English

محمدرضا خانی:

پرونده ها در زمان ما مفقود نشده است/ گروهی تصمیم می گرفتیم

متهم بانک سرمایه در اظهاراتی گفت: در صندوق ذخیره فرهنگیان یکشنبه ها ۵ صبح در کارگروه وصول مطالبات تشکیل می شد و اصل برخی پرونده‌ها در آنجا بود و اینکه گفته شده پرونده های مفقود شده در زمان ما نبوده است.

پرونده ها در زمان ما مفقود نشده است/ گروهی تصمیم می گرفتیم

به گزارش خبرگزاری موج، جلسه محاکمه محمدرضا خانی و ۶ نفر دیگر از متهمان پرونده بانک سرمایه  در شعبه سوم ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد.

قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه محاکمه دادگاه یکی از مدیران عامل بانک سرمایه و چند متهم دیگر این پرونده با عذرخواهی از تأخیر در آغاز دادگاه گفت: علت این تأخیر مربوط به دستور بازداشت تعدادی از متهمان پرونده پتروشیمی بود.

وی افزود: به همین دلیلی باید کارهای مربوط به بازداشت آنها و اعزام شأن به زندان اوین را انجام می‌دادیم.

در ادامه قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم خانی گفت: اتهام شما اخلال در نظام اقتصادی از طریق مشارکت در ۱۳ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال، تحصیل منفعت از طریق دریافت فرش های نفیس از عظیم زاده به مبلغ ۳ میلیارد ریال، دریافت ۶۴۰ هزار یورو از داریوش امانی، یک میلیارد ریال از قاسم خلیلی جهت خرید خودرو بی ام و و ۲ میلیارد و هزار و ۶۰۰ میلیون ریال از شرکت سایه گستر است اگر دفاع از خود دارید بگویید.

متهم محمدرضا خانی یکی از مدیران عامل بانک سرمایه با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت و گفت: همواره بازرسی کل کشور در کنار ما بود و در دو کمیسیون معاملات و املاک که بحث گرانمایه ها مطرح می شد این نظارت ها وجود داشت البته رهبری این کارگروه با شخص پسندیده بود و او دستور می داد که با هماهنگی گروه کارها انجام شود.

وی در خصوص دخالت فردی به نام حیدری یکی از اعضای هیئت مدیره در بانک گفت این موضوع آن طور که مطرح شده نبود تنها یکبار دخالت بود که به درخواست بنده انجام شد.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت حیدری چه کسی بوده که متهم پاسخ داد این فرد عضو اطلاعات سپاه بود. زمانی که تسهیلات به شرکت سایه گستر داده شد مخالفت برخی اعضای هیئت مدیره کارساز نبود البته به لطف زحمات ایشان دستور توقف برخی چکها و ابطال برخی از موضوعات مرتبط با این مسئله اعمال شد. تنها دخالت ایشان به دعوت بنده بود تا برخی چک‌هایی که دست مدیرعامل سپاهان بود.

وی در خصوص حدود و اختیارات مدیر عامل در بانک گفت: مدیرعامل بازوی اجرایی هیئت مدیره است و مسئولیت ابلاغ تصمیمات و مصوبات هیئت مدیره به عهده مدیر عامل است از تاریخ سوم مهرماه ۹۵ تا ۲۳ فروردین ۹۶ به مدت شش ماه مدیرعامل بودم.

وی افزود:در بانک‌های خصوصی هیئت عامل و هیئت مدیره وجود دارد و هیئت مدیره بر اساس سیاست‌های کلی بانک تصمیمات کارساز را می گیرد.

خانی ادامه داد: از طرفی چون مبارزه با مفاسد را آغاز کرده بودیم اخبار و شایعات مربوط به بانک در سال نود و پنج روز به روز در حال افزایش بود به همین دلیل اعضای هیئت مدیره اعضای هیئت عامل را تشکیل دادند و خود بنده علاوه بر مدیرعاملی سه ماه قائم‌مقام بودم و سمت‌های مختلفی داشتم.

* تصمیمات گروهی گرفته می شد

این متهم با بیان اینکه چون هیئت مدیره و هیئت عامل یکی بود تصمیمات گروهی گرفته می‌شد گفت: به طور همزمان افراد مختلف اقدام به اتخاذ تصمیم می کردند البته بعضی از ارکان دیگر هم دخالت داشتند.

وی تصریح کرد: تصمیمات گروهی بود و اینجانب به عنوان مدیرعامل از باب مداخله در خصوص حکم گروهی که نباید به تنهایی پاسخگو باشم.

وی در خصوص فقدان نظارت ها در بانک سرمایه توضیح داد: نظارت در بانک سرمایه در اعضای هیئت مدیره وجود داشت و در رابطه با همه اعضا در مورد نظارت به شکل جامع انجام می شد تمام اعضای هیئت مدیره از جمله بنده دسترسی به تمامی امکانات و نظارت را داشتند که مهمترین آنها موضوع تراز مالی روزانه بود. هر روز تراز روزانه به معنای مصارف تخصیص یافته و ثبت شده و همچنین در بانک اتفاق می‌افتد در اختیار هیئت مدیره قرار می‌گرفت.

وی افزود:در رابطه با مصوبه شرکت تجارت پایدار قشم برخی ها می گویند مصوبه وجود نداشته است در حالی است که وحدت رویه در تمامی مصوبات شکل گرفت و در همان طور مصوبات و با همان ادبیات و ذکر کلمه مصوبه امضای تمام اعضا انجام شد و اگر قرار بود مصوبه تلقی نکنیم باید می گفتیم موافقت اصولی.

وی به موضوع آتش گرفتن data center بانک اشاره کرد و گفت: این موضوع به اشتباه گزارش داده شده و مرکز داده ها در محفظه های آهنی همچون گاو صندوق در ساختمان مرکزی بانک سرمایه قرار دارد و تاکنون هیچ آسیبی هم ندیده است. در یک مورد آتش سوزی داشتیم که آن هم مربوط به آتش گرفتن یک سیم رابط در طبقه نهم بود که خود کارمندان بدون اطلاع به آتش نشانی آن را خاموش کردند در گزارش انتظامات بانک هم این موضوع اعلام شده است.

وی در خصوص فتوشاپ منصوبات توضیح داد و گفت مصوباتی که وجود دارد امضای آن ها اصیل است و فتوشاپی وجود ندارد اگر ابهامی در این رابطه وجود دارد باید بگویم اساس مصوبات در بانک وجود دارد.

وی افزود: زارعی معاون وقت مالی گفته چک مربوط به بانک تجارت را مهر نکردم این در حالی است که مهر حسابداری در گاو صندوق امور مالی است که فقط یا رییس حسابداری یا معاون امور مالی به آن دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه گفته شده ما استفاده دادیم توضیح داد: اشاره شده که ما استفاده کنیم و برگه را هم در این رابطه تقدیم دادگاه کردند که به استناد آن اعضای هیئت مدیره بر اساس انتخاب شدند و این در حالی است که موضوع صرفا باید به بازرس و هیئت مدیره اطلاع داده شده باشد بر همین اساس استعفا اعلام نشده است.

خانی گفت: در سوم مردادماه ۹۵ رئیس وقت دفتر بازرسی نامه زد و کل مدارک و مستنداتی که در خصوص دو بدهکار یعنی امامی و هدایتی بود تقدیم دستگاه امنیتی شد.

* زمانی که حیدرآبادی‌ پور عزل شد خیلی از مدارک و مستندات از بانک خارج شد

وی در خصوص امحای اسناد گفت: زمانی که حیدرآبادی‌پور عزل شد خیلی از مدارک و مستندات از بانک خارج شد و تنها کاری که می توانستیم بکنیم این بود که عوامل این موضوع اخراج شدند. با این حال تمام مصوبات بانک وجود دارد و سندی امحا نشده است.

وی ادامه داد: در صندوق ذخیره فرهنگیان یکشنبه ها ۵ صبح در کارگروه وصول مطالبات تشکیل می شد و اصل برخی پرونده‌ها در آنجا بود و اینکه گفته شده پرونده های مفقود شده در زمان ما نبوده است.

خانی در ادامه در ارتباط با فرآیند انتصابش به عنوان مدیرعاملی بانک سرمایه گفت: بعد از عزل حیدرآبادی‌پور اعضا مصوب کردند بنده به عنوان قائم مقام مدیرعاملی بانک منصوب شوم و در تاریخ ۲۳/۴/۹۵ اعضای هیئت مدیره به بانک مرکزی اعلام کردند آقای بهمن خادم و بنده هر دو صلاحیت تصدی مدیرعاملی را داریم.

وی افزود: در دو نامه هر دو نفر ما برای تصدی سمت مدیرعاملی معرفی شدیم و در تاریخ ۱۶/۶/۹۵ محمدرضا خانی به اتفاق آرا به عنوان مدیرعامل معرفی شد و مصوبه به بانک مرکزی ابلاغ شد.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم خانی گفت: چه کسی شما را توصیه کرد؟

متهم خانی پاسخ داد: حاج آقا هیچ سفارشی نکرد و آقای حمید ناطق که دخالت در بانک داشت در خصوص پرونده عبدالله کریمی به من اشاره کردند که پرونده وی را به حیدرآبادی‌ گفتم. او گفت جمعش کنید. مستندات از عبدالله کریمی گرفتیم ولی هیچ اقدامی انجام ندادیم. چون ملکی معرفی کرده بود ملک مخروبه و بدنامی بود.

وی تصریح کرد: در کیفرخواست اشاره شده که در خصوص شرکت پایدار تجارت قشم نقض قوانین و مقررات صورت گرفته است در حالی که مقررات و قواعد حاکم بر اعطای تسهیلات و قراردادهای بانکی ناظر بر موسسات مالی و اعتباری است که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کند و مربوط به شرکت‌های تجاری و بازرگانی نمی‌شود لذا بحث اعتبارسنجی و وثایق که در نظام بانکی مطرح است از دید بنده در اینجا مطرح نبوده و بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی بررسی می‌شود.

* شهادت متهمین علیه اینجانب فاقد وجاهت شرعی و قانونی است

وی گفت: در کیفرخواست به شهادت متهمین علیه اینجانب استناد شده که این موضوع فاقد وجاهت شرعی و قانونی است.

متهم خانی در ارتباط با اینکه در کیفرخواست اشاره شده که تسهیلات در محل قرارداد مصرف نشده است گفت: ما در شعبه نیستیم که ببینیم آیا مصرف تسهیلات در محل موضوع قرارداد صورت می‌گیرد یا خیر، این موضوع وظیفه شعبه و اداره بازرسی است.

وی در ارتباط با موضوع تابلو فرش‌ها اظهار کرد: این قضیه ارتباطی به بانک ندارد، تابلو فرش هایی که خریدیم بابتش چک دادیم که وصول کردند و به حساب آقای عظیم‌زاده واریز شد و ما چک دادیم سند آن موجود باشد.

متهم خانی در ادامه دفاعیات خود مستندات تسهیلات خودرو یکصد میلیون تومانی تقدیم دادگاه کرد.

وی در خصوص اظهارات علمایی گفت: زمانی که ما در بانک بودیم دلالانی در بانک سرمایه وجود داشتند که پول به بانک می‌آوردند و تسهیلات می‌گرفتند و در سال ۹۵ گزارش مبسوط آن را به بانک مرکزی دادیم، اینکه آقای علمایی در اظهاراتشان بیان کردند منفعتی به من رسانده‌اند بنده علیه وی شکایت کردم و در آنجا دچار تناقض گفتمان شده‌اند لذا تمام اتهامات اعم از سند، دریافت وجه و مال را از سوی این فرد و یا هر فرد منتسب به او رد می‌کنم، کسی که دلال و کاسب در بانک سرمایه بوده است قطعا رو به تهمت زدن می‌آورد. این فرد جعبه سیاه صندوق ذخیره فرهنگیان بود.

متهم خانی در خصوص پیامک‌های رد و بدل شده با امامی که نماینده دادستان در جلسات قبلی دادگاه آن را قرائت کرد اشاره کرد و گفت: بنده از آقای قهرمانی سوال کردم که آیا در زمان حیات کاری من در بانک سرمایه یک ریال به آقای امامی و گروه وی خدمات بانک ارائه شده یا خیر که فرمودند نشده است لذا هیچ رابطه‌ای میان بنده و ایشان وجود نداشته است و علت پیامک‌ها این بوده که هیچ گونه خدماتی به وی ندادیم و یک نفر از افراد ایشان نیز در بانک به کار گرفته شد.

وی تصریح کرد: آقای قاضی از شما خواهش می‌کنم لحظاتی از کسوت قضاوت خارج شوید و به آخرین عرض در مقام یک استاد بی‌نظیر دانشگاه توجه کنید آیا من که افتخار انتساب به خاندان معظم ۳۲ شهید را دارم و در دامان پدر و مادر بسیار بزرگواری تربیت شدم که در ایام قبل از انقلاب قریب به ۱۴ سال در تبعید بودند می‌توانم اخلال‌گر باشم؟ آقای قاضی مصادیق اخلال من چیست آیا خرید هواپیما، ‌ گاز رسانی به مناطق محروم استان زنجان، رونق تولید در شرکت قطعه‌سازی، تبدیل قراردادهای بدون وثیقه به قراردادهای با وثیقه، جلوگیری از پرداخت ضمانت‌نامه‌های صوری، پرچم‌داری در مبارزه با فساد، شکایت علیه بدهکاران بانک و اخراج افراد منتسب به بدهکاران از مصادیق اخلال است؟

وی در پایان دفاعیات خود خطاب به رییس دادگاه گفت: سوگند یاد می‌کنم در تصمیمات هیئت مدیره بانک و اجرا فقط حفظ مصالح و منافع بانک را در نظر گرفتم و اگر قصوری بوده و عالمانه و عامدانه نبوده است از محضر دادگاه درخواست صدور حکم برائت دارم..

* توضیحات نماینده دادستان

رسول قهرمانی نماینده دادستان تهران، در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یکی از مدیران عامل پیشین بانک سرمایه، اظهار داشت: متأسفانه پرونده بانک سرمایه وضعیت نامطلوبی دارد و شاهد حضور اشخاص امنیتی و نظامی که عمدتاً بازنشسته شدند و نفوذ گسترده در دستگاه‌ها داشتند، هستیم.

وی افزود: این افراد وارد بانک شده و با تبانی در مدیریت، پست‌های مختلفی را بر عهده می‌گرفتند آنها خودشان را منتسب به نهادهای امنیتی می‌کردند اما فقط یک تفنگ به کمر داشتند و از آن سو استفاده می‌کردند.

نماینده دادستان به اظهارات متهم خانی در رابطه با کمک گرفتن از یکی از افراد اطلاعات سپاه اشاره کرد و گفت: آقای خانی مگر آن فرد بانکی بود که شما را صدا زدید تا مشکلات تان را حل کند.

وی با اشاره به افراد امنیتی و نظامی دخیل در پرونده بانک سرمایه گفت: پرونده این اشخاص در مسیر رسیدگی رسیدگی است و دادگاه آنها هم تشکیل می‌شود تا مردم بدانند هر کسی که بخواهد سو استفاده کند با برخورد عدالت مواجه می‌شود

نماینده دادستان تهران ادامه داد: آقای خانی اعلام کرد که به پرسنل کمک می کرده است این در حالی است که دستورالعملی مربوط به شرکت ساختمان توسعه سرمایه وجود داشت و حسب آن یک هزارم رقم کارشناسی‌های صورت گرفته جمع شود و نصف آن برای رفاه کارکنان بانک سرمایه و پنجاه درصد مابقی برای کارکنان شرکت ساختمان توسعه سرمایه هزینه شود در این رابطه بیش از ۲ میلیارد جمع می شود اما به رغم صدور چک نمی دانیم مبلغ تعیین شده برای بانک کجا صرف شده است. در رابطه با یک میلیارد مربوط به شرکت ساختمان توسعه سرمایه هم چک صادر شده اما مدیر عامل شرکت چک را حسب دستور خوانی به او بر می گرداند و با ردیابی های صورت گرفته متوجه شدیم که این یک میلیاردر صرافی تبدیل به سکه می شود که از طریق یکی از وابستگان آقای ریخته‌گران این اتفاق هم خورده است.

وی افزود: نمی‌دانم هرکسی از مدیران که به اینجا می آید چرا می گوید به من ربطی ندارد پس این فساد را چه کسی رقم زده است؟ چرا می‌خواهید فرافکنی کنید.

خانی در خصوص شورایی که مورد اشاره متهم خانی قرار گرفت، توضیح داد: این فرد در زمان حیدرآبادی به بانک می آید و مسئول بازرسی بوده است مواردی را ملاحظه می کند و به نهادهای مختلف از جمله آقای گزارش می دهد نامه‌ای خطاب به اژه‌ای زده می‌شود البته انجام نمی‌شود، در آن گزارش اعلام شده بود برای تعدادی از مشتریان از جمله در شعبه بانک سرمایه در اکباتان بدون اعتبار سنجی چند میلیارد تسهیلات صادر شده است که متاسفانه به اشکال مختلف به دستور خوانی اجرای مصوبات پرداخت شده است موارد دیگر و گزارشات دیگری هم وجود دارد.

وی با اشاره به اظهار متهم مبنی بر اینکه هیئت مدیره را امضا کرده باید پاسخ دهد گفت: هیئت مدیره آن طور که آقای خانی می‌گوید امضا نداشته است در این خصوص خانی مسولیت را به گردن معاون حقوقی می‌اندازد.

قهرمانی در خصوص رابطه متهم خانی با گروه ریخته‌گران گفت: ریخته گران مجموع هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به مجموع بانکهای کشور بدهکار بوده است در این رابطه اموالی معرفی می‌شود و مقرر می‌شود تا بانک تجارت به عنوان عامل برای این مسئله تعیین شود اما خانی یک باره نامه مینویسد که بدهی ریخته گران را عامل شود آقای خانی نامه برای چه بوده است در حالی که بانک سرمایه زمین خورده بوده و وضعیت مناسبی نداشته است.

وی افزود: در این رابطه معاون حقوقی بانک می گوید اموال باید درست بررسی شود .‌ طبق دستور خانی دو میلیارد تومان نقدی برای بدهی ریخته‌گران داده می‌شود همچنین ملک یک میلیاردی در فرمانیه در رابطه با بدهی های ریخته‌گران به بانک عامل داده می‌شود اینها برای چه بوده است آقای خانی؟

قهرمانی با اشاره به اظهارات متهم در رابطه با تایید معاون مالی مدیرعامل بانک سرمایه، گفت: آقای خانی می گوید آقای زارعی این موضوع را تایید کرده است اصلاً این طور نیست این فرد در چند مرحله به خانی هشدار داده و گفت اگر دادستانی تایید کرده ، پس از قوانین مشکلی نیست اما در مقام اجرا باید دقت کنید این فرد تاکید کرده که شکل کار خوب است اما در عمل چه اتفاقی می افتد باید بررسی شود. این موضوع را بدون امضا به اتوماسیون دادند اما نمی دانیم چرا آقای خانی امروز نامه را با امضا به دادگاه نشان می دهد به طوری که دو نامه واحد داریم اما یکی امضا شده و یکی امضا نشده است که از انکار بردارید.

وی خطاب به متهم خانی گفت: در خصوص خانمی که در دفتر شما مشغول به کار بوده و پنجاه سند مهم بانک‌ها حذف کرده و بسیاری از امضا ها را فتوشاپ کرده توضیح دهید. این خانم از تاریخ ۶ اردیبهشت ۹۵ تا ۲۱ فروردین .۹۶، ۵۰ نامه و سند مهم را حذف کرده است به عنوان مثال در یک فقره میبینیم امضاء حیدرآبادی خط خورده و همین مصوبه فتوشاپ شده و امضای خانی بر روی آن داده شده است.

نماینده دادستان خطاب به متهم خانی افزود: با صلابت می‌گویم که هیئت مدیره باید پاسخگوی اتهامات خود باشد.

وی با بیان اینکه دم خروس فشار را در موسسه مالی اعتباری نور در کرج یافته‌ایم، گفت: بخشی از تسهیلات به شرکت های پایدار قشم، ۸۰ میلیارد به نکویی مدیر مسئول روزنامه قانون، ۲۵۰ میلیارد به شرکت ریخته گران و مبالغی هم به شرکت عظیم زاده و آرد دامغان پرداخت شده است. آقایان بانکی دو درصد از آنها می گرفتند و هفت صدم درصد به بهانه فاکتور و بیمه تسهیلات و ۴ دهم درصد به اسم کارگزاری میگ رفتند آن ۴ درصد ابهامات زیادی داشت و ضابطان پشت‌ پرده و گمنام مبارزه با فساد خیلی تلاش کردند تا این ۴ درصد ها را ردیابی شود در نهایت به یک موسسه مالی و اعتباری در کرج رسیدیم و متوجه شدیم مربوط به دو خانمی استکه پول‌ها به حساب آنها واریز می‌شده است در ابتدا گفته شد این افراد کمیته امداد هستند.

وی ادامه داد: از همین محل در موسسه مذکور یک میلیارد و ۵۰۰ به برادر خانی و پول خرید بی ام و برای برادرزاده ی او تامین شده است آقای خانی اگر برادر شما در پایدار قشم کار می‌کرد چرا از موسسه نور حقوق می‌گرفت؟

قهرمانی با انتقاد از عملکرد بانکی بانک ها در کشور، گفت: تسهیلاتی می دهند ۴ درصد را تبانی می کنند و فرد ثالثی را به اسم کارگزار معرفی می‌کند متأسفانه پرونده‌های زیادی داریم که ۴ درصد ها به اسم کارگزاری‌ها داده شده است و آقایان بانک مرکزی باید نظارت بیشتری در این رابطه داشته باشند چرا بانک مرکزی نظارت نکرده و گزارشی نداده است؟

وی افزود: در رابطه با شرکت هدایتی مصوبه هیات مدیره مصوبه تخلف باری است و آقایان مصوبه را مشروط نوشتند تا به هدایتی تسهیلات بدهند، این هنر نیست. اینکه مصوبه صادر شده اما در اجرا باید درست انجام می شده متوجه شخص مدیرعامل است.

وی در خصوص دخالت برخی افراد در رابطه با انتصاب خانی به عنوان مدیر عامل گفت: عبدالله کریمی که اسمی از وی برده شد، برید و ببینید این فرد در دفتر چه کسی کار می کند!

قهرمانی خطاب به متهم خانی گفت: آقای خانی، نامه‌ای داریم که بهمن خادم در تاریخ ۱۹ مرداد ۹۵ با مصوبه هییت مدیره، به عنوان مدیرعامل بانک انتخاب می شود، چه طور می شود که شما مدیرعامل می شوید؟

وی به نامه بانک مرکزی در این رابطه اشاره و تصریح کرد: نامه ای از بانک مرکزی موجود است در تاریخ ۹۵/۶/۸ که آن بانک اعلام کرده که بانک سرمایه در رابطه با اعلام خانی به عنوان مدیر عامل متضمن است و آن بانک نامه ای ارسال کرده این در حالی است که اتخاذ دو تصمیم برای یک فرد در دو مرحله امری قابل تامل است.

در این هنگام یکی از متهمان(از اعضای هیئت مدیره بانک سرمایه)در واکنش به سخنان نماینده دادستان، گفت: در این رابطه ما را تهدید می کردند که خانی مدیر عامل شود. بانک مرکزی، صندوق ذخیره فرهنگیان و...

در ادامه قهرمانی به رابطه بین برخی متهمان اشاره کرد و افزود: تلگرام ها را رصد کردیم پیام های بین امامی و فرزان را دیدیم که گفته شده بود خانی را بستیم و فلانی( فرد گزارش دهنده تخلفات به اژه ای) را برکنار می کنیم.

وی خطاب به متهم خانی، گفت: شما می گویید خدمتی به امامی نکردید این در حالی است که شما بزرگترین خدمت را به او کردید. امامی کار فنی در بانک سرمایه می کند به طوری که با مدیران تبانی می کند. ملک ارزان قیمت ۹۰ میلیارد تومانی را به مبلغ ۱۹۶ میلیارد تومان به بانک سرمایه می فروشد. ما به التفاوت آن را پول نقد می گیرد و این پول را به اسم افزایش سرمایه به شرکت توسعه ساختمان سرمایه واریز می کند. این موضوع تسهیلات نبوده که شناسایی‌ شود بلکه ما به تفاوت ملک بوده است.

قهرمانی به ساخت سریال شهرزاد ۲ اشاره کرد و افزود: در شهرزاد ۲ پولهایی را از طریق شرکت توسعه پایدار دادید. البته ما مخالفتی برای توسعه فیلم و فرهنگ نداریم اما همه دست اندرکاران این زمینه باید شرایط مساوی برای استفاده از تسهیلات داشته باشند. اما این آقا بدون اعتبار سنجی و تنها از روی رفاقت هایی که داشته است تسهیلات را پرداخت کرده است و البته تسویه هم نشده است اینها خدمت فرهنگ نیست بلکه خیانت به فرهنگ است.

وی خطاب به متهم خانی گفت: آقای خانی توضیح دهید چرا علیرغم اینکه ریخته‌گران ممنوع المعامله بوده به او تسهیلات دادید یکجا نامه زدید که نمیدانستید ممنوع المعامله بوده و بار دیگر در نامه دیگر اعلام کرده اید که به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تسهیلات داده‌اید چرا شما زارعی و آن آقای وکیل را تحت فشار قرار دادید تا چک‌های ریخته‌گران وصول شود در ازای چه وثیقه ای به یخته‌گران پول دادید؟در ازای زمین های یونجه؟ شما پول ها را وقتی به شرکت زیرمجموعه می‌دهید باید شرایط قانونی را رعایت کنید.

قهرمانی ادامه داد :اصل این میزان غیر قانونی بوده است شما گفتید همه این کار را می‌کنند همه این اشتباه را می‌کنند که حال و روز مان این است. آنها غلط می کنند شما هم غلط می کنید ما هر روز از نظام بانکی می نالیم این پول‌ها پول‌های مردم است و باید در مسیر اشتغال به کالاهای اساسی هزینه شود.

وی تصریح کرد: آقایان پول را گرفته‌اند و در زمین و ملک و خودرو صرف کردند اگر هم بگویند تسویه می‌کنند چه تسویه ای صورت می گیرد؟ غلط می کنند وقتی کشور را ملتهب می کنند و بخواهند تسویه کنند.

قهرمانی به یکی دیگر از اظهارات متهم خانی اشاره کرد و گفت: شما گفتید از خانواده شهدا هستید هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در دوره مدیریت شما رفته است، آیا این با مرام شهادت توجیه دارد؟

* اظهارات متهم خانی

در ادامه متهم خانی درباره پرداختی‌ها به پرسنل خود گفت: این پرداختی‌های از طریق سیستم وارد شده و لیست آن موجود است.

وی در خصوص فتوشاپ مصوبات گفت: هیچ مصوبه‌ای فتوشاپ نشده است که نماینده دادستان در رد ادعای متهم مصوباتی را که فتوشاپ و جعل شده بود رونمایی کرد.

قاضی مسعودی مقام در ادامه ‌ خطاب به متهم گفت: ملکی که به نام برادرتان در کامرانیه است به چه قیمت و در چه سالی خریدید؟کهمتهم پاسخ داد: ملکی در کامرانیه متعلق به من، خاندان و ذریه من نیست.

قاضی خطاب به متهم گفت: ملکی که می‌خواستید بیاورید در الهیه بود؟! در چه سالی و به چه قیمت خریدید؟که خانی پاسخ داد: در سال ۹۵، ۵ میلیارد تومان خریدیم و به نام برادرم بود، برادرم فوق‌تخصص دندانپزشکی در رشته پروتز با ۲۲ سال سابقه است.

متهم خانی افزود: در خصوص ملک زاگرس هیچ دخالتی در شرکت توسعه ساختمان نداشتم، آقای زارع‌پور نیز منسوب به حیدرآبادی‌پور بود و بنده عزلش کردم و تنها ایرادی که در پرداخت پول به شرکت‌های زیرمجموعه بوده است مربوط به تخلف اداری است.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان گفت:در حال حاضر ۱۸۰۰ میلیارد رد مال شده و ۲۵۰۰ میلیارد تعیین تکلیف شده است بنابراین اگر مدیر، سالم عمل کند این گونه نمی‌شود.

در پایان قاضی مسعودی مقام از ارجاع پرونده یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه به دادگاه ویژه روحانیت خبر داد و گفت: پرونده متهم هادی به دلیل اینکه روحانی است به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است.

وی افزود: این متهم از چندین تن از مراجع گواهی روحانیت را به دادگاه داده است. به همین جهت عدم صلاحیت دادگاه ویژه را اعلام کردیم.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده بانک سرمایه گفت: البته هنوز دادگاه ویژه روحانیت در این رابطه پاسخی نداده است.

قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم این جلسه از دادگاه، افزود: جلسه بعدی دادگاه، شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی