English

مدیر عامل آتش نشانی:

شهرداری ضابط قضایی نیست که ساختمان را پلمپ کند

​مدیر عامل آتش نشانی در مورد فرآیند شناسایی و برخورد با مالکان ساختمان های پرخطر گفت: این ساختمان ها توسط آتش‌نشانان شناسایی شده و تمام مخاطرات آنها احصاء شده است.

شهرداری ضابط قضایی نیست که ساختمان را پلمپ کند

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی در صحن شورای شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت ایمنی ساختمان ها ی پایتخت گفت: واقعیت این است که بحث مشکلات ایمنی شهر تهران دارای خلاءهایی جدی است که شهر را به چالش کشیده بطوریکه می توان ادعا کرد، شهر تهران از نظر شرایط ایمنی حال خوبی ندارد و ما هم ضابط قضایی نیستم که ساختمانی را پلمپ کنیم!

وی با اشاره به اینکه اقدامات آتش نشانی در حد ابلاغ چند مورد نیست گفت: کارشناسان ما با احصاء مخاطرات مالکین و بهره برداران را به این مخاطرات آگاه می‌کنند و راهکارهای رفع آن را نیز بیان می کنند. اما موضوع ایمنی چرخه کامل است و تنها نردبان‌های بلند به داد ساختمان‌های بلند نمی رسند.

داوری سپس به تشریح جزییات حادثه آتش سوزی کلینیک سینا پرداخته و گفت: در ساعت ۲۰ و ۴۶ دقیقه و ۳ ثانیه اولین تماس با آتش نشانی گرفته شده و در کمتر از یک دقیقه اقدام شده و نزدیکترین ایستگاه یعنی دزاشیب اعزام می‌شود . این گروه ۴ دقیقه و ۵۸ ثانیه بعد می‌رسد البته پس از مشخص شدن ابعاد آتش سوزی ۳ ایستگاههای دیگر هم اعزام می‌شوند.

وی با ذکراینکه دومین انفجار شدت به حدی بود که دو باب ساختمان روبرو و مجاور تحت تأثیر قرار داده است گفت: همانطوریکه در فیلم‌های منتشر شده می بینیم، انفجار ۲۰ تا ۳۰ متر شعاع دارد که  این شعاع آتش باعث انتقال حجم حرارت شعله و دود شده و شعله وری طبقه همکف و طبقه دوم شده بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گسترش سریع آتش به خاطر انفجار بوده است. گفت: تقسیم نیرو بیش از حدود ۳۰ دستگاه سیلندر اکسیژن و نیتروژن وجود داشته و همان روز ۲۵ سیلندر شارژ شده اکسیژن که سوزاننده است به این مجموعه اضافه شده و باعث گسترش حریق می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی سپس به ذکر پاره ای از نواقص ایمنی این ساختمان پرداخته وگفت: تمام محوطه این ساختمان تنها یک دستگاه راه پله داشته که البته با مبحث ایمنی ساختمان مغایرت است چرا که چنین سازه ای باید حتماً ۳ راه پله داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای اطفای حریق از پشت بام وارد شدیم گفت: اما وجود  موج حرارتی که به ساختمان نفوذ کرده بود امکان اینکه همکارانم وارد ساختمان شوند وجود نداشت برای همین تیمی از همکاران از پنجره وارد می‌شوند که خوشبختانه عملیات اطفا خوب پیش رفت و موفق شدیم مردم را از راه پله‌ها خارج کنند.

داوری با بیان اینکه شعاع انفجار درحد تخریب ساختمان نبوده است گفت: این آتش سوزی  تأثیر مستقیمی بر افراد نداشته اما با توجه به شعاع بیست متری آتش حجم بالایی دود و حرارت بالا رفته  و چون پشت بام درش بسته بوده این حجم دود و آتش وارد اتاق عمل در طبقه چهارم شده است. درنهایت نیزعدم تلاش افراد نشان می‌دهد اتفاق به سرعت رخ داده و گازهای سمی در کمتر از یک دقیقه جان افراد را گرفته است. 

وی در پاسخ به انتقادهایی که از شهرداری و آتش نشانی در مورد پلمپ ساختمان های نا ایمن می شود گفت: نیازی نیست شهرداری ضابط قضائی باشد چرا ک قانون مسئول پیگیری این مساله را مشخص کرده گرچه باید قبول کنیم که ایمنی کار یک دستگاه نیست.

وی در پایان گفت: امیدوارم که دیگرهیچ وقت دوباره شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم گرچه مطمئنم دوباره باز هم رخ خواهد دا!.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه