English

طرح بایوجمی چیست؟

طرح بایوجمی پروژه زیست پالایی تالاب انزلی به روش نوآورانه که توسط یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

طرح بایوجمی چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج بر اساس مصوبه هیات دولت که مدیریت خشکسالی و احیا تالاب انزلی را به سازمان حفاظت محیط زیست تکلیف نموده بود و پیرو فراخوان معاونت پژوهش و فن اوری وزارت علوم تحقیقات و فن آوری از همه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی وابسته برای مشارکت علمی و فنی در اجرای این مصوبه، پروژه زیست پالایی تالاب انزلی (طرح بایوجمی) به روش نوآورانه یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

سازمان حفاظت محیط زیست در این گزارش طرح بایوجمی را پروژه زیست پالایی برای سرعت بخشیدن به فرایند طبیعی خود پالایی تالاب با استفاده از سه نوع ماده پلی ساکارید الکترولیت، الکترودهای فتوکاتالیست و نوعی کمپوست عنوان کرده که توسط شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۹۰ ثبت اختراع شده است.

طرحی که در ابتدا توسط مجری پروژه از آن بعنوان فناوری نانو یاد می‌شد.

اما اکنون در گزارش قید شده که نوع ماده به کار گرفته شده در محلول بایوجمی نانو نیست و بنابر این ملاحظات استفاده از مواد نانو نظیر سرطانزا بودن و غیره در اجرای طرح مطرح نمی‌باشد.

مساله‌ای که به گفته برخی ناظران خود می‌تواند شبهه‌هایی را در صحت دیگر اظهارات مجری این پروژه ایجاد کند.

عبدالرضا کرباسی دکترای ژئوشیمی زیست محیطی دریایی بعنوان ناظر پروژه با حمایت از صحت علمی این طرح ذکر این عنوان از سوی مجری را ناشی از مقبولیت این نام بیان، و ماهیت نانو بودن آن را منتفی اعلام کرد.

وی همچنین انتقادات و اعتراضات صورت گرفته در خصوص این طرح از سوی شماری از دانشگاهیان را نادرست و برخی را غیرکارشناسانه و نامربوط و بعضی دیگر را متاثر از عدم موفقیت رقیبان کسب مسئولیت اجرای پروژه در تالاب انزلی بیان داشت.

کرباسی با اشاره به اینکه هر ۳۰ سال باید یک متر از عمق تالاب کاسته شود در حالی که در همین بازه زمانی سه متر از عمق تالاب انزلی کاسته شده آن را ناشی از بی توجهی وزارت نیرو نسبت به ورود میلیونها متر مکعب فاضلاب و عدم احداث تصفیه خانه، بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ورود سموم و کود شیمیایی به تالاب و وزارت صنعت و معدن نسبت به ورود میلیونها متر مکعب فاضلاب صنعتی عنوان کرد.

وی افزود: هیچکس در این مدت لب به اعتراض نگشود اما یک محقق مقداری ماده برای سرعت بخشیدن به روند خودپالایی در تالاب ریخت همه صدایشان در آمد.

ناظر پروژه بایوجمی در تشریح ارزیابی ریسک در محیط رسوب خاطرنشان کرد: بعنوان متخصص ژئوشیمی محیطهای آبی، پارامترهای جانبی را بررسی و بهبود در همه انها را مشاهده کردم.

وی با بیان اینکه در مدت حدود ۲۰ روز از اجرای پروژه شاهد کاهش به طور متوسط ۱۵ سانتی متر عمق رسوب بودیم افزود: ۲۰ سال پیش ما می‌گفتیم باید رسوب را برداشت اما سازمان محیط زیست مخالفت می‌کرد.

کرباسی متذکر شد: تالاب گاوخونی چرا مرد چون افراد یک سونگر جلوی کار را می‌گیرند.

* شرح پروژه و اقدامات انجام شده

در گزارش امده است که مرحله پایلوت زیست پالایی به روش بایوجمی در استخرهای خاکی منفک شده از تالاب انزلی در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ سپری شده و اکنون در حال اجرای مرحله پایلوت ۵۰ هکتاری محصول شده در داخل تالاب می‌باشد.

فعالیت‌های زیست پالایی به روش بایوجمی در قالب تفاهم نامه مورخه ۱۵ دی ۱۳۹۷ بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان صورت می‌گیرد. عملیات اجرایی پایلوت در کرتهای ۵۰ هکتاری داخل تالاب انزلی در بخش مرکزی سرخانکل از ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ اغاز شده است.

پیش بینی حجم عملیات در سال ۱۳۹۸ در صورت تائید کمیته نظارت فنی بر دستاوردهای پایلوت ۵۰ هکتاری اول برای ۲۰۰ هکتار می‌باشد که به صورت مرحله‌ای صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید؛

طرح بایوجمی در هیچ جای دنیا اجرا نشده است        

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه