English

معاون اول قوه قضاییه:

اتخاذ نگاه کلان به میزان تحقق اهداف دستگاه قضایی برای نیل به عدالت، ماموریت معاونت راهبردی باشد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه اعلام کرد: اتخاذ نگاه کلان به میزان تحقق اهداف دستگاه قضایی برای نیل به عدالت، ماموریت معاونت راهبردی باشد.

اتخاذ نگاه کلان به میزان تحقق اهداف دستگاه قضایی برای نیل به عدالت، ماموریت معاونت راهبردی باشد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه ، مراسم تودیع و معارفه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با دعوت از تعداد محدودی از مقامات و مسئولان دستگاه قضایی، با حضور حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

در این مراسم با تقدیر از اقدامات و زحمات ارزشمند دکتر محمدباقر ذوالقدر در زمان تصدی معاونت مزبور، دکتر سید محمد صاحبکار به عنوان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه معارفه گردید.

با انتصاب معاون راهبردی قوه قضاییه، تحول نوآورانه در دستگاه قضا، یک قدم رو به جلو به سمت قوه قضاییه هوشمند

دکتر سید محمد صاحبکار با حکم آیت الله رییسی به عنوان معاون راهبردی قوه قضاییه منصوب شد.

اجرای طرح تحول قضایی و پیگیری راهبرد‌های تحول آفرین، شکل‌گیری قوه قضاییه هوشمند و تسهیل دسترسی مردم به عدالت از طریق ابزار الکترونیک از جمله مهمترین تاکیدات رئیس دستگاه قضا در دوره تحول است، به طوری که بار‌ها در اظهارات آیت الله رئیسی مورد اشاره قرار گرفته است.

در همین زمینه و در راستای اجرایی کردن این اهداف، دکتر سید محمد صاحبکار متولد سال ۱۳۵۸، دارای مدرک دکترا از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی گروه سیاست نوآوری پژوهشکده مطالعات فناوری با حکم رئیس قوه قضاییه به عنوان معاون راهبردی دستگاه قضا منصوب شد تا این بار تحول نوآورانه همراه با دو رکن اساسی جوانگرایی و تخصص گرایی رقم بخورد.

ریاست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور از ۱۳۹۲ تاکنون، مدیرکلی دفتر سیاستگذاری علم و فناوری در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ و مدیرکلی امور استان‌ها در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ از جمله سوابق اجرایی معاون جدید راهبردی قوه قضاییه است.

برنامه ریزی و سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از سال ۱۳۸۹ تاکنون و همچنین نگارش و ارائه چندین مقاله در این حوزه، در کارنامه فعالیت اجرایی و پژوهشی دکتر صاحبکار به چشم می‌خورد.

با انتصاب دکتر صاحبکار بعنوان معاون راهبردی قوه قضاییه، اتخاذ رویکرد سیستمی و بین رشته‌ای به عنوان مکمل رویکرد‌های حقوقی و قضایی موجود، ارتقای نظام حکمرانی قضایی ، افزایش بهره وری قوه قضاییه با رویکرد آینده پژوهی و نقش آفرینی فعالانه دستگاه قضایی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و حل مسایل کلان و راهبردی کشور، از جمله اهداف معاونت راهبردی قوه قضاییه خواهد بود.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای در جلسه تودیع و معارفه معاون راهبردی قوه قضائیه ضمن گرامیداشت هفته بسیج، اظهار داشت: امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد تا روحیه بسیجی و جهاد گونه و از خود گذشتگی داشته و همواره در خدمت به اسلام و نظام و ولی‌فقیه و مردم باشیم.

معاون اول دستگاه قضا در ادامه با تقدیر از عملکرد و اقدامات ارزشمند محمد باقر ذوالقدر معاون پیشین راهبردی قوه قضاییه گفت: آقای ذوالقدر در دوران مسئولیت خود در معاون راهبردی قوه قضاییه همواره با تخصص و دلسوزی امور را به پیش می‌بردند و در تدوین سند تحول دستگاه قضایی نیز نقش ایشان برجسته بود و به طور کلی توفیقات ارزنده‌ای را در دوران مسئولیت خود در معاونت راهبردی دستگاه قضا به دست آوردند و امیدواریم در آینده نیز حضور وی در منصب مشاوره رییس قوه قضاییه منشا خیر باشد.

وی در ادامه با قدردانی از دکتر سید محمد صاحبکار که مسئولیت معاونت راهبردی قوه قضاییه را متصدی شده گفت: آقای صاحبکار به عنوان نیرویی مخلص و متدین و متخصص و دلسوز مطمئنا توفیقات خوبی را درمسئولیت جدید خواهند داشت و امیدواریم با مشورت اهل فن و سایر همکاران و مسئولان بتوانند کار‌های ارزنده‌ای را که در معاونت راهبردی دستگاه قضایی تاکنون انجام گرفته تقویت کنند و امور جدیدی را مبتنی بر تحول و پویایی و پیشرفت پایه گذاری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به برنامه چهارم توسعه قضایی، گفت: سال ۱۴۰۰ سال پایانی برنامه چهارم توسعه قضایی است و یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت راهبردی دستگاه قضایی برنامه ریزی برای تنظیم و تدوین برنامه پنجم توسعه قضایی می‌باشد؛ همچنین این معاونت مسئولیت مهمی را نیز برای گنجاندن بخش‌ها و امور مربوط به قوه قضاییه در برنامه هفتم توسعه کشور بر عهده دارد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ضرورت تلاش مضاعف همه نیرو‌ها و دست اندرکاران در دستگاه قضایی گفت: هم فکری و همکاری معاونت راهبردی دستگاه قضا با سایر معاونت‌ها و مراکز زیر مجموعه این دستگاه از موضوعات ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای در ادامه به صاحبکار معاون جدید راهبردی قوه قضاییه توصیه کرد که با توجه به اسناد بالادستی موجود در قوه قضاییه از جمله سند تحول، اقدامات و برنامه‌های مرتبط با معاونت راهبردی را به پیش ببرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ضرورت داشتن نگاه کلان نسبت به میزان تحقق اهداف انقلاب اسلامی گفت: مدیران و مسئولان در همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضایی باید علاوه بر پیگیری کار‌ها و امور روزمره، نگاهی کلان به حوزه مسئولیت خود در راستای انطباق دستاورد‌های این حوزه با اهداف انقلاب اسلامی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف بلند نظام ما و دستگاه قضایی تحقق عدالت است، لذا مسئولان و مدیران دستگاه قضایی باید همواره این نگاه و دغدغه را داشته باشند که در حوزه‌های مرتبط با مسئولیت خود هدف تحقق عدالت تا چه میزان عملیاتی شده است و چنانچه در رسیدن به اهداف متعالی انقلاب کوتاهی‌هایی وجود داشته باید به سرعت با آسیب شناسی‌های متقن در صدد رفع آن نواقص گام برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای بیان داشت: یکی از حوزه‌های مهم کاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه می‌تواند همین اتخاذ نگاه کلان به میزان تحقق اهداف دستگاه قضایی برای نیل به عدالت باشد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: معاونت راهبردی دستگاه قضایی می‌تواند با نظارت‌های پیوسته و متقن خود نسبت به حوزه‌ها و مولفه‌هایی نظیر نیروی انسانی، قوانین موجود و امکانات و تجهیزات فعلی، میزان تحقق اهداف دستگاه قضایی در پرتو اهداف متعالی انقلاب اسلامی را سنجش کند و در صورت وجود نواقص و معایب احتمالی نسبت به رفع آن‌ها اقدامات مقتضی را صورت دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما به عنوان مسئولان نظام جمهوری اسلامی مرهون خون تمام شهدا درطول تاریخ هستیم و امروز در عصر غیبت که پرچم حقانیت و عدالت در دستان، ولی فقیه است باید به خود نهیب بزنیم که آیا وظایف و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام می‌دهیم یا خیر؟

معاون راهبردی دستگاه قضا: همفکری و همدلی با همه ارکان قوه قضاییه را سرلوحه برنامه‌ها و نظارت‌های خود قرار می‌دهیم

در ادامه این مراسم سید محمدصاحب کار معاون جدید برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه ضمن قدردانی از اعتماد آیت الله رییسی اظهارداشت: حوزه تخصصی من مرتبط با سیاست گذاری نوآوری است که یکی ازمصادیق مهم آن شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد، لذا در همین راستا تلاش خواهیم کرد نگاه‌ها و رویکرد‌های جدید و بدیعی را در دستگاه قضایی و حوزه معاونت راهبردی پایه گذاری و پیگیری کنیم.

معاون جدید برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه همدلی و همفکری میان بخش‌های مختلف درون دستگاه را مهمترین رکن در فرآیند سیاست گذاری و پیگیری امور راهبردی دانست و گفت: بدون همدلی و همفکری میان مسئولان و گردانندگان بخش‌های مختلف یک دستگاه پیشبرد برنامه‌ها و فرآیند‌های مبتنی بر امور راهبردی و نظارتی ناممکن است از همین رو ما همدلی و همفکری با مسئولان بخش‌های مختلف دستگاه قضایی را مبنای کار خود در معاونت راهبردی قرار می‌دهیم.

دکتر صاحب کار با تقدیر از اقدامات محمد باقر ذوالقدر در دوران تصدی معاونت راهبردی قوه قضاییه تصریح کرد: ما در معاونت راهبردی قوه قضاییه همان مسیر بنا گذاشته شده توسط آقای ذوالقدر را ادامه خواهیم داد و امور را بر مبنای برنامه پنجساله و سند تحول پیش خواهیم برد و برای پیگیری و پیشبرد امور اولویت گذاری را مدنظر قرار می‌دهیم و از همه مهمتر آنکه همفکری و همدلی با همه ارکان قوه قضاییه را سرلوحه برنامه‌ها و نظارت‌های خود قرار می‌دهیم.

وی گفت: در معاونت راهبردی قوه قضاییه تلاش خواهیم کرد ارتباط مستحکم و پیوسته‌ای را با بخش‌های مربوط به امور مالی و بودجه‌ای، منابع انسانی، بخش فناوری و حوزه حقوقی ایجاد کنیم و با کارگروه‌هایی که تشکیل خواهیم داد امور را در ارتباط با هر کدام از حوزه‌های مورد اشاره پیش خواهیم برد.

معاون جدید برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه افزود: وجوه اصلی کار در معاونت راهبردی قوه قضاییه نگاه تیمی و بین رشته‌ای به عنوان مکمل نگاه قضایی خواهد بود.

دکتر صاحب کار در پایان با قدردانی مجدد از محمد باقر ذوالقدر گفت: امیدواریم آقای ذوالقدر که یک بسیجی مخلص هستند ما را در معاونت راهبردی از مشاوره‌های تخصصی خود محروم نکنند.

معاون سابق راهبردی قوه قضاییه: با توجه به سفر‌های استانی ریاست قوه قضاییه موضوع نظارت‌های استانی بسیار فعال شده است

محمد باقر ذوالقدر معاونت سابق برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: خرسند هستم که بعد از ۸ سال و ۷ ماه مسئولیت در معاونت راهبردی قوه قضاییه این مسئولیت را به برادر پرتلاش خود آقای دکتر صاحب کار تحویل می‌دهم؛ تاکید من برای سلب مسئولیت از اینجانب درمعاونت راهبردی به این سبب بود که حوزه‌های کاری نظیر بخش‌های برنامه ریزی و نظارت راهبردی به سبب نیاز به ابداعات و خلاقیت‌های مداوم باید با دوران مسئولیت سه الی پنجساله همراه باشد و من به سبب حضور بیش از ۸ ساله خوددر سمت معاونت راهبردی دستگاه قضا درخواست داشتم تا این مسئولیت به فرددیگری محول شود؛ البته این مطالبه من مخصوص دوره ریاست جدید قوه قضاییه نیست بلکه در دوره ریاست قبلی نیز من این تاکید را داشتم.

ذوالقدر در ادامه با تشریح کارکرد‌ها و مسئولیت‌های معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه گفت: معاونت راهبردی در دستگاه قضایی یک تاسیس جدید است و به نوعی حکم قوه عاقله دستگاه قضایی را دارد؛ از سال ۸۳ که معاونت طرح‌ها و برنامه‌های قوه قضاییه منحل یا در بخش‌های دیگر ادغام شدتا سال ۹۱ که معاونت ر اهبردی تاسیس شد طی ۸ سال دستگاه قضایی فاقد مرجعی برای پیشبرد امور کلان بود.

وی ادامه داد: از سال ۹۱ با تجمیع بخش‌های مختلف و ایجاد ظرفیت‌های جدید، معاونت راهبردی در دستگاه قضایی تاسیس شد و سازمان کار این معاونت متناسب با وظایف و مسئولیت‌های آن شکل گرفت و اهم اهدافش در حوزه خط مشی گذاری و هدفگذاری و باز مهندسی روش‌ها و ارتقا بهره وری تعیین گشت.

معاون سابق برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه گفت: بودجه ریزی و تامین مالی ماموریت‌ها و برنامه‌های قوه قضاییه، نظارت وارزشیابی عملکرد سازمان، معماری سازمانی و مهندسی مجدد ساختار و سازمان دستگاه قضا در تطبیق با ماموریت‌ها از دیگر اهداف و برنامه‌های معاونت راهبردی بود؛ همچنین مدیریت تحول در دستگاه قضایی نیز از حوزه‌های کاری و کار ویژه‌های معاونت راهبردی می‌باشد.

ذوالقدر با اشاره به ضرورت مطالعات راهبردی تصریح کرد: در حوزه معاونت راهبردی دستگاه قضا پیگیری و پیشبرد امور بر مبنای پشتوانه‌های دینی، علمی و تئوریک صورت می‌گیرد.

وی گفت: برنامه ریزی و بهره وری و بهسازی دائمی روش‌ها و فرآیند‌ها و سیستم‌ها و تثبیت تحول درقوه قضاییه از مولفه‌های کارکرد معاونت راهبردی در دوره اخیر است که به منزله یک سرمایه برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

معاون سابق برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی برای تنظیم و تدوین برنامه پنجم توسعه قضایی گفت: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ سال پایانی برنامه چهارم توسعه قضایی است لذا ضرورت دارد از هم اکنون اقدامات لازم برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت تدوین برنامه پنجم توسعه قضایی در معاونت راهبردی منطبق با سند تحول آغاز شود.

ذوالقدر در ادامه با اشاره به سند تحول قضایی اظهار داشت: طرح تحول یک مجموعه ارزشمند و علمی در دستگاه قضایی است و به مثابه نقشه جامع پیشرفت و اعتلای قوه قضاییه می‌باشد؛ در این سند آسیب شناسی رویکرد‌ها و تعریف ایده آل‌ها به روشنی و جامعیت بیان شده و ساز و کار‌هایی برای نظارت نیز در آن پیش بینی شده است لذا مبنا قرار دادن سند تحول برای تدوین برنامه پنجم توسعه قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع ارتباط بخش‌های مختلف دستگاه قضایی با دریای بیکران علم و فناوری در کشور گفت: پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی که در نتیجه تلاش یکساله مشترک میان معاونت راهبردی قوه قضاییه و معاونت علمی فناوری رییس جمهور افتتاح شده است مرجع و مرکزی تخصصی و مهم برای بهبود و به روز شدن سیستم‌ها، روش‌ها و فرآیند‌ها دردستگاه قضایی است که امیدواریم این پردیس در دوره جدید معاونت راهبردی قوه قضاییه توسعه و گسترش یابد.

معاون سابق برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه بیان داشت: در معاونت راهبردی قوه قضاییه تحت عنوان فرآیند نگاری، شناسایی فرآیند‌های مختلف اداری و قضایی انجام گرفته و در این راستا در جهت اصلاح فرآیندها، حذف فرآیند‌های زائد، کوتاه کردن مسیر‌ها و فعال کردن فناوری‌های جدید برای هوشمند سازی فرآیند‌ها اقداماتی صورت گرفته است.

ذوالقدر با بیان اینکه دستگاه قضایی نسبت به همه سازمان‌ها در موضوع بهره وری، پیشتاز است، گفت: قوه قضاییه علی رغم ظرفیت‌های محدود و کمبود تعداد نیروی انسانی و قاضی نسبت به حجم پرونده‌ها توانسته است در امر بهره وری عملکرد مطلوبی را بروز دهد.

وی با اشاره به موضوع سازماندهی ساختاری در دستگاه قضایی گفت: بر مبنای طرح تحول و سیاست‌های دستگاه قضا، در معاونت راهبردی یک مهندسی مجدد از ساختار قوه قضاییه صورت گرفت و ساختار بخش‌هایی از دستگاه قضایی به صورت اصولی با رویکرد کارآمد سازی و کوچک سازی تغییر کرد و با کارسنجی دقیق و الزام به چابک سازی برخی از پست‌های زائد در بخش ستادی حذف و برخی از پست‌ها نیز با یکدیگر ادغام شدند.

معاون سابق برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه با اشاره به موضوع نظارت و ارزشیابی عملکرد سازمانی گفت: در دوره جدید در قوه قضاییه با توجه به سفر‌های استانی ریاست قوه قضاییه موضوع نظارت‌های استانی بسیار فعال شده است، اما مقوله نظارت فقط مختص بخش‌های ستادی و صف استانی نمی‌باشد بلکه این نظارت‌ها باید نسبت به واحد‌های ستادی و مراکز تابع و تشکیلات مرکزی دستگاه قضایی نیز به صورت مستمر صورت گیرد که در دستگاه قضایی و معاونت راهبردی آن این مسئولیت خطیر انجام می‌گیرد و در کمتر سازمانی به مانند دستگاه قضایی چنین نظارت‌هایی بر عملکرد سازمانی وجود دارد.

وی در پایان اتصال و پیوستگی مقوله بودجه و برنامه ریزی را امری ضروری دانست و تاکید کرد: باید در معاونت راهبردی ارتباط تنگاتنگی با بخش بودجه و مالی وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی