English

موج گزارش می دهد؛

توصیه های لاکچری خانم سخنگوی وزارت بهداشت! / ویتامین C برای خانواده های ایرانی حدود ۳ میلیون تمام می‌شود

هفته پیش سخنگوی وزارت بهداشت به شهروندان توصیه کرد تا با مصرف یکسری اقلام غذایی حاوی ویتامین C و ویتامین هایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند، تلاش کنند به ویروس کرونا مبتلا نشوند. لیستی که برای یک خانواده ۴ نفره در ماه حداقل ۲ میلیون تومان آب می خورد! اینجاست که باید پرسید، مسئولان بهداشت و درمان و... بر اساس چه متر ومعیاری برای سلامت ما و قطع ویروس کرونا، برنامه ریزی می کنند؟!

توصیه های لاکچری خانم سخنگوی وزارت بهداشت! / ویتامین C برای خانواده های ایرانی حدود ۳ میلیون تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اخیرا سخنگوی وزارت بهداشت تغذیه صحیح را عاملی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی خواند و گفته که مردم باید با مصرف ویتامین C موجود در گوشت و مرغ و حبوبات و البته خشکبار، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند. با این حال به نظر نمی رسد بسیاری از خانواده ها با توجه شرایط اقتصادی موجود، در کنار افزایش نجومی قیمت میوه ها و مواد اولیه غذایی بتوانند به سادگی از عهده سیر کردن شکم خانواده خود برآیند، چه رسد به تلاش برای تقویت ایمنی بدن و رعایت توصیه های خانم سخنگو!

سیما سادات لاری، در اظهار نظری در این مورد گفت: انجام مراقبت‌های تغذیه‌ای برای افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها امری ضروری است. توصیه می‌کنیم روزانه از منابع ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها و همچنین منابع حاوی آهن و روی شامل جگر، گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات استفاده کنید.

وی افزود: توجه کنید که پیاز خام حاوی ویتامین C است و می‌توان روزانه همراه با غذا از آن استفاده کرد. در تهیه سوپ و آش از شلغم که حاوی ویتامین C است استفاده کنید.

لاری همچنین توصیه کرد: در این ایام تا می توانید از مصرف تنقلات شور، کنسروها، غذاهای چرب و سرخ شده، سوسیس و کالباس خودداری کنید. در این ایام غذاهایی که به خوبی پخته نشده اند مانند تخم مرغ عسلی یا کباب نیم‌پز جدا خودداری کنید. نوشیدن مایعات نیز به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.

به گفته وی انواع گوشت‌های قرمز (گوسفند و گوساله) گوشت های سفید (مرغ، ماهی و پرندگان)، تخم مرغ و حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زمینی) از جمله مهمترین موادی هستند که نقش مهمی در تامین پروتئین بدن دارند. چرا که این گروه علاوه بر پروتئین، دو ریز مغذی آهن و روی را هم دارند، به همین دلیل برای رشد و خون سازی لازم هستند.

اما کافی است گشتی در مقاله های علمی تغذیه داشته باشید تا حداقل قیمت "ایمن سازی بدن"، به شیوه خانم دکتر لاری، دستتان بیاید!

گوشت و مرغ :

شاید اصلی ترین ماده موثر در تقویت بدن، گوشت قرمز و سفید باشد. براساس اعلام کارشناسان تغذیه، هر انسانی بسته به سن و فعالیت خود باید روزانه چیزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم گوشت یا سایر اقلام پروتینی را در وعده های غذایی خود بگنجانند.

بر این اساس افراد بزرگسال و سالم روزانه ۳-۲ واحد از گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ توصیه می شود.

هر "واحد" از این گروه عبارتند از: ۲ تکه( هر تکه ۳۰ گرم) گوشت خورشتی پخته، یا نصف ران متوسط مرغ (۶۰ گرم) یا یک سوم سینه متوسط مرغ بدون پوست، یا یک تکه ماهی به اندازه کف دست بدون انگشت، یا دو عدد تخم مرغ، یا یک لیوان حبوبات پخته، یا یک سوم لیوان مغز ها (گردو، بادام ، پسته ، فندق ، بادام زمینی).

به عنوان مثال: یک روز اگر یک عدد تخم مرغ در وعده صبحانه، ۲تکه متوسط گوشت(۶۰ گرم) در وعده ناهار و به اندازه یک لیوان عدس یا لوبیای پخته همراه با نان در وعده شام مصرف شود در واقع ۳ واحد از این گروه مصرف شده است.

این مقدار برای کودکان و نوجوانان در حال رشد باید تا دو برابر باشد. حالا فرض کنید که خانواده‌ای ۴ نفره بخواهد این رژیم غذایی را رعایت کند. این خانواده اگر بخواهد مطابق استانداردهای پزشکی و تغذیه‌ای گوشت و مرغ و ماهی مصرف کند باید حداقل در ماه چیزی حدود ۷ تا  ۸ کیلوگرم انواع گوشت ها را در سبد غذایی خود داشته باشد. اگر در این میان قیمت هر کیلو گوشت را به طور متوسط ۱۵۰ هزار تومان و ماهی یا مرغ را چیزی حدود ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، از آنجاییکه به توصیه کارشناسان باید ۷۰ درصد این مقدار، گوشت قرمز باشد، حداقل باید ماهیانه ۵/۵ کیلو گرم گوشت گوسفند و گوساله تهیه کند که در کمترین حالت برایش۸۰۰ هزار تومان آب می خورد!

حال با توجه به قیمت ماهی و مرغ در بازار این روزهای ایران، هر خانواده ۴ نفره ایرانی باید در ماه چیزی حدود یک میلیون تومان پول رایج مملکت را برای فقط تهیه انواع گوشت های مصرفی خانواده‌اش کنار بگذارد! بعد از ماده غذایی، همانطور که سیما سادات لاری نیز اعلام کرده و پژوهش های پزشکی هم تاکید کرده‌اند، برای کاهش خطر ابتلا به کرونا هر فرد باید روزانه به میزان لازم ویتامین c مصرف کند. ویتامینی که منبع اصلی و در دسترس ترین آنها، پرتقال است. از سویی مطالعات دانشمندان علم تغذیه نشان می دهد که برای تامین این ویتامین هر فرد باید روزانه حداقل یک پرتقال متوسط مصرف کند. به عبارتی یک خانواده ۴ نفره برای تامین این ویتامین موثر در کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا، باید در روز حداقل ۴ پرتقال مصرف کند که حدود یک کیلوگرم می شود. میوه ای که قیمت آن در بازارهای روز میوه و تره بار – و نه میوه فروشی های سطح شهر- حداقل ۱۰ هزار تومان است. به زبان ساده این خانواده باید در ماه فقط باید حداقل ۳۰۰ هزار تومان بابت ویتامین c خود کنار بگذارد! 

اما این قصه سر دراز دارد! حبوبات، از جمله دیگر اقلامی است که سخنگوی وزارت بهداشت توصیه کرده که خانواده های ایرانی در مصرف آنها خساست نکنند. قیمت حبوبات نیز دست کمی از سایر اقلام این لیست ندارد. براساس قیمت روز بازار، هم اینک حداقل یک کیلو لوبیا چیتی: ۴۰ هزار تومان، لپه: ۳۴ هزار تومان، عدس: ۳۰ هزار تومان،  لوبیا قرمز ۲۶ هزار تومان، ماش: ۲۴ هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی ۳۳ هزار تومان، لوبیا سفید ۳۶ هزار تومان و... آب می خورد. به عبارتی یک خانواده ۴ نفره برای استفاده از این حبوبات در غذاهای ایرانی خود، باید در ماه حدود ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیرد! 

تازه این درحالی است که به طور کل از خرید آجیل و خشکبار که بی کیفیت ترین نوع آن، کمتر از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان نیست و در ماه باید چیزی حدود ۳ کیلوگرم توسط یک خانواده ۴ نفره مصرف شود تا حداقل های نیازهای بدنی آنها را تامین کند، صرفه نظر کنیم!

نتیجه آنکه حتی اگر قیمت تخم مرغ شانه ای ۳۵ هزار تومان و پنیر کیلویی حداقل ۸۰ هزار تومان را نیز در محاسبات خود لحاظ کنیم، یک خانواده ۴ نفره حداقل در ماه برای تامین این "حداقل" های غذایی دوران کرونا، باید چیزی حدود ۲ تا ۲/۵ میلیون تومان کنار بگذارد. ضمن آنکه اگر بخواهیم به این لیست، هزینه خرید برنج و روغن و هزینه ایاب و ذهاب و بنزین و آب و برق و تلفن و گاز و اجاره مسکن و هزینه های درمانی و البته هزینه تهیه ماسک و مایع ضدعفونی کننده و... را نیز اضافه کنیم، یک خانواده ۴ نفره برای تامین "حداقل" های هزینه های جاری خود باید بین ۷ تا ۹ میلیون تومان درآمد داشته باشد!

حالا سوال اینجاست که یک کارمند عادی یا کارگر ساده با حقوق بین ۲/۵ تا ۳ میلیون تومان (در خوشبینانه ترین حالت) چطور می تواند از عهده تامین این رقم برآید؟! به راستی مسئولان محترم! با چه استدلال هایی چنین پیشنهادها و برنامه های غذایی را به شهروندان توصیه می کنند؟ براساس حقوق کارگران و کارمندان و حقوق مصوب وزارت کار یا حقوق نجومی بگیران؟! و اینکه اگر تمام تصمیم گیری های آنها مانند این پیشنهاد، ریشه در" ایده آل" ها و نه واقعیت ها داشته باشد، باید گفت: بدا به حال ملت!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه