English

اعطای مجوز به ۳ داروی گیاهی موثر در درمان بیماری کرونا

رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری از اعطای مجوز به ۳ داروی گیاهی موثر در درمان بیماری کرونا خبر داد.

اعطای مجوز به ۳ داروی گیاهی موثر در درمان بیماری کرونا

به گزارش خبرگزاری موج، محمدرضا شانه ساز در بخش دیگری از نشست خبری در ادامه سخنان خود درباره برخی ادعاها پیرامون داروهای طب سنتی برای درمان کرونا تصریح کرد: موارد زیادی در این زمینه مطرح می شود اما تایید یک دارو به عنوان یک کالای سلامت محور باید از دو منظر سلامت و ایمنی مورد بررسی قرار گیرد و از طرف دیگر اثربخشی آن نیز باید در مطالعات بالینی اثبات شده باشد. گزارش های زیادی داشتیم که برخی داروها می آمد اما چون فرآیند علمی را برای کسب مجوزهای لازم طی نکرده بود و یا کسانی که این داروها را ارائه می دادند جایگاه علمی درستی نداشتند، دارو به ثبت نمی رسید. ما در سازمان غذا و دارو برای داروهای گیاهی که ادعای درمان کرونا را داشتند خط ویژه ای در نظر گرفته ایم. تا کنون حداقل سه داروی گیاهی مجوز گرفتند که می توانند در درمان کرونا موثر باشند. بقیه موارد نیز اگر مسیر و استانداردهای مورد نظر ما را طی کنند می توانند مجوز دریافت کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در طب سنتی ظرفیت های بالقوه فراوانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی در این زمینه صاحب نظر است باید با دستورالعمل هایی که موجود است دارویش را اثبات کند. نمی توان دارو را در جایی به صورت مخفیانه به عده ای داد و بعد ادعا کرد که دارویمان اثربخش بوده است. زیرا این روش در هیچ کجای دنیا نیز تایید نمی شود. این حق بیمار است که اطمینان داشته باشد دارویی که مصرف می کند ایمن بوده و اثربخشی کامل دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند نسخه پیچی الکترونیک در داروخانه ها افزود: داروخانه ها و آزمایشگاه ها به عنوان بخش های پاراکلینیک یکی از بخش های پیشرو در زمینه نسخه پیچی الکترونیک هستند، اما نباید فراموش کنیم ابتدا نسخه نویسی الکترونیک و سپس نسخه پیچی الکترونیک در ردیف اهمیت قرار دارد. در حال حاضر برخی سازمان ها اعتقاد دارند که نسخه باید به صورت کاغذی وارد داروخانه شود. به هر حال در حوزه خدمات الکترونیک داروخانه ها پیشرو هستند و اعتقاد داریم با اجرای سیستم "تی تک" گام مهمی از پروژه نسخه پیچی الکترونیک به انجام می رسد.

شانه ساز تاکید کرد: البته فراموش نکنیم که داروخانه ها نیز اعتراضاتی دارند و معتقدند که هزینه آنها دیده نمی شود. امروز صبح انجمن داروسازان با سازمان غذا و دارو جلسه ای داشتند و اعلام آمادگی کردند اما به نظر می رسد جایی برای جبران هزینه ها در نظر گرفته نشده است. نسخه پیچی الکترونیک در ادامه نسخه نویسی الکترونیک است و باید آن بخش انجام شود تا این بخش نیز اجرایی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند رسیدگی به حوزه مواد غذایی و آرایشی نیز بیان کرد: معتقد هستم غذا مهمترین ابزار سلامت است و اگر غذای سالم با شیوه درست استفاده شود، می توانیم جلوی بروز بسیاری از بیماری ها را بگیریم. در بحث غذا سعی کرده ایم تسهیلات لازم را فراهم کنیم. در این زمینه ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی آموزش های لازم را دیده اند تا کار کارخانجات غذایی را در اسرع وقت انجام دهند و در این زمینه حرکت رو به جلویی داریم. کار جدید ما شناخت برند اصلی است و در زمینه صادرات غیر نفتی که می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد به فکر تقویت صنعت غذا هستیم. برای تسهیل کار کارخانه ها و برندهای خوش نام کار صدور پروانه متمرکز بر اساس خود اظهاری انجام می شود، ولی تمرکز ما بر رصد بازار و کیفیت محصولات غذایی در بازار است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه