English

گزارش موج از واکنش مسئولان به بحرانی شدن آلودگی هوا:

مسئولان در آلودگی هوای تهران گم شده اند/آلودگی هر روز بیشتر از روزهای قبل تهران را در خود می بلعد!

آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلانشهرها که سال‌هاست یکی از مهمترین چالش های شهری محسوب می شود، هنوز هم هر ساله روزهایی از سال گریبان شهروندان این شهرها را می گیرد. امسال اما آمیختن این آلودگی با ابتلا به ویروس کرونا باعث شده تا مشکلات مردم صد چندان شود و به همان نسبت سلامت آنها نیز به خطر بیافتاد.

مسئولان در آلودگی هوای تهران گم شده اند/آلودگی هر روز بیشتر از روزهای قبل تهران را در خود می بلعد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج؛ درحالیکه بیش از ۱۰ روز از اوج گیری آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و بخصوص تهران می گذرد اما، هنوز دستگاه های ذیربط توضیح خاصی برای علت این پدیده و یا راه حلی برای کاهش آن ارایه نداده اند. این بی تفاوتی باعث شد تا در چند روز اخیر بسیاری از مسئولان نسبت به کم کاری دستگاه های متولی سخنان تند و تیزی را بیان کنند.  

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکی از همین منتقدان بود که در جلسه روز یکشنبه شورای شهر در تذکری در خصوص منابع آلایندگی ثابت در اطراف تهران به اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان تهران، گفت : شاخص آلودگی هوای شهر تهران در یک هفته اخیر در بسیاری مواقع در مرز ۱۵۰ (ناسالم برای همه گروه‌های حساس) قرار داشته و عملا شهر با وجود بارندگی در روز پنج‌شنبه، به مدت سه روز متوالی دچار پدیده مه‌دود شده بود که بسیار هشداردهنده است.

به گفته سید آرش حسینی میلانی، با وجود برقراری قرنطینه نسبی در دو هفته اول آذر ماه ۹۹، همچنان ۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و شش روز قابل قبول بوده است. در نیمه دوم آذر ماه نیز ۱۰ روز هوای ناسالم را برای گروه‌های حساس داشته‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال استفاده از گازوئیل آلوده یا مازوت، به متولیان موضوع، اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تهران تذکر می‌دهم تا مراقبت و پایش لازم را جهت تحول سوخت پاک انجام دهند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه از استانداری می‌خواهم جلسات کارگروه آلودگی هوای استان را به صورت هفتگی برگزار و به صورت دقیق شرایط را در دی ماه رصد کند، خاطرنشان کرد: از شهرداری تهران هم می‌خواهم تا شاخص وضعیت ترافیک (TQI) را برای اطلاع‌رسانی وضعیت ترافیک به تفکیک مرکز شهر، محدوده طرح کاهش و کل شهر به صورت منظم و ترجیحا روزانه منتشر کند تا آگاهی عمومی و حساسیت لازم در سطح اجتماعی ایجاد شود.

اما میلانی تنها عضو شورا نبود که در این روز در مورد آلودگی هوا لب به اعتراض گشودند. زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستورخود در صحن شورا با انتقاد از عملکرد مسئولان در خصوص آلودگی هوا گفت: علی رغم تعطیلی دانشگاه‌ها و محدود بودن فعالیت بسیاری از اصناف، و با وجود محدودیت‌های منع تردد، اما مشاهده می‌شود که کماکان با شرایط نامطلوب آب و هوایی از نظر ذرات معلق در هوا و بروز خطرات جدی برای شهروندان مواجه هستیم.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم با اشاره به نقش صنایعی که از مازوت به عنوان سوخت استفاده می کنند گفت: بر اساس اظهارات رئیس سازمان محیط زیست کشور، از آنجایی که ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم که این مازوت‌ها را در شهر‌ها بسوزانند.

نژاد بهرام گفت: نکته قابل توجه این است که رئیس سازمان محیط زیست گفته که آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ ‌ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد و سوالی که وجود دارد این است که چرا جای ساخت و ایجاد انبار‌های جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟

عضو شورای شهر تهران در پایان خطاب به مسئولان گفت: اینجانب به عنوان نماینده مردم پایتخت در شورای اسلامی شهر تهران، از وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست تقاضا می‌کنم، با توجه به اهمیت فوق العاده امر صیانت و حفاظت حداکثری از سلامت مردم، هرچه سریعتر نسبت به این موضوع چاره اندیشی عاجل صورت دهند و نسبت به رفع مسأله اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

نفت سیاه و روی سیاه مسئولان!/ریه های مردم، انباری بدون کرایه برای مسئولان

وزیر نه چندان پاسخگو!

البته انتقادهای مطرح شده تنها محدود به گلایه های اعضای شورای شهر نبود. در همین خصوص رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با انتقاد از آلودگی شدید تهران، گفت: این آلودگی ناشی از آلودگی به دلیل کیفیت بنزین است و وزیر نفت باید در این باره پاسخگو باشد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: متأسفانه همه رسانه‌هایی که یک روز داد می‌زدند «تهران با بنزین آلوده شده»، امروز سکوت کردند و گویا همه مرگ و میرها به کرونا ارتباط دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که ادعا می‌کردند بنزینی که قبلاً در کشور تولید می‌شد، آلوده است و موجب سرطان شده؛ باعث شدند که تولید داخلی ما با چالش مواجه شود، امروز کجا هستند و چرا سکوت کرده‌اند؟

پژمانفر با ذکر اینکه زنگنه باید در این باره پاسخگو باشد گفت : وزیر باید از این جهت پاسخگو باشد که مدتی این بازی را راه انداختند و گفتند که بنزین‌هایی که در دولت قبل تولید شده، سرطان‌زا بوده و با این صحبت‌های خود موجب عقب‌افتادگی کشور شدند.

به گفته رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ؛ چند روزی است که در این کمیسیون پرونده‌ای در این باره تشکیل شده، که به تدریج مسئولان را برای پاسخگویی احضار خواهد کرد.

به گفته وی، سازمان محیط‌زیست باید مدافع مردم باشد و به این مسئله توجه کند چرا که این آلودگی، مردم را خفه می‌کند و بسیاری از کسانی که مشکلات تنفسی دارند، نمی‌توانند از خانه خود بیرون بیایند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: آلودگی شدید هوا به ویژه در شهرهای صنعتی چون تهران و اصفهان بسیار زیاد است، حتی این مسئله منجر به تعطیلی برخی از شهرها شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

در این میان اما تفسیر و توضیح برخی از مسئولان و کارشناسان نیز به نوبه خود شنیدنی و قابل تامل است.  مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران به عنوان یکی از متولیان این موضوع با اشاره به دلایل آلودگی هوای تهران گفت: امسال به دلیل شرایط کرونا استفاده از خودروهای تک‌سرنشین افزایش یافته است همچنین میزان استفاده از تاکسی‌های اینترنتی که آمار آنها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد در تهران است نیز بیشتر شده است.

کد تخلف معاینه فنی به همه دوربین های مبادی ورودی و خروجی شهر تهران اختصاص نیافته است و رفع این مشکل برای مقابله با آلودگی حائز اهمیت است.

حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در تهران اظهار داشت: وی با اشاره به اینکه معضل آلودگی هوا مسأله ای چندبعدی است و عوامل مختلف در بروز آن دخالت دارد گفت: شرایط جوی، وزش باد و باران، کارخانه‌های آلاینده، خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا از جمله عوامل ایجاد کننده آلودگی در هوای تهران است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کرونا میزان استفاده از اتوبوس و مترو و به طور کلی حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده و کرونا بسیاری را ملزم به استفاده از خودروهای شخصی کرده است، گفت: راهکارهایی جهت مقابله با آلودگی هوا می‌تواند اجرایی شود و پیشنهاداتی در این زمینه در نظر گرفته شده که به طور مثال الزامی شدن معاینه فنی برتر جهت تردد در طرح کاهش از جمله مواردی است که باید اجرایی شود.

مقدم گفت: قانونی شدن الزام دار بودن معاینه فنی برتر جهت تردد در طرح کاهش آلودگی هوا در صورتی که توسط شورای عالی ترافیک تصویب شود اجرا خواهد شد.

وی بیان داشت: همچنین تکمیل اجرای فاز یک و دو طرح کاهش آلودگی هوا و تصویب آئین‌نامه ذیل ماده ۸ قانون هوای پاک برای مشخص شدن سن فرسودگی وسایل نقلیه در این راستا بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که سن فرسودگی نیز مشخص شود فاز سوم طرح کاهش آلودگی هوا نیز قابلیت اجرایی خواهد داشت.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران اما در خاتمه به نکته ای هم اشاره کرد که شاید کمتر به آن توجه شده باشد. وی با پیش کشیدن موضوع کدهای تخلف معاینه فنی برای دوربین ها گفت: نکته بعدی این است کد تخلف معاینه فنی به همه دوربین های مبادی ورودی و خروجی شهر تهران اختصاص نیافته و تکمیل نیست و به دلایلی این موضوع مشخص نشده که جهت مقابله با آلودگی هوا توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

با این حال هنوز هم همچنان نه تنها قصه پرغصه آلودگی هوای تهران تمام نشده که براساس اعلام های رسمی و کارشناسی ، آلودگی هر روز بیشتر از روزهای قبل تهران را در خود می بلعد!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه