English

۱۲ آگوست، روز جهانی جوانان/ روزی با اندیشه‌ ساختن یک دنیای بهتر

روز جهانی جوانان یک رویداد سالانه است توسط یونسکو نامگذاری شده است.

۱۲ آگوست، روز جهانی جوانان/ روزی با اندیشه‌ ساختن یک دنیای بهتر

به گزارش خبرگزاری موج،  روز جهانی جوانان یک رویداد سالانه است مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۲ آگوست یعنی 21 مردادماه را به عنوان این روز اعلام کرده است. البته گفتنی است (امسال سال 99)  به علت کبیسه بودن امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد به عنوان روز جهانی جوانان اعلام شده است.

سازمان ملل می‌گوید جوانان امروز با شرایط سخت استخدام، امنیت پایین شغلی و کنار گذاشته شدن از تصمیم گیرهای مهم و حتی شراکت در امور، دچار ضعف در باورها و ضعف در اعتماد به نفس خودشان شده‌اند. 

این روز با اندیشه‌ ساختن یک دنیای بهتر؛ به همراه جوانان ایجاد گردید و به این بهانه، سازمان ملل از تمام کشورهای دنیا می‌ خواهد تا عملاً در راستای توسعه امکانات و منابع به کمک جوانان و برای جوانان تلاش نمایند.

روز جهانی جوانان

در هر کشور روز خاصی برای این مناسبت در نظر گرفته شده است. در بعضی از کشورها مثل مراکش و تایلند سالروز تولد پادشاهان به عنوان روز جوان شناخته می‌شود و در برخی دیگر مثل ونزوئلا و چین سالروز جنگ و یا قیام ملی که متشکل از جوانان بوده است به عنوان روز جوان شناخته می‌شود و در کشوز عزیزمان ایران روز میلاد حضرت علی‌اکبر، فرزند حسین بن علی (سومین امام شیعیان) که در کربلا به شهادت رسید، به عنوان روز جوان در نظر گرفته شده‌ است.

علی اکبر که بود؟

علی بن حسین معروف به علی اکبر فرزند ارشد حسین بن علی و مادرش لیلا دختر ابی مره است. او در حالی که ۲۵ سال سن داشت اولین نفر از بنی هاشم بود که به میدان نبرد در واقعه کربلا رفت و کشته شد.

بدن او هنگام مجروح شدنش توسط دشمن تکه تکه شد. پس از روز عاشورا سر بریده او به همراه سرهای کشته شدگان به شام ، مرکز خلافت یزید برده شد و در قبرستان باب الصغیر به خاک سپرده شد.

در این که سن او هنگام کشته شدن چقدر بوده است بین ۱۸، ۱۹، ۲۳ و ۲۵ سال اختلاف وجود دارد ، اما از آنجا که سجاد در کربلا ۲۳ سال سن داشت و علی اکبر از او بزرگ تر بوده می توان گفت علی اکبر در سن ۲۵ سالگی کشته شده است؛ بنابراین نقل تاریخی چون واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری قمری بود می توان گفت او در سال ۳۶ هجری قمری متولد شده است.

* دوره جوانی

روز جهانی جوانان2

بی شک در تمام مراحل عمر مرحله جوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است به دلیل اینکه  دوره هویت یابی است و ارزنده‌ترین دوران زندگی در این مرحله سپری می شود. جوانان نیازها و مشکلات متعددی دارند که تشخیص درست این آسیب‌ها و نیازها و پاسخ صحیح به آن‌ها توسط عوامل تأثیرگذار در امر تربیتِ جوانان، نقش بسیار موثری در راه رشد و تعالی آنان خواهد داشت.

جوانی دوره دل خوشی هاست گشتن ها ، خنده ها ، شادی ها و دوره رهایی از قید و بندهایی است که در سنین دیگر دست و پای انسان را می بندد. انرژی وصف ناپذیری که در دوران جوانی وجود دارد را هیچگاه نمی توان در دوره دیگری از زندگی پیدا کرد. جوان مجموعه ای از استعدادهای شکوفا شده و فشرده از نیروهای ذخیره شده آماده به کار و نام و عنوانش یادآور امیدها و آرزوهاست.

سعدی در این خصوص می گوید:

جوانی نکو دار کائن مرغ زیبا                              نماند در این خانه استخوانی

متاعی که من رایگان دادم از کف                        تو گر می توانی ، مده رایگانی

 برای اینکه جوان در مسیر درست خودیابی و حقیقت شناسی قرار گیرد، برای اینکه باورهای اساسی در وجود جوان نهادینه شود و برای اینکه از نظر تربیتی بهنجار محسوب گردد بایستی با علم اندوزی، عمل مثبت، تفکر و ایمان به دنبال خواسته های خود برود. 

دغدغه اولیه هر جوان داشتن شغل خوب و درآمد متناسب با تورم کشور است. جوان بیکار با پریشانی به آینده می نگرد از زندگی زده می شود ترس از فردا و فرداها دامنگیرش می شود. جوان امروزی از پوچی گریزان است و می خواهد آینده خود را رقم بزند.

جوان، خواستار شغلی است که در سایه آن بتواند استقلال خود را در عرصه اقتصادی تامین کند، جوان نمی تواند با امر و نهی دیگران زندگی کند و نمی تواند سلیقه خود را در خرید اسباب و مایحتاجش نادیده بگیرد و همه این موارد وقتی برای او محقق می شود و وقتی جوان را قانع می کند که او از نظر اشتغال، مشکلی نداشته باشد. از مراحل مهم زندگی نیز اقدام به تشکیل خانواده است که غالباً در آغاز جوانی تحقق می‌یابد اما جوان امروز ازدواج کردن را که سنت پیامبر اکرم (ص) است کوهی دست نیافتنی قلمداد میکند و با تاخیر افتادن آن مشکلاتش را دو چندان می بیند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه