English

یادداشت؛

واکسن روسی مسئولان!

داستان عجیبی است این قصه واکسن کرونا؛ از همان زمانی که کرونا حمله بیرحمانه اش را به ایرانی ها آغاز کرد، هجوم و فشار افکار عمومی نسبت به عملکرد دولت و نابسمانی های موجود باعث شد تا دولت دایما وعده دهد که نه تنها چندین تیم کارشناسی را مامور ساخت واکسن کرونا کرده که همچنین متعهد شود که با ساخت اولین واکسن های کرونا در جهان، تمام تلاش خود را برای خرید این واکسن به کار گیرد.

واکسن روسی مسئولان!

حمیدرضا خالدی-خبرگزاری موج؛ یکسال از آن وعده ها گذشت. خبرآمد که واکسن کرونای ایرانی تولید شده و عنقریب خط تولید آن راه اندازی می شود. آنهم تقریبا چند هفته بعد از انتشار خبر تولید اولین واکسن های کرونایی در جهان. حالا انتظارها و توقعات بالا رفته بود. مردم ایران که در طول یکسال گذشته با انواع فشارهای روحی و اقتصادی و جسمی ناشی از کرونا و عملکرد نه چندان مناسب مسئولان روزگار گذرانیده بودند، اینبار امیدی پیدا کرده بودند که شاید دولت حداقل در این مورد عملکرد و رفتار مناسبی از خود نشان دهند تا جان ایرانیان کمتری به خطر بیافتاد. با این وجود نه خبری از تولید واکسن داخلی شد و نه خبری از خرید واکسن های خارجی. گرچه دولت همچنان وعده می داد که به زودی هم خط تولید واکسن ایرانی راه اندازی می شود و با مذاکراتی که صورت گرفته، به زودی اولین محموله های واکسن های خارجی وارد کشور خواهد شد! چند هفته دیگر هم گذشت اما هنوز نه تنها خبری از واکسن ایرانی و ورود واکسن های خارجی نبود که حتی عملا ورود واکسن از تعدادی از کشورهای تولید کننده آن نیز به دلایل مختلف منتفی شد. حالا تنها گزینه های ما چند واکسن تولید داخل بود و خرید واکسن از کشورهایی مانند هند و چین و روسیه و...

ولی هر دو گزینه با مشکلات و ابهامات عدیده ای روبرو بودند. واکسن ایرانی هنوز نتوانسته بود اعتماد عمومی را فراهم کند و واکسن های باقی مانده خارجی نیز در ظاهر هنوز مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت ما دریافت نکرده بودند! شاید برای همین هم بود که سناریوی واکسن کرونا به یکباره تغییر کرد و همه شعارمسئولان شد، تولید واکسن داخلی و حمایت از آن. برای همین واکسنی که سخنان متناقضی در مورد دریافت مجوزهای آن منتشر شده بود در عرض چند روز به مرحله آزمایش انسانی رسید و دختر رییس ستاد اجرایی امام به همراه چند نفر دیگر از مسئولان مختلف دریافت کننده این واکسن شدند تا به زعم خودشان بتوانند با این اقدام اطمینان عمومی را جلب کنند. گرچه این تلاش هم چندان نتیجه بخش نبود و نتوانست باعث اطمینان بخشی به مردمی شوند که در طول یکسال گذشته از تمام وعده و وعیدهای کرونایی مسئولان خسته شده بودند. درست در چنین شرایطی و در حالیکه همه منتظر تولید واکسن ایرانی بودند به یکباره اعلام شد که واکسن ایرانی از اردیبهشت و خرداد سال آینده؛ زودتر به دست مشتریان نخواهد رسید. اماهیچ مسولی پاسخی به این سوال شهروندان نداد که به راستی چرا در حالیکه راه اندازی چنین خطر تولیدی در مجموعه ای دارویی شاید کمتر از یکماه بطول بیانجامد، باید واکسن های تولیدی آن از اوایل تابستان به مردم تزریق شود؟ ضمن آنکه از دید تخصصی هنوز این سوال باقی است که چرا مجموعه عظیمی چون مجموعه "برکت" که متولی ساخت این دارو است از چند ماه قبل خط تولید چنین واکسنی را آماده نکرده است؟ چرا که مسلما کلیات فرمول چنین واکسنی حتما از ماهها قبل مشخص بوده و تنها نهایی کردن و گرفتن مجوزهای آن زمانبر بوده است.

به زبان ساده ، باید سوال کرد وقتیکه از ماهها قبل ترکیب و فرمول کلی واکسن مشخص بوده چرا بنیاد برکت، اقدامی برای راه اندازی خط تولید آن نکرده است؟ ضمن آنکه اصولا هر کارشناسی می داند که راه اندازی یک خط تولیدی اینچنینی، شاید کمتر از یکماه زمان ببرد! همین انتقادها باعث شد تا به یکباره موج جدیدی از انتقادها و واکنش های تند افکار عمومی در قبال تعلل دولت برای تامین واکسن کرونا بلند شود. واکنشن هایی که با تبلیغات منفی منتشر شده افکار عمومی در فضای مجازی در مورد قابلیت واکسن ایرانی و به دنبال آن فوت چند سلبریتی و دو بازیکن فوتبال به خاطر نبود واکسن به اوج خود رسید. واکنشن هایی که در نهایت به نظر می رسید در نهایت دولت را وادار به تسلیم کرده باشد چرا که تنها دو – سه هفته بعد از تزریق واکسن کرونای ایرانی به دختر رییس بنیاد برکت، به یکباره اعلام شد که قرار است طی چند روز آتی، اولین پارت از واکسن روسی وارد ایران شود.  واکسنی که نداشتن مجوزهای بین المللی آن خبرساز شد و باعث گردید تا دوباره موج جدیدی از انتقادهای مردم ایران از طریق تریبون غیر رسمی فضای مجازی به اوج خودش برسد. اما به هر تقدیر اولین محموله از این واکسن وارد کشور شد و اتفاقا نه تنها اولین دز آن به پسر وزیر بهداشت تزریق شد که اعلام شد برای اطمینان بخشی به مردم! واکسن ورودی در اولین گام؛ به فرزندان و اعضای خانواده مسئولان تزریق خواهد شد.

این درحالی است که گفته می شد قرار است اولین واکسن ها بنا براولویت بندی به پرسنل درمانی و سپس به سالمندان و افراد آسیب پذیر تزریق شود! همین رویه دستاویزی شد برای راه افتادن خط انتقادی جدیدی در فضای مجازی و محافل خصوصی شهروندان. شهروندانی که به حق سوالشان این بود که چرا درحالیکه کادر پزشکی اولین اولویت تزریق واکسن کرونای روسی و ایرانی بوده اند، این واکسن به جای تزریق به این داوطلبان عرصه سلامت به آقازاده ها و خانواده های مسئولان تزریق شده است و از آن مهمتر اینکه اگر قرار باشد خانواده های مسئولان به بهانه اعتماد سازی جامعه از این واکسن تزریق کنند، مسلما نه تنها چیزی از اولین محموله واکسن روسی باقی نمی ماند تا به کادر درمانی و سایر گروههای اولویت دارد تزریق شود که حتی در پارت های بعدی این محموله نیز این واکسن به گروههای اولویت دارد نخواهد رسید! آنهم در شرایطی که به نظر می رسد روابط ایران و روسیه در این روزها چندان هم مستحکم و دوستانه نباشد. بدین ترتیب مردم حق دارند که باز هم از این رویه دولتی ها که به جای تلاش برای تضمین سلامت کادر درمانی و گروه های آسیب پذیر، تصور کنند که باز هم در این اوضاع شدید کرونایی، آقازاده ها، در خط مقدم تامین سلامت دولت هستند. این تصور زمانی می تواند پررنگتر شود که به موج های خبری فضای مجازی در طول این یکساله توجه کنیم. شهروندان در این اخبار و مطالب سوالات و فرضیه هایی را مطرح کرده و می کنند که واقعا در جای خودش جای تامل دارد! مثل اینکه به راستی چرا در اوج کرونا و در حالیکه سفرهای بین شهری ممنوع است، هر هفته تعداد زیادی از وزرا و مسئولان و روسای قوه با کلی خدم  و حشم، راهی استانی و شهرهایی می شوند تا به مشکلات آنها رسیدگی کنند؟ آیا این رویه می تواند مهر تاییدی باشد بر این فرضیه از قبل مطرح شده که: نکند مسئولان از ماهها قبل واکسن ها و داروهای فوق تخصصی روز دنیا را مصرف کرده اند که حالا اینگونه با خیال راحت در جامعه می چرخند و بدون نگرانی به انجام وظیفه! خود مشغولند؟ آنهم در شرایطی که یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا قطع زنجیره کرونا در کشور را زمانی عنوان کرد که حدود ۴۵ میلیون نفر در کشورمان واکسینه شوند. به هر تقدیر توقع افکار عمومی این است که دولت بیش از پیش و با تمام وجود و به معنای واقعی، حامی کادر درمانی که دیگر رمقی برای ادامه مسیر ندارند و ممکن است با وقوع چهارمین موج کرونا از پا در آیند یا پدران و مادران سالمند این مرز و بوم و جانبازان و اقشار خطر پذیر باشند و البته اطمینان داشته باشند که چشمان جامعه با تیزبینی بیش از پیش رفتار و فعالیت های متناقض آنها را رصد می کند و همانطور که امام راحل نیز بارهای فرموده بودند، باید پاسخگوی اعمالشان باشند!  

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه