English

مسئول ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش در گفتگو با موج:

تمامی شکایت ها در مورد ثبت نام رسیدگی می شود/ براساس گزارش ها؛ مردودی و تجدیدی های امسال تفاوت چندانی با سال های گذشته ندارند

با وجودی که هنوز تکلیف چگونگی و زمان برگزاری سال تحصیلی جدید از سوی ستاد ملی کرونا مشخص نشده اما؛ فرآیند ثبت نام دانش آموزان همچنان ادامه دارد. گرچه برخی از والدین هنوز هم انتقادها و گلایه هایی نسبت به شیوه جدید ثبت نام در سال جاری دارند.

تمامی شکایت ها در مورد ثبت نام رسیدگی می شود/ براساس گزارش ها؛ مردودی و تجدیدی های امسال تفاوت چندانی با سال های گذشته ندارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هر ساله آغاز فرآیند ثبت نام دانش آموزان یکی از دغدغه های مهم چندین میلیون والدین و خانواده ایرانی است. امسال اما با وجود شرایط خاص ناشی از انتشار ویروس کرونا؛ این دغدغه چندین برابر شده است. با این وجود رضوان حکیم‌ زاده، معاون آموزش ابتدایی و مسئول ستاد ثبت‌نام سال تحصیلی ۱۳۹۹ اما مدعی است که با تدابیر اتخاذ شده روند ثبت نام امسال چندان تفاوتی با سال های گذشته ندارد. وی همچنین در این گفتگو به سوالات خبرنگار موج، درخصوص ابعاد مختلف ثبت نام و برخی از انتقادهای وارده به این فرآیند پاسخ داده است.

چند هفته ای از آغاز ثبت نام دانش آموزان می گذرد هنوز گزارشی از وضعیت این ثبت نام ها منتشر نشده است. در مجموع تا امروز فرآیند ثبت نام چگونه بوده است و مشکل خاصی وجود نداشته است؟

البته از آنجایی که امسال به خاطر انتشار ویروس کرونا، شرایط خاصی بر ثبت نام دانش آموزان و کلا سیستم آموزشی ما حاکم شده، مسلما به صورت طبیعی ممکن است فرآیند ثبت نام نیز در برخی موارد با مشکلاتی روبرو شده باشد. اما به طور قطع این مشکلات؛ چیز خاصی نبوده است. ما در این مورد تمام تلاشمان را به کار برده ایم تا با توجه به حساسیت های والدین و اهمیت سلامت دانش آموزان، نظارت های کاملی را بر فرآیند ثبت نام داشته باشیم تا در این رویه پروتکل های بهداشتی به صورت کامل اجرایی شود و این فرآیند با حضور حداقلی والدین همراه باشد. مثلا همانطور که می دانید، مقرر شد تا ثبت نام دوره های میان پایه ها به صورت اتوماتیک انجام شود مگر آنکه دانش آموزی مدرسه اش را به هر دلیلی عوض کرده باشد. در همین راستا مقرر شده است تا با ایجاد تسهیلات و انعطاف پذیری حداکثری و فعال کردن ستادهای ثبت نام، طبق روال سال های گذشته ثبت نام ها ادامه پیدا کند. به عنوان مثال، در مورد ثبت نام کلاس اولی ها، با توجه به اینکه باید این دانش آموزان مورد سنجش و غربالگری قرار گیرند، برای جلوگیری از تجمع کودکان و والدین آنها امسال تعداد مراکز غربالگری را افزایش داده ایم.

پیش بینی شما این است که ثبت نام ها تا چه زمانی کامل خواهد شد؟

براساس پیش بینی های ما و همچنین برنامه ریزی های صورت گرفته، انتظار ما این است که تا پایان مردادماه، ثبت نام دانش آموزان تمام شود و همزمان، پس از کلاس بندی این ثبت نام ها به سامانه شاد هم منتقل شود. بدین ترتیب یک کلاس مجازی هم به موازات کلاس های حضوری تشکیل می شود تا بعد از 15 شهریور که قرار است سال جدید تحصیلی آغاز شود، براساس تصمیمی که ستاد کرونا بگیرد؛ آمادگی داشته باشیم تا کلاس ها را به صورت حضوری یا مجازی را برگزار کنیم. 

الان آماری در مورد میزان و حجم ثبت نامی ها دارید که به ما بدهید؟

هنوز خیر چون این آمار را همکارانم باید جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانیم آن را منتشر کنیم. ولی براساس آنچه در جلسات کشوری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می شود، مطرح شده؛ در حال حاضر استان های چهارمحال و بختیاری، کرمان ، یزد و قم بیشترین آمار ثبت نامی ها را داشته اند.

رضوان حکیم زاده

امسال با توجه به وضعیت کرونایی به وجود آمده که باعث شد تا سال تحصیلی هم به صورت مجازی ادامه پیدا کند، این احتمال مطرح می شد که ممکن است آمار تجدیدی و مردودی ها افزایش پیدا کند. واقعا همین طور است؟ یعنی آمار مردودی و تجدیدی ها امسال افزایش داشته است؟

البته همانطور که می دانید امتحانات تازه به پایان رسیده است و برای اظهار نظر قطعی در این زمینه زود است و باید منتظر گزارش همکارانم در بخش های مربوطه در این زمینه باشیم. اما تا جاییکه بنده در جلسات اطلاع پیدا کرده ام، خوشبختانه آمار مردودی یا تجدیدی ها امسال ما، چندان تفاوت معناداری با سال های قبل ندارد.

یعنی هنوز معلوم نیست که ستاد ملی کرونا چه تصمیمی در مورد مجازی یا حضوری برگزار کردن، بگیرد؟

نه .... ولی به هر حال ما برای هر کدام از سناریوهایی که مطرح شود، آمادگی لازم را داریم.

موضوع بعدی بحث دریافت شهریه از والدین است. چون تعدادی از والدین مدعی هستند که برخلاف ابلاغیه و دستور اکید آموزش و پرورش، باز هم در زمان ثبت نام از آنها شهریه هایی به عناوین مختلف اخذ شده است. این سوال شاید تکراری باشد ولی با توجه به اینکه این مساله مشکل بسیاری از والدین است، بد نیست دوباره نظر شما را در این زمینه بشنویم.

حتما می دانید که مدارس ما به سه دسته، دولتی، هیات امنایی و غیردولتی تقسیم می شوند. در مورد مدارس غیردولتی، ما یک شهریه ثابت داریم که برای هر مدرسه ای مقدار آن در سامانه مشخص است. والدین هم در هنگام ثبت نام باید همین مقدار را بپردازند. این مدارس اما یک شهریه فوق برنامه هم دارند که شامل تشکیل کلاس های فوق برنامه یا دوره های آموزشی و حتی تفریحی است که این شهریه ها باید زمانیکه شرایط از لحاظ برگزاری مهیا شد، از سوی مدرسه و از والدین اخذ شود. یعنی این مدارس نمی توانند در همان ابتدا چیزی جز شهریه ثابت را از والدین بگیرند. در مورد مدارس هیات امنایی هم که در واقع جزیی از مدارس دولتی ما محسوب می شوند، حق دریافت شهریه برای فعالیت های آموزشیشان را در هنگام ثبت نام ندارند ولی در عین حال می توانند برای فعالیت های فوق برنامه ای که هیات امنای مدرسه تصویب کرده هزینه هایی را دریافت کنند. در مورد مدارس دولتی هم که اصلا دریافت هیچ گونه وجهی از والدین موضوعیت ندارد و هر گونه مشارکتی باید داوطلبانه باشد. البته به جز هزینه های کتاب و بیمه و لباس فرم که اینها هزینه های عادی و روتین محسوب می شوند.

در مورد کتب درسی چطور؟ امسال مشکلی برای چاپ این کتب وجود ندارد؟

البته جواب این سوال شما را نیز باید همکاران بخش های مربوطه دیگر وزارتخانه بدهند ولی تا جاییکه من در جلسات ارایه گزارش گروه های مختلف مطلع شده ام خوشبختانه ثبت نام کتب درسی بدون مشکل خاصی در همه استان های کشور ادامه دارد و فکر نمی کنم مساله خاصی در این زمینه وجود داشته باشد.

با تمام این تفاصیل اما، مسلما تعدادی از والدین گلایه ها و شکایت هایی را در مورد ثبت نام فرزندانشان دارند. این شهروندان برای طرح شکایت های خود باید به کجا مراجعه کنند؟

برای طرح شکایات دو مسیر پیش بینی شده است. اول مراجعه به ستاد ثبت نام مستقر در مناطق و اگر به نتیجه نرسیدند؛ مراجعه به ادرات کل شهرتهران و روش دوم؛ ثبت شکایت هایشان در سامانه ثبت شکایت های مرکز ارزیابی عملکرد ؛ هم فعال است و والدین می توانند انتقادها و شکایات های خود را در آنجا ثبت کنند و کد رهگیری بگیرند و آن را پیگیری نمایند و البته مطمین باشند که مرکز ارزیابی وزارتخانه، به جد این شکایت های را بررسی و نتیجه را به والدین اعلام می کند.

الان طبق رصدی که شما انجام می دهید؛ میزان نارضایتی و شکایت های شهروندان درچه حدی است؟

خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و سختی هایی که ویروس کرونا به دنبال خود داشته اما، باعث ایجاد یک جو همدلی بین شهروندان و نهادهای پاسخگو نیز شده است. مثلا در مدارس ما، حقیقتا مدیران و دست اندرکاران مدارس، به خوبی مراعات شهروندان و دانش آموزان را می کنند و پای کار آمده اند. ضمن آنکه در دستورالعملی که ما صادر کرده ایم هم تاکید شده که امسال ثبت نام بیش از آنکه یک فرآیند اداری باشد، باید یک اتفاق تربیتی باشد. فرآیندی که در آن باید کرامت خانواده ها حفظ شود و تکریم ارباب رجوع در اولولیت همه امور باشد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه