English

در مراسم رونمایی مستند«زمستان است» عنوان شد؛

درسی که پیروز حناچی از تماشای یک فیلم گرفت

شهردار تهران تهیه کنده فیلم زمستان است گفت: با تماشای فیلم میدان بی حصار متوجه شدم که گردآوری اسناد در مورد فضاهای شهری می تواند زمینه کار برای دیگران را فراهم کند.

درسی که پیروز حناچی از تماشای یک فیلم گرفت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، مراسم رونمایی مستند «زمستان است» شامگاه چهارشنبه ۱۷ مهر در موزه سینما برگزار شد. در ابتدای این مراسم که اجرایش به عهده شهنام صفاجو ، مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود، پوستر فیلم رونمایی و امضا شد و سپس پیروز حناچی تهیه کننده این فیلم و شهردار تهران گفت: در سالهای دور زمانی که در وزارت مرکز و شهرسازی بودم، در حین انجام مطالعاتی درباره مراکز تاریخی تهران، تحقیقی در مورد میدان توپخانه توسط به قلم فرخ محمدزاده مهر را دیدم که در مورد تغییرات این میدان در طی سه دوره قاجار و پهلوی اول و دوم بود.

حناچی ادامه داد: با توجه به پتانسیل این تحقیق برای تبدیل شدن به یک کتاب، خودِ محقق را مامور خلاصه کردن آن و تنظیمش به صورت یک کتاب کردیم و در نتیجه کتاب «میدان توپخانه» چاپ و منتشر شد. سالها بعد و در سال 1387 یکی از داشجویانم فیلم «میدان بی حصار» اثر مهرداد زاهدیان را به من معرفی کرد که در ساخته شده از همان کتاب بود و زمینه ساز آشنایی من با این هنرمند شد.

وی در ادامه اظهار داشت: من در آنجا این درس را گرفتم که اگر ما تلاش کرده و اسنادی را در مورد فضاهای شهری ارزشمندمان جمع آوری کنیم، مطمئنا قدم‌های بعدی را کسان دیگر برمی‌دارند. همان موقع برای ساخت فیلم دیگری با محمدرضا اصلانی و سپس با آقای زاهدیان مذاکره کردیم و با کمک بسیار از افراد همچون مسئولین دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی، سازمان زیباسازی، عابد ملکی شهردار وقت منطقه ۱۲که اکنون به منطقه دیگر یرفته است، آقای سعادتی که در حال حاضر شهردار منطقه ۱۲ است، خانم مهندس صادق که معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی هستند و خیلی از دانشجویانی که تولید محتوای این فیلم را انجام دادند و از همه مهم‌تر خودآقای زاهدیان که با وسواس و دقت بالا این کار را پیش برد؛ فیلمی در مورد خیابان لاله زار ساخته شد.

شهردار تهران ادامه داد: در این فیلم از تصاویر آرشیوی خارج از ایران استفاده شده است و بر همین اساس تصاویری در این فیلم می‎بینید که پیش از این در هیچ جای دیگری قبلا نشان داده نشده است. در این فیلم تصاویر بخشی از حصار تاریخی تهران نشان می‌شود که خود ما معماران هم همیشه به شکل دو بعدی آن را می‌دیدیم اما شکل سه بعدی آن به نمایش گذاشته می شود.

حناچی با تاکید بر اینکه زمانی این فیلم را ساخته که مسئولیتی نداشته و شهردار نبوده است، گفت: به بهانه این فیلم یکی از پلاک های خیابان لاله زار را به نمایش گذاشتیم اما می توان برای تک تک پلاک های این خیابان چنین فیلم‌های مستندی را ساخت. به عنوان مثال معین‌التجار کسی بوده که وقتی پادشاه قاجار می‌خواست از بانک‌های خارجی برای سفر خارجی اش استقراض کند، بسیار ناراحت شد و همه هزینه سفر شاه را متقبل شد. خانه این فرد هم در لاله‌زار است.

پس از آن با دعوت شهنام صفاجو ، مهرداد زاهدیان، کارگردان مستند «زمستان است» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: برای تولید این فیلم بیش از سه سال زمان صرف شده و با حمایت دوستانم شایسته نمایش در چنین محفلی شده و صدای فوق العاده آقای انور هم برای آن همچون نگینی است.

این فیلم‌ساز تهیه‌کننده کنندگی یک شهردار برای ساخت فیلمی در مورد منطقه ای از شهر را اتفاق خیلی خوبی قلمداد کرد و آرزو کرد سایر مسئولان هم به این روش فرهنگی اقدام کنند.

زاهدیان صحبت‌هایش را با تقدیر و تشکر از افرادی که در ساخت فیلم به او یاری رسانده بودند پایان برد.

پیروز حناچی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار موج شهردار بودن را به مراتب سخت تر از تهیه کنندگی دانست.

در این مراسم که با همکاری گروه هنروتجربه و موزه سینما برگزار شده بود شخصیت‌های فرهنگی و هنری همچون علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل و مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جعفر صانعی مقدم مدیرعامل گروه هنروتجربه، مهران عباسی انارکی مدیرعامل موزه سینما، منوچهر انور، محمدرضا اصلانی، امیر شهاب رضویان، مجید شیخ انصاری، رامین حیدری فاروقی، مجید برزگر، محسن استادعلی، مهدی قربانپور، میترا حجار، لیلا نقدپری، امیر تاجیک و ... حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه