English

موج گزارش می‌دهد؛

سنگینی فاجعه جنگلی سراوان رشت بر دوش نبود اعتبارات!/وقتی همه خواب بودند

بیش از سه دهه است که اهالی روستای سروان شهرستان رشت به جای لذت بردن از سرسبزی جنگل های این منطقه، شاهد فاجعه زیست محیطی هستند که نه تنها ادامه حیات جنگل رو به نابودی بوده بلکه سلامتی مردم این منطقه را به خطر انداخته و روزانه شاهد افزایش بیماری پوستی یا گوارشی هستیم و مسئولان همچنان در خواب زمستانی هستند.

سنگینی فاجعه جنگلی سراوان رشت بر دوش نبود اعتبارات!/وقتی همه خواب بودند

به گزارش خبرنگار اجتماعی موج،  پارک ﺟﻨﮕﻠﯽ ﺳﺮاوان از ﻗﺪﯾﻤﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ‌ﻫﺎی ﺟﻨﮕﻠﯽ ﮔﯿﻼن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ دارا ﺑﻮدن ﮔﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع ﮔﯿﺎﻫﯽ در ﺳﻄﺢ ﮐﺸﻮر و ﺣﺘﯽ در ﺟﻬﺎن ﮐﻢ‌ﻧﻈﯿﺮ اﺳﺖ، متاسفانه این مکان 35 سال است تبدیل به زباله دانی شده که نه تنها مسئولان به فکر برطرف کردن این معضل نیستند بلکه بی‌توجهی و وعده های پوچ یکی پس از دیگری سبب تولید شیرابه‌هایی شده که باعث آلوده کردن سفره‌های زیر زمینی، محیط زیست و تغذیه دام و طیور، آلوده سازی رودخانه ها، تالاب انزلی و دریای خزر، آلوده ساختن مزارع برنج و باغ‌های میوه، ایجاد بیماری‌های پوستی در مناطق مجاور  شده است.

در واقع باید گفت نفس جنگل‌های سرسبز منطقه سراوان شهرستان رشت که بیش از سه دهه است با انبوهی از زباله انباشته شده، به شماره افتاده  و باید هشدار داد که کوه زباله سراوان، نه تنها سرسبزی  و ادامه حیات جنگل این منطقه را با تهدید روبرو کرده، بلکه سلامتی اهالی این منطقه را نیز به خطر انداخته است.

جای تاسف دارد حجت الاسلام صدیق عربانی امام جمعه وقت گیلان دو سال گذشته در خطبه‌های نماز جمعه با ابراز گلایه از وضعیت جنگل سراوان گفت: مسئولان باید آستین‌ها را بالا و دست به اقدام بزنند، تمام جنگل‌ها در حال نابودی است، مردم تا کی باید این وضع را تحمل کنند.

حجت الاسلام صدیق عربانی استاندار و نمایندگان مجلس را مورد خطاب قرار داد و اظهار کرد: کارخانه زباله‌سوز باید سریع‌تر راه اندازی شود، باعث خجالت است که این وضع نامطلوب استان را در شبکه تلویزیون سراسری کشور نشان دهند و هیچ اقدامی صورت نگیرد‌.

*تولید 15 تا 18 لیتر شیرابه در پاییز

اظهار و نظرهای گوناگونی از سوی شهردار تا دیگر مسئولان این حوزه صورت گرفت که گویا این افراد فقط توانایی سخنرانی و مطرح کردن معضل موجود را داشته نه قدرت اجرا و برطرف کردن مشکلات و این موضوع نیز نشان دهنده آن است که موقعیت و سابقه کاری بیشتر برایشان اهمیت دارد نه سلامت مردم و محیط زیست، چرا که روزانه در حالت عادی ۴ لیتر شیرابه در ثانیه تولید می‌شود که متاسفانه باید گفت این آمار در پاییز و زمستان به  ۱۵ تا ۱۸ لیتر در ثانیه خواهد رسید  که از  محل رودخانه پایین دست به تالاب به و دریا میرسد که این یک فاجعه زیست محیطی است که مسئولان خود را پشت نبود اعتبارات پنهان کردند.

بیماری پوستی در سراوان

* رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت: کوه زباله 90 متری در جنگل های سراوان

جالب اینجاست که علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در گفتگویی به کوه زباله 90 متری در منطقه سراوان اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۶ هکتار از اراضی جنگلی منطقه سراوان رشت سال‌ها است که مکانی برای زباله‌های استان شده است. در واقع کوه زباله در این مرکز دفن، بین ۶۰ تا ۹۰ متر رسیده  و با ورود روزانه زباله به این مرکز، به طور متوسط سالانه بین ۳۰/۵ تا ۳۰/۶ لیتر بر ثانیه شیرابه تولید و وارد سفره‌های زیر زمینی می‌شود.

* مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان: دفن روزانه بالغ بر 1000 تن زباله/ورود شیرابه های خطرناک به رودخانه های رشت

همچنین احسان الله شکری مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌و گویی  دیگر اظهار داشت: روزانه بالغ بر 1000 تن زباله وارد محل دفن زباله سراوان می‌شود و همچنان وضعیت نامطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه زباله های رشت و چند شهر دیگر در این مرکز دفن می‌شوند، افزود:  هر روز زباله شهرستان‌های فومن، صومعه سرا، ماسال نیز به مرکز دفن زباله سراوان افزوده می‌شود.

شکری با اشاره به این مطلب که  36 سال مرکز دفن زباله سروان رشت زباله فراوانی را در خود جای داده است، گفت: از این زباله ها شیربه‌ای خطرناک وارد رودخانه‌های رشت می‌شود.

* مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان: باران اسیدی یکی از خطرات زیست محیطی ناشی از انباشت زباله

متاسفانه عظیم احدی فر مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌ و گویی از باران اسیدی که یکی از خطرات زیست محیطی ناشی از انباشت زباله است را مطرح کرد و گفت: وجود گاز‌های متان، ازت و گوگرد در مرکز دفن زباله، که عمدتا برای دستگاه تنفس، مغز و چشم مضر است، همچنین می‌تواند تبدیل به باران‌های اسیدی نیز شود.

عظیم احدی فر با بیان اینکه شیرابه‌ها گاهی قهوه ای و گاهی به رنگ سیاه است، افزود: از آلاینده‌های عفونی بیمارستانی تا آلاینده‌های فلزات سنگین ممکن است وارد این مرکز شود. در واقع ورود انواع مواد آلی به خاک، هوا و سفره‌های زیر زمینی نه تنها محیط زیست را با خطر مواجه کرده بلکه جان مردم نیز در خطر است.

 متاسفانه اهالی این منطقه چند باری در اعتراض به وضعیت نابسامان دفع زباله با بستن راه عبور ماشین‌های حمل زباله نارضایتی خود را اعلام کردند؛ اما مشکلی حل نشد. تحمل وضعیت نابسامان در منطقه به دلیل تخلیه و دفن زباله برای مردم این منطقه سخت شده است. وجود حشرات موذی در باغ‌ها و منازل روستا‌های اطراف محل دفن زباله شده بسیار نگران کننده است که شهردار وقت با عملکرد مطلوب خود در راستا برطرف کردن این معظل اعلام وجود کرد!!

بیماری پوستی در سراوان

* شهردار رشت: خرید دستگاه زباله کوب برای حل مشکلات زباله سراوان/سمپاشی مستمر به منظور جلوگیری از تکثیر حشرات موذی

ناصر حاج محمدی شهردار رشت در گفتگویی درباره احداث تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان گفت: تلاش‌ها برای به سرانجام رسیدن هرچه سریع‌تر کارخانه تصفیه شیرابه با جدیت ادامه دارد.

شهردار رشت با بیان اینکه هم اکنون تجهیزات تصفیه‌خانه خریداری شده و در محل احداث استقرار یافته است، گفت: با نصب تاسیسات و بهره‌برداری از سیستم تصفیه مذکور، خروجی تصفیه شده شیرابه‌های زباله که پس از تصفیه به رودخانه می‌ریزد و از طرفی منشاء اصلی آلودگی های دو رودخانه رشت است حذف و آلایندگی دفنگاه سراوان به مراتب کاهش خواهد یافت.

شهردار رشت همچنین قیمت این دستگاه را با هزینه‌های حمل و ترخیص بیش از ۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با راه اندازی این دستگاه رشت دومین شهر کشور است که از زباله کوب استفاده می‌کند.

حاج محمدی اضافه کرد: سمپاشی مستمر و پایش‌های لازم به منظور جلوگیری از تکثیر حشرات موذی نیز در حال انجام است.

* رئیس سازمان مدیریت پسماند‌های شهرداری رشت: ساخت زباله سوز پس از تخصیص اعتبار

رئیس سازمان مدیریت پسماند‌های شهرداری رشت، درباره پیگیری قرارداد ساخت نیروگاه زباله سوز گفت: با توجه به مفاد قرارداد، باید ۲۵ درصد از کل قرارداد به شرکت مربوطه پرداخت شود و به همین دلیل شهرداری و سازمان مدیریت پسماند‌های شهرداری رشت پیگیری‌های لازم را در خصوص تخصیص اعتبارات دولتی و همچنین مذاکرات با سایر دستگاه‌های مربوطه را انجام داده اند.

علیرضا حاجی پور، با بیان اینکه تاکنون ۲۵ درصد اعتبار تخصیص نیافته است، افزود: با توجه به معضل سراوان توانستیم پیمانکار را برای احداث زباله سوز مجاب کنیم و پیمانکار با وجود اینکه تنها حدود ۱۷ درصد اعتبار را دریافت کرد، هم اکنون مشغول ساخت این دستگاه در سوله‌ای در تهران است.

او هدف از ساخت دستگاه‌ها در سوله‌ای در تهران، را وجود بارش باران و رطوبت نسبی هوای استان اعلام کرد و گفت: با توجه اینکه زمان تخصیص اعتبارات مشخص نیست، تصمیم بر آن شد که ساخت دستگاه‌ها برای جلوگیری از زنگ زدگی در سوله‌ای در تهران انجام شود.

* دستگاه زباله سوز با ارز نیمایی خریداری می‌شود

رئیس سازمان مدیریت پسماند‌های شهرداری رشت، به کندی ساخت دستگاه زباله سوز اشاره کرد و گفت: قرارداد خرید دستگاه زباله سوز قبل از افزایش ارز بوده و نوسانات قیمت ارز موجب کندی این پروژه زیست محیطی شده است.

علیرضا حاجی پور با اشاره به اینکه ارز حوزه محیط زیست به صورت نیمایی است، افزود: هزینه خرید و ساخت دستگاه زباله سوز ۴۰ میلیون دلار است که ۶۰ درصد تامین اعتبار بر عهده ما و مابقی بر عهده شرکت پیمانکار است.

* برای از بین بردن زباله‌ها ۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است

وی افزود: حدود ۲ سال گذشته اعلام کردیم برای از بین بردن کامل زباله‌ها در گیلان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم؛ اما امروز اعلام می‌کنم برای از بین بردن زباله در این استان ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا کل استان گیلان از معضل زباله نجات دهیم.

بیماری پوستی در سراوان

* استقرار دستگاه زباله سوز در اصفهان به دلیل عدم پیگیری مناسب مسئولان بعدی و لابی قدرتمند

گویا تنها نبود اعتبارات دلیل برطرف کردن مضعل این منطقه نیست  بلکه کم کاری برخی مسئولان چاشنی اصلی این مشکل است چرا که  احمد رمضانپور شهردار اسبق در گفتگویی تاریخچه و علل انتخاب منطقه سراوان به عنوان محل دفن و دپو زباله شهری را مطرح و هر گونه اعمال نظر خود را در این زمینه قویا تکذیب کرده و اظهار داشت: پیش از حضور این جانب بر کرسی شهرداری رشت در سال ۱۳۶۲ و در زمان شهردار پیشین دپو زباله در دو نقطه انجام می‌شد که به ترتیب ۹۰ درصد آن در اراضی سپیدرود و ۱۰ درصد زباله شهری در محل فعلی یعنی سراوان که از سوی مقامات و متولیان وقت در اختیار شهرداری قرار داده شده بود تخلیه می گردید.

شهردار اسبق رشت ادامه داد: اتفاقا در عصر اولین روز کاری خود به عنوان شهردار رشت به جلسه شورای تامین با موضوع دپو زباله و شرایط و تبعات حاد آن در منطقه دعوت شدم و بر اساس مصوبه این شورا که در دفتر و به ریاست شخص استاندار و با حضور دادستان استان، مقامات امنیتی و نظامی و مدیران ارشد برگزار گردید علیرغم مخالفت شدید اینجانب و با نظر و تاکید دادستان وقت در نهایت شهرداری ملزم و موظف به دپو زباله در مکان فعلی شد که قطعا مستندات جلسه مذکور در دسترس و قابل استناد است.

رمضانپور افزود: با حکم شورای تامین و دستور دادستان موظف به اجرای مصوبه در محدوده مقرر شدم لیکن با توجه به نظر و مشورت با کارشناسان محیط زیست حل مشکل مذکور را در ایجاد کارخانه زباله سوز یا کمپوست یافتم و در اسرع وقت با توجه به اهمیت موضوع و شرایطی که شورای تامین تکلیف کرده بود اقدام به تملک اراضی فعلی شرکت کود عالی کرده و پس از آن رایزنی ها جهت خرید دستگاه زباله سوز با وزارت کشور آغاز شد.

وی ابراز داشت: در تلاشی شبانه روزی و بی وقفه موافقتنامه خرید دستگاه زباله سوز با کشور اتریش در روزهای پایانی ماموریت خودم در مجموعه شهرداری رشت امضاء گردید (که مستندات آن نیز موجود است) اما متاسفانه با عدم پیگیری مناسب مسئولان بعدی و لابی قدرتمند در سطح کشور ناگهان متوجه شدیم که این قرارداد از طرفیت رشت به عنوان مقصد تقاضا خارج شده و دستگاه زباله سوز به اصفهان رفت!

جنگل سراوان

متاسفانه تصاویر غمباری از رنج و درد زنان و مردان روستای سراوان به چشم می خورد که حتی نتوانسته‌اند بی زحمت و بی دغدغه، از نعمت آب و بهداشت سالم بهره‌مند شوند، در واقع آب آشامیدنی را با دبه از نقطه دیگری می‌آورند، چرا که شیرابه‌ تمام آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده است.مگس‌ها امانشان را بریده‌اند و هرروز خبر بیماری پوستی یا گوارشی یک نفر از ساکنان روستا به گوش می‌رسد.

باید پذیرفت که شرایط موجود در بخش اجرایی و مدیریت در کشور به رغم توسعه روز افزون تکنولوژی، هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد و تا شرایط موجود به صورت کلی متحول نشود، همچنان باید شاهد چنین فاجعه هایی زیست محیطی  که حتی دیگر به خطر افتادن سلامت مردم نیز برای مسئولانی همیشه درگیر خواب زمستانی هستند مهم نیست، باشیم؟!

حال باید این سوال را پرسید که چه کسی مقصر است؟!آیا دلیل این همه بی توجهی به فاجعه زیست محیطی سراوان تنها نبود اعتبارات است؟!  چه ارگانی مسئول رسیدگی به فعالیت های مسئولانی هستند که هیچگاه قدرت اجرایی نداشته و تنها خود را درگیر بروکراسی های اداری کردند!!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه