English

گزارش موج از ریخت و پاش های جدید سازمان پسماند:

چک میلیاردی به "نون خ " ، پله پرتاب آقای مدیرعامل ! / تبلیغات میلیاردی به بهانه "کاپ" ، سکوی پرتاب مدیریتی مدیرعامل سازمان پسماند

در شرایطی که در طول سال جاری بارها و بارها شهردار تهران و اعضای شورای شهر ، از کمبود بودجه و تنگاناهای مالی و عدم تحقق بودجه های شهرداری داد سخن داده اند، برخی از سازمان ها و بخش های آن، با بریز و بپاش های بیهوده و غیر کارشناسی ، باعث شده اند تا نه تنها شهردار و مدیریت شهری زیر سوال برود که حتی خود مدیران این مجموعه ها نیز متهم به سوء استفاده از بودجه شهرداری برای برندسازی و جایگاه سازی مدیریتی شوند!

چک میلیاردی به "نون خ " ، پله پرتاب آقای مدیرعامل ! / تبلیغات میلیاردی به بهانه "کاپ" ، سکوی پرتاب مدیریتی مدیرعامل سازمان پسماند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج؛ در حالیکه شهرداری تهران در ماههای اخیر به شدت از لحاظ کمبود بودجه و تحقق درآمد سال جاری اش تحت فشار است و گفته می شود تا کنون تنها حدود 70 درصد درآمدش محقق شده است، ریخت و پاش های عجیبی که در این سازمان عریض و طویل انجام می شود؛ شهروندان را به شگفتی وا می دارد! ریخت و پاش هایی که شاید آخرین آنها سرمایه گذاری و مشارکت سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در سریالی نوروزی باشد. چند روز قبل مدیرعامل این سازمان با افتخار اعلام کرد که به خاطر فرهنگ سازی در حوزه اجرای طرح " کاپ " در سومین فصل از سریال نوروزی «نون خ» سرمایه گذاری کرده است. این در حالی است که اجرای طرح "کاپ" که با ابتکار وی ماههاست بودجه کلانی را از شهرداری بلعیده، هنوز عایدی قابل دفاعی در کاهش حجم زباله ها و ساماندهی آنها نداشته است. 

شاید تنها دستاورد این طرح تقدیر های پی در پی از پرسنل پسماند و تبلیغ در این زمینه بوده که : طرح کاپ توانسته با فرهنگ سازی ، نقش موثری در کاهش حجم زباله های تهران داشته باشد.  فاطمه برنا رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران چندی قبل در پاسخ به اینکه در شهر تهران روزانه چه مقدار زباله شهری تولید می‌شود، گفت: حجم زباله‌های عادی روزانه در پایتخت، ۶ هزارو ۵۰۰ تن بود که در حال حاضر به ۸ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است!

درست است که شاید کرونا نقشی در افزایش این ارقام داشته باشد اما، سوال اینجاست که پس طرح "کاپ" که بودجه عظیمی از شهرداری برای اجرای آن هدر رفته است، چطور نتوانسته در مهار روند صعودی تولید زباله مثمر ثمر باشد؟!  

همین مساله باعث شده تا بسیاری مدعی شوند که طرح کاپ که قرار بود به عنوان یکی از برنامه های کلیدی این دوره از حالا له ابزاری برای برند سازی  مدیرعامل سازمان پسماند بدل شده تا وی از این طریق با شهرتی که برای خود به هم می زند، رزومه کاری ای اش را برای دور بعد مدیریت شهری آماده کند و پستی مدیریتی را از همین حالا برای خود رزرو کند. 

انتقاد  لوکیشن این سریال و فضایی داستانی آن در خارج از شهر تهران است. قرار گرفتن داستان این سریال در میان اهالی یک روستا در استان کرمانشاه، استفاده از لهجه، گویش، نوع پوشش بازیگران که یادآور این شهر است و داستان هایی که در دل این سریال اتفاق می افتد، هیچ سنخیتی با فضای ابر شهر تهران ندارد.

از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، هزینه کردن چندین میلیارد تومان بابت تبلیغ موضوعاتی مانند نه به کیسه پلاستیکی، یا استفاده از کیسه های پارچه ای به نظر می رسد که نمی تواند تاثیر زیادی در تغییر سبک زندگی و فرهنگ تهرانی ها داشته باشدچرا که اصولا فضای روستایی و یا حتی شهری ای که در مجموعه تلویزیونی «نون، خ» نمایش داده می شود، با فضایی که شهروندان تهرانی در آن زندگی می کنند، بسیار متفاوت است. بعلاوه به گفته روانشناسان ، شهروندان زمانی با کاراکتر های یک سریال یا فیلم سینمایی همزاد پنداری می کنند که در جریان آن شخصیتی قابل باور خلق شده باشد، وگرنه ساختن تیپ از کاراکترهای سریال نمی تواند باعث همزاد پنداری شود.

دهن کجی به انتقادها 

اما گویا قرار نیست گوش شنوایی برای انتقاد از نحوه عملکرد جمع آوری زباله از سطح شهر و معدوم کردن آن باشد و تمام زور شهرداری بعد از اینکه از پس این مهم برنیامده؛ این است که نگاه ها را معطوف به بعد اجتماعی این ماجرا بکند و فرهنگ سازی را بهانه ای کند برای عقب ماندگی های شهر در این عرصه! 

 انتقادهایی مانند انتقادی که چندی پیش از سوی رییس شورای اسلامی شهر تهران و در صحن علنی مطرح شد که گفت: در دنیا مخازن به صورت رو بسته طراحی می‌شوند تا اجازه دست درازی افراد سودجو به زباله داده نشود.

محسن هاشمی افزود: مخازن رو باز باعث می‌شود تا بوی نامطبوعی در کوچه‌ها متصاعد شود و مافیای زباله را طماع می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این مسیر نادرست از کودکان کار هم سوءاستفاده می‌شود و همه اینها نتیجه این است که ما مخازن روبازی را در شهر مستقر کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پس کاهش تولید پسماند به سراغ کاهش دفن پسماند برویم گفت: باید حرکت کنیم که در آنجا موضوعات مرتبط با تفکیک زباله مطرح می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران سپس با طعنه ای ظریف به طرح کاپ، ادامه داد: امیدوارم به بهانه اصلاح روندهای قبلی و از بین بردن مافیای زباله گردی خودمان مافیای جدیدی را در قالب این اپلیکیشن‌ها ایجاد نکنیم.

وی تصریح کرد: مافیاهای زباله خودشان می‌آیند و باعث زمین خوردن طرح‌های این چنینی می‌شوند و باید مراقب این نفوذها هم بود و نگذاشت آنها به هدف شوم خود برسند.

به  عبارتی انتقاد این مدیران و کارشناسان و منتقدان این است که از آنجاییکه جمع آوری و بازیافت و امحاء پسماند از مهمترین وظایف"فیزیکی " و "اجرایی" شهرداری تهران است، خوب است به جای هزینه کرد بابت تبلیغات های گسترده اینچنینی، فکری برای بهبود وضعیت جمع آوری و حمل زباله ها ، سطل های زباله، نصب سیستم های بازیافت زباله و از همه مهمتر، مشکلات زیست محیطی مجموعه آراد کوه شود تا دیگر شاهد آلودگی و بوی بد ناشی از این مرکز که گفته می شود یکی از کانون های اصلی بوی بد تهران است ، باشیم . گرچه به نظر نمی رسد مدیرعامل پسماند چندان اعتقادی به پاسخگویی در این زمینه داشته باشد و تنها به بیان پاسخ هایی کلی در این عرصه اکتفا می کند و از آن می گذرد و بعد، دوباره روز از نو روزی از "کاپ"!   

پاسخ آقای مدیر!

صدر الدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اما، در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در مورد سرمایه گذاری عظیم این مجموعه در سریال یاد شده استدلال جالبی دارد: یکی از برنامه های ما برای همه گیری طرح کاپ، آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان است و برای پیشبرد این مهم از تمامی ظرفیت های موجود در حوزه های مختلف از جمله برنامه های پربیینده تلویزیونی بهره می‌گیریم.

به اعتقاد این مدیر شهرداری؛ محبوبیت دو قسمت پیشین سریال «نون خ» در میان بینندگان، علاقه مندی تیم تهیه کننده و کارگردانی به موضوعات زیست محیطی و زمان پخش مناسب قسمت سوم را می توان از مهم ترین دلایل انتخاب این سریال برشمرد.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، تمرکز اصلی پیام های آموزشی ارایه شده در این سریال بر موضوعاتی چون عدم رهاسازی پسماندهای پلاستیکی در طبیعت، استفاده کمتر از ظروف یکبار مصرف و تفکیک و کم حجم سازی پسماندها استوار است.

گرچه وی نه تنها ازشکست طرح های تبلیغاتی و رسانه ای طرح کاپ در طول مدت یکسال گذشته سخن نمی گوید که حاضر نیست به انتقادهای مطرح شده در مورد اینکه سازمان تحت مدیریتش چه برنامه های تاثیر گذاری برای آشنایی شهروندان تهرانی با این طرح کذایی داشته ، پاسخ دهد! البته شاید کارشناسان حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات بهتر بتوانند در مورد اثرگذاری ساختن عروسک کاپ ، آنهم با هزینه هایی گزاف ، که حتی در میان تهرانی ها ناشناخته است و نتوانسته به یک شخصیت تاثیرگذار تبدیل شود با مدیرعامل این سازمان بحث و مباحثه کنند. اینکه آیا از دید وی واقعا  شرکت دادن عروسک یاد شده در یک برنامه صبحگاهی تلویزیونی وبا حضور معاون اجتماعی این سازمان که به لطف پرداخت هزینه های چند صد میلونی به صدا و سیما ممکن شده است، توانسته گام موثری در جهت معرفی طرح کاپ بردارد؟ گرچه مسلما وی در پاسخ به این سوال حتما!، گزارشی از تحلیل های ساختگی کارشناسان رسانه ای خود ارایه خواهد داد ولی، شهردار تهران بهتر است برای اطلاع از میزان تاثیر گذاری صحیح و درست – و نه ساختگی – یا از تیمی کارشناسی بخواهد تا در مورد آشنایی مردم با طرح کاپ تحقیقی بکنند و یا حتی از آن هم ساده تر؛ روزی خودش سری به چند خیابان و محله بزند تا ببیند چند نفر از شهروندان این کلانشهر و این محله ها، با این طرح و جزییات آن آشنا هستند؟! 

چه بسا اگر این تحقیق تاکنون انجام شده بود مسلما باعث می شد تا سازمان یاد شده ، با آشنایی کامل از میزان تاثیر گذاری سریال ها و برنامه های تلویزیونی در آنها سرمایه گذاری کند، که دیگرمدیرعامل آن، با آب و تاب از سرمایه گذاری در یکی سریال نوروزی به عنوان یکی از افتخاراتش سخن نمی گفت. اما شاید به قول برخی از دوستان ، تنها دستاورد این سریال برای مدیران سازمان مدیریت پسماند شهر تهران داشته این باشد که بعد از پخش سریال فوق عکس هایی از پشت صحنه  و عوامل آن اعم از کارگردان و بازیگران از سوی این سازمان در شبکه های مجازی، صفحه های شخصی و رسانه ها منتشر کنند تا باز هم  گام بلندی در جهت برند سازی مدیرعامل این سازمان و رسیدن وی به پله های رفیع تر! جاه طلب هایش، بردارند! گرچه شاید اگر این تبلغات و ریخت  و پاش های میلیاردی برای مردم تهران و کودکان کار و آلودگی های زباله ای و.... نفعی نداشته باشد، برای عده ای در این سازمان حداقل، "نان" روغنی خوبی داشته باشد!

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه