English

گزارش خبرگزاری موج از ادامه رویه قطعی و آلودگی آب در اصفهان و انکار مسئولان!

آب؛ چالشی که شاید به زودی به بحرانی برای مسئولان اصفهان بدل شود/آقای استاندار مسئولان آبفا را از خواب بیدار کنید

با وجود بالا گرفتن موج اعتراض های مردمی در اصفهان در خصوص قطعی های مکرر و گسترده و همچنین آلودگی آب در این شهرستان، مسئولان مربوطه همچنان ضمن رد این انتقادها، تمایلی برای بهبود وضعیت موجود ندارند.

آب؛ چالشی که شاید به زودی به بحرانی برای مسئولان اصفهان بدل شود/آقای استاندار مسئولان آبفا را از خواب بیدار کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان؛ "۲۰ روز است که به معنای واقعی آب نداریم... از صبح که بلند می شویم، آب قطع است تا ۱-۲ صبح، اصلا آب لوله کشی نداریم. تازه بعدش هم که شیر را باز می کنیم  آب به صورت قطره می آید.... یعنی باید یک کتری را نیم ساعت زیر شیر بگیریم تا پر شود! " اینها گوشه ای از سخنان یکی از ساکنان خیابان حمزه اصفهان است. گوشه ای از صدها دردل شهروندان اصفهانی از درد بی آبی و قطعی آب در اصفهان و گرمای سوزان روزهای مردادماه نصف جهان. 

هفته گذشته بود که خبرنگار موج در اصفهان، گزارشی از وضعیت نابسامان قطعی آب در یکی از کلانشهرهای کشور یعنی اصفهان را منتشر کرد. گزارشی که متاسفانه نه تنها تاکنون پاسخ درستی به گلایه ها و شکایت های شهروندان از قطعی های طولانی آب به آن داده نشد، که براساس پیگیری های صورت گرفته هنوز فکری برای حل این معظل جدی شهروندان نشده است. یکی دیگر از شهروندان اصفهانی در پیگیری های اینباره خبرنگار خبرگزاری موج؛ با تاکید براینکه همچنان مشکل معظل کم آبی و قطع آب بسیاری از محله های اصفهان ادامه دارد گفت: ما اینقدر پیگیری کرده ایم که دیگر واقعا خسته شده ایم. مسئولان فقط می گویند: با توجه به گرمای هوا، این کم شدن آب در برخی از مناطق طبیعی است! 

مشکل پشت مشکل!

اما قطعی آب تنها مشکل مردم شهر اصفهان در این حوزه نیست. برخی از ساکنان این شهر در گفتگو با خبرنگار موج از معظل دیگری در مورد آب شرب بسیاری از مناطق پرده برداشته اند. زهرا – ح زن خانه‌دار و مادر دو فرزند از خانواده ای است که در خیابان رزمندگان اصفهان ساکن هستند. وی از نگرانی جدیدش برای خانواده و بخصوص فرزندانش در مورد مصرف آب شرب شهر اصفهان می گوید. وی که ۱۲ سال است همراه با خانواده‌اش در این خیابان ساکن هستند در مورد نگرانی‌اش به خبرنگار موج گفت: موضوع این است که امسال به طرز عجیبی؛ آب لوله کشی مصرفی ما و بسیاری دیگر از محلات بد بو و کدر شده است. من حتی از یکی از دوستانم که مهندس شیمی است و در آزمایشگاه کار می کند خواستم تا این آب را آزمایش کند. 

زهرا در مورد نتیجه این آزمایش به نکته مهم و در عین حال حساس و وحشتناکی اشاره کرده و گفت: متاسفانه دوستم اعلام کرد که آزمایش آب لوله کشی ما حکایت از آن دارد که این نمونه آلوده به چندین میکروب و آلودگی های دیگر بوده است که حقیقتا می تواند برای هر انسانی خطرناک باشد!

این مادر ۴۲ ساله اصفهانی با لحنی تند خطاب به مسئولان شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: من نمی دانم چرا مسئولان تنها کاری که یاد گرفته اند؛ انکار ماجراست. اینطور که من تحقیق کرده ام گویا این آلودگی در چندین محله دیگر شهر هم دیده می شود. یعنی باید یکسری از مردم این شهر بیمار شوند تا آقایان! تازه دست به کار شوند؟ یعنی جان آدم‌ها اینقدر بی اهمیت است یا شاید میز و منصب آقایان خیلی مهمتر از سلامت انسان هاست؟!

اینها گوشه ای از اظهار نظرهای شهروندان محله های مختلف اصفهان در گفتگو با خبرنگار موج است. اظهار نظرهایی که برخی از آنها چنان تند و تیز است که از انتشار آن معذوریم!

انکار به جای اصلاح!

سید اکبر بنی طبا، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفتگو با موج اما کاملا منکر انتقادهای مطرح شده از سوی شهروندان می شود. وی با رد موضوع قطعی آب در بسیاری از مناطق اصفهان گفت: مشکلاتی مانند کاهش فشار آب با توجه به منابع محدود آبی در اصفهان و افزایش شدید دما، چیز جدیدی نیست و امری عادی است!

وی در تشریح دلایل کمبود آب در اصفهان گفت: ما در اصفهان و در روزهای گرم سال با حدود ۳ میلیون لیتر در ثانیه کمبود آب مواجهیم. برای همین طرحهایی مثل سامانه دوم آبرسانی شهراصفهان و پدافند غیرعامل و.... در حال اجراست.

بنی طبا با ذکر اینکه با افزایش دما به بیش از ۳۳-۳۴ درجه در اصفهان به خاطر بالارفتن مصرف آب و کمبود ذخایر شاهد افت فشار آب در لوله های آب خانگی هستیم گفت: اما تلاش می کنیم با بهره گیری از توزیع هوشمند، توزیع عادلانه ای را در مورد آب شهروندان داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال موج در مورد اینکه یعنی ادعای شهروندان در مورد قطعی آب را قبول ندارید؟ گفت: ما افت فشار را می پذیریم ولی قطعی آب را خیر. مگر در طبقات بالای ساختمان ها. چون با توجه به افت فشار شدید آب در برخی از روزها؛ فشار آب به حدی نیست که بتواند به طبقات بالای ساختمان های چند طبقه برسد. برای همین چند سالی است که به مالکان این ساختمان ها توصیه شده است، تا مخازنی که اسمشان را مخازن استراتژیک گذاشته ایم  را در طبقات همکف ساختمان هایشان نصب کنند و از طریق یک پمپ؛ آب را به طبقات بالا پمپاژ کنند. بنابراین اگر کسی این کار را نکرده باشد؛ ممکن است با مشکل مواجه شود.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه به روزهای گرم هفته گذشته به عنوان یکی از عوامل کاهش شدید افت فشار آب اشاره کرد و گفت: معمولا در روزهایی که هوا به شدت گرم می شود ما معمولا با افزایش دما به دمای بیشتر از ۳۳ درجه به ازای هر درجه افزایش دما؛ ما با کمبود حدود ۲۰ میلیون لیتر آب مواجهیم. بنابراین وقتیکه مثل هفته گذشته، افزایش دما به حدود ۴۰ و استمرار آن برای چند روز ادامه پیدا می کند؛ ذخایر مخازن آب ما تقریبا به صفر می رسد.

اما ادعای آلوده بودن آب اصفهان از سوی برخی از شهروندان این شهر تا چه حد درست است؟ همانطور که پیش بینی می شد؛ .... این ادعا را نیز رد می کند! و می گوید: اصلا این ادعا را قبول ندارم. البته ما در فصل گرما به خاطر کاهش شدید حجم آب مخازن‌مان؛ مجبوریم تعدادی از چاه‌هایی که سلامت آب آنها مورد تایید وزارت بهداشت و آزمایشگاهای خودمان است را به مدار آبرسانی اضافه می کنیم. 

وی مدعی است که دلیل تغییر طعم آب شهراصفهان به همین خاطر است و در این زمینه گفت: طبیعی است که وقتی آب چاه‌ها به مدار وارد می شود بخشی از مردم که حساسیت بیشتری دارند احساس خواهند کرد که طعم آب عوض شده است ولی مهم این است که آب شرب اصفهان از هر گونه آلودگی عاری است.

بدین ترتیب به نظر می رسد با انکار سازمان آب و فاضلاب اصفهان در مورد قطعی آب برخی از مناطق و همچنین آلوده بودن برخی دیگر از نقاط شهر، نباید منتظر تغییر و بهبودی در وضعیت آبرسانی و همچنین ارتقاء وضعیت کیفی آب مصرفی شهرستان اصفهان باشیم! مگر آنکه با بالا گرفتن اعتراض ها و ورود سایر مسئولان مانند استاندار و شهردار و... تغییری ایجاد شود و مانع از آن شود تا شهروندان اصفهانی نیز مانند شهروندان خوزستانی برای قطعی مکرر آب و آلودگی آن؛ به خیابان ها بریزند و آشوبی جدید و چالشی جدی را برای مسئولان استانی و حتی کشوری ایجاد کنند. رخدادی که شاید غیرقابل جبران باشد و هزینه های سنگینی را برای شهر و استان به همراه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • احسان

    تا وقتی همین بنی طبا بیسواد و از اون بیسوادتر هاشم امینی تو آبفا مسئول هستند،بدتر میشه که بهتر نمیشه،آقای امینی 12 ساله تو آبفا مدیرعامله چیکار کرده؟چرا تغییر نمیکنه؟بنی طبا پارتیشه از بالا...

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه