English

افزایش روزافزون آمار ابتلا به دیابت در کشور

یک فوق تخصص غدد از افزایش روزافزون آمار ابتلا به دیابت در کشور خبر داد.

افزایش روزافزون آمار ابتلا به دیابت در کشور

به گزارش خبرگزاری موج، سعید کلباسی یک فوق تخصص غدد روز شنبه همزمان با برگزاری وبینار رویکرد‌های بیمارمحور در مدیریت دیابت و چاقی که با حضور اساتید برجسته غدد درون‌ریز، متابولیسم و تغذیه کشور جهت ارائه راهکار‌های بهبود تبعیت از درمان در این حوزه برگزار شد، افزود: دیابت بیماری سیستمیک محسوب می‌شود و به‌نوعی می‌توان آن را نیز بیماری عروقی دانست. زمانی که فردی مبتلا به دیابت می‌شود نه فقط خود بیمار، بلکه خانواده، جامعه و سیستم بهداشت و درمان نیز به نوعی درگیر این بیماری خواهند شد.

وی ادامه داد: چشم، کلیه، عروق و بسیاری از اعضای بدن فرد مبتلا به دیابت به‌دلیل مشکل قند خون، دچار اختلال می‌شوند؛ بنابراین هنگامی که فرد از بیماری خود اطلاع یافت باید حتما تحت‌نظر پزشک متخصص تغذیه، کلیه، چشم، طب ورزشی و روان‌شناس، متخصص غدد و داخلی و ... باشد و به نوعی درمان فرد مبتلا به دیابت به صورت تیمی انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مرکزیت درمان فرد مبتلا به دیابت، پزشک بود، اما اکنون مشخص شده که بیمار، مرکزیت و محوریت درمان دیابت را برعهده دارد به نوعی که باید دانش و آگاهی فرد مبتلا به دیابت را ارتقا داد و جهت موفقیت در درمان برای انجام مشاوره گام برداشت. بیمار باید نسبت به مشکل دیابت آگاهی کامل داشته باشد و بداند که چه موقع باید چه اقدام موثری را انجام دهد و با پزشک مربوطه مشورت کند.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه انجام رژیم غذایی و ورزش از راهکار‌های موثر کاهش اضافه وزن و درمان چاقی جهت کمک به بیماران مبتلا به دیابت به شمار می‌رود، گفت: زمانی که آگاهی بیمار بیشتر شود و بداند که از طریق کاهش وزن و تغذیه مناسب می‌تواند وضعیت بیماری خود را بهبود دهد دیگر فقط به دنبال داروی خارجی نمی‌گردد. برخی از پزشکان نیز در حال حاضر فقط به عدد قند سه ماهه بیمار توجه می‌کنند در حالی که درمان بیمار دیابتی باید به صورت جامع باشد و بررسی وضعیت وی به صورت دقیق مورد ارزیابی و رصد قرار گیرد تا بتوان از این طریق، عوارض دیابت را در فرد کاهش داد و در جهت بهبودی بیمار گام برداشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آمار مبتلایان به دیابت نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده، گفت: در سال‌های پیش حدود سه تا چهار درصد از جامعه مبتلا به دیابت بودند، ولی این آمار روزبه‌روز افزایش یافته‌است و در حال حاضر حدود ۱۳ درصد از جامعه مبتلا به دیابت است که این موضوع هزینه‌های سیستم بهداشتی و درمانی را افزایش داده و هرچه بتوانیم آموزش‌های پیشگیرانه به افراد را گسترش دهیم قطعاً نه فقط صرفه‌جویی در منابع مالی اقتصاد سلامت صورت می‌گیرد، بلکه شاهد کاهش آمار مبتلایان نیز خواهیم بود.

وی اظهار داشت: دیابت در حال حاضر شایع‌ترین علت نابینایی و انجام دیالیز در جهان بوده و همچنین پس از حادثه تصادف بیشترین علت قطع پا، بیماری دیابت است که این موضوعات نشان می‌دهد توجه به پیشگیری از دیابت با گسترش آموزش به مردم بسیار حائز اهمیت است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه