English

آموزش کمک‌ های اورژانسی به مهمانداران قطار

معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور از آموزش کمک‌های اورژانسی به مهمانداران قطار خبر داد.

آموزش کمک‌ های اورژانسی به مهمانداران قطار

به گزارش خبرگزاری موج، حسن نوری معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۵۴ بعد از حادثه‌ای که در فرودگاه اتفاق افتاد اورژانس پیش ‌بیمارستانی در ایران افتتاح شد و ما چهارمین کشور در جهان بودیم که اورژانس پیش‌بیمارستانی را راه‌اندازی کرد. قبل از انقلاب در چند شهر دیگر اورژانس پیش‌بیمارستانی فعال شد و بعد از انقلاب شهرهای دیگر نیز صاحب اورژانس پیش‌بیمارستانی شدند.

وی با اشاره به فعالیت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی در انقلاب و دفاع مقدس، ادامه داد: در دوره‌های بعدی پس از جنگ مهم ترین برنامه توسعه پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی بود و این اتفاق افتاد و ۳ هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی فعال شد.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور با بیان اینکه در دوره‌ای هدف از اورژانس پیش بیمارستانی توسعه پایگاه‌ها بود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر برنامه ما صرفاً توسعه پایگاه‌ها نیست اگرچه توسعه پایگاه‌ها هم از برنامه‌های ‌ما است اما نوع تغییر لجستیک پیش‌ بیمارستانی از برنامه‌های ما است و به دنبال اشکال جدیدی از خدمات هستیم و توسعه اورژانس هوایی و راه‌اندازی توسعه اورژانس موتوری بود و در حال حاضر ناوگان آمبولانس موتوری بسیار گسترده در شهر تهران است.

وی ادامه داد: پایگاه‌های دریایی در سال‌های گذشته توسعه خوبی پیدا کرده است و انتقال مصدومین از جزایر جنوبی کشور به بندرعباس را بر عهده دارند. همچنین پایگاه‌های روستایی نیز راه‌اندازی شده است، در گذشته عمده تمرکز ما در شهر وجاده‌ها بود اما در حال حاضر به توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی در همه کشور توجه داریم.

نوری گفت: در زمینه اورژانس پیش‌ بیمارستانی ریلی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، از جمله آموزش مهمانداران داخل قطار. همچنین ارتباط دقیق بین قطار و اورژانس پیش بیمارستانی راه‌اندازی پایگاه‌هایی در ایستگاه‌های اصلی راه‌اهن و راه‌اندازی اورژانس ریلی که می‌تواند مصدومان را از طریق ریل منتقل کند قدم‌های آخر آن در حال انجام است و به زودی راه‌اندازی شود.

نوری تصریح کرد: تماس‌های تلفنی در بسیاری از موارد فوریتی نیست و بعضاً تماس‌های مزاحم و غیرضروری داریم اما موارد بینابینی هستند که پرستار نمی‌داند باید آمبولانس اعزام شود یا نه و از همین‌رو از موتور آمبولانس استفاده می‌شود.

نوری درخصوص ارائه کیفیت بالاتر در اورژانس پیش‌بیمارستانی تصریح کرد: طرح‌های ویژه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم از جمله دو طرح ارزشمند را استارت زدیم. یکی از این طرح‌ها طرح 247 است که در مورد سکته‌های قلبی انجام می‌شود. در چند مورد ارزش زمان برای ما بسیار اهمیت دارد ازجمله در زمانی که خدمات به افرادی که نیازمند پیو.ند هستند یا قطع اندام شده‌اند قرار است ارائه شود و هر ثانیه در انجام این خدمت ارزشمند است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه در سکته‌های مغزی در هر دقیقه دو میلیون سلول عصبی را از دست می‌دهیم و همچنین در بیماران سکته قلبی نیز زمان بسیار اهمیت دارد. در این موارد طرح  های ویژه داشتیم مطالعاتی که انجام شده است بیماری که سکته قلبی شده است را در منزل تشحیص دهیم و خدمت شایسته را برای او انجام دهیم و در کوتاه ترین زمان لخته را که باعث ایجاد سکته قلبی شده است از بین ببریم.

وی ادامه داد: دستگاه نوار قلب کامل دو سیم کارته توسط شرکت‌های داخلی تولید شدند. مهمترین عامل مرگ و میر در بیماران سکته قلبی به هم ریختگی ضربان قلب است که در یک ساعت اول اتفاق می‌افتد و دقیقا در زمانی است که تکنسین اورژانس بالای سر بیمار است بنابراین ما آموزش‌های لازم را تکنسین‌ها دادیم.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور با بیان اینکه سکته مغزی پیچدگی کمتری دارد،‌گفت: لخته خون در عروق مغزی باعث بروز سکته مغزی می‌شود. پروتکلی را براساس پروتکل‌های روز دنیا تهیه کردیم و به پرستاران پشت تلفن و تکنسین‌ها آموزش‌های لازم را دادیم در گذشته این بیماران به اورژانس بیماستان می‌آمدند و باید در بخش سی تی اسکن معطل می‌شدند اما در حال حاضر با هماهنگی‌هایی که انجام شده این روند کاهش پیدا کرده و دیگر با مشکل در این خصوص مواجه نیستیم. از مردم نیز تقاضا داریم اگر علائم سکته مغزی پیدا کردند زودتر با اورژانس تماس بگیرند. در زمینه سکته‌های مغزی هزینه‌ای برای اورژانس و کشور تحمیل نشد و فقط روند فرآیند اصلاح شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی