English

شانه ساز:

بیش از ۹۵ درصد از اقلام مورد نیاز دارو در داخل کشور تولید می‌شوند

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص تولید اقلام دارویی در کشور گفت: بیش از ۹۵ درصد از اقلام مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شوند و در این بخش با پیگیری اداره کل آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، اداره کل دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی در حال انجام فعالیت هستیم.

بیش از ۹۵ درصد از اقلام مورد نیاز دارو در داخل کشور تولید می‌شوند

به گزارش خبرگزاری موج،  محمدرضا شانه ساز ، رییس سازمان غذا و دارو در نهمین کنگره تخصصی و سومین کنگره بین‌المللی کنترل عفونت و استریلیزاسیون و مواد و تجهیزات پزشکی با بیان اینکه این همایش به یکی از بحران‌های بشری یعنی موضوع عفونت‌ها می‌پردازد، اظهار کرد: این موضوع اهمیتی فراتر از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی دارد. بحث مقاومت میکروبی امروزه یک چالش جدی برای تمام کشورها و همچنین برای سازمان بهداشت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بین‌المللی آنتی‌بیوتیک‌ها هر روزه اثربخشی خود را نسبت به روز گذشته از دست می‌دهند، گفت: به طور کلی در مجموعه شرکت‌های تولید دارو تعداد بسیار اندکی هستند که در زمینه تولید مولکول آنتی‌بیوتیک فعالیت می‌کنند تا بتوانیم در این زمینه وارد عرصه مقابله با میکروب‌ها شویم.

شانه‌ساز خاطر نشان کرد: از ۱۵۰۰ مولکول‌ جدید دارویی که طی دو دهه گذشته وارد سوش‌های دارویی شده‌اند تعداد آنتی‌بیوتیک‌ها کمتر از تعداد انگشتان یک دست می‌شود که همین امر نشانگر اوضاع کنونی است.

* رتبه دوم ایران در مصرف آنتی‌بیوتیک

وی افزود: میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور ما بسیار بالا است؛ به شکلی که طبق آمار سال ۲۰۱۷ ایران پس از کشور مغولستان رتبه دوم مصرف آنتی‌بیوتیک را به خود اختصاص داده بود. البته کشورهایی هم هستند که میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌شان بسیار کم است. این کشورها معمولا دارای GDP پایینی هستند و به طور کلی نمی‌توان گفت مصرف بسیار کم آنتی‌بیوتیک‌ هم مناسب باشد. همان گونه که مصرف بالای آن موجب مقاومت میکروبی خواهد شد.

* اقلام دارویی در نسخ تجویزی

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص فعالیت وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در گذشته میانگین اقلام دارویی در نسخ تجویزی ۴.۵ بود، اما در حال حاضر به عدد ۲.۸ رسیده است که همین موضوع نشان می‌دهد اگر به همین نسبت به مصرف آنتی‌بیوتیک نگاه کنیم میزان مصرف این دارو کاهش یافته است.

شانه‌ساز در ادامه صحبت‌های خود به مداخلات انجام شده برای تولید و واردات اقلام ضدعفونی‌کننده اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط بزرگ ایجاد مقاومت میکروبی، بیمارستان‌ها هستند که با ضد عفونی کردن و استریلیزه کردن مناسب بخش‌هایی که احتمال رشد آلودگی در آنجا بالا است، می‌توانیم با این چالش مقابله کنیم.

* تولید ۹۵ درصد اقلام دارویی در کشور

وی در خصوص تولید اقلام دارویی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد از اقلام مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شوند. در این بخش با پیگیری اداره کل آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، اداره کل دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی در حال انجام فعالیت هستیم. در این بین البته نمی‌توان از نیاز به ارتباط تنگاتنگ میان شرکت‌ها با مراکز پژوهشی غافل بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نکته قابل توجه آن است که با اینکه مصرف آنتی بیوتیک در کشور بالاست و گاهی اوقات تقاضای کاذب پیرامون آن شکل می‌گیرد، اما نمی‌توانیم با عدم تولید و تأمین آنتی‌بیوتیک، مردم و کشور را دچار چالش کنیم. امروزه ۹۵ درصد آنتی‌بیوتیک در اقلام دارویی خوراکی و ۵ درصد موارد مصرف آن تزریقی است.

* افزایش ۶۰ درصدی تزریق واکسن آنفلوانزا در سال جاری

رئیس سازمان غذا و دارو نگرانی دیگری خود را در بخش بیماری‌های ویروسی خواند و گفت: امروزه تعداد اقلام دارویی که می‌تواند به مقابله با ویروس‌ها برود، کم است و دست جامعه بشری خالی است. امسال در هنگام طغیان بیماری آنفلوانزا در کشور مصرف واکسن نسبت به سال گذشته با ۶۰ درصد افزایش روبرو بود، اما چالش دیگر ما در این حوزه درخواست داروی درمان آنفلوانزا بود که این توقع می‌رفت تا این دارو در تمام داروخانه‌ها در دسترس باشد؛ در حالی که نگرانی ما در وزارت بهداشت مصرف بی‌رویه دارو و به دنبال آن ایجاد مقاومت دارویی و عدم پاسخگویی درست دارو در سال‌های آینده بود. این درحالیست که همواره یکی از مهمترین راه‌های کنترل بیماری آنفلوانزا شستن دست‌ها و مراقبت‌های تنفسی بود.

شانه‌ساز در خاتمه سخنان خود با اشاره به اهمیت حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: دشمن هر زمان حس کند ما در نقطه‌ای دچار ضعف هستیم از همان نقطه به ما فشار وارد می‌کند، اما خوشبختانه به همت تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی این موضوع دیگر دغدغه ما نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی