English

دانستنی هایی در مورد میگرن؛

سر دردهای میگرنی چیست و درمان آن چگونه است؟/علایم قبل از شروع میگرن چیست؟

سردرد میگرنی از جمله سردردهایی است که تعداد بالایی از افراد از آن رنج می برند؛ سردردهای ملایم یا شدید پی در پی که غالباً با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است.

سر دردهای میگرنی چیست و درمان آن چگونه است؟/علایم قبل از شروع میگرن چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، یکی از شایع‌ ترین انواع سردردها در تمام جوامع میگرن است که متاسفانه همه گیر شده است و تعداد بالایی از افراد از آن رنج می برند که معمولا ۴ تا ۷۲ ساعت فرد را درگیر می کند 

میگرن که دومین عامل بزرگ در ایجاد ناتوانایی در افراد است یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی می‌ باشد و غالباً با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است.

برخلاف تصور مردم همه سردردهای میگرنی یک طرفه نیستند و 40 درصد این سردردها دوطرفه هستند. همچنین همه سردردهای میگرنی ضربان دار نیستند.

محققان نشان داده‌اند که میگرن در زنان شایع‌ تر است و زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند درمجموع، از هر پنج زن یک نفر مبتلا به میگرن است؛ درحالی‌که این اختلال از هر پانزده مرد، در یک نفر دیده می‌ شود و همچنین بیشتر افراد که از این بیماری رنج می‌برند هنگام حملات میگرنی به دارو رجوع می‌کنند.

گفتنی است؛ اگرچه سردردهای میگرنی در تمام سنین دیده می شوند، ولی در زنان جوان (زنان در سنین باروری)  با شیوع بالایی مشاهده می گردند.

اکثر افراد حمله میگرنی را تنها یک سردرد می‌ دانند. اما با اینکه سردردهای معمولی را می‌ توان با یک یا دو قرص مسکن کنترل کرد، اما میگرن تهاجمی است و گاهی آن‌قدر شدید است که فرد را ناتوان کرده و او را از انجام کارهای روزمره باز می‌ دارد و همچنین جز ۲۰ بیماری ناتوان کننده پزشکی به شمار می آید.

برای تشخیص سردرد میگرنی فرد باید حداقل پنج حمله سردرد داشته باشد که به مدت 4 تا 72 ساعت طول بکشد و 2 مورد از چهار ویژگی شامل یک طرفه بودن، ضربان‌ دار بودن، شدت متوسط تا زیاد و تشدید سردرد با فعالیت را داشته باشد و همچنین سردردهای میگرنی همراه با تهوع یا استفراغ بوده یا همراهی با فتوفوبی (ترس از نور) و فنوفوبی (ترس از صدا) دارند.

میگرن می‌ تواند همراه با علائم عصبی باشد که قبل از شروع سردرد ایجاد شده و در عرض کمتر از 15 دقیقه مستقر می‌ شود و حداکثر تا یک ساعت طول می‌ کشد که یکی از شایع‌ ترین این علائم نوع بینایی است. در این حالت قبل از شروع سردرد جرقه‌ های نور یا خطوط زیگزاگ نورانی از گوشه‌ای از میدان بینایی ظاهر می‌ شوند و در عرض چند دقیقه تمام میدان بینایی را پر کرده و سپس ناپدید می‌ شوند و بعد سردرد ظاهر می‌شود.

علل بروز میگرن نامشخص است؛ اما مطالعه‌ ای که در سال 2018 در دانشگاه آریزونا بر روی موش‌ های نر و ماده انجام شد نشان داد که ممکن است به سطح بالای استروژن و سطوح پایین پروتئین NHE1 باشد. بدون میزان کافی از این پروتئین، قدرت مخابره درد افزایش می‌ یابد. محققی به نام "امیلی گالووی" توضیح داد: "بر اساس یافته‌ ها عقیده داریم که دلیل میزان بیشتر میگرن در زن‌ ها نوسانات بیشتر هورمون‌ های جنسی است که سبب تغییر در NHE1 می‌ شوند.

گفتنی است، تشخیص سردرد میگرنی با شرح حال و معاینه سیستم عصبی از سوی متخصص مغز و اعصاب داده می‌ شود. گاهی برای رد سایر علل سردرد که میگرن را تداعی می‌ کند، لازم است تصویربرداری مغز انجام شود. البته معمولا در سردرد میگرنی، تصویربرداری مغز طبیعی است.

گرسنگی، مصرف بیش از حد مسکن و مصرف زیاد سیگار، بی‌ خوابی و خواب نامنظم می‌ تواند باعث تشدید میگرن شود.

میگرن2

رعایت موارد زیر می‌ تواند در کاهش بروز حملات سردرد موثر باشد:

  • در فاز حاد سردرد میگرنی می‌ توان از مسکن‌ های ساده نظیر استامینوفن و بروفن استفاده کرد. البته گفتنی است از این داروها نباید زیاد استفاده کرد، زیرا مصرف زیاد مسکن خود باعث تشدید سردرد می‌ شود.
  • در افرادی که سردردهای شدید یا سردردهای مکرر مثلا بیش از چهار بار در ماه دارند که با مسکن‌ های معمولی کنترل نمی‌ شوند باید از درمان‌ های پیشگیری‌ کننده استفاده کرد به این معنی که حتی اگر فرد سردرد هم نداشته باشد باید این داروها را روزانه و به مدت حداقل 6 ماه مصرف کند و در صورت کنترل سردرد به تدریج میزان آن را کاهش داده و سپس قطع کند.

 

* علایم قبل از شروع میگرن

ممکن است یک یا دو روز قبل از شروع شدن میگرن احساس های زیر را داشته باشید:

  • افسرده بودن و بد خلق شدن
  • شادی، هوشیاری و یا پر انرژی بودن بیشتر از قبل
  • بی قراری و عصبی بودن
  • خواب آلودگی
  • تشنگی و یا گرسنگی و یا هوس کردن یک غذای خاص. یا برعکس، بی میلی به غذا

 

* علایم سردرد میگرنی

  • سردردهای میگرنی به آن دسته از سردردهایی اطلاق می شود که در خود حمله های پی در پی سردردهای شدید را دارد و معمولا تنها در یک سمت سر بوجود می آید. در این دسته سردرد، احساس دردهای تپنده و ضربانی در سر بوجود می آید.
  • گاهی این سردردها با تهوع و استفراغ همراه است و در فرد مبتلا حساسیت به نور و صدا بسیار افزایش می یابد. طول دوره این بیماری بین 4 ساعت تا سه روز به طول می انجامد و اغلب بسیار آزار دهنده است. سردردهای میگرنی در زنان شیوع بیشتری دارد تا جایی که می توان نسبت آنرا حتی سه برابر نیز دانست. 
  • درد های بسیار شدید. این درد ها می تواند به حدی شدید باشد که باعث شود شما نتوانید هیچ کدام از فعالیت های روزمره ی خود را انجام دهید.

 

* پیشگیری و درمان میگرن

  1. شستن سر با گل ختمی سفید

طرز استفاده: مقداری گل ختمی سفید را آسیاب کرده و در داخل آب ولرم یا داغ بریزید تانیم یا یک ساعت بماند. بعد سر را با آن بشورید. این شامپو میگرن، شپش، شوره و زبری و ژولیدگی سر را از بین می برد.

      2.خواندن سوره حمد پس از عطسه و لمس صورت با دست ها

     3.بستن سر بعد از حمام کردن چه در تابستان چه در زمستان

     4.​آب انگور 

 

* تاثیر شگفت انگیز آب انگور بر کاهش میگرن

انگور منبعی فوق العاده از ریبوفلاوین و ویتامین B12 است که هر دو می توانند از ایجاد میگرن پیشگیری کنند. برای استفاده از حداکثر مزیت انگور در درمان میگرن باید دانه های انگور را پوره کرده و 10 دقیقه روی حرارت متوسط بپزید. بعد از سرد شدن آبش را گرفته و در بطری شیشه ای در یخچال نگهداری کنید.

نوشیدن روزی 1 لیوان از این آب انگور تاثیر شگفت انگیزی بر کاهش میگرن شما خواهد گذاشت.

میگرن1

* درمان میگرن

روغن بنفشه پایه کنجد: این روغن بهترین روغنهاست به گفته ی پیامبر و ایشان روغن بنفشه را به ابروها و پیشانی خود میزدند. خیلی از موارد سردرد و میگرن با ریختن این روغن در بینی درمان می شوند.

کاسنی و بنفشه امام رضا فرمودند:کاسنی درمان هزار بیماری است.کاسنی و بنفشه فورا سر درد و تب را درمان میکند.

خوردن آب فاتر یا آب ولرم ناشتا که هم کبد و معده را پاکسازی میکند هم بلغم و بوی بد دهان را درمان میکند و معده را گرم میکند.

حنا

آب زمزم که سرگیجه و میگرن را درمان میکند.

آب آسمان (آب درمانی اسلامی)

حجامت سر که درمان دیوانگی,جزام,پیسی,خواب الودگی,دندان درد,تاریکی چشم و میگرن است

سیاه دانه. (خواص سیاه دانه)

* درمان میگرن در خانه

می‌ توان میگرن را به طور طبیعی بسیار سریع با راهی آسان و تقریبا رایگان در خانه درمان کرد. برای این کار به نمک، آب و آب لیمو احتیاج است. ابتدا یک لیوان آب را با چند قاشق آبلیمو ترکیب کنید سپس چند قاشق نمک به آن اضافه کنید و میل کنید. میزان نمک باید از لیمو بیشتر باشد.

نکته: قبل از انجام این کار باید بدانید که هر نوع نمکی مناسب این کار نیست و تاثیرگذارترین نمک برای این کار نمک صورتی هیمالایی است. این نمک با تولید الکترولیت به تسکین فوری درد میگرن شما کمک می‌کند.

علاوه بر این، ترکیب نمک و آب‌ لیمو بسیار موثر است. می‌ توانید یک لیمو را ببرید و آن را روی پیشانی خود قرار دهید و ماساژ دهید تا به طور موضعی درد میگرن را کاهش دهید.

همچنین بوییدن پودر دانه های اسفند و یا مصرف آن به صورت انفیه، برای رهایی از میگرن مزمن مفید است.

* ارتباط سردردهای میگرنی زنان با دوره قاعدگی آنان

حدود 60 تا 70 درصد سردردهای میگرنی زنان جوان با دوره های قاعدگی آنان ارتباط دارد. در این دسته از زنان با آغاز دوره یائسگی به طور قابل توجهی فروکش خواهند کرد.

هرچند حملات میگرن در روزهای قاعدگی شایع است، ولی در برخی زنان سردرد منحصرا در روزهای قاعدگی روی می دهد و به این نوع سردرد "سردرد قاعدگی واقعی" می گویند که این نوع سردرد منحصر به روزهای قاعدگی، در حدود 14 درصد موارد میگرن در زنان را تشکیل می دهد.

برخی محققین سردردهای میگرنی را که در فاصله دو روز مانده به شروع خونریزی ماهانه تا روز سوم به طور منظم هرماه تکرار می شوند، "سردرد قاعدگی واقعی" می نامند. علت این نوع میگرن پایین افتادن سطح استروژن قبل از خونریزی می باشد.

سردردی که از 7 روز مانده به قاعدگی تا 3 روز قبل از آغاز خونریزی های ماهانه در برخی زنان دیده می شود، میگرن محسوب نمی شود و احتمالا جزیی از "سندرم پیش از قاعدگی" است که علایم دیگری نیز دارد که شامل خستگی، تحریک پذیری یا افسردگی، خلق بی ثبات، تغییرات اشتها، حساسیت و درد سینه ها و سردرد می باشند و اغلب دختران و زنان جوان این سندرم را می شناسند

ممکن است سردرد ناشی از افسردگی و تنش های عصبی در دوره قاعدگی تشدید یابند ولی آنچه سردرد تنشی را از میگرن قاعدگی و یا سردرد "سندرم پیش از قاعدگی" افتراق می دهد مداوم بودن این سردردها در اغلب روزهای ماه است، در حالی که میگرن قاعدگی یا سردرد "سندرم پیش از قاعدگی" از روز چهارم تا دوازدهم دوره ماهانه تقریبا وجود ندارند.

* درمان میگرن قاعدگی

درمان میگرن قاعدگی مانند سایر موارد میگرن شامل اقداماتی برای پیشگیری از وقوع سردرد و درمان سردرد هنگام بروز و شدیدتر شدن آن است. مبتلایان به میگرن قاعدگی باید در روزهای نزدیک به آغاز دوره خونریزی خواب مرتبی داشته باشند و از بی خوابی و بی نظمی در برنامه خواب اجتناب نمایند.

همچنین توصیه دیگر ما در این روزها پرهیز از گشنگی است و خالی ماندن معده در این بیماران برای ساعات طولانی از روز می تواند ایجاد و تشدید کننده سردرد باشد. 

درمان های دارویی برای پیشگیری از میگرن منحصر به قاعدگی از درمان میگرن معمول می تواند متفاوت باشد و این پزشک است که باید برای شما داروی مناسب را تجویز کند.

استفاده از ژل های استروژنی و داروهای ضد التهاب غیر استروییدی که در دوره لوتـ‌‌ئال یک دوره عادت ماهانه تجویز می شوند، برخی از درمان هایی هستند که ممکن است پزشک شما تجویز کند. درمان های دارویی برای کنترل یک حمله سردرد شدید مانند سایر موارد حملات سردرد میگرنی می باشد که برخی از داروها مانند استامینوفن و آسپرین را می توان بدون نسخه پزشک استفاده کرد و برخی دیگر باید با تجویز پزشک استفاده شود.

گفتنی است، میگرن قاعدگی در دوره حاملگی و پس از یا ‌‌ئسگی از بین می رود.

* مراحل مختلف یک حمله میگرنی

مرحله ابتدایی: حدود دوازده تا بیست و چهار ساعت قبل از حمله علایمی مانند خستگی، احساس دلتنگی و یا حتی شعف، گرسنگی، حساسیت زیاد به نور، صدا و بوها بوجود می آیند.

مرحله اورا: حدود بیست درصد میگرنی ها قبل از شروع سردرد، دوره ای را بنام "اورا" می گذرانند. این دوره حدود بیست تا شصت دقیقه قبل از سردرد شروع می شود. بیمار هم می تواند جرقه ها و لکه های نورانی را در میدان دید خود ببیند و هم قسمت هایی از میدان دید را تار و تیره ببیند. گاهی ممکن است احساس بی حسی و یا ضعف در نصف بدن خود بکنند و از احتمال وقوع یک سکته مغزی بترسند در حالی که سکته ای در کار نیست و این مرحله اغلب سپری خواهد شد. علایم دیگری نیز ممکن است ایجاد شوند ولی به هر حال پس از دقایقی فروکش خواهند کرد.

مرحله سردرد: در این مرحله سردرد اصلی شروع می شود که یک حالت ضرباندار و کوبنده دارد. برخی بیماران از ذوق ذوق کردن سردرد سخن میگویند. سردرد میگرنی با حرکت بیمار تشدید می یابد و بیشتر وقت ها با تهوع و استفراغ همراه است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه