English

دکتر فرشته علی حسینی در گفتگوی اختصاصی با موج؛

وضعیت بد اقتصادی مانع از مراجعه مردم به پزشکان متخصص

دکتر فرشته علی حسینی گفت: با توجه به وضعیت بد اقتصادی مراجعات مردم به پزشکان متخصص کم شده است، این عدم مراجعه سلامت بیماران را به خطر جدی مواجه می کند.

وضعیت بد اقتصادی مانع از مراجعه مردم به پزشکان متخصص

به گزارش خبرگزاری موج، پزشکی حرفه ای است که هیچ زمانی انسان ها از آن بی نیاز نبوده اند. این در حالی است که پزشکان با ادای  سوگند متعهد می شوند به نجات زندگی بیماران بپردازند، اما رسالت آن ها تنها محدود به قابلیت و توانایی علمی پزشکی نمی شود، بلکه یک پزشک ماهر علاوه بر داشتن تخصص در امر خطیر پزشکی باید به ویژگی های دیگری نظیر بردباری، راز داری، نیک خلقی، مهارت های ارتباطی و ...آراسته باشد.

در ایران، اول شهریور ماه، هم زمان با زاد روز بو علی سینا به پاس خدمات وی به علوم پزشکی، و فعالیتش در این رشته و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده است.

این بار می خواهیم از کسانی سخن بگوییم که با دست شفا بخش خود قلم بر کاغذ می گذارند و نسخه می نویسند، کسانی که با فداکاری جان تعداد زیادی از انسان ها را نجات می دهند.

در آستانه روز پزشک هستیم و این بار به سراغ دکتر فرشته علی حسینی متخصص جراحی رفتیم تا از موفقیت ها، شیرینی ها، تلخی ها و مشکلات این حرفه با وی مصاحبه ای داشته باشیم.

وی در سال 66 در رشته پزشکی موفق به قبولی در رشته پزشکی شد و در سال 74 پزشکی عمومی خود را پایان رساند و در همان سال تخصص خود را آغاز کرد و سال 78 دوره تخصص خود را به پایان رساند. علی حسینی از همان سال در رشته ی جراحی عمومی فعالیت خود را آغاز کرد و چهار سال در استان کرمان به طبابت مشغول شد و بعد از آن به استان هرمزگان عزیمت کرد و 15 سال است که در هرمزگان طبابت می پردازد.

*ضمن گرامیداشت روز پزشک برایمان بگویید؛ روزی که در این رشته پذیرفته شدید را به خاطر دارید؟ چه احساسی داشتید؟

زمانی موفق به قبولی در این رشته شدم که هنوز حضور بانوان را در این رشته بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نمی پذیرفتند و کم کم فضا برای  بانوان در رشته جراحی فراهم شد، حس خوبی داشتم نه تنها برای قبولی بلکه برای اینکه بانوان را به عنوان یک شاه کلید در این رشته پزشکی پذیرفتند.

*برخورد خانواده و جامعه با پزشکان چگونه است؟

 اگر پزشک هستی دیگر متعلق به خودت  نخواهی بود و اگر متعلق به خودت باشی، دیگر پزشک نیستی، یک پزشک هیچ گاه خودش برای خودش نیست، پزشک برای شغلش و جامعه ای است که در آنجا فعالیت می کند، با این حال در کنار طبابت، به کارهای هنری و آموزشی هم می پردازم و ورزش کردن را هم با وجود مشغله کاری فراوان در برنامه خود دارم، گل سازی و نقاشی را هم با جان و دل انجام می دهم.

اتاق جراحی

*برای یک زندگی سالم و به دور از بیماری چه نکته هایی را توصیه می کنید؟

توجه سالم، فکر سالم، تغذیه سالم و زندگی سالم را برای داشتن زندگی به دور از بیماری توصیه می کنم.

*شیرین ترین خاطره و تلخ ترین لحظه ای که در طول دوران پزشکی در ذهنتان نقش بسته را برایمان به اختصار بگویید؟

تمام لحظات پزشکی برایم شیرین و نشاط آور است و آنگاه که دردمندی سلامت خود را بازیابد و دستانش را به نشان شکر به آسمان بلند کند احساس شادی و خرسندی دارم، درباره ی تلخ ترین لحظه باید عرض کنم که، در زمانی که مرزها را بسته بودند و افاغنه به صورت غیر قانونی وارد کشور می شدند، دولت حق تیر را به پرسنل نظامی داده بود  که در پی ورود خانواده های افاغنه به کشور پسر بچه ای هدف تیراندازی این نظامیان قرار گرفت و تیم پزشکی ما با وجود تلاش های بی وقفه قادر به نجات این کودک نشد و به کام مرگ رفت و زجر آورین ترین لحظه این بود که پدرش با ناله های ملتماسه پدرانه اش رو به ما و نظامیان میگفت نام فرزندم هم نام با امام حسین(ع) است، ما شیعه هستیم آن زمان بود که دلم لرزید و عهدی با خدای خود بستم که در هر شرایط سخت در هر نقطه ی این کره خاکی جان هر انسانی را نجات دهم، چرا که یک پزشک برای نجات جان هم نوعان خود نه دین می شناسد نه پول و نه مسلمان و نه کافر، تلخی این خاطره در ذهنم حک شد و جایی که مرزها باعث شده بود یک پسر بچه جان خود را از دست دهد، از یک وضعیت فلاکت باری فرار کنند و به وضعیت سخت تری که فکرش را نمی کردند برسند، هرکس به طب و پزشکی می پردازد باید درباره ی جان انسان ها از خدا بترسد و تلاش کند با دقت فراوان مداوایشان کند و از دردهایشان کم کند.

جراح داخلی

*مهمترین مشکلاتی که در حوزه پزشکی مشاهده می کنید  را بفرمایید؟

با توجه به وضعیت بد اقتصادی مراجعات مردم به پزشک متخصص بسیار کم شده است، بهتر است با آگاه سازی مردم درمانگاه های دولتی را که همان پزشکان متخصص در آنجا مشغول به فعالیت هستند را به افراد کم بضاعت معرفی کنند چرا که مطب ان پزشک با درمانگاهی که در آنجا بصورت پاره وقت برای مداوای بیماران می رود فرقی ندارد.

اگر هزینه مطب ها را ندارند به درمانگاه های دولتی مراجعه کنند همان خدمات با تخصص در این درمانگاه ها هم انجام می شود.

مشکلات دارویی نیز یکی دیگر از بزرگترین معضلات پزشکی امروز است ،سوداگرانی با زندگی مردم بازی می کنند و این بسیاد دردآور است، زیرا درمان کامل انجام نمی شود و با این وضعیت بد دارویی بیمار نتیجه کاملی از سلامت خود نمی گیرد و نه بیماران راضی هستند و نه تیم پزشکان.

*به عنوان سوال پایانی بفرمایید یک پزشک ماهر و با اخلاق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

طبیبان باید سعه صدر بالایی داشته باشند و پزشکی باتجربه است که تلخی زندگی دیگران را شیرین کند و با دستان مهربانش دوست دار سلامت بیماران و پویایی جامعه باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    واقعا همین طوره .به علت فقر اقتصادی نمی تونم به آزمایشگاه برم.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه