجام دهند برخورد نمی کنید و کنسرت را لغو می کنید؟ - اجتماع تبدیل به جرم می شود و این افراد در این اجتماعات هستند و تا قبل آن جرمی رخ نمی دهد. در یکی از جلسات وزیر ارشاد گفته شده که از ۳۰۰ مورد کنسرت تنها ۹ مورد جلوگیری شده است. ما می خواهیم جلوی اقدامات خلاف امنیت عمومی و خلاف شرع گرفته شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه