English

وقوع بیش از ۲۰۰۰ فقره حریق در جنگل‌ها طی سال جاری

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وقوع بیش از ۲۰۰۰ فقره حریق در جنگل‌ ها و مراتع طی سال جاری خبر داد.

وقوع بیش از ۲۰۰۰ فقره حریق در جنگل‌ها طی سال جاری

به گزارش خبرگزاری موج، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها امروز در یک برنامه تلویزیونی حریق جنگل‌ها را به عنوان یکی از عوامل تخریب منابع‌طبیعی نام برد و گفت: تنها یک درصد از حریق جنگلها و مراتع در پنج ماهه سال جاری - که در مناطق صعب العبور اتفاق افتاده - نیازمند اطفای حریق هوایی بود و حساسیت زیادی را در کشور ایجاد کرد.

وی گفت: در ۵ ماهه سال جاری بیش از ۲۰۰۰ فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع رخ داده که حدود ۹۹ درصد آن ها در کمتر از یک روز اطفا شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: حریق جزو بحران های طبیعی هر کشوری است و در دیگر کشورهای دنیا هم اتفاق می‌افتد و بیشتر منشاء انسانی دارد.

منصور اضافه کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته درصدی از حریق‌ها عمدی بود که تعدادی از عوامل آن دستگیر و تحویل مقامات قضایی  شده اند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهارکرد: بر اساس شاخص EPI، کشور ما در حوزه حفظ پوشش گیاهی و جنگل، امتیاز ۹۳.۵ از ۱۰۰ را دریافت کرده‌ و از میان ۱۴۸ کشور رتبه ۱۴ را به دست آورده‌ است.

رییس سازمان جنگل ها تصریح کرد: منابع‌ طبیعی را می توان ثروت عمومی نام برد که نه تنها متعلق به نسل حاضر بلکه نسل آینده است و نسبت به حفاظت آن مسئولیت اجتماعی وجود دارد. عوامل مختلفی منابع‌ طبیعی را تهدید می‌کند. این منابع از لحاظ حفاظت در موقعیت خوبی قرار ندارد اما همین تلاش سازمان جنگل‌ها و منابع‌طبیعی استان‌ها و حمایت مسئولان نظام نبود وضعیت امروز را هم نداشتیم.

 وجود ۱۴ میلیون هکتار جنگل در پنج ناحیه رویشی ایران

وی  با بیان اینکه ۱۴ میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد به جنگل‌های هیرکانی و شمال کشور اشاره کرد و گفت: دو میلیون هکتار مساحت این جنگل‌هاست و ۱۲ هکتار دیگر در رویشگاه‌های زاگرسی، ایران- تورانی، ارسباران و خلیج‌ فارس عمانی پراکنده هستند.

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین به عوامل گوناگون تخریب این جنگل‌ها پرداخت و اظهارکرد: روستاییان حاشیه جنگل برای تامین سوخت مورد نیاز خود ناچار به قطع درختان جنگلی می‌شوند و زمینه بخشی از عوامل تخریب جنگل‌ها را فراهم می کنند.

وی ایجاد طرح های عمومی و عمرانی، آفات و امراض درختان جنگلی، حریق و برداشت چوب از جنگل را بخش دیگری از تخریب و تهدید منابع‌ طبیعی بویژه جنگل‌ها و مراتع برشمرد و گفت: با نظر مقام معظم رهبری برداشت چوب از جنگل در برنامه ششم توسعه متوقف شده و اکنون طرح جایگزین جنگل تدوین شده است و بزودی در جنگل‌های شمال اجرایی می‌شود.

تامین سوخت برای ۴۱۹ هزار خانوار جنگل نشین از قطع ۴ میلیون مترمکعب چوب جلوگیری کرد

منصور ادامه داد: سازمان جنگل‌ها تاکنون برای ۴۱۹ هزار خانوار جنگل نشین که به منظور تامین سوخت درخت قطع می‌کردند، آبگرمکن خورشیدی و انرژی جایگزین در اختیار قرار داده و از قطع سالانه  ۴ میلیون مترمکعب چوب جنگل جلوگیری کرده است.

رییس سازمان جنگل‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که تا ۵۰ سال آینده چیزی به نام جنگل در ایران وجود ندارد، گفت: با تمام توان از حریم جنگل دفاع می‌کنیم و به هیچ وجه چنین اتفاقی نمی‌افتد.

فرسایش خاک نتیجه تخریب پوشش گیاهی و جنگل هاست

منصور در بخش دیگری از صحبت های خود اظهارکرد: کشور ما به خاطر شرایط جغرافیایی تحت تاثیر شدیدترین فرسایش بادی و آبی قرار دارد و سالانه در هر هکتار ۱۵ تن فرسایش خاک وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب منابع طبیعی و جنگل هاست.

وی افزود: برای کاهش فرسایش خاک در کشور سازمان جنگل‌ها در عرصه‌های منابع‌طبیعی اقدامات آبخیزداری انجام می‌دهد و این اقدامات می‌تواند فرسایش خاک را از ۱۵ تن در هکتار به ۹ تن کاهش دهد.

منصور با بیان اینکه از وضع موجود منابع‌ طبیعی رضایت نداریم به حفاظت فیزیکی و بیولوژیک منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در زمینه نیروی انسانی با کمبود نیرو مواجه هستیم و بخش قابل توجهی ار نیروهای حفاظتی موجود نیازمند ساماندهی است.

وی از مسئولان خواست برای تثبیت وضعیت ساختاری و تشکیلاتی نیروهای حفاظتی به منابع طبیعی کمک کنند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین موجود کشور برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بازدارنده هستند یا خیر، گفت: قانون مانع اجرای وظایف نیست و آنچه مهم است همگرایی و هم افزایی سایر دستگاه هاست.

مجریان طرح های عمرانی مکلف به استعلام از سازمان جنگل ها برای اجرای طرح ها هستند

وی اضافه کرد: توسعه طرح‌های عمومی و عمرانی در هر کشوری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است اما اگر قرار است جاده‌ای احداث شود یا طرحی در عرصه‌های منابع‌ طبیعی اجرایی شود ضرورت دارد از سازمان جنگل‌ها استعلام شود تا با بررسی‌های لازم و بعضاً تغییر مسیرها کمترین خسارت به منابع طبیعی وارد شود.

منصور یادآور شد: در بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری تکلیف شده است که بین دستگاه های متولی طرح‌های عمرانی نظیر جاده سازی، انتقال آب، گاز و جاده سازی با منابع طبیعی همگرایی وجود داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی