English

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه:

ماهانه ۲۵۰ هزار نوبت در محاکم و مراجع قضائی به‎صورت الکترونیک ارائه می‌شود

ئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه و دبیر شورای راهبری دادرسی الکترونیکی ظهر امروز خبر داد: در حال حاضر ماهانه ۲۵۰ هزار نوبت در محاکم و مراجع قضائی به‎صورت الکترونیک ارائه می‌شود .

ماهانه ۲۵۰ هزار نوبت در محاکم و مراجع قضائی به‎صورت الکترونیک ارائه می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه و دبیر شورای راهبری دادرسی الکترونیکی ، در جریان پنجمین نشست اعضای شورای راهبری دادرسی الکترونیکی که امروز (سه‌شنبه) با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شورا اظهار داشت: هوشمندسازی از مهم‌ترین محورهای طرح تحول قضائی است که با استفاده از فناوری‌های نوین در تمام مراحل قضائی در مسیر تحقق قوه قضائیه هوشمند حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های خدمات الکترونیک و ایجاد سامانه‌های مختلف در این راستا، اعلام کرد: در حال حاضر ماهانه ۲۵۰ هزار نوبت در محاکم و مراجع قضائی به‎صورت الکترونیک ارائه می‌شود که موجب کاهش قریب نیم میلیون مراجعه به مراجع قضائی و ساماندهی نیم میلیون مراجعات طرفین دعوا در این مراجع شده است.

رئیس مرکز آمار و فنّاوری اطلاعات قوه قضائیه اظهار داشت: در مرحله تحقیق و بررسی الکترونیکی نیز بیش از نیم میلیون استعلام الکترونیکی از دستگاه‌های اجرایی انجام شده و بیش از یک میلیون مکاتبه الکترونیکی صورت گرفته است.

زارع‎پور افزود: از زمان فعال شدن سامانه تبادل الکترونیکی لوایح، بیش از ۱۲۰ هزار لایحه توسط وکلا از طریق سامانه ارسال شده و بیش از ۳۰۰ هزار نظریه کارشناسی نیز به‎صورت سیستمی به دستگاه قضائی ارسال شده است.

وی با اشاره به تأمین زیرساخت‌های لازم برای استعلامات از قوه قضائیه، گفت که «در ۸ ماه گذشته بیش از ۳۰ نوع استعلام الکترونیکی از دستگاه قضائی صورت گرفته که بر مبنای ۱۰ نوع مکاتبه الکترونیک بوده است» و متذکر شد «تا پایان سال بیش از ۱۰ نوع دیگر استعلامات به این سامانه اضافه می‌شود».

به گفته زارع‎پور، تاکنون مجموعاً بیش از ۵۰۰ هزار استعلام الکترونیک از قوه قضائیه انجام شده است که بیش از ۲ میلیون مراجعه به مراجع قضائی را کاهش داده است.

رئیس مرکز آمار و فنّاوری اطلاعات قوه قضائیه در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد طی ۷ ماه گذشته در برگزاری آنلاین جلسات رسیدگی به پرونده‌های قضائی ۲۰ هزار جلسه تحقیق از زندان انجام شده و ۲۵ هزار پرونده نیز به‎صورت آنلاین مورد رسیدگی قرار گرفته که ۲۰ مورد آن از خارج کشور بوده است.

زارع‎پور با اشاره به برگزاری ۲۲ هزار جلسه آنلاین تحقیق از زندان خاطر نشان کرد که این کار باعث کاهش تردد ۲۰ هزار زندانی و اصحاب دعوا در ۲۵ هزار پرونده شده و موجب جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از اعزام و بدرقه به ویژه در مسافت‌های دور نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پی شیوع کرونا و از اسفند ماه سال گذشته، طرح برگزاری دادگاه آنلاین پس از ۵۰ جلسه کارشناسی و در راستی یکپارچه‎سازی شیوه دادرسی عملیاتی شده، اعلام کرد: از فروردین ماه امسال ۲۲ هزار جلسه با این روش انجام شده که پیش بینی شده تا پایان سال تعداد اتاقهای دادرسی الکترونیک به ۳ هزار اتاق در شعب منتخب در سراسر کشور برسد.

رئیس مرکز آمار و فنّاوری اطلاعات قوه قضائیه در پایان گفت که این مرکز در راستای تسریع در شکل گیری قوه قضائیه هوشمند و الکترونیکی شدن خدمات قضائی به مردم ۳۰ طرح ملی در دستور کار خود دارد که تا پایان سال هفته‌ای یک طرح مورد بهره‎برداری قرار می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه