English

رییس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به موج :

قانون انتخابات شوراها باید تغییر کند/ کاندیداهای شورا باید از لحاظ تحصیلات و سابقه اجرایی رزومه قابل قبولی داشته باشند

رییس شورای عالی استان‌ها در خصوص دیدگاه این نهاد درموردتغییر قانون انتخابات شوراها گفت: ما کاملا با تغییر قانون انتخابات شوراها و شهردارها موافقیم و خودمان نیز پیشنهادهایی را در این زمینه مطرح کرده ایم.

قانون انتخابات شوراها باید تغییر کند/ کاندیداهای شورا باید از لحاظ تحصیلات و سابقه اجرایی رزومه قابل قبولی داشته باشند

به گزارش خبرنگار اجتماعی موج ، رییس شورای عالی استانها ، در نشست خبری خود در خصوص نحوه نظارت بر اعضای شوراها در اقصی نقاط کشور گفت : ازآنجاییکه معتقدیم نظارت می توان از مهمترین اهرم های بازدارنده وقوع فساد و تخلف باشد؛ سامانه ای را با عنوان سامانه ثبت تخلفات در شورای عالی استان ها را راه اندازی کرده ایم که همه شهروندان می توانند درصورتیکه تخلفی از شوراهای شهرو روستاها یا یکی از اعضای آنها ببینند، آن را در این سامانه ثبت کرده و اطمینان داشته باشند که پیگیری خواهد شد.  

علیرضا احمدی با ذکر اینکه تاکنون هزارو 100 مورد شکایت از شوراها و اعضای آنها در این سامانه ثبت شده است، در پاسخ به سوالی درباره بودجه شورای عالی استان‌ها گفت: تمام نیروهای شورای شهر ذیل نظر شورای عالی استان‌ها فعالیت دارند، اما بودجه‌ای که به ما اختصاص یافته پاسخگوی نیازهایمان نیست ضمن آنکه این بودجه فقط صرف حقوق کارکنان می‌شود! اما تمام اقدامات ما در بحث هزینه کرد بودجه شفاف است، اما بودجه برخی از شهرها کفاف امور جاری آن‌ها را نمی‌دهد .  بحث این بود که بودجه افزایش یابد و دولت خود باید پاسخگوی بودجه ۱۴۰۰ باشد و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به طرح‌هایی که به دولت ارسال شده است گفت: تاکنون از سوی این شورا؛ سه طرح فضای سبز، مدیریت یک پارچه شهر و روستا و بحث خانه‌های خالی به مجلس ارسال شده و درحال بررسی است.

رییس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: من فکر نمی کنم دولت مخالف این موضوع باشد . چون ما هیچکدام مالک کشور نیستیم بلکه خدمت گذار هستیم، اما در جایگاه‌های مختلف اگر دولت می‌تواند همه جا را اداره کند برای ما فرقی ندارد شهرداری ها را هم به دولت بدهید تا اداره کند.

نظارت  پیشگیرانه

احمدی درباره مبارزه با فساد در شبکه شوراها نیز گفت: یکی از مهمترین برنامه ها و اهداف ما؛ مبارزه با فساد است برخی اوقات افرادی شعار مبارزه با فساد می‌دهند ولی در عمل کار خاصی در این زمینه نمی کنند. اما ما به دنبال آن هستیم که از طریق تشدید نظارت ها به جایی برسیم که هیچ فردی به خود اجازه ندهد که فساد کند .

رییس شورای عالی استان‌ها در مورد موضع شورای عالی استان ها در خصوص تغییر قوانین انتخابات شوراهای شهر گفت: ما موافق صد درصد تغییر این قوانین هستیم و به دلیل آنکه هرچه فیلتر ورودی نامزدها بیشتر و سختگیرانه تر شود موضوع انتخابات شفاف‌تر خواهد بود ، از سویی اگر بخواهیم با فساد مبارزه کنیم باید ازهمان ابتدا در انتخاب و گزینش اعضای شورا دقت کنیم .

وی در پاسخ به خبرنگار موج مبنی بر اینکه از دیدگاه شما چه بخش هایی از قانون انتخابات شوراها و شهردارها باید اصلاح شود گفت: در همین راستا طرحی درمجلس درباره انتخاب شهردارها مطرح شده است تا انتخابات شوراها کارآمدتر شود. این نمی شود که فردی که تا دیروز مغازه دار بوده ، به یکباره بیاید و بشود عضو شورا. بلکه ما معتقدیم که هر داوطلب شرکت در انتخابات شوراها از لحاظ تحصیلات و سابقه اجرایی باید رزومه قابل قبولی را داشته باشد. چراکه متاسافنه فیلترهای ما در انتخابات اعضای شوراها کارآمد نیست و باید بررسی‌های بهتری صورت گیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها درباره موضوع آلودگی هوا گفت: هرگاه آلودگی هوا حاد می‌شود همه موضوع را گردن یکدیگر می‌اندازند شورای عالی استان‌ها کمیسیون سلامت و محیط زیست دارد . با این حال معتقدیم اگر طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی اجرایی شود، از طریق آن بسیاری از وظایف اصلی دولت به شهرداری‌ها واگذار می‌شود. بدین ترتیب آن زمان فقط شهردار باید پاسخگوی آلودگی هوا باشد.

ضرورت اصلاح قانون ماده ۱۰۰

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی  درباره اقدامات انجام شده برای اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ها و همکاری با قوه قضائیه گفت: در مورد تخلفات ماده ۱۰۰ با وجود پیگیری های چهار ساله هنوز این لایحه‌ درحال تدوین است و به سرانجام نرسیده است اما به هر حال طرح ماده ۱۰۰باید اصلاح شود، اما در کنار آن ، معتقدیم که قانون ماده ۵ قانون شهرسازی هم  باید اصلاح شود.

احمدی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ما درباره طرح تفصیلی است و راه تخلف را این طرح باز کرده است و باید راه تخلف را از طرح تفصیلی بگیریم، زیرا این طرح راه تخلف را باز کرده است.

درآمد پایدار شهرداریها

لزوم کسب درآمدهای پایدار شهری موضوع بعدی سخنان احمدی بود که رئیس شورای عالی استان‌ها درخصوص آن گفت: از درآمد پایدار شهری نمی‌توان غفلت کرد؛ برای ارائه خدمات نیازمند اعتبار هستیم. امروز دولت باید به نوعی سیاستگذاری کند که شهردارها بتوانند شهر خود را ارائه کنند. در یکی از شهرها به دلیل بدهی های شهرداری ساختمان آن توقیف شده بود. شهرداری‌ها باید درآمد پایدار داشته باشند و امیدواریم دولت در این زمینه برنامه داشته باشد.

وی با انتقاد از دولت در مورد بی توجهی به دیدگاه های شورایعالی در مورد بودجه گفت: براساس قانون دولت برای بودجه باید نظر شورای عالی استان ها را نیز اخذ می‌کرد که متاسفانه این اتفاق نیافتاده است.  

احمدی درباره طرح‌های ارائه شده به مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه مجلس تغییر کرده است ما باید دوباره طرح‌های گذشته را به مجلس ارسال کنیم و ما حدود ۲۲ طرح به مجلس ارسال کرده ایم.

احمدی همچنین درباره لایحه فضای سبز و کوه خواری نیز افزود: سرانه هر فرد در حوزه فضای سبز اهمیت بسیاری دارد بسیاری از منابع طبیعی ما با ساخت و ساز از بین می‌روند. یکی از دلایل عمده ما این است که مسکن را بصورت کالای سرمایه‌ای دیده ایم سیاست دولت باید به سمتی برود که کالای سرمایه‌ای نباشد. دولت باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد تا به سمتی برود که در تمام حوزه‌ها به درستی عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه