English

گزارش موج از سرنوشت طرح جنجالی زیست شبانه:

شهر "بیدار" هنوزنیامده خوابید!/ رییس شورا : این طرح مال زمان کرونا نیست؛ استاندار: نه در زمان کرونا و نه در شرایط عادی امکان اجرایش نیست!

در حالی که شورای شهر تهران اخیرا لایحه تهران بیدار یا زیست شبانه را برای دومین بار، با اکثریت آرای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسانده بود، اما مخالفت مجدد فرمانداری با آن باعث شد تا سرنوشت این طرح همچنان در ابهام باقی بماند.

شهر "بیدار" هنوزنیامده خوابید!/ رییس شورا : این طرح مال زمان کرونا نیست؛ استاندار: نه در زمان کرونا و نه در شرایط عادی امکان اجرایش نیست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج؛ حدود دو سال قبل – یعنی سال ۹۷-  شورای شهر لایحه ای را با عنوان طرح زیست شبانه یا شهر بیدار به تصویب رساند تا به زعم خود، از شب مردگی پایتخت و رونق گردشگری شبانه جلوگیری کند. با این حال همان زمان هم این طرح با مخالفت فرمانداری و حتی نیروی انتظامی مواجه شد. برای همین فرمانداری با اصرار شورای شهر، این طرح را به شورا بازگرداند تا آن را اصلاح کنند. پیش از نیز لایحه اشاره شده به تصویب شورای شهر تهران رسیده بود و شورای شهر با اجرای آن مخالفت کرده بود. چند روز قبل، شورای شهر دوباره طرح اصلاح شده فوق را در دستور کار خود قرار داد و دوباره اعضای شورا، با رای بالایی آن را مصوب کردند.

بر اساس این طرح شهروندان می‌توانند در پهنه جنوبی محدوده حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، پهنه شمالی محدوده امامزاده صالح(ع) و حد فاصل بزرگراه شهید چمران تا میدان تجریش، پهنه مرکزی محدوده رودکی، حصار ناصری و بازار، پهنه غربی محدوده دریاچه خلیج فارس و پهنه شرقی میدان نبوت تا پاسی از شب فعالیت‌هایی مثل خرده فروشی داشته باشند

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران با ذکر اینکه برنامه لایحه تحقق شهر بیدار تهران، به تصویب کمیسیون‌ها نیز رسیده است گفت: براساس این طرح، شهر بیدار شهری است که چارچوبی از خدمات شهری در ساعاتی از شب نیز ارائه می دهد و یک سازمان اجرایی نیز برای تحقق آن در نظر گرفته شده است.

وی با ذکر اینکه در تهران ۵ پهنه برای اجرای شهر بیدار در نظر گرفته شده است گفت: به طور مثال در پهنه جنوب محدوده حرم عبدالعظیم (ع) را در نظر گرفته‌ایم و یا در پهنه شرق فقط منطقه هفت‌حوض مدنظر است نه کل منطقه ۸ ! بنابر این اجرای این طرح مربوط به کل تهران نیست.

نوری با اشاره به اینکه این امکان وجود ندارد همه تهران تا صبح بیدار باشد گفت:‌ زیست شبانه در کل شهر تهران پر هزینه است و تبعات زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی درباره انتشار عمومی مجوز فعالیت در شهر بیدار گفت: با این موضوع موافق هستم چرا که افرادی در حال حاضر در روزبازارها فعالیت دارند و باید این روزبازارها محلی برای افرادی باشد که استحقاق دارند.

آغاز موج دوم مخالفت

با این وجود عمر مصوبه یاد شده شورا تنها چند روز به طول انجامید و بلافاصله فرماندار تهران برای بار دوم، با مخالفت صریح با این طرح گفت: در این شرایط این طرح در تهران معنای ندارد چرا که ما درگیر ویروس کرونا هستیم.

عیسی فرهادی گفت: هم اکنون ما با ویروس کرونا روبرو هستیم و بنا بر مصوبات ستاد ملی کرونا هر گونه تجمعی ممنوع است. بنابراین عملا طرح زیست شبانه در شرایط کرونایی امکان پذیر نیست.

فرماندار تهران ادامه داد: تا زمانی که کرونا در تهران وجود داشت ما نیز با اجرای آن مخالفیم!

اما به نظر می رسد شورای شهر و اعضای آن همچنان به این طرح و اجرای آن اصرار دارند. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران که در ابتدای تصویب این طرح از مخالفان این طرح بود و گفته بود: ما در خانواده ساعت ۱۰ می خوابین! حالا در پاسخ به سوالی درباره مخالفت فرمانداری با طرح زیست شبانه گفت: مصوبات ما نگاه به زمان کرونا ندارد، اما بسیاری از قوانین دیگر وجود دارد که اکنون جاری است و ستاد کرونا نسبت به آن‌ها حساسیت نشان می‌دهد. برای مثال رفتن به سینما آزاد است اما ستاد ملی کرونا می‌گوید برای حضور در سینما باید پروتکل‌های خاص را رعایت کنید.

او افزود: البته در مورد این نیز مشکلی وجود ندارد، چرا که می‌توان این طرح تصویب شود و ستاد ملی کرونا توصیه کند که به دلیل شرایط کرونایی فعلا امکان اجرا وجود ندارد.

اما فرمانداری تنها مخالف اجرای طرح زیست شبانه نیست. چندی قبل، سردار رحیمی رییس پلیس تهران نیز در مخالفت تلویحی با این طرح گفت: وقوع هر رویدادی در جامعه نیاز به امنیت دارد، زیست‌ شبانه یعنی اینکه تعداد زیادی از اماکن، اصناف و افراد شبها در جامعه بتوانند فعالیت، کاسبی و رفت‌وآمد داشته باشند که نخستین موضوع در این رابطه بحث تأمین است، ما این موضوعات را یک سال پیش به شورای شهر تهران گفتیم، از طرح تصویب‌ شده هیچ اطلاعی نداریم و همانگونه که پیش از این نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کردیم، اکنون نیز می‌گوییم تا فراهم نشدن بستر امنیت برای اجرای طرح مذکور، طرح زیست‌شبانه فراهم‌شدنی نیست.

شورای شهر اما با تمام این مخالفت ها از تکاپو نیافتاده و همچنان برخی از اعضای آن بر اجرای آن اصرار دارند. زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران گفت: ۵ پهنه برای اجرای شهر بیدار در نظر گرفته شده و برای هر پهنه نقاطی را در نظر گرفته‌ایم و کل منطقه مدنظر نیست.

زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران و رییس کمیسیونی که متولی ارایه و اجرای این طرح است چند روز قبل، درباره تحقق طرح "شهر بیدار" در تهران، با تغییر موضعی آشکار نسبت به گذشته گفت: هر زمان محدودیت‌های کرونایی برداشته شود و مردم بتوانند در فضاهای عمومی شهر حضور یافته و رفت و آمد کنند شرایط اجرای این مصوبه هم اجرا خواهد شد.  

عضو شورای شهر تهران افزود: شهروندان تهرانی ضمن استفاده از ساعات روز، ساعاتی از شب را نیز در سطح شهر تردد دارند و به فعالیت‌های مختلف و اوقات فراغت می‌پردازند. اگر این فعالیت‌ها ضابطه‌مند شود و پلیس و نیروی انتظامی و اصناف به آن ورود کنند، طبیعتا نظم بیشتری برقرار می‌شود و از بروز مشکلات برای شهروندان جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی، در همین راستا شورای شهر تهران پیش بینی کرده تا با همکاری "شورای راهبری شهر بیدار" که ترکیبی از شهردار و معاونها، معاون استاندار، معاون فرمانده نیروی انتظامی، رئیس پلیس راهور، مدیرکل میراث فرهنگی، رئیس اتاق اصناف و عضو شورا، برنامه‌هایی را تصویب و بر آنها نظارت کنند.

نوری  با ذکر اینکه نظارت های لازم هم باید انجام شود. در کنار این، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی هم انجام می شود با تغییر موضع قبلی خود در مورد زمان اجرای این طرح گفت: هر زمانی که محدودیت‌های کرونایی برداشته شود و مردم بتوانند در فضاهای عمومی شهر حضور یافته و رفت و آمد کنند، شرایط اجرای این مصوبه هم اجرایی خواهد شد.

حسن ختام!

اما شاید تیر خلاص به این طرح را استاندار تهران زد که همین چند روز قبل در اظهار نظری در این زمینه گفت: شرایط برای زیست شبانه فراهم نیست و قبلا هم این بحث مطرح بوده است و آن زمان نیز ما علت آن را که چرا این کار قابلیت اجرایی ندارد، بیان کردیم.

انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به وجود بیماری کرونا ما اعلام کرده ایم که از ساعت ۹ شب تا ۳ صبح تردد نباشد تا کاهش ویروس کرونا را شاهد باشیم.

وی اما در عین حال به نکته دیگری هم اشاره کرد که نشان می داد کرونا، بهانه ای برای توقف همیشگی این طرح. محسنی بند پی در ادامه سخنان خودش تاکید کرد: البته در وضعیت عادی هم شرایط برای زیست شبانه فراهم نیست و قبلا هم این بحث مطرح بوده است و آن زمان نیز ما علت آن را که چرا این کار قابلیت و جنبه اجرایی ندارد، بیان کردیم.

حالا با منتظر ماند و دید که  آیا اعضای شورای شهر تهران باز هم بر اجرای طرح زیست شبانه یا به قول شهردار تهران، "شهربیدار" اصرار دارند یا مانند بسیاری دیگر از موارد مشابه، در برابر فشار دولتی ها کوتاه می آیند؟ گرچه تا همین الان نیز به نظر می رسد قافیه را به آنها باخته اند و سکوتشان؛ مهر تاییدی است بر همین نکته!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه