English

چالش جدید دفترچه بیمه برای مردم / مسئول این همه بی تدبیر و چالش کیست

قانون جدیدی که ظاهرا از یک ماه پیش در تامین اجتماعی صادر شده نه تنها خدمتی به مردم نمی کند بلکه برای مردم و دولت هزینه مضاعف و گرفتاری جدید ایجاد می کند.

چالش جدید دفترچه بیمه برای مردم / مسئول این همه بی تدبیر و چالش کیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در شرایط کنونی که مشکلات زیادی در بخش درمان وجود دارد، معضلات بیمه تامین اجتماعی نیز گرفتاری های مردم را بیش از پیش نموده؛ کاش یکی از دولتمردان و بویژه مسئولین وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی بگوید که مسئول این همه بی تدبیری و ایجاد چالش در زندگی عمومی و جاری مردم کیست؟ 

در حالیکه یکی از بحران های امروز ما، آلودگی هوا و مصرف بیش از حد سوخت و تردد بیجا در سطح شهر است، سازمان تامین اجتماعی که وظیفه پوشش و تامین منافع قشر آسیب پذیر و کسانیکه با پرداخت بیمه به دنبال حمایت‌های حداقلی در حفظ سلامت خود هستند را به عهده دارد، با تصمیم جدیدی که برای منقضی کردن آخرین نسخه‌های دفترچه های بیمه ای که به اتمام می‌رسند اتخاذ کرده، معضل جدید را پیش روی مردم قرار داده است.

ماجرا از این قرار است که براساس ادعای مسئولین کارگزاری شعب بیمه تامین اجتماعی، از یک ماه پیش، مردمی که طبیعتاً به دلیل درگیری با بیماری و استفاده از برگه های محدود دفترچه بیمه خود، به شعب این سازمان برای دریافت دفترچه جدید مراجعه می کنند، با دو گزینه عجیب روبرو می شوند؛ اول انصراف از تعویض دفترچه به دلیل حفظ اعتبار آخرین نسخه هایی که در دفترچه تمام شده‌شان وجود دارد و یا دریافت دفترچه های جدید و مراجعه مجدد به پزشک مربوطه برای دریافت نسخه مجدد!

گزینه‌ای که نداشتن منطق و هزینه آفرینی آن برای مردم و دولت و سازمان تامین اجتماعی که مدام از کسر بودجه مینالد بارز و مبرهن  است. چرا که اگر فردی به دلیل حفظ اعتبار نسخه قدیمی خود از داشتن دفترچه جدید انصراف دهد و از بد حادثه پیش از دریافت دفترچه جدید، دچار سانحه و یا اتفاق اورژانسی شود با معضل عدم برخورداری از خدمات بیمه تامین اجتماعی که اتفاقاً هزینه آن را پیشتر پرداخته، مواجه می‌شود و حتی ممکن است برای یافتن یک بیمارستان و یا تامین هزینه مورد نیاز معالجه آزاد، سلامتی اش به خطر بیفتد.

از سوی دیگر اگر راضی به داشتن دفترچه جدید شود، باید با صرف وقت و سوخت، ایجاد آلودگی و ترافیک در سطح شهر، به سمت مطب دکتر معالج حرکت کند تا شاید برای او نسخه جدیدی بنویسد که این هم احتمالا هزینه مالی مضاعفی را برای فرد بیمار در بر خواهد داشت.

جدای از اینکه چند برگ دفترچه بیمه که قاعدتاً به‌دلیل ویژگی های خاصی که دارند گرانتر از کاغذ معمولی هم هست، تباه شده و به هزینه های تامین اجتماعی که بودجه اش را باید صرف خدمات درمانی نظیر دارو و امکانات و تجهیزات پزشکی مردم بیمه پرداز کند، می افزاید.

کافی است با یک مراجعه ناگهانی به شعب بیمه و مشاهده حجم معترضین نسبت به این قانون جدید، به راحتی درک کرد که این مسئله گریبانگیر میلیون‌ها نفر شده و تازه این اول راه است؛ چراکه دفترچه جدید هم روزی به پایان می رسد و دوباره گرفتاری بر سر این دوراهی از نو آغاز می شود.

سوال اینجاست که  فردی که هزینه بیمه پرداخت می کند، در چه زمانی باید برای تعویض دفترچه‌اش اقدام کند؟ آیا در اثر ترس از روز مبادا، درحالیکه هنوز دفترچه اش به پایان نرسیده، باید راهی شعب تامین اجتماعی شود؟ که در این صورت هم باز چندین برگ بدون استفاده آن دفترچه، از رده خارج شده و  از بین خواهد رفت و یا اینکه دوباره بر اثر نگرانی از بین رفتن نسخه ای که دکتر برایش نوشته، از داشتن دفترچه بیمه جدید منصرف شود و دوباره، در معرض خطر بروز اتفاقات ناگهانی و تبعات نداشتن دفترچه بیمه -و نه بیمه- قرار بگیرد؛ در حالی که برای بهره‌مندی از بیمه هزینه کرده است.

واقعا مسئولیت این همه بی‌تدبیری با کیست؟ مسئولیت همه استرسی که به جامعه وارد می‌شود و موجبات نارضایتی مردم تحت فشار را ایجاد می کند کیست؟ چرا در حالی که هر دم از این باغ بری می رسد و اخبار اختلاس‌ها و ناکارآمدی ها امان مردم را بریده، این مردمند که با چشم متهم و حتی محکوم دیده می‌شوند؟ چرا زیر مجموعه دولت دوازدهم، با اتخاذ تصمیم های چالش برانگیز، مدام در پی افزایش نارضایتی مردم است و در حالی که انواع و اقسام فشارهای خارجی و داخلی برای مردم تحمیل می شود، تصمیمات ناگهانی و دردسر ساز متعدد گرفته شده و تصویب می شود؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه