English

تقابل جدید شورا با گروهی از شهروندان در مورد نامگذاری یک خیابان:

محمد رسول الله یا نوفل لوشاتو؟ دوئل جدید شورا با معترضین

بعد از حمایت رییس جمهور فرانسه از انتشار کاریکاتور توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص)، جمعی از دانشجویان و بسیجیان با جمع آوری طومار، کمپین و تجمع در مقابل سفارت فرانسه، خواستار تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو به محمد (ص) شدند؛ با این وجود اعضای شورای شهر معتقدند که نیازی به تغییر نام این معبر نیست.

محمد رسول الله یا نوفل لوشاتو؟ دوئل جدید شورا با معترضین

به گزارش خبرگزاری موج، بعد از موضوع نامگذاری های جنجالی خیابان هایی به نام شجریان، بازرگان، اعظم طالقانی و... حالا نوبت به چالش هایی است که در مورد تغییر نامی دیگر رخ داده است.  با این تفاوت که برخلاف دو دفعه قبل که شورا پیشنهاد تغییر نامی داده بود و برخی جریان ها با آن مخالف بودند، اینبار جمعی از شهروندان، دانشجویان و بسیجیان خواستار تغییر نام یکی از خیابان های قدیمی پایتخت بودند. ماجرا از جایی آغاز شد که بعد از در پی حمایت رییس جمهور فرانسه از انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام (ص) ،جمعی از دانشجویان بسیجی و مذهبیون با جمع آوری طومار و کمپینی و تجمع در مقابل سفارت فرانسه در خیابان نوفل لوشاتو، خواستار حذف نام این معبر و تغییر آن به نام خاتم النبیین شدند. این خواسته اما با دامن زدن برخی از خبرگزاری ها به موضوع می رود تا به چالشی جدید برای شهرداری بدل شود. با این وجود اعضای شورای شهر اینبار موافق این تغییر نام نیستند و به نظر می رسد قصد ندارند در برابر این خواسته جمعی از شهروندان کوتاه بیایند. محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان مسئول اصلی نامگذاری معابر شهر درباره راه‌اندازی پویش تغییر نام خیابان نوفل‌لوشاتو به محمد رسول‌الله (ص) با این استدلال که نام مقدس حضرت محمد (ص) هم اینک نیز در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت وجود دارد و در بیش از  ۱۰ معبر پایتخت نام ایشان لحاظ شده از این اقدام به عنوان نمادی از امام زدایی یاد کرده و گفت: نامگذاری خیابان نوفل‌لوشاتو نمادی از امام خمینی (ره)‌ و انقلاب اسلامی است و به نظرم تغییر این نام به نوعی امام‌زدایی محسوب می‌شود و نباید صورت گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: شورای شهر تهران این آمادگی را دارد تا با همکاری شهرداری از پیشنهادات شهروندان در نامگذاری معابر و خیابان‌ها و یا ایجاد نماد حضرت رسول‌الله (ص) و رحمت و مهربانی ایشان اقدامات لازم را نجام دهد و طرح های پیشنهادی برای ساخت نماد را بررسی و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از این موضوع استقبال خواهد کرد.

حق‌شناس گفت: ‌از ابتدای شورای پنجم تا کنون حدود ۵۰۰ نامگذاری خیابان، معابر و همچنین اماکن عمومی پایتخت انجام گرفته که بیش از ۴۰ درصد آن مربوط به نام شهدا بوده است.

اعتراض به شیوه جدید

زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج در این زمینه نامگذاری این خیابان را یک اتفاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در تاریخ انقلاب دانسته و گفت: معتقدم که نامگذاری خیابان نوفل لوشاتو ریشه اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در تاریخ انقلاب اسلامی دارد برای همین نباید از این ظرفیت‌ها غافل شویم.

وی با یادآوری اینکه ‌نوفل لوشاتو خیابان محل استقرار امام خمینی (ره) و یکی از نقاط تاریخی و به نوعی اتاق فرمان انقلاب اسلامی بوده است گفت: در واقع امام از همین نقطه هدایت انقلاب را در دست داشت و تغییر نام این خیابان به نوعی پاک کردن هویتی از کشور محسوب می‌شود.

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران با وجود محکوم کردن این اقدام بسیار ناپسند رئیس‌جمهور فرانسه در دفاع از هتک حرمت پیامبر اکرم (ص) و اسلام گفت: چرا به روش های دیگر اعتراضی فکر نمی کنیم؟ اعتراض به این هتک حرمت می‌تواند به صورت نصب بنرهایی در محکومیت این اقدام در سطح خیابان‌های پایتخت باشد. ضمن آنکه شهروندان نیز اگر پیشنهادی داشته باشند حتما مورد توجه مدیریت شهری قرار خواهد گرفت و از آن استقبال هم می‌کنیم.

اما همچنان اظهار نظرهای اعضای شورای شهر نسبت به این درخواست تعدادی از شهروندان ادامه دارد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز در همین زمینه در صفحه توییتر خود در واکنش به برخی اظهار نظرها در خصوص پیشنهاد تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو نوشت: "وجه نامگذاری نوفل لوشاتو برای معبری در تهران، حضور ١١٦ روزه بنیانگذار انقلاب اسلامی به عنوان آخرین منزلگاه ایشان پیش از انقلاب بوده است. قرارگیری سفارت فرانسه  و البته برخی سفارتخانه های دیگر در این معبر دلیل و علت این نامگذاری نبوده است؛ بلکه در جهت تناسب و تناظر و قرائن بوده است. 

وی در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از روش های جایگزین اعتراضی گفت : هتک حرمت و اهانت و حمایت از این هتک حرمت، امری است که روش مواجهه دیگری را طلب می کنند. پیشنهاد دهندگان تغییر نام معبر نوفل لوشاتو حتما توجه کافی دارند که راهکار برخورد با این هتک حرمت، پاک کردن نام ها و یادگارهای مرتبط با انقلاب اسلامی نیست!»

ادامه یک سناریو

با این حال به نظر نمی رسد خواست های معترضین به این زودی ها تمام شود. کما اینکه روز پنجشنیه نیز در پی حمایت رییس جمهور فرانسه از انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام (ص)، تجمع دانشجویی و مردمی در اعتراض به توهین به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) در مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شد. در این تجمع دانشجویان نام خیابان نوفل لوشاتو را به خیابان محمد رسول الله (ص) تغییر دادند. پیش از این بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس و اعضای شورای شهر تهران تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو در پی اهانت بی‌سابقه دولت فرانسه به ساحت نبی اکرم (ص) را خواستار شده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • بهزاد

    باید عوض شه

  • اصغر

    نفل لوشاتو چه ربطی به خبط مکرون دارد نفل لوشاتو نام روستائی است که امام خمینی در سال ۵۷ انقلاب را از آنجاهدایت رهبری فرمودند آیا این عزیزان اینرا نمیدانندآیا نام نفل لوشاتو جزئی از تاریخ انقلاب نیست؟

  • ناشناس

    باید عوض بشه اگه مسلمانیم باید عوض شه توهین به پیامبرخدا شده رگ وغیرت یه مسلمان اجازه نمیده توهین به پیامبری که قرآن درسینه اش نازل شده توهین بشه بایدهرچی زودترعوضشه لعنت خدابرکسی که دشمن ایران واسلاممن مرگ بر فرانسه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه