English

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی:

افزایش دمای امسال، بی سابقه نیست!

بعد از اینکه امسال افزایش دما زودتر از سال های گذشته آغاز شد، گفته می شود که در تابستان سال جاری مردم ایران، گرمای بی سابقه ای را پیش رو خواهند داشت اما احد وظیفه معتقد است افزایش دما چندان هم قابل توجه و البته بی سابقه نیست و بلکه تابعی است از افزایش دمای جهانی.

افزایش دمای امسال، بی سابقه نیست!

گفته می شود امسال ایران، یکی از بی سابقه ترین سالها را از لحاظ افزایش دما و گرما تجربه خواهد کرد. گرمای زود هنگام امسال هم می تواند دلیلی باشد براین مدعا و گرمای بی سابقه ای که در انتظار مردم کشورمان است. با این حال، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی موج مدعی است که این افزایش دما اولا چندان هم قابل توجه نیست و ثانیا، بی سابقه نیست بلکه تابعی است از افزایش دمای جهانی. وی البته در این گفتگو از بلندتر شدن "تابستان" ها می گوید و نسبت به احتمال کمبود آب در ایران به خاطر همین افزایش دما هشدار می دهد. هشداری که گرچه شاید هر ساله تکرار شود ولی باز هم به همان نسبت هر سال شاهد ترس از کم آبی و قطعی آب وجود داشته و دارد. 

امسال برخلاف اعلام قبلی که سال پر آب و از لحاظ دمایی نرمالی را پیش بینی می کرد، گفته می شود که سالی به مراتب گرمتر از سالهای قبل و شاید خشک تر از قبل داشته باشیم. حتی گفته می شود گرمای بی سابقه ای را شاهد خواهیم بود. واقعا کدام ادعا درست است؟ سالی پر باران و ترسال یا سالی خشک و گرمتر از سالهای قبل؟

برخلاف آنچه شایع شده قرار نیست دمای هوا به شکل عجیبی بالاتر از سالهای قبل باشد. البته دما افزایش پیدا می کند ولی براساس مدل های پیش بینی این افزایش فقط حدود ۱ درجه سانتیگراد بیشتر از درجه نرمال بلند مدت سال قبل که این هم طبیعی است. یعنی بعد از صنعتی شدن جهان کلا دمای کره زمین به همین مقدار افزایش یپدا کرد. بعد از آن هر چند سال یکبار شاهد افزایش نرم دمایی در کره زمین هستیم یعنی شاید نسبت به دهه ۸۰  که عصر صنعتی آغاز شده حدود ۰.۸ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است.

خب این ارتباطی به خشکسالی ندارد؟

نه . اصلا ... این فقط نشانگر تغییرات فصلی و اقلیمی است.

فکر می کنم امسال تابستان ما کمی زودتر شروع شده باشد. یعنی هوا زودتر گرم شده است؛ درست است؟

بله. البته این مختص امسال نیست. الان چند سالی است که هوا زودتر از موعد خود در فصل تابستان گرم می شود و از آن طرف هم در پاییز، هوا دیرتر خنک می شود. این به معنای افزایش طول تابستان است به معنای اینکه تابستان از سه ماه به ۴.۵ تا ۵ ماه رسیده است. امسال هم اگر دقت کرده باشید بارندگی ها از آخر اردیبهشت قطع شد و دما به یکباره افزایش پیدا کرد. یعنی دما بین یک تا حداقل ۴ درجه (در برخی از مناطق)، به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد، از آنطرف هم الگوهای ما نشان می دهد که مانند سال های قبل، امسال هم در مهرماه بارش چندانی را شاهد نخواهیم بود، همین مساله به معنای افزایش روزهای گرم سال یا همان افزایش طول تابستان است.

و این افزایش نمی تواند منجر به کم آبی در ایران شود؟

طبیعتا همین طور است، وقتیکه دمای هوا افزایش پیدا می کند مصرف آب هم افزایش می یابد. مثلا کشاورزان زودتر زمین های خود را آبیاری می کنند یا مصرف آب شرب به شدت افزایش پیدا می کند یا با به کار افتادن کولرها، مصرف آب هم زیادتر می شود. خب همین افزایش مصرف، طبیعتا می تواند باعث کمبود آب و کم آبی شود( که البته هر سال شاهد آن هستیم). بنابراین امسال هم احتمال کمبود آب دور از ذهن نیست.

در مورد افزایش دما، این افزایش بیشتر در کدام بخش های کشور خواهد بود؟ 

مربوط به بخش خاصی نیست، یعنی تمام کشور را شامل خواهد شد. چه بخش های خنک تر کشور را و چه بخش های گرم تر را، این افزایش یک درجه ای، بطور متوسط خواهد بود.   

گفتید این افزایش دما طبیعی است و همه کره زمین را در بر می گیرد، یعنی امسال دمای کل کره زمین یک درجه افزایش پیدا کرده است؟

بله، دقیقا. به عبارتی الان کل کشورهای جهان با این پدیده افزایش دمای هوا مواجه اند، منتهی یکی کمتر و یکی بیشتر؛ پس این مختص ایران نیست و به تغییرات اقلیمی و جوی کل جهان مربوط می شود.

پس در نهایت این خبر که امسال شاهد افزایش بی سابقه دمای هوا خواهیم بود، درست نیست؟

گفتم که افزایش دمای هوا را خواهیم داشت. ولی این افزایش نه چیز جدیدی است و نه بی سابقه، فقط دمای هوا بین یک تا ۱-۲ درجه سانتیگراد افزایش پیدا خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه