English

گزارش موج از جلسه پرحاشیه و البته جذاب شورای شهر:

رییس شورای شهر: ژان والژان اول دزد بود و بعد شهردار شد/ خزانه دار شورا : ۷۲ درصد درآمد شهرداری از محل درآمدهای ناپایدار است

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران گفت: کسب درآمد شهرداری تهران، نسبت به مدت مشابه سال قبل از 91 درصد به 58 درصد رسیده است که کاهش 33درصدی کسب درآمد را شاهدیم.

رییس شورای شهر: ژان والژان اول دزد بود و بعد شهردار شد/ خزانه دار شورا : 72 درصد درآمد شهرداری از محل درآمدهای ناپایدار است

به گزارش خبرگزاری موج، همانطور که پیش بینی می شد اوضاع مالی شهرداری در سال جدید اصلا خوب نیست و روز به روز هم بحرانی تر می شود و این درست مطابق پیش بینی ابتدای سال برخی از اعضای شورا بود که گفته بودند شهرداری در نیمه دوم سال با بحرانی جدی در عرصه مالی مواجه خواهد شد. گزارش سیدحسن رسولی  خزانه دار شورای شهر در صحن شورا در واقع نشان دهنده گوشه ای از این بحران خطرناک برای مدیریت شهری کنونی است. وی در گزارش خود با ذکر اینکه در گزارش مالی شهرداری طی چهار ماهه مذکور کسری عملکرد 43 هزار و 112 میلیارد ریال معادل 42 درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می شود؛ اشاره ای به سهم درآمدهای پایدار و ناپایدار در این بودجه محقق شده کرد و گفت : از کل درآمد چهار ماهه مبلغ 16 هزار و 714 میلیارد ریال معادل 28 درصد آن درآمد پایدار و 72 درصد مابقی آن درآمد ناپایدار است. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته از کل درآمد وصولی 31 درصد آن از درآمد پایدار و 69 درصد آن از درآمد ناپایدار حاصل شده است که کاهش سه درصدی درآمد پایدار نسبت به مدت مشابه سال قبل شاخص مهمی قلمداد می شود.   

این اعداد و ارقام ذکر شده در گزارش نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری به زبان ساده و به تعبیر علم شهرسازی بیانگر این نکته است که درآمدهای شهرداری برخلاف ادعای مدیران آن از محل هایی مانند:فروش اموال، عوارض بر پروانه های ساختمانی ، عوارض مازاد تراکم، درآمدهای حاصل از تغییر کاربری، عوارض حذف پارکینگ، جرایم کمیسیون ماده 100، عوارض بر بالکن و پیش برآمدگی، عوارض بر تفکیک اراضی و ساختمان ها ... تامین می شود که مصادیقی از همان شهرفروشی است!

خزانه دار شورای شهر تهران درباره عملکرد هزینه ای شهرداری در این مدت نیز گفت: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 89 هزار و 884 میلیارد ریال هزینه کند که طی دوره مذکور مبلغ 57 هزار و 704  میلیارد ریال معادل 64 درصد هزینه در دفاتر ثبت شده است. که از این مبلغ 99.7 درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است و 0.3 درصد آن غیرنقدی است.

رسولی درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه تیر ماه نیز گفت : از کل درآمد تیرماه مبلغ 4 هزار و 79 میلیارد ریال معادل 24 درصد آن درآمد پایدار و 76 درصد آن درآمد ناپایدار است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با تاکید براینکه کسب درآمد در شهرداری، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته  است گفت : کسب درآمد در شهرداری در مدت یاد شده، از 91 درصد در سال 98 به 58 درصد در سال جاری رسیده است. کاهش 33 درصدی کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل شاخص مهم و تامل برانگیز است.

رسولی در ادامه اذعان کرد: کسری تحقق درآمدی 42 درصدی در بسیاری از حوزه های ماموریتی شهرداری بویژه در بخش تملک دارایی ها آثار وضعی ناگواری گذاشته و می گذارد که قابل تامل است.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگار موج گفت: از کل بودجه شهرداری 20 درصد به صورت غیرنقد و 80 درصد به صورت نقد است. از مجموعه 10 هزار و 191 میلیارد تومانی که باید شهرداری ظرف 4 ماهه نخست سال کسب در آمد می کرد، به دلیل رکود ناشی از کرونا در کسب و کارها تنها 58 درصد کل بودجه را محقق کند.

وی افزود : به عبارتی شهرداری تهران در این بازه زمانی با کسری بودجه 42 درصدی مواجه است که این شاخص نشان دهنده دو الزام مدیریتی است. الزام اول تلاش برای افزایش درآمد در 8 ماهه باقی مانده سال و الزام دوم تلاش برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی .

خزانه دار شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری نباید راهکاری برای تحقق این درآمدها داشته باشد؟ نیز گفت : دقیقا همین طور است. این گزارش هم برای همین ارایه شد. تا شهرداری با تلاش و دقت بیشتری به دنبال تحقق درآمدهایش باشد.

مدیران بی دل و جرات

اما سخنان رئیس شورای شهر تهران در مورد "چرا"یی عدم تحقق بودجه شهرداری نیز در نوع خود قابل تامل است. محسن هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار موج که فکر می کنید چرا شهرداری در تحقق بودجه تعیین شده خود موفق نبوده است؟ گفت: بخش عمده این مساله به ضوابط دست و پاگیر قانونی برای شهرداران بر می گردد . واقعیت این است که طی سه سال گذشته شهرداری در جذب بودجه غیرنقد محافظه‌کاری‌های زیادی داشته و به نوعی مدیران جسارت لازم در این راستا را ندارند! چون به هر حال مدیران برای تحقق بودجه ای که بر دوششان گذاشته شده جسارت هم داشته باشند! البته ضوابط هم تاحدود زیادی دست شهرداران مناطق را بسته است و برای فروش املاک و تامین بودجه غیرنقدی باید مسیرهای طولانی طی شود. 

هاشمی با تاکید براینکه‌استفاده از روش مزایده هر چند سبب پیشگیری از سوء تفاهم‌ها می‌شود ولی از طرفی روند کار را طولانی می‌کند گفت : ‌در گذشته اگر پیمانکاری طلبکار از شهرداری بود کارشناسی ملک انجام می‌گرفت و طلبکار به ازای طلبش ملکی را به صورت تهاتر از شهرداری دریافت می کرد. یعنی بدون مزایده و تشریفات قانونی . ولی در حال حاضر  شهرداری به خاطر قوانین موجود و جو حاکم ؛ اعلام کرده هیچ ملکی بدون مزایده نمی‌تواند به صورت قانونی واگذار شود و حتی طلبکاران هم باید در مزایده شرکت کنند.

وی سپس به نقش شورا برای رفع این معظل اشاره کرد و گفت : بنابراین شاید بهترین راهکار این باشد که ما دخالت کنیم و با استفاده از قوانین موجود اختیارات شهرداری‌های مناطق را افزایش دهیم.

رییس شورای شهر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار موج مبنی بر اینکه با این شرایط فکر نمی کنید که شهرداری با بحرانی جدی در عرصه مالی مواجه شود؟ گفت: فکر نمی کنم کار به آنجا برسد. چون بودجه شهرداری در دو سال گذشته انقباظی بسته شده بود و امسال برعکس، بودجه به صورت انبساطی بسته شد و به یکباره از حدود 20 هزار میلیارد به 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین انتظار ما از مدیران ارشد شهرداری این است که با تلاش مضاعف و چند برابری تمام سعی خود را بکنند تا بودجه مورد نیاز شهرداری محقق شود و اداره شهر با مشکلی مواجه نگردد.

علاوه بر اینها محسن هاشمی دیروز و در جمع خبرنگاران پاسخ جالبی هم به نامه احمد توکلی درباره املاک واگذار شده شهرداری داد. وی در واکنش به درخواست توکلی که گفته بود از رییس شورای شهر خواسته ام تا اسناد مربوط به املاک واگذار شده را در اختیار ما قرار دهد گفت : قبل از اینکه نامه را ببینم، در فضای مجازی آن را مشاهده کرده بودم.

او ادامه داد: اگر بخواهیم مشکلی که برای آقای فتاح پیش آمد برای من پیش نیاید، فکر می کنم باید محافظه کارانه وارد این موضوع شوم!

هاشمی افزود: لذا چون آقای توکلی نامه را سرگشاده و علنی کردند، سرگشاده پاسخ می دهم و توصیه می کنم  چون لیست املاک مشخص است، می توانند به شهرداری مراجعه کنند و به صورت خصوصی اجازه می دهیم لیست کسانی که املاک را در اختیار گرفتند ببینند؛  اما اینکه بخواهیم این گزارش را به صورت کتبی برای ایشان بفرستیم، بعید است این کار صورت بگیرد.

دو طعنه سنگین آقای رییس

اما اینها تنها موضوعات مهم مطرح شده دیروز توسط رییس شورای شهر تهران نبودند. یکشنبه، روز طعنه های محسن هاشمی در صحن شورا بود. از تشبیه شهردار به ژان والژان تا تیکه به اصلاح طلبان.... ولی شاید جالب ترین و قابل تامل ترین اظهار نظر محسن هاشمی زمانی بود که هنگام بررسی کلیات نظام‌نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب شهرداری وقتیکه در یکی از بندها برخی از اعضا بیش از حد به نحوه انتخاب ذیحساب و نقشی که می تواند در جلوگیری از افزایش فساد در شهرداری و شفاف سازی توجه کردند، رییس شورای شهر  که همیشه به شوخی های معنادارش معروف بوده و هست به شوخی خطاب به اعضای شورا گفت : حالا لازم نیست تا این حد هم حساسیت به خرج بدهید... ژان والژان هم که به خاطر دزدی دستگیر شده بود، بعد از آزادی به شهر دیگری رفت و شهردار شد. اتفاقا شهردار خوبی هم شد!!!

در جریان یکی دیگر از بندهای این نظام نامه و زمانیکه اعضای حاضر داشتند در مورد رای یکی از اعضا که در رای گیری برای تصویب یک بند آن لحاظ نشده بود با هم بحث می کردند، محسن هاشمی باز هم به طعنه گفت : حالا می تونید بفهمید که چرا شورای نگهبان این همه سخت گیری می کند برای تایید صلاحیت کاندیداها...! شما اصلاح طلب ها باید در انتخابات های بعدی دقت بیشتری داشته باشید و روشتان را اصلاح کنید!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه