English

گزارش موج از حقیقت مشاهده ۹ شی نورانی در آسمان ایران:

حمله یوفوها یا پدیده ای علمی؟

جمعه شب بسیاری از شهروندان تهرانی در آسمان پایتخت 9 شی نورانی را مشاهده کردند که با سرعتی زیاد و با نظمی عجیب در حال حرکت بودند. مشاهداتی که باعث شد، در کمتر از چند ساعت فضای مجازی پر شود از انواع و اقسام عکس ها و شایعات و نظریه پردازی ها در مورد این اجسام نورانی.

حمله یوفوها یا پدیده ای علمی؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ساعت 21:10 دقیقه جمعه شب، بسیاری از مردم تهران به ناگاه با پدیده عجیبی مواجه شدند که مانند آن را تا کنون ندیده بودند. حرکت سریع 9 شی نورانی، آن هم با نظمی خاص و سرعتی بسیار که باعث شد تا عکس ها و فیلم های این پدیده در عرض چند ساعت به یکی از داغ ترین سوژه های فضای مجازی و بهانه ای برای اظهار نظرهای گوناگون در این زمینه شود. از شایعاتی در مورد حمله یوفوها و موجودات فرازمینی به ما تا نفوذ هواپیماهای پیشرفته جاسوسی دشمنان به ایران. اما به راستی، ماهیت این اجسام نورانی چه بودند و از کجا آمده اند؟

"‌امشب – جمعه 16 خرداد-  ‌من و همسرم برای سرکشی به باغچه ای که بالای خانه امان درست کرده ایم به پشت بام رفته بودیم. حدود ساعت 9 و ربع و در حالیکه داشتیم آسمان سیاه رنگ تهران را نگاه می کردم  به یکباره با پدیده عجیبی روبرو شدم. چیزی که می دیدم در واقع ٩ شی نورانی بودند که با فاصله و سرعت ثابت از سمت جنوب غرب به سمت شمال شرق حرکت می کردند. تا حالا چنین چیزی ندیده بودیم درست مثل اینکه ٩ ماهواره با فاصله کم در یک خط مستقیم ولی با سرعت بیشتر حرکت کنند. ‌٤ شی نورانی با فاصله یکسان در جلو، بعد فاصله بیشتر دوباره ٤ شی مشابه در ادامه و یکی با فاصله بیشتر."

 اینها گوشه هایی از صحبت های یکی از شاهدان عینی ماجرا است. حمید با حرارت تمام داستانش را اینچنین ادامه می دهد: " همه دریک خط بودند. درست مانند یک ناوگان هوایی یا شلیک گلوله نورانی در یک خط. هر قدر دور می شدند نورشان تغییر نمی کرد. ‌ از بخت بدم امشب هیچ کدام موبایل نبرده بودیم، من سریع آمدم پایین موبایل بردم و بعدش عکس گرفتم ولی توی عکس دیده نمی شود .‌اول حس می کردم یا اشیا فضایی هستند - مثل سفینه مریخی ها، یا آخرالزمان شده، یا موشک بارانی چیزی شروع شده است، اصلا یک درصد هم احتمال نمی دادم ماهواره باشند.."

اما بعد از مدتی تعدادی از منجمان کشورمان در پاسخ به سوالات پرتعداد کاربران فضای مجازی اعلام کردند که این اشیاء نورانی چیزی نیستند جز قسمتی از ماهواره های استارلینک که این بار برای قرار گرفتن در مدار خود از روی آسمان ایران و بخصوص تهران گذر کرده است.

 

پروژه استارلینک

 

اِستارلینک در واقع نام یک پروژه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت آمریکایی اِسپِیس‌اِکس برای توسعه دسترسی ماهواره‌ای کم‌هزینه و با کارایی بالا در پیاده‌سازی اینترنت ماهواره‌ای است. درواقع استارلینک قرار است «سرویس ارتباطی پهن‌باند بی‌سیم» با «دسترسی اینترنت بی‌سیم پرسرعت» باشد که سرویس‌های دیگر نیز به آن افزوده می‌شود. درسال ۲۰۱۷، اسپیس‌اکس، درخواستی را مطرح کرد که براساس آن قراربود تا اواسط سال 2020 نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره را به فضا بفرستد. پروژه ای که استارت آن درسال ۲۰۱۵ زده شد و ماهواره‌های آزمایشی اولیه آن در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ تست زده شد و در سال بعد یعنی سال 2019 اولین بخش از کاروان ماهواره های این شرکت به فضا اعزام شد .

هدف اسپیس‌اکس از اجرای این طرح، اتصال به اینترنت پهن‌باند در مناطق دورافتاده زمین و همچنین ارایه خدمات اینترنتی به شهرها بوده‌ است. افزون بر این، اسپیس‌اکس گفته که درآمد خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای تأمین هزینه‌های زیربنایی پروژه ترابری به مریخ صرف خواهد شد.

در حقیقت، در حالی‌که سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای معمولا گران هستند و مشکل تاخیر ارتباط دارند، با بهره‌گیری از چندین هزار ماهواره کوچکتر (یا دقیق‌تر، ۱۲ هزار ماهواره)، اسپیس‌اکس می‌خواهد مشکل فاصله زیاد این ماهواره‌ها از زمین را برطرف کرده و سرویس ارزان‌تر و سریع‌تری را به مردم ارایه دهد.

اما این همه اهداف پروژه یاد شده نیست. بنا برا اعلام این شرکت، در بلندمدت، اسپیس‌اکس قصد دارد یک نسخه از سیستم ارتباطی ماهواره ای را گسترش دهد که در مریخ قابل استفاده باشد.

تاکنون این شرکت در هشت مرحله ماهواره های خود را به فضا پرتاب کرده و در مدار مورد نظر قرار داده است که آخرین آنها بامداد پنج شنبه ساعت ۵:۵۵ به وقت ایران بوده که در آن راکت فالکن ۹ همراه با ۶۰ ماهواره پروژه اینترنت ماهواره‌ای « استارلینک، از دماغه کیپ کاناورال واقع در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد تا تعداد این ماهواره ها به 480 ماهواره برسد. اسپیس اکس تنها چهار روز قبل از همین مرکز «داگ هرلی» و «باب بهنکن»، فضانوردان ناسا را پس از نزدیک به یک دهه از بازنشسته شدن شاتل‌های فضایی، برای اولین بار از خاک آمریکا روانه ایستگاه فضایی بین المللی کرد.

 

یک پدیده طبیعی

 

کاظم کوکرم، منجم آماتور ومدرس نجوم در این خصوص به موج گفت: این صحنه هایی که در فضای مجازی در مورد مشاهده اشیا نورانی در جمعه شب دیده می شود در حقیقت مربوط به خود ماهواره های «استارلینک» نیستند بلکه انعکاس نور این ماهواره ها هستند.

وی در توضیح این موضوع گفت: درحقیقت ماهواره های استارلینکی که در مدار زمین می چرخند به خاطر انعکاس نوری شدیدی که دارند آلودگی نوری زیادی را تولید می کنند. به عبارتی انعکاس نور خورشید توسط آنها باعث می شود تا مردمی که روی زمین هستند تصور کنند که ماهواره یا اجسام ناشناس یا فضاپیماهای موجودات فرازمینی را می بینند در حالیکه همانطور که گفتم اینها همان نورهای ساطع شده از این ماهواره ها هستند.

کوکرم تاکید کرد: اجسامی که شهروندان ایرانی در روز جمعه دیدند هم در حقیقت حاصل همین پدیده است. به عبارتی هر شب وقتی که این ماهواره ها در حال چرخش دور زمین هستند و از روی کشورهای مختلف عبور می کنند، مردم این کشورها می توانند از روی انعکاس نوری که این ماهواره ها دارند این نقاط نورانی را ببینند. در حالیکه این ماهواره ها در مدار خود و در فضا هستند  نه بالای سر ما. بنابراین این مساله یک موضوع کاملا علمی است.    

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • آنوشا ساریخانی

    من همین الان این نور های منظم را در اسمان تهران دیدم و خیلی جالب بود

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی