English

موج گزارش می دهد:

امتحانات کشمکش جدید آموزش و پرورش؛ حضوری یا غیابی؟

درحالیکه حدود یکماه دیگر دانش آموزان باید در اولین مرحله امتحانی پایان ترم سال تحصیلی جاری شرکت کنند؛ هنوز خبری در مورد حضوری یا مجازی برگزار شدن این امتحانات برگزار نشده است.

امتحانات کشمکش جدید آموزش و پرورش؛ حضوری یا غیابی؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، این روزها بازار اخبار چگونه برگزار شدن امتحانات پایان ترم دانش آموزان به شدت داغ است و پرحاشیه. والدین و دانش آموزان هنوز نه می دانند که قرار است امتحانات حضوری باشد یا مجازی یا اینکه آیا قرار است بخش هایی از کتاب های درسی در این امتحانات حذف شود؟ با این وجود هنوز شیوه نامه نهایی برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به صورت رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است اما محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش می‌گوید:" اولویت برگزاری امتحانات به شیوه حضوری است تا مطمئن شویم یادگیری کامل انجام شده است، روش‌های مجازی کیفیت آزمون حضوری را ندارد مگر اینکه در زمان امتحانات وضعیتی باشد که متخصصان بهداشت و درمان اجازه حضور را ندهند."

وزیر آموزش و پرورش  اضافه کرد: آزمون‌های حضوری و مجازی هر دو در دستور کار خواهد بود در این زمینه کیفیت‌ها و روش‌های مختلف آزمون را بررسی و شناسایی کردیم آنچه برای ما مهم است استفاده از روش‌های اطمینان‌بخش در برگزاری امتحانات است تا از فراگیری محتواهای درسی توسط دانش آموزان مطمئن شویم بنابراین همه تلاش ما در این راستا است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی ما از برگزاری امتحانات نهایی سال ۹۹، تعداد شرکت‌کنندگان و هم نمرات دانش آموزان در مقایسه با سال قبل افزایش‌یافته است بنابراین علیرغم اینکه بخشی از سال تحصیلی قبل را به‌صورت مجازی داشتیم اما نتیجه کار قابل‌قبول بود.

وی در خصوص برگزاری امتحانات در دی‌ماه گفت: پیشنهادهایی در این زمینه ارائه‌شده که هنوز هیچ‌یک قطعی نشده است.

سخنگوی آموزش و پرورش تهران نیز گفت: تصمیم گیری درباره حضوری یا غیر حضوری برگزار شدن امتحانات هنوز قطعی نیست و برای اعلام قطعی منتظر اعلام وزارتخانه هستیم.

مسعود ثقفی درباره روند برگزاری امتحانات پایان نیمسال اول دانش آموزان و گلایه هایی که دانش آموزان از برخی مدارس مبنی بر اعلام برگزاری آزمون حضوری دارند، اظهار کرد: چگونگی برگزاری امتحانات نیمسال اول هنوز مشخص نیست و باید مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره این موضوع تعیین تکلیف کند که تعیین سیاست ها و روش ها مبتنی تصمیم های ستاد ملی کرونا هم خواهد بود.

او ادامه داد: برگزاری امتحانات نیمسال اول مطابق قوانین در بازه زمانی اول تا پایان دی برگزار می شود، اما با توجه به شرایط امسال درمورد چگونگی برگزاری امتحانات شامل حضوری یا غیرحضوری بودن هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است.

سخنگوی آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه هنوز منتظر اعلام نظر آموزش و پرورش برای برگزاری نهایی امتحانات هستیم، اظهار کرد: تا زمانی که هیچ تصمیمی قطعی نشده است اظهار نظر و الزامی درباره برگزاری امتحانات صحت ندارد، ضمن اینکه به زودی شرایط برگزاری آزمون مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد.

در همین رابطه عباس سلطانیان معاون دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت:" اگر تا خرداد سال آینده شرایط قرمز باشد و آموزش مجازی را داشته باشیم به جز پایه نهم و دوازدهم سایر پایه‌های تحصیلی آزمون غیر حضوری دارند که ضوابطی برای چگونگی برگزاری آن در نظر گرفته شده و اعلام خواهد شد."

ارزشیابی نیمسال اول حضوری یا مجازی؟

‫‫وی درباره برگزاری ارزشیابی نیمسال اول می‌گوید: "مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش در حال تهیه ضوابط مربوط به برگزاری امتحانات داخلی متناسب با نوع آموزش‌ها و شرایط دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور است و ظرف چند روز آینده آن را ابلاغ خواهد کرد. ‬در بعضی مناطق که شرایط سفید داشتند آموزش حضوری بود و در برخی مناطق شرایط قرمز و آموزش غیرحضوری را داشتیم که با توجه به اینکه آزمون هماهنگ در نیمسال اول نداریم بنابراین متناسب با هر منطقه ضوابطی در نظر گرفته می‌شود."

به نظر می‌رسد امتحانات پایه دوازدهم قطعاً به شیوه حضوری برگزار خواهد شد که با توجه به شرایط ممکن است زمان بندی آن قدری با تأخیر انجام باشد.

از سوی دیگر سال تحصیلی گذشته یکی از ابهامات و مشکلات معلمان درباره روش‌های برگزاری آزمون مجازی و اطمینان از صحت و روایی سنجش‌های انجام شده به این  روش بود.

پیشنهاداتی به معلمان 

در همین رابطه اما،  خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش معتقد است که امتحانات فقط امتحانات نهایی نیست بلکه می تواند مجموعه ای از عملکرد دانش آموز باشد. وی با اشاره به اینکه  هم‌اکنون تصور بر این است که سنجش ابزار غربالگری است و صرفا به وسیله آن دانش‌آموزان ارتقای پایه یا تکرار پایه خواهند داشت، می‌گوید:  در بین معلمان ما اعتقاد بر این است که سنجش یعنی سنجش یادگیری و تراکمی که در پایان دوره انجام می‌شود و صرفا از طریق امتحان کتبی و آزمون مداد و کاغذی قابل اجراست در حالیکه این موضوع فقط یکی از ابزارهای سنجش است، روش‌های دیگر نیز وجود دارد مانند مشاهده عملکرد دانش‌آموز، ارزشیابی تغییرات رفتار او و تکمیل کار پوشه که مراحل یادگیری دانش‌آموز به صورت فرایندی در آنجا ثبت شده و مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.

ساکی بیان می‌کند: در آموزش الکترونیک کارپوشه الکترونیک تشکیل می‌شود و تمام اقدامات، فعالیت‌ها و مستندات دانش‌آموز در جریان یادگیری، آنجا قرار می‌گیرد و معلم کارپوشه را ارزیابی و به فرایند یادگیری دانش‌آموز و نتایجی که تولید کرده است، نمره می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: اگر این نگاه را داشته باشیم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی براساس آزمون مداد و کاغذی با ارسال به دانش‌آموز از طریق پیام رسان‌ها انجام شود این دغدغه وجود دارد که ممکن است شخص  دیگری به جای دانش‌آموز امتحان داده باشد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با ذکر انیکه  آزمون مجازی نیاز به فرهنگ خاص و زیر ساخت‌هایی دارد که بیشتر در LMS معنا پیدا می‌کند گفت : نباید تلقی کسب نمره باشد بلکه فرایند اصلاح و بهبود یادگیری، شناسایی نقاط قوت و ضعف یادگیری و عملکرد دانش‌آموز هدف اصلی سنجش و ارزیابی است.

به گفته وی بهتر است معلمان در روش مجازی فقط به آزمون اکتفا نکنند تا دیگر شاهد نمایش یادگیری از سوی دانش‌آموز نباشیم بلکه کارپوشه الکترونیک، پروژه فردی و گروهی، دادن تکالیف مدنظر باشد حتی دانش‌آموز می‌تواند فیلم علمکرد را برای معلم ضبط و ارسال کند تا اطمینان حاصل شود دانش‌آموز در حال یادگیری است.

موافقان و مخالفان آنسوی خط

با این وجود دانش آموزان و معلمین دیدگاه های مختلفی دارند. دانش آموزانی که علاقمند به یادگیری واقعی هستند یا والدینشان اهمیت بیشتری به کیفیت تحصیلات فرزندانشان دارند معتقدند که امتحانات باید حضوری باشد و برعکس ، دانش آموزانی که اصلی ترین هدف اشان قبولی در آزمون و رفتن به سال تحصیلی بالاتر است مدعی اند که امتحانات مجازی بسیار بهتر از حضوری است! مهدی دانش آموز سال دوم متوسطه یکی از مدارس تهران در این زمینه به خبرنگار موج گفت: همه بچه ها می دانند که امتحانات امسال به هیچ عنوان مثل سالهای قبل دشوار نیست . چون معلم ها مثل امتحانات آخر سال گذشته می دانند که بچه ها سوادشان مثل سالهای قبل که در کلاس های حضوری شرکت می کردند نیست. برای همین فقط می خواهند یکسری امتحان نیم بند برگزار کنند تا بچه ها مجوزی برای رفتن به ترم بعدی داشته باشند.

محمد میرآقاسی، دبیر زبان متوسطه اما معتقد است که پاسخ به این سوال چندان هم ساده نیست! وی در این زمینه به خبرنگار موج گفت: اینکه بخواهیم امتحانات را حضوری برگزار کنیم یا مجازی به اولویت آموزش و پرورش بستگی دارد. یعنی اینکه اگر سلامت شهروندان بیشتر مد نظر باشد، بهتر است امتحانات به صورت مجازی برگزار شود و اگر اولویت کیفیت آموزش و تحصیل بچه ها باشد مسلما باید به شیوه حضوری برگزار شود. 

وی که از جمله دبیرانی است که معتقد است به خاطر جبر کرونایی پیش آمده مسلما کیفیت آموزش ها تحت تاثیر آن قرار گرفته است گفت: این چیز پیچیده ای نیست. تقریبا اکثر همکاران ما قبول دارند که کیفیت آموزش ها پایین آمد ه است و باید بپذریم که دانش آموزانی که در این دوره کرونایی در مقاطع تحصیلی مختلف تحصیل می کنند متاسفانه کیفیت آموزشی که می بیینند پایین تر از سایر دانش آموزان است.

البته وی تصریح کرد: گرچه حتی در چنین شرایطی والدینی که نگران کیفیت بچه هایشان هستند آنها را در کلاس های جبرانی ثبت نام می کنند تا بچه هایشان خوب آموزش ببینند.

این معلم باتجربه مدارس تهران با اذعان به اینکه مسلما معلم ها نیز در امتحانات ترم های پیش روی کرونایی مانند گذشته سخت نمی گیرند گفت: با تمام این تفاصیل به شخصه معتقدم که سلامت بچه ها از همه چیز مهمتر است . یعنی کیفیت تحصیلی دانش آموزان را می توان جبران کرد ولی اگر سلامت آنها به خطر بیافتاد اصلا قابل جبران نیست! بنابراین شاید بهتر باشد که امتحانات به صورت مجازی برگزار شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه