English

سامانه آنلاین نظریات مشورتی در قوه قضائیه رونمایی شد

معاون حقوقی قوه قضاییه در مراسم رونمایی از سامانه نظریات مشورتی حقوقی قوه قضائیه گفت: از امروز نظریات مشورتی در سیستم باید ثبت شود و سیستم برخط و انلاینی که امروز رونمایی می شود بیش از ۵ هزار نظریه را از سال‌های ۹۱ مورد ارزیابی و پاسخ قرار داده است.

سامانه آنلاین نظریات مشورتی در قوه قضائیه رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری موج،  حجت الاسلام محمد مصدق ، معاون حقوقی قوه قضاییه امروز در مراسم رونمایی از سامانه نظریات مشورتی حقوقی قوه قضائیه اظهار کرد: معاونت حقوقی در کمتر از یک سال کارهای حقوقی زیادی انجام داده است.

وی افزود: این اداره در حقیقت تفسیر و توضیح قانون است و منافات با تفسیر قانون در مجلس و شورای نگهبان ندارد، بلکه قانون هر مقدار که به دقت نوشته شود گاهی تعابیر متفاوتی از آن می شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: ۱۲ هزار قاضی در کشور به امر قضاوت مشغول هستند و گاهی برداشتهای متفاوت از مواد قانونی، شکلی، ماهوی و جزایی پیش می آید، در نتیجه به دنبال این هستند کدام برداشت قابل استناد است و در قوه قضائیه تنها مرجع، اداره حقوقی است که پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد:  گروه‌های تخصصی در همین زمینه تشکیل شده که قبلا ۶ گروه بود و اکنون به ۱۲ و گاهاً به ۱۶ گروه تبدیل شده و اعضای آن در کمیسیون مشورتی ۷ نفره، متشکل از پیشکسوتان امر قضا هستند که نظریه‌های مشورتی را استخراج می کنند.

حجت الاسلام مصدق گفت: در بازه زمانی ۱۰ ماهه ، حدود ۳۵۰۰ سوال پاسخ داده شده و ۲ هزار نظریه مشورتی حاصل شده است و امروز به مرحله‌ای رسیده ایم که انتظارت و خواسته مردم و جامعه علمی نسبت به دوره‌های قبلی از قوه قضاییه بیشتر شده است و وظیفه ما این است که هر معاونت به صورت جهادی و علمی و دقیق عمل کند.

وی ادامه داد: در مورد ترکیب اعضای کمیسیون حقوقی نیز اینگونه است که علاوه براینکه این افراد از اساتید دانشگاه هستند باید سبقه انقلابی و رویکرد دفاع از مردم و ارزش‌های اسلامی نیز داشته باشند.

وی گفت: گاهی زمان پاسخگویی به سوالات حقوقی ۷ ماه تا یکسال طول می کشید ولی اکنون به همت اساتید این حوزه زمان پاسخگویی کمتر شده است.

وی افزود: تا پایان سال جاری امیدواریم همه سوالات پاسخ داده شود و به کمتر از ۱۰ سوال برسد و برنامه ما این است از سال بعد با توجه به استعلام سیستماتیک، حداقل زمان ارجاع و پاسخگویی بیش از ۲۰ روز نشود.

وی افزود: از امروز نظریات مشورتی در سیستم باید ثبت شود و سیستم برخط و انلاینی که امروز رونمایی می شود بیش از ۵ هزار نظریه را از سال‌های ۹۱ مورد ارزیابی و پاسخ قرار داده و از این پس کلیه نظریات حقوقی قابل ارزیابی و سنجش است و بصورت آنلاین در سیستم ظرف ۲۴ ساعت ثبت و قابل ردیابی خواهد بود.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: کلیه امور حقوقی در این معاونت اعم از لایحه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها در یک سایت جدید ثبت و نمایش داده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه