English

موج گزارش می دهد؛

دستگاه زباله سوز چین به قم می رود / شورای شهر تهران حریف دولتمردان و سیاسیون نشد

با وجودیکه مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران بارها تاکید کرده بودند که دستگاه زباله سوز چین، باید به تهران بیاید و اجازه نخواهند داد تا به شهر قم ارسال شود، امروز اعلام شد که گویا بارنامه ارسال این دستگاه برای بندرعباس صادر شده است.

دستگاه زباله سوز چین به قم می رود / شورای شهر تهران حریف دولتمردان و سیاسیون نشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، "با آقای شهردار صحبت کردم و ایشان گفتند دستگاه زباله سوز چین به قم نرفته، اگر هم رفته، اشتباه شده که رفته! چرا که شهر تهران یک سوم کشته‌های کرونا را داشته و با جمعیت ۱۱ میلیون نفری آن بیشترین میزان شیوع کرونا را به خود اختصاص داده و می دهد. با چه اجازه‌ای؟ مگر شورای شهر اجازه ای صادر کرده است؟ اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد باید از آقای شهردار "سوال" کرد. اگر به هر دلیلی، شرایطی دارد فراهم می‌شود که این دستگاه به جای دیگر ارسال شود صراحتاً از شهردار می‌خواهم که این کار را نکنند. اگر این موضوع صحت داشته باشد به طور حتم از ظرفیت قانونی خود استفاده خواهیم کرد و از شهردار تهران "سوال" می‌کنیم."

اینها بخشی از سخنان عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در واکنش به شایعاتی بود که در مورد ارسال دستگاه زباله سوز چینی به قم شنیده می شد. زباله سوزی که این روزها به یکی از رمز آلودترین موضوعات شهری بدل شده است. چرا که شهردار قم مدعی شده که دستگاه در راه قم است و شهردار و اعضای شورای شهر تهران قاطعانه می گویند که دستگاه به تهران خواهد آمد و اجازه ارسال آن به قم را نمی دهند. در این میان البته گروه سومی هم هستند که می گویند: اصلا هنوز زباله سوز به بندرعباس هم نرسیده است!

استارت یک دعوای دیپلمکاتیک

تهران روزانه بیش از 70 تن زباله بیمارستانی دارد که این حجم در ایام کرونایی به حدود 110 تن رسیده است.  این در حالی است که برای از بین بردن و بی خطر کردن این زباله ها هم اینک تنها روشی که مقرون به صرفه است استفاده از آهک در هنگام دفن زباله هاست. اما در بسیاری از کشورها امروز به جای استفاده از آهک از دستگاه های زباله سوز ویژه ای استفاده می کنند. دستگاهی که چین یکی از تولید کنندگان آن است و به همین دلیل و به خاطر حمایت از ایران در روند مبارزه با کرونا ، چند ماه قبل قرار شد یک عدد از این دستگاه را همراه با محموله کمک های خود به ایران بفرستد تا در تهران به کار گرفته شود. با این وجود سخنان شهردار قم در آخرین روز های فرودین ماه جرقه ای را زد که هنوز آتش آن خاموش نشده است. 

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم با ذکر اینکه در شرایط فعلی حدود ۱۰ تن زباله عفونی در هر روز نیاز به طی کردن مراحل ویژه و سوزاندن دارد گفت: با توجه به نیاز شهر قم به دستگاه زباله سوز از طریق رایزنی با مسئولان کشوری و پیشنهاد به سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین جهت ورود دستگاه‌ زباله سوز اهدائی چین به شهر قم و فعالیت آن برای استفاده در امحاء زباله‌های عفونی و بیمارستانی شهر پیگیری لازم صورت گرفته است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به انجام نامه‌نگاری و تماس‌های مکرر با سفیر ایران در چین در این خصوص بیان کرد: در همین زمینه هماهنگی های لازم بین مسئولان شکل گرفته و حتی نماینده‌ای از سوی شهرداری قم جهت انجام امور اداری و گمرکی به مبادی ذی‌ربط معرفی شده است.

وی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و ضمن تشکر از رایزنی ویژه رییس مجلس در این زمینه، با قاطعیت اعلام  کرد: در صورتی که شرایط طبق برنامه‎ریزی ما پیش برود در ماه اردیبهشت سال جاری دستگاه به مردم خوب قم تقدیم خواهد شد.

اعضای شورای شهرتهران : اجازه نمی دهیم

این سخنان اما به هیچ عنوان به مذاق اعضای شورای شهر تهران خوش نیامد بطوریکه؛ چند روز بعد  از سخنان شهردار قم در مورد زباله سوز چینی، زهرا نژاد بهرام در جلسه علنی شورای شهر تهران با خط و نشان کشیدن برای شهردار تهران گفت: شهرداری تهران برای شهر ووهان در شیوع بیماری اقداماتی انسان‌دوستانه و کمک‌هایی را انجام داد و در مقابل نیز شهرداری این شهر چینی، هدایایی را برای تهران ارسال کرده که دستگاه زباله سوز بیمارستانی هم جز همین هدایاست. البته این دستگاه در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته و پس از آن مشخص نشد برای آن چه اتفاقی افتاد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: درحالی که یک سوم کشته‌های ناشی از کرونا مربوط به تهران است، چرا شهردار تهران نرسیدن این هدیه به پایتخت را پیگیری نکرد تا شاهد نصب و راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز برای تهران باشیم؟ اگر به هر دلیلی این دستگاه زباله‌سوز به شهر دیگری ارسال شده باید اقدامات قانونی برای بازپس‌گیری آن توسط شهردار تهران دنبال شود.  

اما این پایان ماجرا نبوده و نیست. زهرا نژاد بهرام چند روز قبل در یکی از توییت های خود دوباره برای کسانی که به دنبال انتقال این زباله سوز به قم هستند خط و نشان کشید و نوشت: ‌برخی نمایندگان مجلس با اعمال فشار، از سفیر ایران در چین خواستند نامه‌ای تنظیم کند تا ‎دستگاه زباله سوز چینی به قم ارسال شود. به عنوان نماینده مردم در شورای شهر اجازه نمی دهم دستگاه زباله سوز به ‎قم برود.  

وی چند روز بعد نیز دوباره در توییتی جدید و با لحنی تندتر از توییت قبلی خود نوشت: «برخی نمایندگان مجلس با اعمال فشار؛ از سفیر ایران در چین خواستند نامه ای تنظیم کند تا دستگاه زباله سوز چینی به قم ارسال شود. 30نماینده تهران در مجلس کجا هستند تا از حق مردم این شهر دفاع کنند؟! به عنوان نماینده مردم در شورای شهر اجازه نمی دهم دستگاه زباله سوز به قم برود.»

قرار بود این دستگاه 27 اردیبهشت وارد بندرعباس شود. اما تاکنون هیچ منبع رسمی ورود آن به ایران را تایید نکرده است. گرچه نژاد بهرام اعلام کرده که این دستگاه رسیده و هم اینک کارشناسان شهرداری برای ترخیص آن در بندرعباس به سر می برند ولی،  سایر عوامل شهرداری و شورای شهر از سرنوشت این دستگاه اظهار بی اطلاعی می کنند . زهرا صدراعظم نوری عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یکی از همین اعضاست که  در مورد سرنوشت این دستگاه گفت: قطعا این دستگاه باید به تهران بیاید و اینجا به بهره برداری برسد، اگر شهرداری تهران بخواهد این دستگاه را به قم ارسال کند باید دلیل موجهی داشته باشد.

قم برنده راند نهایی

با این حال هنوز نه شهردار تهران و نه شهردار قم و نه شخص لاریجانی به عنوان شخصی که در این پرونده متهم به استفاده از جایگاهش در مجلس برای فرستادن دستگاه به قم است، واکنشی در مورد سرنوشت این دستگاه نداشته اند. دستگاهی 800 تنی که بعید نیست در میانه راه و از یکی از خروجی های جاده تهران – قم راه کج کند و سر از قم درآورد. شاید هم به قول محمود میرلوحی و آنچه در صحن شورا گفت: دستگاه به قم رفته و درحال نصب آن هستند! اما یک نکته در این میان محرز است. اینکه شاید سکوت راز آلود شهردار تهران و قم دلیلی باشد برای رایزنی پشت پرده این دو مقام شهری و حتی شاید وزیر امور خارجه و رییس کنونی مجلس.  گر چه یک منبع موثق در این مورد به خبرنگار موج گفت: بارنامه برای شهر قم صادر شده است! بدین ترتیب  به نظر می رسد سکوت شهردار تهران اینبار به ضرر شهر تهران و مردم کرونا زده آن تمام شد. شهری که در صورت آغاز موج جدید کرونا در آن، می تواند فاجعه ای ملی را رقم زند. هر چند حتی در صورت وقوع چنین اتفاقی مسلما سیاست مداران طرفدار ارسال این دستگاه به قم، به سادگی از زیر مسئولیتی که در این مساله متوجه آنهاست شانه خالی خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه