English

گزارش موج از چالش جدید شهرداری و شورای شهر:

شاخ و شانه کشیدن شهرداری برای اجرای طرح ترافیک/ شهردار: اجرای طرح ترافیک نیازی به حکم ستاد کرونا ندارد!

با نزدیک شدن به مهلت ستاد کرونا در مورد لغو طرح ترافیک دوباره گمانه زنی ها در مورد خطرات اجرای این طرح و یا برعکس؛ ضرورت اجرای آن در رسانه ها و فضای مجازی آغاز شده است. موضوعی که به نظر می رسد خود مدیران شهری در شهرداری و شورای شهر نیز در مورد آن اختلاف نظر دارند.

شاخ و شانه کشیدن شهرداری برای اجرای طرح ترافیک/ شهردار: اجرای طرح ترافیک نیازی به حکم ستاد کرونا ندارد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، قصه عجیبی شده این طرح ترافیک ! از یک طرف ستاد ملی کرونا اعلام کرده که لغو طرح ترافیک نقش زیادی در کاهش آمار مبتلایان به کرونا داشته و دارد و از سویی مدیران شهرداری و شورای شهر ادعا می کنند که از آنجایی که لغو طرح ترافیک باعث کاهش جمعیت استفاده کننده ها از مترو و اتوبوس نشده، پس تاثیری هم در پایین آمدن آمار مبتلایان ندارد! با این حال ستاد ملی کرونا با اصرار؛ تاکنون دو بار و هر بار یک هفته، طرح ترافیک را لغو کرده است. اما به نظر می رسد در این میان بین شورا و شهرداری اختلاف نظری عمیق وجود دارد. شهردار تهران روز یکشنبه ودر حاشیه دویست و سی‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در مورد سرانجام طرح ترافیک تهران اعلام کرد: طبق توافق صورت گرفته، طرح ترافیک تهران دوباره از ابتدای شهریور ماه اجرا خواهد شد؛ یعنی از اول هم قرار بود طرح ترافیک تا آخر مردادماه لغو و بعد از آن دوباره اجرا شود.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا ستاد ملی کرونا موافق اجرای مجدد طرح ترافیک است یا خیر جواب جالبی داد و گفت: از سرگیری اجرای این طرح در شورای ترافیک تصویب شده است و نیازی به تصویب ستاد کرونا نیست.

اما روایت محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران درباره اجرای طرح ترافیک از اول شهریور ماه که کاملا مغایر با سخنان شهردار تهران است. وی در مورد اجرای مجدد این طرح گفت: طرح ترافیک توسط شورای اداری ترافیک قبلا تصویب شده و هیچ‌ وقت هم لغو نشده است. در مورد اخیر هم، در ستاد کرونا از شهرداری خواستند تا اجرای این طرح تا آخر مرداد ماه لغو شود. شهرداری هم به احترام ستاد ملی کرونا قبول کرده است. 

وی با تشریح دلایل این تصمیم گفت: قرار بود ستاد ملی کرونا تحقیق کند که تاثیر اجرا نشدن طرح در مورد شلوغی، فعالیت‌ها در شهر و سفرها چقدر در کاهش آمار مبتلایان به کرونا تاثیر دارد. در این زمینه به این نتیجه رسیده ایم که نه تنها لغو طرح ترافیک نقشی در کاهش آمار مبتلایان نداشته که حتی در طول مدتی که طرح لغو شده، مشکلات دیگری مانند افزایش آلودگی هوا و ترافیک هم به معظلات شهر اضافه شده است.

هاشمی با تاکید براینکه ممکن است با لغو طرح ترافیک و با نزدیک شدن به فصل  پاییز شاهد افزایش آلودگی هوا باشیم گفت: باید در مورد اجرای طرح ترافیک یا ادامه لغو آن در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری شود. ما هم تابع نظرات این ستاد هستیم. برای همین معتقدیم باید یک تیم متخصص با بررسی وضعیت شهر، آمار‌ها و اطلاعات را تحلیل کنند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: مصوبه ستاد ملی کرونا برای لغو ترافیک تنها برای یک هفته بوده است که به حُسن نیت شهرداری این مدت تا پایان مرداد تمدید شده است. امیدوارم تصمیمات باعث فرافکنی میان مسوولان  نشود.

باز هم ستاد کرونا

سخنان محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در مورد اجرای مجدد طرح ترافیک نیز تا حدود زیادی مشابه اظهارات محسن هاشمی است. وی با اشاره به کاهش مسافران مترو و حمل و نقل عمومی اظهار کرد: البته در این زمینه لغو طرح ترافیک تاثیری را در تعداد مسافران مترو نداشته است.

وی با اشاره به لغو طرح ترافیک از سوی ستاد ملی کرونا اظهار کرد: به هر ترتیب ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم اما لغو طرح ترافیک تشویق شهروندان به استفاده از خودرو شخصی است.

علیخانی گفت: لغو طرح ترافیک منجر به تردد بیشتر خودروها در سطح شهر تهران شده است و همین امر مشکلات عدیده‌ای را در ارتباط با تامین فضای پارک خودروها ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر همین اساس، طرح ترافیک تا پایان مرداد ماه لغو شده است اما از ابتدای شهریور ماه طرح ترافیک در پایتخت اجرا خواهد شد.

وی اما در پایان سخنان خود جمله متناقضی را بیان کرد که می تواند بسیار قابل تامل باشد. علیخانی با تاکید مجدد براینکه زمان اجرای مجدد طرح ترافیک طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا خواهد بود گفت: اما به هر ترتیب طرح ترافیک از اول شهریور ماه در پایتخت اجرا خواهد شد!

چندی قبل شهرداری تهران اعلام کرده بود که خود شهرداری پیشنهاد دهنده لغو موقت طرح ترافیک بوده است؛ با این حال علیخانی در این مورد به خبرنگار خبرگزاری موج گفت : من چنین ادعایی را نشنیده ام و آن را تکذیب می کنم!

پاک کردن صورت مساله

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج همان ادعای همکارانش را تکرارمی کند. وی با ذکر اینکه به نظر نمی رسد لغو طرح ترافیک تاثیری در کاهش آمار مبتلایان به کرونا داشته باشد گفت: واقعا به نظر نمی رسد لغو طرح ترافیک کمکی به کاهش آمار بیماران کرونایی داشته باشد. چرا که هم تراکم جمعیتی و هم تعداد سفرها و هم تعداد مسافران مترو به شدت افزایش پیدا کرده است. یعنی دوباره مردم به جنب و جوش و تلاش برای تردد در شهر پرداختند و مثل گذشته خیلی ها با ماشین های خودشان تا نزدیک ایستگاه مترو می روند و بعد سوار مترو می شوند و تا مقصد یا مرکز شهر می روند تا خرید کنند!

وی با اشاره به وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی در سایر کشورها و نقشی که در انتشار ویروس کرونا دارد گفت: در هیچ یک از کشورهای دنیا، سیستم حمل و نقل عمومی جایگاهی در بین مراکز پرخطر و نقشی در انتقال بیماری کرونا ندارند بلکه بیشتر ماندن در مکان های سربسته و شلوغ می تواند باعث افزایش آمار بیماری های خطرناک و بخصوص کرونا شود. وقتیکه شما سوار مترو می شوید بطور متوسط ده دقیقه در مترو هستید ولی وقتیکه در یک مراسم میهمانی یا عزاداری و عروسی و... می شوید، سه چهار ساعت در مکانی مسقف با دیگران در تماس نزدیک هستید. در نتیجه مسلم است که مکان های سربسته پرتردد نقش بسیار مهمتری را در انتقال و شیوع ویروس کرونا دارند. بنابراین لغو طرح ترافیک جز ماندگاری بیشتر مردم در خیابان ها و مراکز عمومی و همچنین افزایش ازن و سایر آلاینده ها و ترافیک سنگین دستاوردی را برای شهروندان و شهر به همراه نداشته است.

وی در همین زمینه تاکید کرد: تلاش برای وصل کردن اوج گیری و گسترش ویروس کرونا به طرح ترافیک فقط پاک کردن صورت مساله است. مگر شهرهای دیگری که در وضعیت قرمز قرار دارند، طرح ترافیک دارند که اینهمه وضعیت انتشار کرونا در آنها زیاد و خطرناک شده است.

با این حال به نظر می رسد ماجرای طرح ترافیک و غایله ای که به خاطر لغو یا اجرای آن تاکنون چندین بار تکرار شده، همچنان یکی از چالش های مورد اختلاف بین شهرداری و شورای شهر است. یعنی از سویی شهرداری باز هم مصر است تا بی اعتنا به دیدگاه ستاد ملی کرونا هر طور که شده، از ابتدای شهریور دوباره طرح ترافیک را اجرا کند و از سویی دیگر، اعضای شورای شهر حداقل در ظاهر براین باورند که  حکم، حکم ستاد ملی کروناست. بدین ترتیب باید منتظر نظر ستاد ملی کرونا در روزهای آینده ماند و دید که آیا در صورتیکه این ستاد دستور ادامه لغو طرح ترافیک را صادر کند، باز هم شهرداری بر اجرای آن از ابتدای شهریور ماه تاکید و اصرار خواهد داشت یا ...؟!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • جلال

    سلام آقا این شهرداری گلا دزد است @ امروز من سوار مترو شدم دیدم به جای 1200بلغ 2000هزلرتومان چند روز است از کارت بلیط من کم میکند وقتی هم مراجعه کردم به معسول مربوطه گفت به ماربطی نداره؟؟؟؟؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه