English

گزارش خبرگزاری موج از تولد لاکچری ترین نوزادان ایرانی در آخرین تاریخ رند قرن:

لاکچری ترین تاریخ قرن ۹۹/۹/۹! / بازار داغی که برخی برایش تا ۲۰۰ میلیون هزینه کردند

با وجودیکه پزشکان و معاون وزیر بهداشت اعلام کرده اند که تولد نوزادان زودرس به بهانه متولد شدن آنها در 99/9/9 می تواند تبعات جسمی و روحی فراوانی را برای مادر و فرزند به دنبال داشته باشد اما برخی از والدین همچنان از هر ترفندی استفاده کردند تا نوزادشان در این آخرین تاریخ رند قرن متولد شود!

لاکچری ترین تاریخ قرن 99/9/9! / بازار داغی که برخی برایش تا 200 میلیون هزینه کردند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، یکی از نکاتی که زوج ها برای بچه دار شدن مد نظر قرار می دهند، تخمین زمان تولد نوزاد است. یعنی تلاش می کنند تا فرزندشان در زمانی متولد شود که یا مصادف با مناسبت های خاصی مانند نوروز و.... باشد و یا به هر دلیل دیگری تاریخی رند باشد. درست مثل 99/9/9  که در واقع آخرین تاریخ رند قرن نامیده می شود. برای همین بسیاری از زوجین این روزها در تکاپو بودند تا برای نوزاد خود به هر طریقی که شده در روز در همین تاریخ شناسنامه بگیرند. تلاشی که گاهی منجر به وارد شدن لطمات جبران ناپذیر جسمی و روحی به جنین نیز می شود. 

 

بازار داغ 99/9/9

تب تلاش برای ثبت تاریخ تولد نوزادان در 99/9/9  از حدود یکی – دو ماه قبل چنان بالا گرفته که باعث بروز جریان های مختلفی شده است. یکی از ماماهای بیمارستان های تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تایید تلاش های بسیاری از والدین برای ثبت تاریخ تولد نوزاد درحال تولدشان گفت: متاسفانه این موضوع کاملا درست است. در یک ماه گذشته چند نفر از مادرانی که برای بررسی وضعیت سلامتشان پیشم می آیند از من در مورد موضوع سوال می کنند و می پرسند چطور می توانند فرزندشان را در این روز به دنیا بیاورند.

وی با تاکید براینکه این امر به جز در موارد معدودی امکان پذیر نیست گفت: فقط در بعضی از موارد؛ آنهم در صورتیکه قرار باشد نوزاد به صورت سزارینی متولد شود، این کار امکان پذیر است. 

این پزشک ماما اضافه کرد: البته آنهم شرایط خاصی را می طلبد، مثل اینکه باید روز تولد نوزاد چندان با تاریخ 99/9/9 فاصله نداشته باشد یا اینکه مادر و نوزاد شرایط پزشکی لازم را داشته باشد وگرنه احتمال آسیب دیدن نوزاد و مادر بسیار زیاد است.

وی در مورد چگونگی انجام اینگونه زایمان ها نیز گفت: معمولا مادرانی که می خواهند از طریق سزارین نوزاد خود را به دنیا بیاورند می شود کمی زودتر نوزاد را تحت شرایطی به دنیا آورد. مثلا به جای ۱۳ دیماه نوزاد را ۹ دیماه به دنیا آورد. ولی همانطور که گفتم این موضوع می تواند تبعاتی را برای مادر و فرزند به دنبال داشته باشد .

این کارشناس ماما در مورد مادرانی که قرار است فرزندشان چند روز قبل از 99/9/9 متولد شود نیز گفت: این کار بسیار خطرناکتر از شیوه قبل است و ضریب خطرتش بسیار بالاتر است. 

اما آیا مادرانی که قرار است به شکل طبیعی نیز زایمان کنند نیز می توانند زمان زایمان خود را تغییر دهند؟ سوالی که این مامای متخصص در مورد آن گفت: اینکار هم سخت است و هم هزینه بالایی دارد و هم شرایط بسیار خاصی را می طلبد و از همه مهمتر اینکه از دو مورد قبلی بسیار خطرناکتر است و اصلا توصیه نمی شود.

وی تاکید کرد: اصولا روش هایی که برای به تعویض انداختن یا تاخیر در زایمان وجود دارد برای اوقاتی است به دلایل پزشکی جان مادر یا نوزاد در خطر باشد یا احتمال آسیب برای آنها وجود داشته باشد. نه برای اینکه زایمان را در تاریخ 99/9/9 انجام دهند

وی در مورد پیشنهادهایی که برخی از زوجین در این زمینه مطرح می کنند نیز گفت: آنچه شاهدش بوده ام یا از همکارانم شنیده ام این است که تعدادی از والدین حاضرند حتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنند تا نوزادشان در این روز متولد شود!

 

حتی غیر قانونی!

این قصه اما یکی از سوژ فضای مجازی هم هست و کاربران این فضای بی انتها واکنش های مختلفی را نسبت به این تلاش های والدین داشته و دارند. گروهی این را حق طبیعی شهروندان می دانند و از آن دفاع می کنند ولی در مقابل ، گروهی دیگر؛ اظهار تاسف کرده اند برای اینکه چرا برخی از زوج های ایرانی تا این حد از لحاظ فرهنگی کوته بین هستند. عده ای دیگر نیز از اینکه در شرایط کنونی که بخشی از شهروندان حتی از خرید میوه و گوشت نیز عاجزند و در عوض تعدادی از خانواده ها حاضرند ۱۰۰ میلیون و حتی بیشتر بدهند تا در شناسنامه‌شان ، تاریخ تولد 9/9/99 ثبت شود به شدت  انتقاد و اظهار تاسف کرده اند. 

به گفته بسیاری از کاربران، مهم این است که انسان بهتری باشیم وگرنه به دنیا آمدن در ۸ یا ۹ آذر چه تفاوتی با هم دارد؟

عده‌ای از کاربران نیز عنوان کردند که تاریخ تولد کودک آنها در ۹۵.۵.۵ یا ۹۶.۶.۶ بوده و اتفاق خاصی نیز برای آنان نیفتاده است!

 

یک تلاش دیگر برای ثبت 99/9/9

در این بین ولی تعداد دیگری از والدین گویا به جای توسل به پزشکان برای تغییر زمان تولد ، تلاش می کنند تا روش دیگری را در پیش بگیرند. به این معنا که آنها تلاش می کنند تا با صرف هزینه هایی گزاف و از طریق لابی با دکتر یا کادر درمانی بیمارستان، گواهی تولد نوزادشان را همان تاریخ درج کنند و حتی عده ای هم تلاش می کنندتا از طریق برخی از عوامل سازمان ثبت احوال به خواسته خود برسند و تاریخ تولد نوزادشان در شناسنامه همان 99/9/9 ثبت شود. در همین زمینه کاربران فضای مجازی از چندین موردی که آشنایانشان حاضر شده اند ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون بپردازند تا تاریخ تولد نوزادشان همان رقم معروف 9 دیماه 99 باشد! بازار اینگونه حرف و حدیث ها این روزها آنچنان داغ است که بالاخره وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال را نیز وادار به واکنش کرد.  به گونه ای که  معاون وزیر بهداشت به والدین در خصوص خطرات جسمی ناشی از تولد زودهنگام نوزادان آنها هشدار داد. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشورنیز با تاکید بر لزوم توجه والدین به سلامت فرزندان خود به جای توجه به تاریخ تولد رُند اظهار کرد: امکان صدور شناسنامه متولدین ۱۵روز اول آذر به تاریخ رُند وجود دارد.

سیف الله ابوترابی، در تشریح ثبت تاریخ تولد در روز ۹۹.۹.۹ گفت: سازمان ثبت احوال کشور محدودیتی برای ثبت این وقایع ندارد، لذا اگر فردی در تاریخ پنجم و یا ششم آذر به دنیا بیاید می‌تواند به سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کند و در نهم آذر ماه با تاریخ صدور ۹۹.۹.۹ شناسنامه دریافت کند.

وی افزود: خواهش ما این است که همانطور که معاونت درمان وزارت بهداشت نیز تاکید می‌کند، سلامت فرزندان مهمتر از تولد رُند ۹۹.۹.۹ است چرا که ممکن است خدایی ناکرده این کار موجب آسیب دیدگی نوزاد شود.

وی تاکید کرد: شاید فردی تمایل داشته باشد تاریخ صدور شناسنامه فرزندش ۹۹.۹.۹ باشد. بنابراین ثبت احوال محدودیتی برای ثبت ولادت با تاریخ ۹۹.۹.۹ با گواهی اخذ شده از بیمارستان ندارد. اما والدین توجه داشته باشند اگر فرزندشان دوم یا سوم آذر ماه و یا تا ۱۵ روز اول ماه متولد شود طبق  قانون در این ۱۵ روز که به وی اجازه داده شده شده تا برای صدور شناسنامه اقدام کنند می توانند برای صدور شناسنامه فرزند خود در تاریخ ۹۹.۹.۹ اقدام کند.

به همین دلیل و برای عدم لطمه به جنین، سخنگوی سازمان ثبت احوال ایران اعلام کرده است که متولدین ۱۵ روز اول ماه آذر، همگی شناسنامه با تاریخ صدور ۹۹.۹.۹ دریافت خواهند کرد.

البته لازم به ذکر است که این خبر سبب سو برداشت هایی از طرف بعضی از زوجین شد. چرا که بسیاری خوشحال از این بودند که متولدین نیمه اول آذرماه، "تاریخ تولد"ی رند دریافت خواهند کرد .

همین مساله باعث شد تا سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همان روز در مصاحبه ای مجدد با یکی از خبرگزاری های دیگراین مساله را رد کند. وی گفت: سیستم ثبت به صورت الکترونیکی طراحی شده است به همین دلیل این سازمان نمی‌تواند گواهی را نگه ‌دارد و هر کسی هر روز و هر ساعتی به این سازمان مراجعه کرده باشد ولادت نوزاد بر اساس گواهی، صادر خواهد شد.

سیف الله ابوترابی با اشاره به تعداد ولادت‌های ثبت شده در تاریخ‌های رند در سال‌های قبل اظهار کرد: به عنوان مثال در تاریخ 88/8/8 شاهد ثبت ۴ هزار و  ۱۹۵ نوزاد بوده‌ایم که از این تعداد ۲ هزار ۱۷۷ نوزاد پسر و ۲ هزار و ۱۸ نوزاد دختر در تاریخ اشاره شده به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال کشور در امر ثبت روز تولد رُند دخیل نیست شاید برای  تاریخ "صدور شناسنامه" بتوانیم این کار را انجا بدهیم یعنی این کار شدنی است اما "تاریخ تولد" صرفاً بر اساس گواهی بیمارستان انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: صاحب واقعه تولد می تواند تا ۱۵ روز به ثبت احوال مراجعه کند و هر کسی هر روز و هر ساعتی به ثبت احوال مراجعه کند تاریخ ولادت نوزاد بر اساس گواهی صادره از سوی بیمارستان، مراکز درمانی و ماماهایی که رسماً از سوی وزارت بهداشت معرفی شده باشند و کارشان انجام نظارت  بر زایمان فرد باشد که اجازه صدور گواهی دارند صادر خواهد شد.

بسیاری از کاربران از اینکه دغدغه بسیاری از زوجین به جای رقابت در یادگیری اصول تربیتی صحیح، تاریخ تولد رند است، 

گروهی از کاربران نیز عنوان کردند که عده ای برای نوزاد خود، تاریخ تولد رند را با مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان رزرو کردند که این اوج بی فرهنگی و اختلاف طبقاتی در جامعه را نشان می دهد. این در حالی است که عده‌ای بعلت گرانی گوشت و مرغ، از استخوان آن استفاده کرده و یا ماه هاست لب به آنها نزدند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آمار متولدین 99/9/9 یعنی رندترین تاریخ قرن چگونه خواهد بود تا بعدا بتوان در مورد این رویه تازه مد شده اظهار نظر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سعید

    نیچه فیلسوف آلمانی گفته است که : اکثریت جامعه احمقایی بیش نیستند. این جمله را حدود 40 سال قبل از یک استادی در کلاس شنیدم و ناراحت شدم وگفتم که خود نیچه احمق بوده است.آن استاد پیر خیلی ناراحت شد و حتی به من گفت که کلاس را ترک کنم . ولی با گذشت زمان وبا دیدن برخی از رفتار های مردم مثل همین تاریخ رند ، شماره موبایل رند و... کم کم به گفته نیچه اعتقاد پیدا می کنم . زمانی عده زیادی از مردم به خاطر مشکلات زندگی حتی از روزهای هفته وتاریخ خبر ندارند ولی در مقابل عده ایی پرپول بیکار در فکر چنین کار های ابلهانه هستند. وقتی که تفکر ناب انسانی از بین برود وفلسفه غروب کند .چنین افکار ورفتار های کودکانه میدان داری می کنند.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه